Jeg er litt utgått på dato når det gjelder pc/medialøsninger. Har akkurat pussa opp leiligheten, og er i gang med å finne ut hva slags pc/medieløsning jeg skal gå for. Har faktisk tenkt meg såpass om når jeg snekra opp veggene at det er klargjort med rør fra kontoret og ut i stua, som er øremerket kabler fra/til pc/tv/hjemmekino.

Når det kommer til hva jeg skal velge av løsning blir jeg veldig usikker på hva som funker best. Mine viktigste behov skulle være:

- Ha en pc som funker til vanlige pc-funksjoner som office, internett, bildebehandling etc.
- Laste ned filmer og musikk
- Spille av dvd
- Spille mp3 på anlegget
- Spille av nedlastede filmer på tv
- Opptak fra tv til harddisk
- 5.1 lyd fra pc til anlegg

Jeg regner med at dette i grunnen er nokså simple funksjoner, og ser for meg to forskjellige alternativer:

1) Vanlig stasjonær pc på kontoret, hvor jeg drar digital kabel for overføring av bilde/lyd til forsterker og tv i stua. Med denne løsningen ser jeg for meg at jeg må ha en dvd-opptaker i tillegg til å ta opp filmer fra tv.

2) HTPC som tar seg av alle mine definerte hovedfunksjoner.

De negative aspektene med løsning 1, ser jeg for meg er styringen av musikkavspilling, film etc som jeg har liggende på pc'n. Da må jeg sannsynligvis reise meg opp fra sofa'n og fysisk gå inn på kontoret for å velge film/musikk. Eller finnes det noe slags fjernstyring som jeg kan ha i stua for dette?

Med løsning 2 ser jeg for meg det kan kræsje når samboeren min vil se hotel cæsar, mens jeg vil feks surfe på nettet. Noen som vet eller har erfaring om en htpc har høyere simultankapasitet enn en gjennomsnittelig gutt? I tillegg ser jeg for meg det blir en del mer kabler å dra ved denne løsningen, da jeg må ha både kabel til mus, tastatur, skjerm, skriver etc fra htpc'n som står i stua.

Håper noen har synspunkter på dette, eller har vært borti lignende problemstilliinger selv. Alle synspunkter eller forslag til løsninger mottas med takk!!