Overklokke litt, noen her som kan raskt forklare?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overklokke litt, noen her som kan raskt forklare?

Trenger litt hjelp av dere eksperter

Jeg har en ganske enkel pc som jeg tenkte å se om det gikk å få noe ekstra utav. Dette er vel ikke deler som lar meg gå så veldig langt pga RAM, men litt må jeg vel klare?

2x Komplett.no - Corsair Value S. PC5300 DDR2 512MB 64Meg x 64, CL5, 667MHz, 240-pin

Komplett.no - Asus P5B-VM, G965, Socket-775, m-ATX, GbLAN,SATAII, DDR2, VGA, Firew, PCI-Ex16

Cpu er E6400.

Så hvordan går jeg fram her? Hvilke instillinger som må endres i Bios for å klare å yte litt ekstra fra dette oppsettet?

Som sagt er jeg ikke ute etter en ekstrem økning her, men har lyst å klare å få litt ekstra utav pc.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan du få litt enkel lesestoff fra meg :-D

Introduksjon til overklokking - DinSide Data : Maskinvare : Data

Her er det veldig godt forklart og det er også enkelt å forstå. (jeg forsto det fort, selvom jeg ikke kunne noe om dette fra før.)

så les gjennom, så blir du (sannsynligvis) klokere

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har valgt feil ram med tanke på overklokking. 5300 ram blir litt svakt. Skulle hatt 6400 ram.

Det du gjør er å gå inn i bios å endrer frontbushastighet. Jeg har samme cpu som deg. Denne står orginalt på 266 men jeg kjører den på 400 med minne divider på 1:1.

Pga rammen du har valgt, vil du trolig ikke oppnå slike hastigheter. Kjenner ikke det ovedkortet du har valgt så jeg vet ikke hvordan bios ser ut. Ellers skulle jeg gitt deg en langt bedre forklaring.

Øk frontbussen gradevis og restart systemet. Gjerne stresstest for å sjekke at det er stabilt.

Søk på google om noen andre med slikt oppsett klarer. Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at jeg har valgt feil RAM, men var meget trangt rundt budsjettet, så jeg får heller prøve å gjøre det beste av det enn så lenge.

Men når Ramen ikke er bra nok, vil det si at den da kan ta kvelden, eller må jeg bare tilbakestille bios om jeg går for langt?

Har forresten lest raskt igjennom dinside sin guide, samt del 2

Overklokking i praksis - del 2 - DinSide Data : Prosessorer : Maskinvare

Der står det at en bør slå av SpeedStep Technology da de har hatt problemer med denne tidligere ved overklokking. Noen som kan si om dette er forbedret? Vil gjerne at maskinen kjører så lavt som mulig når den ikke brukes til tyngre oppgaver.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rammen vil ikke ata skade av overklokking med mindre du overdriver stygt.

Les her: Hardware.no

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor velger jeg at minnet skal ha 1:1?

Er det cpu frequency jeg bør endre på? Øker jeg denne fra 266 til 280 så får jeg ikke bilde og må tilbakestille bios.

Hva med pci express Frequency, skal denne stå på auto?

Som dere skjønner er jeg helt grønn på dette, og tar i mot alt av tips til innstillinger.

Har forresten lagt ved manualen til hovedkortet, så kanskje noen smartinger kan si steg for steg hva jeg må gjøre på dette hovedkortet.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forumet på Hardware.no har en egen "overklokking av prosessor" sak du burde sjekke ut. Her finner du vel alt av informasjon

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har laget en post der også, men er som oftest både enklere og raskere og få hjelp her.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overklokking er ikke et problem sålenge du ikke skal tyne ut de siste rest (her er det snakk om promille). Det skal ikke være så vanskelig å finne i bios.

Kjør rammen på treg hastighet helt til du finner maksimal CPU hastighet.. Så kan du etterhvert finne maksimal minnehastighet og finne en instilling som gir mest mulig ytelse. Det er ikke så veldig vanskelig. Har selv hoppet av lasset når det gjelder overklokking av ny hardware ,men det er utrolig hva slags økning jeg har fått med overklokking av mine eldre maskiner (A64 og P4)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •