Kan en HTPC bli like bra som en Dreambox?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan en HTPC bli like bra som en Dreambox?

Ok, da er det bestemt, jeg skal bygge meg en HTPC. En dreambox ligger også i kortene, og da sier det seg selv at det vil fly en del penger ut av kontoen. Spørsmålet mitt er da: Kan jeg kjøpe et satelittkort til PC'en og få like bra funksjonalitet/kvalitet/egenskaper osv som en Dreambox?

PC'en skal brukes til både TV og projektor. Er ikke helt inne i satelittverdenen, så det hadde vært hyggelig om noen kunne hjelpe meg

Moderator: om denne tråden passer bedre under "satelitt"-kategorien, vennligst flytt den dit.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mye egeninnsats har en HTPC alle forutsetninger til å bli MYE bedre enn en Dreambox. En riktig sammensatt PC har jo ingen begrensninger. Den kan jo utvides og utvikles til å gjøre det meste. Kjøper du Dreambox er jo ikke utvidelses mulighetene all verdens.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det var jo et skritt i riktig retning
    Er det noen som vet noen gode sider eller fora der jeg kan finne info om dette temaet?

Kan vel lete litt i jungelen på avsforum kanskje...

Takk for svar!

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teoretisk har en PC større potensiale enn en Dreambox, men satellittkortene til PC har neppe samme hærskåren med satellittprogrammerere/hackere som sitter og utvikler programvaren.

Man må ikke glemme at Dreamboxen ER en PC med Linux. Den har både USB, Ethernet, seriell, CF-leser, IDE-kontroller, 2 kortlesere og CAM-plass. Skal du ha et satellittkort, en PCMCIA-leser og en CAM, spørs det om det blir så mye billigere enn 3500 som DB'en koster. (Uten at jeg har sjekket.)

Forøvrig kommer det snart en enda råere boks:

http://www.reel-multimedia.com/EN_UK.../PVR_1100.html

Det er jo en komplett HTPC med Linux!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja du har kanskje et poeng eller to der, audunth. Men hvor finner du Dreambox til 3500?

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse går det masse av på QXL.

Har selv store problemer med å forstå hvorfor noen engang vil gi 3500kroner for den boxen. Men det er en annen sak, skal ikke spore av her nå.

kjelli

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjelli: Fyr løs...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes der i det hele tatt noen sattelitt kort til pc som er av noen lunde kvalitet og som ikke byr på problemer gang etter gang?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg orker nesten ikke, for mange vonde minner dukker opp når jeg tenker på den der dreamboxen.

Å kalle dette en satelitttuner er ikke korrekt, jo en kan se på satelitt med den, men dette gjør en leietuner til 500kr og.

Sette HD i den, ja en kan dette. Så har en en ny varmekilde i huset og kan skru ned termostaten på de andre ovnene.
    Skal en faktisk ta opp noe så er det kun etter halve familien har hatt kurs i hvordan dette virker.

Til satelitt-tuner er den ubrukelig. Som en satelitt-tuner en vil leke med og har ikke særlig stor glede av å faktisk se på TV så er den ypperlig.

Mine erfaringer er iallefall negative.
    Skal du ha deg en god satelitt tuner så får du en Topfield 4000 med hardddisk og 2 tunere innebygget for ca samme prisen, da snakker vi om satelitt-tuner.

Kjelli

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss har bare hørt lovord om Dreamboxen til nå, jeg... :shock:
    Har ikke særlig peiling på parabol, så det er jo fint at derer kommer med innspill.

kjelli: Når du sier at DB ikke duger som satelitt-tuner, er det pga bilde/lydkvalitet eller er det pga andre ting?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan backe opp kjelli med anbefaling av Topfield 4000, den er meget bra. Har ikke så mye erfaring med HTPC, men jeg har nå i alle fall en dedikert PC med AIW TV kort stående. Og jeg har vondt for å se for meg at en PC skal kunne gi like god brukervennlighet som TF4000.
    Men hobby-aspektet med det er jo interessant. :wink:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovordene om Dreamboxen skyldes vel at den er fleksibel for å si det sånn. Finnes side opp og side ned på nettet og fora der konfigurering av boksen er tema. Vurderte selv en Dreambox en gang, men etter å ha lest en del så valgte jeg kjelli sin filosofi: tuneren jeg skal ha i stua skal være "plug and play". Dreamboksen kan vel bli bra men tror som sagt den krever ganske mye av den som skal sette den opp til eget bruk. Selvsagt vil dette variere med PC-kunnskapene man har og interessen for å laste ned skins, patcher, osv, osv. Prøv å søk dem frem til noen fora der Dreambox diskuteres, og se hva andres erfaringer er.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dreamboxen : enten elsker man den eller så hater man den

Bildekvalitet ifra dreamboxen er fantastisk, noe av det beste jeg har sett fra en tuner.

Jeg hadde skrevet en laaaang liste her med ting, men besluttet å slette det. Vil du se TV så kjøp en "skikkelig" tuner.

Det er min kraftige anbefaling.

Kjelli

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden ble startet av en som lurte på hva som var best av HTPC med satellittkort og Dreambox. Det vil normalt si at vedkommende har en viss kompetanse, og da er det ingen som slår Dreambox'en foreløpig.

Dreamboxen fungerer perfekt for å se TV, men den er ingen familietuner som er lett å betjene for alle. Men så lenge man har kompetansen er den faktisk mer brukervennlig enn de fleste, fordi den kan skreddersys i mye større grad. Og nye softwareversjoner og plugins kommer ut omtrent hver uke med nye funksjoner. Enkelte ting er ikke fullt utviklet ennå, som f.eks. EPG for skandinaviske kanaler, men det er visstnok rett rundt hjørnet.

Topfield'en du snakker om ser ut som et flott alternativ (dog 1000 kr dyrere) dersom du skal ha en enkel tuner og se kun Canal Digital. Men dersom du vil se Canal Digital, Viasat + masse andre kanaler og i tillegg vil kunne se de fleste nye kodesystemer (f.eks. Viasats nye system) i fremtiden, så er Dreambox tingen. Man kan også ha flere tunere i huset og dele på samme kort.

Dreambox'en har også mange andre muligheter, bl.a. kan man fylle den opp med filmer og mp3'er fra PC'en, man kan bruke PC'ens harddisk til opptak, kjøre 1000-vis av radiokanaler fra Internett, redigere opptakene i perfekt kvalitet på PC og brenne på DVD m.m. Man kan tilogmed sette opp web- og FTP-server fra den.

For en som skal bygge seg HTPC og vil se satellitt vil Dreambox være en glimrende del av hjemmekinoen. Den har også komponentutgang, som de fleste andre ikke har.

Så gå til QXL, der får du en ny en for ca 3500, bare pass på å kjøpe 7000-modellen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Topfielden koster ca 45000kr, dreamboxen koster rundt 4500kroner og. Det er ikke 1000kr forskjell her?
    Kan ikke sammenligne bruktpris på qxl mot nypris i butikk. (hvorfor er det så mange dreamboxer tilsalgs forresten?). Topfielden er inkludert hard-disk og.

Tråden begynte med hva som er best av dreambox og PC til satelitt. Svaret er ingen av dem, de er begge like elendige der PCen faktisk er litt verre men bare pga pris. På ren brukervennlighet taper dreamboxen bigtime.

Jeg vil minne om med det samme at Dreambox er ikke en godkjent tuner av noen selskaper. Så denne virker ikke selv med originalkort når en kjøper den ny. Kjempe brukervennlighet.

Ok, jeg har vel mesja nok nå

Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har en link til hvor en kan starte når det gjelder dreamox? REgner med at det ikke er plug and play, men en del og sitte seg inn i.

Active uncle sid sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.dreambox.no/forum.php

Det er ett forum på venstre siden. der kan du få greie på det meste.

Newcomer LasseS sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uncle sid
    http://www.dreambox.no/forum.php

Det er ett forum på venstre siden. der kan du få greie på det meste.
    Du kan også titte på www.tabascoweb.net ... for litt mer "viderekommende" :twisted:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... kan vel ikke si at jeg ble så veldig mye klokere... Får vel lese meg til et valg. Skal sjekke ut den Topfielden også.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Topfielden koster ca 45000kr, dreamboxen koster rundt 4500kroner og. Det er ikke 1000kr forskjell her?
    Kan ikke sammenligne bruktpris på qxl mot nypris i butikk. (hvorfor er det så mange dreamboxer tilsalgs forresten?). Topfielden er inkludert hard-disk og.
    Dreambox'en har en veiledende pris på 4500. De som selges på QXL til ca 3500 er splitter NYE fra flere forskjellige nettbutikker. Jeg er ikke så dum at jeg sammenligner ny og brukt pris!!! Går du til nettsida deres må du vanligvis betale 4000. Men hvorfor betale mer enn man må? Med harddisk blir det ikke så stor forskjell, det er sant. Men DB'en kan bruke PC'ens harddisk, så har man en HTPC trenger man strengt tatt ingen innebygd harddisk. Men greit nok, med harddisk blir prisen omtrent den samme.

Tråden begynte med hva som er best av dreambox og PC til satelitt. Svaret er ingen av dem, de er begge like elendige der PCen faktisk er litt verre men bare pga pris.
    Tråden begynte med følgende spørsmål: "Kan jeg kjøpe et satelittkort til PC'en og få like bra funksjonalitet/kvalitet/egenskaper osv som en Dreambox?" Bruk på projektor ble også nevnt. Så vidt jeg vet er Dreambox den eneste på markedet som har komponentutgang. (Her kan jeg selvsagt ta feil.)

På ren brukervennlighet taper dreamboxen bigtime.
    Mener du i forhold til PC eller andre tunere? Uansett, jeg har hatt mange satellittunere, og ingen av dem når Dreambox'en til knærne engang. Brukervennligheten er fullt på høyde med alle andre, man må bare bruke en halvtime på å lære seg å bruke den. Det gjelder bare å ha en liten smule tålmodighet. Min mor er ikke særlig teknisk anlagt, men hun klarer fint å bruke en Dreambox etter å ha fått en kort innføring. Det er ikke noe vanskeligere å tykke OK og bla opp og ned kanallista på en Dreambox enn på en annen tuner
    Brukervennligheten på PC-kort vet jeg ikke noe om. Har ikke prøvd det.

Og mulighetene med en Dreambox utklasser alle andre på markedet. Så hvis man kan dra nytte av de mulighetene er Dreambox et førstevalg. Men selvsagt, hvis alt man vil er å koble den til sin tv med RGB-inngang og se på tv og aldri kommer til å koble den på Internett eller til en PC, kan man like godt velge en annen. Men det var ikke tilfellet i denne tråden etter hva jeg forstod.

Jeg vil minne om med det samme at Dreambox er ikke en godkjent tuner av noen selskaper. Så denne virker ikke selv med originalkort når en kjøper den ny. Kjempe brukervennlighet.
    Det er bare snakk om å få satt den opp riktig. Det er veldig enkelt og gjøres én gang. Enhver oppegående person som klarer å skrive innlegg på et forum som dette klarer det. Særlig Rikky, han skal jo bygge HTPC!
    Du må jo også ut og montere antenna én gang, men du trenger faktisk ikke gjøre det hver gang du skal se på tv

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt Dreambox, Rikky. Evt. venta på den Reel Multimedia-saken hvis du har god tid

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •