Fått ny HTPC, mine erfaringer og problemer så langt.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fått ny HTPC, mine erfaringer og problemer så langt.

Da har jeg omsider fått på plass nye deler og fullført byggingen av pc.

Etter mye om og men endte jeg på følgende komponenter i pcen.

Hovedkort - Asus P5B-VM

Valgte dette hovedkortet da jeg ville ha et Asus kort, samt eSata for montering av ekstern harddisk. Hovedkortet virker bra nok, men en stor ulempe er at det ikke følger med braket til digital lydutgang, denne må kjøpes separat.

NEC DVD-brenner AD-5170

Denne bråker som et udyr, men ved hjelp av SlySoft AnyDVD er den helt akseptabel på støynivå, og ytelsen er bra.

2 x Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Prøvde først en en Western Digital disk som fikk masse skryt på nett pga støynivået, men denne ble raskt byttet da den var altfor høylytt. Samsung diskene høres når de jobber, en svak "rumle" lyd. Temperaturen på disse ligger på rundt 35 grader etter at pcen har stått på i ca 8 timer.

Sapphire Radeon X1650PRO 256MB GDDR3, PCI-Express,Ultimate Edition

Dette kortet er vifteløst, noe jeg ikke var klar over da jeg bestilte det. Planen var å vannkjøle hele pcen, men har i grunn lagt dette fra meg når det nå kun er cpu som trenger ny vifte. Kortet virker å yte bra, har innebygget støtte for videokomprimering av MPEG-2, MPEG-4, H.264. Kortet har i tillegg støtte for hdcp. En ulempe med dette kortet slik jeg ser det er at HDTV-utgangen er via en medfølgende kabel, og ikke via hdmi/dvi. Pr i dag kobles det mot tv via dvi-->vga, men vil endre løsning her så snart jeg finner ut hvilken måte som er den beste.

Kabinett - Antec Fusion ec

Kabinettet virker solid. Ser bra ut, har usb, lyd og firewire i front, samt at den medfølgende strømforsyningen er ganske støysvak. Denne kan uansett byttes ut med en stander ATX strømforsyning om en ønsker det. Det følger med display, men dessverre ikke innebygget støtte for fjernkontroller i dsplayet, så her må en egen mottaker til. De medfølgende 120mm viftene har vifte kontroll, men selv på laveste bråkte disse for mye og ble raskt byttet ut. Alt i alt må jeg si meg meget fornøyd med dette kabinettet, men med hell kunne dekselet til DVD-Brenneren hatt en bedre finish. Tidligere hadde jeg Origen AE Technology - H5 HTPC Enclosure. Dette kabinettet ser mye bedre ut, men er ikke i nærheten når det kommer til løsninger med vifter, støy, psu osv.

Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL5, 667MHz, 240-pin

Ble billig minne da maskinen ikke skal overklokkes nevneverdig. Vil nok bli utvidet om litt til 2 eller 3 GB.

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

Kjempe prosessor, yter utrolig bra, og koster ikke for mye. Denne ligger på 29 grader idl, ikke fått målt under load. Viften er satt på ultra silent i bios, så da høres ikke denne og den kjøler overraskende bra likevel.

Komplett.no - Hauppauge! WinTV-PVR-150MCE PCI, Tv-kort m/radio, MCE, Retail

Har kabel fra Canal Digital. Bildekvaliteten på TV er rett og slett utrolig dårlig. Eneste positive med dette kjøpet var at det fulgte med fjernkontroll, samt at småbarna i huset som ikke er så nøye på kvalitet får sett barnetv i opptak når det er fotball på same tidspunkt. Dette vil garantert bli byttet ut etterhvert.

Når det kommer til Software delen benytter jeg meg av Windows Vista Ultimate sammen med mediacenter som følger med her. Har lagt til My Movies pluginet som lar meg bruke TheaterTek DVD som stander avspiller til DVD og andre filmformater jeg skulle ønske. Fordelen med dette er at Theatertek lar meg bruke FFdshow og avisynth, som da igjen gir mye bedre bilde ved avspilling av DVD. En annen fordel er at FFdshow gjør behovet for codecs overfløding da FFdshow tar seg av dette helt fint selv. Som utgangspunkt ved oppsettet av FFdshow vil jeg takke marsboer her på forumet for http://avforum.no/forum/guider-video...igurasjon.html han har satt sammen, samt linkene som er i denne for mer utfyllende info angående innstillinger i FFdshow.

MyMovies sammen med THE DAEMONS HOME lar meg starte image filer av DVD direkte fra Mediacenter, så dette gjør alt mye enklere da jeg har lagt alle mine favoritt filmer inn som image på disken uten kvalitetstap.

Er fortsatt mye som gjenstår, og kanskje jeg kan få litt mer tips og hjelp herfra til de siste tingene, men stort sett må jeg si at jeg begynner å bli fornøyd.

Når pc skal av går denne i S3 mode, noe som tar ca 5-7 sek å slå av, men når den skal på er den faktisk raskere på enn TV, så her er det ikke noe problem.

Problemer:

-Finne beste måte å koble pc til TV. Alternativene her er dvi-->hdmi og HDTV-utgangen er via en medfølgende kabel.

-Ikke fått satt opp Powerstrip enda, vil nok gå løs på dette i løpet av dagen tenker jeg.

-Er fortsatt usikker på hva som er det beste å gjøre med hensyn til lyden. Denne skal gå fra pc til reciver, men i FFdshow er der jo drøssevis med valg, så her står jeg helt fast. Får lyd, men er langt fra sikker på om dette er beste resultat.

Ellers tar jeg i mot alt annet av tips som kan gjøre hverdagen for meg og min htpc bedre

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke helt, men hvor mye "plass" er det under PSUen i Fusion? Er det veldig lite kan det gi problemer for PSU med vifte under. Evt. får man lage seg luftehull...

Er selv meget fornøyd med de to 430W Antec-PSUene jeg bruker. Ser en del steder at det vistnok er Seasonic som står bak -- dvs. i hvert fall selve produksjonen, men kravspec er vel kanskje levert fra Antec, så jeg vet ikke om Seasonic selv har lignende modell.

Med en pris på nede i 1300-1400 kr gir i hvert fall Antec Fusion svært svært mye for pengene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin beskrivelse av komponenter og opplevelser.
    Tar nok med meg noen tips når jeg skal sette sammen min htpc.

Ang. skjermkortet - er det slik at det er med en overgang fra DVI til HDMI, eller har de valgt en annen løsning?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Husker ikke helt, men hvor mye "plass" er det under PSUen i Fusion? Er det veldig lite kan det gi problemer for PSU med vifte under. Evt. får man lage seg luftehull...
    Det skal være lagt til rette for å snu viften "opp-ned" slik at viften havner rettt ved siden av lufteventilene på siden. Smarte greier må jeg si

Hvilke vifter ble det på deg i stedet? Intake eller outtake?

Jeg har nesten samme oppsett som deg:
    • Antec Fusion
    • Stock Power
    • Intel DG965OT Hovedkort:
      Det hovedkortet du vurderte mens du tok det kortet JEG opprinnelig vurderte
    • C2D E6600
    • 3GB DDR2 PC4200 1.8V
    • 2x Samsung SpinPoint T666 320Gb:
      Veldig stille disker, ligger på rundt 29C med vanlig fildelingsjobbing i bakgrunnen og jeg har nesten "lukket" hele harddisk området med Nexus Støyreduserende Matter. Det er akkurat nok "glipper" til at luften flyter uhindret på oversiden av begge harddiskene, mens jeg har lagt matter et par cm vekk fra alle andre sider.
    • Samsung DVD-brenner SH-183A SATA:
      Denne er veldig stille og SATA-kabel gjør alt mye enklere.
    • Gainward Geforce 7950GT 512MB
    • Gainward Geforce FX5200 PCI

Har 2 stykk Nexux 120mm som outtake, begge på 1000 rpm siden jeg har 2 stykk varme grafikkkort (1 7950gt, 1 PCI 5200). (7950gt'en er i utgangspunktet ikke passiv, men ved vanlig bruk i Vista og til video akselerasjon kan stoppes helt (!) og ligger og koser seg ved 49C. )

Men jeg føler at området rundt prosessoren ikke får nok kjøling (kjører E6600 passivt med NT01 v.2), så det er ingen vifte som blåser rett ned på området rundt. Har langt inn bestilling på et par Noctua 1200 rpm, disse skal flytte mer luft rundt 1000 rpm enn Nexusene så det blir spennende å se om det hjelper noe.

Southbridgen på dette hovedkortet blir også veldig varmt, idle ved 70C. Og enda verre blir det hvis jeg skur på viften på 7950'en.

Hvilket fører meg til et poeng som alle som vurderer dette kabinettet (Fusion/NSK2400) bør tenke på:
    Hvis man beholder viftene som outtake (slik Antec har montert de) mens man samtidig har et grafikkkort med vifteløsning som exhaust så oppstår det et "dødpunkt" rett bak grafikkkortet og rundt der de fleste hovedkort har southbridgen. Der kan det bli varmt!

Det følger med display, men dessverre ikke innebygget støtte for fjernkontroller i dsplayet, så her må en egen mottaker til.
    Det skal visst være en NY Fusion på vei med integrert MCE IR-reciever i VFD-displayet. Håper det blir mulig å kjøpe denne seperat.

Anngående DVI->HDMI :
    Jeg får en del overscan på TVen med HDMI-utgangen, og Nvidia har ikke laget Vista drivere med overscan korrigering enda. Men jeg fant ut at hvis man går gjennom Media Center Setupen og velger Component fremfor DVI/Hdmi så legger den på en del overscan justering på både GUI og video-overlayet. Tenkte å prøve Powerstrip, men jeg syns jeg leste et sted at Vista + Powerstrip var en "no go" foreløpig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angående DVI->HDMI : se om ikke dette funker

Se nærmere på nvidia sine driverkommentarer:

http://avforum.no/forum/tv-apparater...ppkobling.html

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del TV-kort kan i utgangspunktet være veldig gode, men kresne på god signalkvalitet. Har man analoge løsning og litt kobling rundt i huset kan signalforsterker være et forsøk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •