Sliter litt med valg av hovedkort til min nye HTPC.

Har sett på forskjellige chipsets, og lurer litt på hvor mye man i praksis har bruk for av finesser og kapasitet, spesielt i henhold til skjermkort/PCI Express.
Vurderte først i975X-chipset, Intels nåværende "high-end" chipset,men aktuelle hovedkort har etter min mening begrensede tilkoplingsmuligheter, spesielt siden de fleste add-on cards fortsatt kjører "gammel" type PCI (lydkort, tunerkort etc) og de flleste HK i denne klassen har max 2 stk PCI-spor.
Fordelen er jo at man får 2 stk PCI Express x16, men spørsmålet er jo om det er noe man får bruk for i en HTPC/ middels spill-pc?
Vet for lite om hastighet/kapasitet på nye skjermkort og spor til disse, noen som har noen synspunkter?

Har sett på et ECS- kort, ECS PX1 Extreme
Produsentlink: ECS Web Site

Dette har 3 PCI, 2 PCIExpress x1, 2 PCIExpress X16 der det ene kjører i X4-modus (pga 965-chipset), er dette en ulempe?
Kortet holder ViiV-godkjenning og pga ICH8DH (DigitalHome) Southbridge har det en form for "Standby"-modus som ifølge en test slår av perifere enheter (skjerm, lys etc) men som fortsatt kjører applikasjoner (greit for f.eks opptak over natta?). Prisen er ikke avskrekkende, en drøy tusenlapp.
Noen synspunter/erfaringer på dette kortet?

En tidlig presentasjon av kortet påstod at det ikke har støtte for Firewire, men dette må ha blitt endret i siste versjon for i spec`en står det oppgitt med 2 Firewire-headers. Overklokkingsegenskapene er ikke helt på topp men jeg har ingen planer om å klokke noe særlig, tenker å bruke Core2Duo 6600 og foreløpig 2 gig med RAM.

Hva med denne:
Hardware.no - Prisguide - Minne/RAM - Corsair XMS2 Dominator DDR2-800 2GB (2x1GB)

eller denne:
Hardware.no - Prisguide - Minne/RAM - Corsair TWIN2X-6400 2 GB (2 x 1 GB) CL5

Synspunkt mottas med takk!