Avspilling av lossless audio fra HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avspilling av lossless audio fra HTPC

Noen som har tips om et bra program for avspilling av lossless audio, som flac og wav etc.? Har også en del DTS-audio CD som jeg trenger et program til å spille av. I dag fungerer kun VLC/PowerDVD, men her er det vanskelig med spilleliste etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd med Winamp ? Programmet støtter FLAC, WAV og mange andre formater. Dessverre er det veldig lett å jobbe med spillelister.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker i dag WinAMP til MP3. Men jeg får kun susing med DTS-CD, har vel ikke dekodere til det. Men kan dette installeres i WinAmp?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal spille av lossless filer på en "skikkelig" måte er det bit-perfect som gjelder. Sender du musikken digitalt inn i receiver??

I såfall er årsaken til at du får susing ikke det at DTS-WAV ikke er støttet, men at windows resampler musikken og tukler med signalet..... det er her bit-perfect avspilling kommer inn.

Du trenger følgende:
    1. Et lydkort som støtter bit-perfect avspilling og ASIO
    2. En player som støtter ASIO-plugin (f.eks WinAmp eller FooBar 2000)

Da vil du se at DTS-WAV filene dine blir korrekt avspilt. Bruker du imidlertid analogutgangene fra lydkortet ditt trenger du en DTS-WAV dekoder til f.eks winamp. Dette finnes der ute..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hvis du skal spille av lossless filer på en "skikkelig" måte er det bit-perfect som gjelder. Sender du musikken digitalt inn i receiver??

I såfall er årsaken til at du får susing ikke det at DTS-WAV ikke er støttet, men at windows resampler musikken og tukler med signalet..... det er her bit-perfect avspilling kommer inn.

Du trenger følgende:
    1. Et lydkort som støtter bit-perfect avspilling og ASIO
    2. En player som støtter ASIO-plugin (f.eks WinAmp eller FooBar 2000)

Da vil du se at DTS-WAV filene dine blir korrekt avspilt. Bruker du imidlertid analogutgangene fra lydkortet ditt trenger du en DTS-WAV dekoder til f.eks winamp. Dette finnes der ute..

Jeg har et Auzentech Xplosion kort med DTS connect som er koblet digitalt til forsterker. Jeg har også koblet dette analogt ved avspilling av HD-lyd fra HD-DVD.

Jeg skal nå rippe en rekke CD'er som jeg vil ha best mulig lyd ved avspilling fra HTPC til forsterker (HK AVR 630). Noen ide på hvordan jeg bør sette opp dette? Er det best med analogt fra PC og ikke gjøre noen lydbehandling i forsterker, eller digitalt og la forsterkeren gjøre jobben?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Auda, auzentech har ikke for vane å støtte bit-perfect og asio så jeg tror du må slite med mindre enn optimal lyd her gitt..

Digitalt er best med mindre du har et skikkelig proff lydkort beregnet for god lyd.

X-fi fungerer forøvrig glimrende siden det støtter både bit-perfect og ASIO uten noe tukling. Men dette igjen støtter ikke DTS-connect. Dette betyr imidlertid ingen verdens ting med mindre du skal spille spill i surround fra HTPC.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet og kan velge å sende ut 44.1 PCM digitalt til forsterker. Om dette er bit-perfect vet jeg ikke, men det er vel et bra valg for å spille av rippede CD'er?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du kan sende ut en "ren" 44,1khz strøm, som i tillegg ikke er volumregulert/tuklet med av Windows (ASIO benyttes for å gå "utenom" windows) så skal du kunne få ut bit-perfekt. Men hvis lydkortet ditt ikke støtter ASIO i tillegg til 44.1khz er jeg redd løpet er kjørt mtp bit-perfect avspilling

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Jo, det ser ut som de fleste kan bruke ASIO, eller minst prøve først og om det går eller ikke.
    Veldig bra link Tiger

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •