HTPC som funker, TESTER?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC som funker, TESTER?

Etter å ha lest litt rundt her er jeg blitt mer og mer deppa. Jeg vil ha en HTPC boks. Den må være støysvak og fungere som et media senter med HDTV muligheter. Videre må den være sånn noenlunde oppgraderbar i forhold til ev. fremtidige løsninger som dukker opp osv...men sånn som det ser ut på forumet her er det ingen "sjekk ut nettbutikkene, klikk og kjøp" løsninger som jeg tør gå for. Er en pc-guru kunne en kanskje bygd en selv men jeg er ikke det. Dette burde være mat for Hifi blader og nettsteder. Bladet "Hjemmekino" burde kanskje tatt opp tråden og sjekka ut en rekke fornuftige løsninger til +/-10 000 for oss som mener film er best i sofaen. Jeg vil ha HTPC som funker med all goodisene som burde være med . :cry:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ferdig HTPC'ene du får nå er egentlig altfor dårlige til den prisen de serveres for (mener hvertfall jeg)

Nå har jo HTPC-folk forkjellige bruksområder, noen vil ha en HTPC de kan ta opp TV på, glane på DVD og surfe litt... Mens andre vil ha en fullblods HTPC spillmaskin, opptak, dvd etc...
    Problemet er jo at de som ønsker en skikkelig fullblods HTPC egentlig ikke får oppfylt ønsket sitt, da det ikke finnes på markedet i det heletatt ennå.

Ting jeg setter høyt i en HTPC er følgende:

-Skjermkort (må støtte DirectX 10)
    -Hardisk (400GB eller mer)
    -Minne (minst 2GB)
    -Vista MediaCenter (Minstekrav: Home Premium)
    -Prosessor (Core 2 Duo / Dual Core) minst 6600
    -DVD-brenner/spiller/dual-layer etc...
    -Et kabinett som står i stil med vanlig Hi-Fi/reciever
    -TV kort som støtter MPEG4 (nye digitale bakkesendingene) - finnes ennå ikke

Dette var i random order.. Et oppsett man kan få fra 8-12000kr...
    Du kan jo be nettbutikkene sette opp maskinen for deg i et evt. "pakketilbud"?!

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FS Scaleo EV med GF versjonen er jo relativ bra=)

Specs:

Intel Core 2 Duo 6400,
    2x1024 MB DDR SDRAM
    320 GB Harddisk
    256 MB GF 7650 grafikk (DVI, TV-Out
    DVD Burner SM
    Trådløst tastatu og mus
    Vista Premium
    Onboard 7.1 Lyd,
    2xSCART, FireWire, 11-1 Cardreader Mediabay, LAN/ ekstern WLAN, 2xTV Tuner Card

Denne har vannavkjøt CPU og skal være ganske så stillegåene.
    Koster rundt 10.000,-

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi beveger oss i riktig retning, men fortsatt for dårlig mener nå jeg!!!

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bestille delene hos Netshop (etter råd fra andre etc.) og velge Netshop.no - pc data foto minne digital - Produksjon og testing av PC - så bygger de og tester den for deg.

Kjapt råd:
    Sørg for at du kan montere full-høyde ekspansjonkort i kabinettet
    Ser for meg Digital Everywhere som en aktuell løsning på DVB-T og annet; fint med FireWire

Newcomer Knekten sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FS Scaleo EV-en holder i massevis når det gjelder ytelse, men den er ikke akkurat skrudd sammen fornuftig. Jeg er redd for at hvis du skal få en htpc som både ser bra ut og fungerer, så må du bygge den selv/få hjelp/betale en butikk for å gjøre det. Da har du mulighet til å gjøre den tilnærmet lydløs også. Ytelsesmessig er det nok fornuftig å legge seg på samme linje som Scaleo-en, men det kan være greit med mer lagringsplass.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Htpc

Takker for svar. Har sendt en forespørsel til Netshopp basert på Asus sitt Asus M2NPV-MX nForce430+GeForce6150 AM2 i et Zalmann 160 kabinett. men er litt usikker. Spennende å høre deres erfaring/mening

Newcomer Knekten sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det er et så veldig godt valg. Min erfaring er i alle fall at Core 2 Duo genererer mindre varme enn AM2, noe som gjør C2D stillere. I tillegg hadde jeg vært litt skeptisk til integrert grafikk. Det du har satt opp kommer sikkert til å gjøre jobben, men det dekker ikke akkurat ditt krav om "goodies".

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. ditt oppsett:

430/6150-serien er snart avlegs, og erstattes av 7050-serien av integrerte skjermkort (m/HDMI)

Ville ventet på dette eller valgt AMD/ATI 690G-serien.

Min erfaring er i alle fall at Core 2 Duo genererer mindre varme enn AM2, noe som gjør C2D stillere.
    Hvordan mener du "erfaring"? EE-modellene av X2-serien (som snart blir å finne i 45W TDP) er et godt valg mtp. vameutvikling.
    Dette er i så måte interessant lesning: HP Pavilion a1640n & a1630n: Intel vs. AMD? | silentpcreview.com

Vet ikke hvilkenTDP rating denne har, though...

PS: AMD er vistnok strengere med TDP ratingen en Intel i følge SPCR)

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tiiim

-Minne (minst 2GB)
    Hva pokker skal du med DX10 i en HTPC? Ting du bør se på før du ser etter DX10 er jo f.eks. HD-støtte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zicoz
    Hva pokker skal du med DX10 i en HTPC? Ting du bør se på før du ser etter DX10 er jo f.eks. HD-støtte.
    Noen bruker htpc-en til spill også. Et annet element er jo at de kortene som er mest aktuelle videoprosesseringsmessig i dag også er DX10-kort. Slik DX10 er laget, vil det også gi muligheten til å lage applikasjoner som benytter grafikkprosessoren til andre ting enn 3D-behandling, f.eks. også enkoding av video og effektprosessering i forbindelse med videobehandling,.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Tvix Home sine HD M-4100SH eller HD M-5100sh?

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Noen bruker htpc-en til spill også. Et annet element er jo at de kortene som er mest aktuelle videoprosesseringsmessig i dag også er DX10-kort. Slik DX10 er laget, vil det også gi muligheten til å lage applikasjoner som benytter grafikkprosessoren til andre ting enn 3D-behandling, f.eks. også enkoding av video og effektprosessering i forbindelse med videobehandling,.
    Ja, noen bruker HTPC til spill, men når man setter opp en PC som er beregnet for HTPC, og ikke nevner noe om spill så blir det feil å sette DX10 som ett krav.

Og det er riktig som du sier, at DX10-kortene er de som har de nyeste videoprosessorene, men det blir også her feil å si at man skal ha ett DX10 kort.

Det man skal si er at man skal ha ett kort som f.eks. har full HD-støtte. De beste kortene for HTPCer er såvidt meg bekjent Nvidias 8500/8600 kort, samt AMDs kommende 2400/2600 kort, ikke pga at de har DX10, men pga at de gjør at CPUen får "fri" når du ser på film.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Htpc

Er riktig som Zicos skriver her.....er ikke tenkt brukt til spill, eller lydopptak, i det hele tatt. 100% film

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i eksakt samme situasjon som sasmann. Jeg har betalingsvillighet, ønsker ikke å bygge selv men er litt kresen til ytelse på det jeg skal betale for (f.eks. støtte for FUll HD oppløsing, lite støy, utbyggbart etc).

Hvorfor er det ikke noen som skjønner at dette er en gullgruve? Det kan ikke være verre enn å legge inn en web-løsning der man geleider kunden gjennom en web-dialog med valg av hver komponent i HTPC og stadig oppdatert totalpris slik at man ser følgende av sine valg. Selvfølgelig bør det være med korte beskrivelser av styrker/svakheter ved hvert valg også.

Kan ikke skjønne annet enn at dette må være god butikk for de som har ekspertisen.

Hvor vanskelig kan det være å lage en web-tjeneste/shop der man geleider kunden gjennom en kjøpedialog på:

- Kabinett
    - Grafikkmuligheter
    - Performance generelt
    - Utbyggingsmuligheter
    - HW valgenes innvirkning på støynivå
    - Ulike typer drive
    - hardisk størrelse

Et annet krav må være at man må kunne føle seg sikker på at man får mulighet til å kjøpe det siste av det beste og at man blir varslet om man med fordel kan utsette kjøpet litt fordi noe annet og enda bedre snart ankommer butikken.

Hmmm...sitter med en følelse av at noen kommer til å si at "dette finnes allerede" ;-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes... ikke

Nærmeste du kommer er Komplett sin PC-bygger - Komplett.no , annet (og bedre alternativ) er Netshop sin mulighet der du kjøper montering - PC Montering av selvalgte komponenter - Netshop.no - pc data foto minne digital

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tiiim

-Minne (minst 2GB)

Dette var i random order.. Et oppsett man kan få fra 8-12000kr...
    Du kan jo be nettbutikkene sette opp maskinen for deg i et evt. "pakketilbud"?!
    Om du skal ha en HTPC innen for de rammer som er satt over er det egentlig kun en ting å gjøre. BYGG SELV!

Det er ikke noe problem å bygge en slik innenfor den prisgrensen som er satt over. Som det også er nevnt i en annen tråd er ikke DX10 en nødvendighet. kun om du skal spille. Du vil heller ikke per dags dato trenge noe mer en 2GB ram, men valg av ram er desto viktigere. Rask ram som støtter E.P.P er å foretrekke. Tror kanskje også jeg ville prøvd og presse inn 1TB med lagring, 400GB blir fort fult.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det er rart det ikke er noen som bygger slike PC'er. Komplett o.l.

Krever vel for mye spesiell kunnskap rundt kjøling osv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •