Kort for å ta opp fjernsyn

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kort for å ta opp fjernsyn

Det er mulig jeg spør litt dumt (eller på feil forum nå), men det virker som om det stort sett diskuteres kort med innebygd satelitt-dekodere o.l. Jeg har en Lyse-dekoder, og kunne tenkt meg å ta opp tv-bildet på pc-en. Lar dette seg gjøre, eller ligger det en kopibeskyttelse og lurer et sted?

Hvis et lar seg gjøre, hva er kortet som gir best billedkvalitet, og hvordan bør jeg koble dekoderen til pc-en? Dekoderen har S-Video- og SCART-utganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg har det også Lyse ( dvs Viken i Oslo ) og har et Hauppauge PVR-150 i PC'en.
    Jeg bruker S-video mellom dekoder og tv kort , samtidig med Scart til tv , dette skulle visstnok ikke fungere - og det står at en ikke skal koble på scart og s-video samtidig i konfigurasjonsmenyen på dekoderen, men funker gjør det nå uansett ( kreatel 1710 dekoder ).
    Kvaliteten blir OK , noe dårligere en rett fra dekoder ( som er veldig bra ), mulig dette kan tunes noe.
    Signalet ut fra dekoderen er analogt så det er ingen kopibeskyttelse.

Husk å kjøpe et tv kort med Microsoft fjernkontroll/ir blaster ( kan kjøpes separat ) - dette trengs får å få MCE til å skifte kanaler på dekoderen.
    Hauppauge's egen fjernkontroll/ir blaster fungerer ikke i MCE.

Mvh
    Carl

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv sitter jeg med Lyse i form av EB (Drammen). Som det sies, det kan kobles til videoinngang i form av f.eks. TV-kort eller grafikkort med videoinngang. Ulempen blir at man må bytte kanal på dekoderen - man kan ikke gjøre det på TV-kortet, men det finnes løsninger -- ikke optimale....

Med mindre man ikke har to dekodere får man ikke sett på en annen kanal samtidig som man tar opp.

Kjenner ikke fjernkontrollen som følger med PVR150, men er det her kanskje forskjeller mellom PVR150 og PVR150MCE? PVR500 ble i hvert fall levert med samme fjernkontrolleren som Microsoft selger....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke for å bruke PC-en som PVR eller noe sånt, men for å kunne ta opp ting direkte. Det er derfor ikke interessant å skifte kanal fra PC-en. Det aller viktigste er at billedkvaliteten blir så god som mulig. Min erfaring med opptak på PC er at kvaliteten ofte blir dårlig. Ihvertfall dårligere enn på TV-skjermen.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei dere!

Kjører selv Lyse inn på HTPC, og kan komme med følgende:
    Sitat Opprinnelig postet av Lar dette seg gjøre, eller ligger det en kopibeskyttelse og lurer et sted?
    (...) Hvis et lar seg gjøre, hva er kortet som gir best billedkvalitet, og hvordan bør jeg koble dekoderen til pc-en? Dekoderen har S-Video- og SCART-utganger.
    Ingen beskyttelse. Du må bruke s-video (kan bruke kompositt - men dette er dårlig). Du kan velge hva som skal sendes ut ved å holde inne Meny-knappen når du starter dekoderen. Finnes kort for RGB og, men disse er dyre og suger CPU-kraft (SW-basert). Finnes hos Vendur og heter Sweetspot.
    Jeg bruker S-video mellom dekoder og tv kort , samtidig med Scart til tv , dette skulle visstnok ikke fungere - og det står at en ikke skal koble på scart og s-video samtidig i konfigurasjonsmenyen på dekoderen, men funker gjør det nå uansett
    Du blander ting her. Det står at du ikke kan bruke RGB og s-video samtidig. Det kan du ikke. Du kan derimot bruke kompositt ("video") og s-video samtidig. SCART er ikke en type signal - bare en samlekabel (se wikipedia).
    Ulempen blir at man må bytte kanal på dekoderen - man kan ikke gjøre det på TV-kortet, men det finnes løsninger -- ikke optimale....
    Å bytte kanal vha IR-blaster er helt kurant. Tar et ekstra sekund, men...
    PVR500 ble i hvert fall levert med samme fjernkontrolleren som Microsoft selger...
    Mener de er litt forskjellige. MS sin leveres av E-home mens Hauppauge! sin er SMK eller SDK eller...

MS saken er penest, og det følger med to IR-blastere. e-Home kan og programmeres - usikker ang. SDK (eller hva det var).

Det aller viktigste er at billedkvaliteten blir så god som mulig. Min erfaring med opptak på PC er at kvaliteten ofte blir dårlig. Ihvertfall dårligere enn på TV-skjermen.
    Du vil kunne få et bilde som er tett opp mot STB-en, vil jeg påstå. Dette medfører en del fikkling og forsøk med div. codecs. Er og veldig avhengig av TV, skjerkort og ikke minst hvordan disse er koblet sammen.

Enkelte kanaler kan man få inn vha. en TP-kabel

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Du skriver at "kan bruke kompositt - men dette er dårlig" og senere "derimot bruke kompositt ("video") og s-video samtidig"

Bare så jeg får det klart for meg - betyr ikke dette at jeg burde ha dårlig kvalitet på en av skjermene ? ( Noe jeg ikke har )

Eller har jeg misforstått totalt ? Mye mulig..

Mvh
    Carl

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvalitetsrekkefølgen på analoge tilkoplinger:

kompositt -> s-video -> RGB ("SCART") -> komponent

(usikker på VGA som og er RGB)

Mao. er kompositt den dårligste, og det er den eneste du kan kjøre (via SCART) samtidig som S-video på Kreatel-boksene (sier manualen i ihvertfall).

Du kan fremdeles være fornøyd med bilde, men ssv. er det mye bedre om du endrer til RGB kun. Prøv og se om du ser forskjell (det gjør du på RGB og kompositt).

Newcomer Klienten sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ett tv-kort som jeg ikke bruker.. Hauppauge WinTV-PVR-500MCE..

Den har 2 tunere som gjør at du kan ta opp en ting og se noen annet..

Si ifra hvis du er ute etter en sånn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp denne tråden i mangel på et bedre sted å spørre. Litt gjenbruk må jo være lov :-)

Jeg har ingen dekoder, bare kabel tv rett fra veggen med antennekabel til TVen. Kan jeg bruke et TV-kort til å ta opp, eller vil kvaliteten bli for dårlig?

Om jeg har et TV-kort, vil jeg i såfall trenge et skjermkort for å få bildet ut på TVen igjen, eller er det ut-signal også på TV-kort?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke et std. analogt kort, da du vel har analog kabel.

PVR-150 kan anbefales (eller 350, 1300, 500, 4000)

350 kan sende ut signaler, men det er uint. Du trenger et skjermkort, ja....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •