Er dette en bra HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer linebacker sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er dette en bra HTPC?

Hei
    Jeg har lenge ønsket å bygge meg en HTPC hovedsakelig til avspilling av musikk, men også DVD filmer hvis det blir noe bra på min Samsung 28".
    Regner med at komposit-signal blir den eneste løsningen siden denne TV ikke har annet en kompositt og SCART innganger.
    Skal koble denne til min hjemmekinoreciever.
    Det vil også bli noe spilling på denne, men da selvfølgelig via en PC skjerm.

Har til nå kommet frem til disse komponentene.

• SHUTTLE ST62K
      Intel Pentium 4 2.6 GHz Boxed PC800
      TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack
      Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB S-ATA
      NEC DVD-brenner IDE ND-2500A
      Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128M DDR
      M-Audio Revolution 7.1

Kabinettet virker for meg ihvertfall som en god løsning da den har ekstern strømforskyner. Strømforskyneren er ikke på mere enn 180W, men så får man jo ikke så mye inn i et slikt kabinett. Regner med den også er meget støysvak.
    Skulle jeg trenge mere lagringsplass i fremtiden finnes det jo eksterne løsninger via USB2.0
    Ellers er det jo nesten bare å putte den i lomma hvis man skulle ha behov for å flytte/ta den med seg

Noen komentarer på oppsettet?

Hilsen Linebacker

Stort bilde av kabinettet

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, linebacker.

Ser ut til å være solide komponenter du har valgt. Ser at du har valgt M-Audio Revolution 7.1. Så i et kort "blink" her på forumet at du først hadde kjøpt TerraTec SoundSystem Aureon 5.1 Sky, men du har altså nå ombestemt deg. :wink:

Utifra hva jeg sitter med av kunnskap etter å ha lest "side opp og side ned" om HTPC, er mitt eneste ankepunkt at PSU'en kan være for svak for å få et stabilt system. Hør gjerne hva PC-freaker mener på forumet på Hardware.np under "Hjelp jeg skal ha ny PC".

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hei, linebacker.

Ser ut til å være solide komponenter du har valgt. Ser at du har valgt M-Audio Revolution 7.1. Så i et kort "blink" her på forumet at du først hadde kjøpt TerraTec SoundSystem Aureon 5.1 Sky, men du har altså nå ombestemt deg. :wink:

Ja jeg avbestilte det lydkortet før de fikk sendt det til meg. Og jeg angrer ikke for jeg har fått tak i M-audio kortet til bare noen få lapper mere enn TerraTec.
    Jeg har selv drevet med PC i noen år nå og strømsterk PSU har alltid vært å foretrukke. Selv sitter jeg på en 550W PSU nå, men da er det atskillelig mere komponenter (Som også krever mere strøm) i denne en den HTPC jeg har sett på her.
    Andre BAREBONE kabinetter fra SHUTTLE leveres med 200-250W PSU, men jeg vil gjerne ha en som er så stille som mulig. Bare det ikke går utover funksjonen på HTPC.
    Prøver å få mere erfaring/innputt om akkurat dette så derfor ble denne tråden startet.

Takk for svar

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Par ting å spørre seg selv om er det jo:

1. Trenger jeg en gig ram for å spille mp3? :-)
    2. Må jeg ha en så liten boks, eller fungerer det med et mini-tower evt en eller annen desktop-lignende sak som feks passer i stereoanlegget.

Jo større kassa er, jo lettere er det å kjøle den (ergo, mindre støy). Det er jo vanskelig å modde en Shuttle i etterkant, da det er så mye spesialsydd i den. Jeg hadde ihvertfall hørt på den i en
    butikk (med det grafilkkortet du skal ha!) først. Et tips for å dempe lyden av et ATI Radeon kort er å sette på en Arctic VGA Cooler ( http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet713.htm ). Men dette
    krever en PCI slot ekstra, og det har du vel muligens ikke i en Shuttle.

Forøvrig er vel de nye Seagate Barracuda'ene både stillere og kaldere enn Maxtor tror jeg, du får surfe litt dersom du trenger nøyaktige tall.

OK

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ok
    1. Trenger jeg en gig ram for å spille mp3? :-)
    2. Må jeg ha en så liten boks, eller fungerer det med et mini-tower evt en eller annen desktop-lignende sak som feks passer i stereoanlegget.
    OK
    1. Nei man trenger ikke en gig ram for å spille mp3, men nå skal jeg bruke denne pc også til andre ting enn HTPC så da blir det en smak og behag sak. Har vært meget fornøyd med en gig ram i de andre pc jeg har hatt til mitt bruk.
    2. Mini tower er jo egentlig en bedre løsning mtp utbygging modding etc. men det hadde vært kjekt med en kabinett man bare kunne satt i TV bordet sammen med de andre komponenetene uten at den tok for mye plass. Kabinettet jeg har tittet på er ennå ikke kommet i butikker.
    Er enig at det er en god ide å titte/prøve/lytte til et slikt kabinett først.

Ellers viser tester at grafikkortet er meget støysvak. Det sies også om disken, men jeg har også registrert det du sier om Seagate disken så den er også en meget god kandidat.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har planer om å bygge en HTPC ut fra en SHUTTLE ST62K selv.

Vær obs på at SHUTTLE ST62K kun har 1 stk PCI slot. Denne modellen har ikke AGP slot, og du får ikke satt i det eksterne skjermkortet ditt.

Jeg ville nok også vurdert en Samsung SpinPoint harddisk i stedet for Maxtor'en. Den skal visst være mer stillegående.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har funnet ut det samme selv nå så derfor er ikke dette kabinettet atraktivt for meg lenger. Får vel finne et med AGP slot.

Ellers takk for info.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •