Pc til tv, s-video problem med oppløsning og refreshrate

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pc til tv, s-video problem med oppløsning og refreshrate

Hei, jeg har satt sammen en "frankenstein-htpc" av gammel hardware. Mest for å teste ut hvordan det fungerer, og å se om dette er noe å satse videre på for meg. Specs står under.

Men jeg har problem med å få ønskelig refresh rate og oppløsning når jeg kobler til tv'en. Dette kan nok være fordi jeg bruker gammel teknologi. Men lurte på om noen kunne svare meg på følgende:

*** Hva er maks oppløsning man kan få kjørt på en 32" widescreen CRT tv? Jeg har vel lest ett eller annet sted at tven har 576 linjer vertikalt, noe som(hvis man tenker veldig enkelt uten å kunne noe om det) vil gi 576(?) piksler i høyden. forholdet 16:9 vil da gi en oppløsning på 1024 x 576 piksler. signalet kjøres gjennom s-video(s-vhs) kabel fra pc til tv. Har foreløpig kjørt suksessfullt på 800 x 600 men får ikke til å gi widescreen oppløsninger.

*** Hva er maks refreshrate man kan sende? av valgmuligheter i "settings" er bare 60 Hrz tilgjengelig. Da Tven er 100 Hrz skulle jeg gjerne gi signal i 100 Hrz for å unngå flimring.

Jeg har prøvd ut ymse med både skjermkortets innstillinger og med powerstrip, men det som går igjen er at skjermen blir svart hvis jeg setter oppløsningen for høyt. Er dette en begrensning i skjermkortet eller drivere? eller er det i tven? Og finnes det eventuelt programmer/drivere som kan hjelpe med dette problemet? Litt upløyd felt dette for meg, håper noen kan hjelpe. Alt av bildekvalitets forbedringer vil mottas med takk

Specs - Frankenstein
    AMD 1900+
    768 mb ram
    Gainward GeForce 2 Ti
    Hauppauge PVR 500
    Philips 32" 100 CRT Widescreen
    overføring via s-video kabel
    ...ymse harddisker og stasj

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CRT-tver har 576 linjer men det gir ikke mening å snakke om "pixler" i horisontal retning. 576x1024 kan kanskje være et fornuftig utgangspunkt?

S-video kan bare brukes til 50Hz (europa) og 60Hz (Usa/Japan). En "100Hz" tv kan bare akseptere 50Hz input som den internt dobler til 100Hz.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    S-video kan bare brukes til 50Hz (europa) og 60Hz (Usa/Japan). En "100Hz" tv kan bare akseptere 50Hz input som den internt dobler til 100Hz.

-k
    Ok, først og fremst takk for svar. Da kan jeg vel forsåvidt trekke konklusjonen at tven viser bildet med så bra refresh rate som mulig allerede. Men er det fornuftig å tenke at CRT tven skal kunne ta imot oppløsninger høyere en 800 x 600 foreksempel 1024 x 576 (regner med at det blir noe intern nedskalering her, men ok) og at det da er skjermkortet/drivere som gjør at bildet går i svart når jeg setter oppløsningen høyere(mener jeg gjorde dette med powerstrip). Og hva er eventuelt en fornuftig ekte widescreen oppløsning jeg kan gi som output? Hørte en gang noe om noen universelle skjermkort drivere som skulle være fine for "custom-oppsett" men husker ikke hva disse var...kanskje noen som vet noe om det her?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    S-video kan kun overføre PAL eller NTSC. Det vil si enten 720x576 50 Hz eller 720x480 60 Hz. Oppløsningen du velger i Windows blir skalert ned til PAL eller NTSC før det kommer ut av S-Video utgangen. Skal du kjøre høyere oppløsninger må du bruke komponent, VGA eller DVI/HDMI

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    S-video kan kun overføre PAL eller NTSC. Det vil si enten 720x576 50 Hz eller 720x480 60 Hz. Oppløsningen du velger i Windows blir skalert ned til PAL eller NTSC før det kommer ut av S-Video utgangen. Skal du kjøre høyere oppløsninger må du bruke komponent, VGA eller DVI/HDMI
    Ok, skjønner. DVI/HDMI, VGA eller komponent inngang har jeg ikke på min "gode gamle CRT tv", bare s-video, kompositt og scart. Men finnes det noen mulighet for å få bedre kvalitet på bildet på en grei måte? for eksempel en eller annen converterboks eller lignende(VGA til scart...ett eller annet)?.....eller vil dette være verdiløst siden signalet inn til tven til slutt vil bli det samme, og at tv'ens mulige bildegjengivelse er begrensningen?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig det vil gå å lage en enkel boks som lager RGB like den du får fra SCART ved å bruke RGBHV-signalet fra VGA. Det finner du sikkert koblingsskjemaer på internett for om du søker. Men det blir da fortsatt bare PAL eller NTSC (usikker på om TVer støtter NTSC over RGB da SCART RGB er en europeisk standard). Bildet kan bli renere og mer korrekt med RGB kontra S-video vil jeg tro.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Det er mulig det vil gå å lage en enkel boks som lager RGB like den du får fra SCART ved å bruke RGBHV-signalet fra VGA. Det finner du sikkert koblingsskjemaer på internett for om du søker. Men det blir da fortsatt bare PAL eller NTSC (usikker på om TVer støtter NTSC over RGB da SCART RGB er en europeisk standard). Bildet kan bli renere og mer korrekt med RGB kontra S-video vil jeg tro.
    Det finnes VGA-SCART konvertere, og hvis du har enkelte ATI skjermkort så kan det gjøres veldig enkelt tror jeg. Jeg er ikke sikker på om dette generelt er noe å bruke veldig mye tid og penger på all den tid at man får kurante 32" lcd-skjermer ganske rimelig som egner seg veldig mye bedre til PC enn crt-skjermer.

Hvis du er plaget med flimring så finnes det ofte "flicker-filter" eller tilsvarende som filtrerer litt vertikalt (gjør bildet litt mindre skarpt) men reduserer de verste bivirkningene av interlacing.

Jeg ser ikke at det har noen hensikt gå utover spesifikasjonen som tv-en har, og det er at den er i stand til å vise/ta imot 288linjer 50ggr i sekundet (interlaced) evt 240 linjer 60ggr i sekundet (hvis den takler NTSC), hvor linjene forskyves vertikalt med en halv linje vekselvis, og man har begrenset båndbredde horisontalt som f.eks tilsvarer 400, 500 eller 600 punkter.

Dette er forøvrig det samme som å si at den takler 576linjer 25ggr i sekundet, hvorav de odde og like linjene vises forskyvd med 1/50 sekund. Interlacing er no herk ;-)

Interlace - Wikipedia, the free encyclopedia
    -k

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her begynner å bli lenge siden... svideo...
    Uansett, minns at en helt vanlig CRT vil kunne motta 1024x768. Om ting og tang blir nedskalert til PAL/NTSC kan godt være mulig.

Men, du kan trygt sette oppløsningen på Pc'n til 1024x768 og så enable TV-ut. Det blir jo litt kjipt med 800x600 på PC-monitoren.

Jeg minns en kompis gjør det på sin HTPC til en CRT. Og det funker fint.
    Mao, ingen grunn til å sette noe dedikert PAL/NTSC oppløsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mtm
    Mao, ingen grunn til å sette noe dedikert PAL/NTSC oppløsning.
    Jo. Hvis du bruker et tv-kort så vil du gjerne ha en ende-til-ende oppløsning på 576i, istedetfor å kjøre de-interlacing på PC, så skalering, så interlacing før du kommer til tv-utgangen.

http://forum.team-mediaportal.com/wi...&highlight=576

http://forum.team-mediaportal.com/re...&highlight=576

http://forum.team-mediaportal.com/pa...&highlight=576

http://forum.team-mediaportal.com/vg...&highlight=576

http://forum.team-mediaportal.com/po...&highlight=576

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det veldig mye bra respons! Har nå fått testet litt og fått til kjøre skjermen i endel oppløsninger. f.eks. 1024 x 576. men problemet er selvfølgelig at oppløsningen blir for stor så grafikkortet løser dette med at man scroller gjennom skjermen med musa. Jeg bruker powerstrip til å lage nye custom oppløsninger. På en av MediaPortal linkene Knutinh postet var det nevnt at man kunne justere antallet aktive piksler i nVidia programvaren for å justere inn bildet, men dette funket dårlig for min del. Her må det nok bli litt videre forskning i helgen tenker jeg. Da jeg har installert MediaPortal med planer om å ta det i bruk etterhvert var det jo fint å se at de også har et veldig aktivt forum som omhandler akkurat denne typen problemer.. ThX til all respons, og videre forslag mottas seff med takk :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •