HD lyd fra HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD lyd fra HTPC

Noen som kan gi meg et tips om hvilke valg jeg skal gjøre for å få HD-lyd ut fra min HTPC? Bruker x-box hd-dvd spiller som kilde, og soundblaster x-fi type lydkort.
    PowerDVD 7.3 har dekoder for både Dolby HD og DTS HD. Lydkortet gir meg mulighet for enten å ta 5.1 analoge signaler ut, via plugger i leketøysstørrelse og matchende kabler, eller digitale signaler via coax (med samme kabler). Siden receiveren ikke har HD-lyddekodere, antar jeg at det er PCM som sendes digitalt via coax. Men kan s/pdif ta fullkvalitets 5.1 PCM lyd? Eller er det en eller annen forringelse for å få det til?
    Når jeg hører på det synes jeg subjektivt DD+ gir bedre lyd enn begge de andre alternativene, men jeg har ingen filmer der alle alternativer foreligger, så det er vanskelig å sammenlikne.
    Noen som har kunnskap og/eller erfaring?

doc

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste mulighet er lydkort med analog ut for alle kanaler. SPDIF har ikke båndbredde nok til HD-lydformatene.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Eneste mulighet er lydkort med analog ut for alle kanaler. SPDIF har ikke båndbredde nok til HD-lydformatene.
    Ja, det er utrolig synd at det ikke er mulighet for å få hverken PCM (i mer enn to kanaler), DD True HD eller DTS Master Audio digitalt ut fra HTPC. Det virker som om en del lydkortprodusenter ikke har sett mulighetene her. Det vil nok komme etterhvert, men pr. i dag er det ikke annonsert noen fullverdige produkter. Det er synd!

Jeg håper at det skal lanseres noe på den kommende messen i Tyskland (15/3 og utover). Det burde ikke være umulig for produsentene å sette på en fullverdig HDMI-utgang. Utfordringen er vel i hovedsak at skjermkortprodusenter ikke har noen særlig tradisjon for å jobbe med lyd. HDMI forutsetter nesten at lydkortet blir integrert på grafikkortet, for det finnes ingen standard for overføring av HD-lyd internt i PC (fra lydkort til grafikk).

Jeg er redd for at det kan ta ganske lang tid før vi får noen god løsning på dette problemet... Det er faktisk hovedgrunnen til at jeg enda ikke har valgt en HTPC løsning. HTPC er tross alt ellers den mest fleksible plattformen.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ingen utfordring for hardwareprodusentene, de venter nok bare på at etterspørselen skal bli stor nok til at de gidder å ta kostnadene med dette.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermkort med HDMI 1.3 kommer nok om ikke altfor lenge. Det er jo andre fordeler med HDMI 1.3 enn HD-lyd, som økt fargedybde, økt oppløsningsstøtte etc. som er til stor interesse for skjermkortprodusentene. Uansett trengre ikke lydkortet integreres i skjermkortet, skjermkortet trenger bare videreformidle et digitalt lydsignal som passerer urørt gjennom både avspillingssoftwaren og skjermkortet og ut gjennom HDMI-utgangen sammen med bildet. Hovedkort med integrert skjermkort og HDMI 1.3 kommer nok og om ikke alt for lenge.

Det fins allerede skjermkort med HDMI som kan overføre lyd (dette er et krav i HDMI-standarden), men det virker som flesteparten av disse bruker en jalla-løsning med S/PDIF-inngang. Og da er man jo like langt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •