Veldig variasjon i cpu-temp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Veldig variasjon i cpu-temp?

Heisann. Jeg opplever at målt temperatur på cpu varierer voldsomt med hvilket program en bruker. Feks i Speedfan ligger temp idle på 27 grader mens i Core Temp er temp 9 grader.

Det er mange slike programmer ute i dag og stort sett viser de ulike tempraturer. Noen formeninger blandt folket om hva som burde benyttes for å få et riktig inntrykk?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avlesning av riktig CPU-temperatur?

Det programmet tror jeg rett og slett ikke finnes!
    Det du avleser i Speedfan er naturlig nok det mest riktige, selv om også den verdien virker relativt lav.
    Skal du nærme deg en konsekvent og mer pålitelig avlesning, bør du nok benytte et digitaltermometer med en egen sensor, som du eksempelvis kan plassere på baksiden av HK, rett bak senter for CPU.
    Om du sørger for at denne får god kontakt med kortet, og samtidig isolerer sensoren fra omgivelseslufta, får du faktisk en svært god, og ikke minst- konsekvent temperaturindikasjon.
    Isolasjonen kan gjerne bestå av et stykke skumgummi, som du taper fast over sensoren.
    Har benyttet slike løsninger i mange tilfelle, og disse har fungert utmerket!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Systemet er vannkjølt med en kjemperadiator med 5 stykk 120mm vifter så lave temperaturer bør jeg klare. Sjekk bilde på minhjemmekino

Har selv testet med ekstern tempsensor og er godt fornøyd med dette. Siden dette er en htpc så er det ikke mange muligheter for å få festet dette skikkelig i kabinettet så det ser bra ut. Hadde digital tempmonitor tidligere med lcd display i front som jeg monterte i en ledig 5/14 brønn. Ble pent det.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil aldri komme under romtemp med vanlig vannkjøling, men 27 grader høres ganske rimelig ut...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Du vil aldri komme under romtemp med vanlig vannkjøling, men 27 grader høres ganske rimelig ut...
    Joda. Hadde minusgrader på forrige oppsett. Tadiator, vanntank og pumpe var bygd i en egen kasse som var montert på utsiden av huset... Hadde i frostveske, samt at vannet alltid var i bevegelse så det gikk bra med tanke på frost. Var mer redd for kondens

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Joda. Hadde minusgrader på forrige oppsett. Tadiator, vanntank og pumpe var bygd i en egen kasse som var montert på utsiden av huset... Hadde i frostveske, samt at vannet alltid var i bevegelse så det gikk bra med tanke på frost. Var mer redd for kondens
    Joda. Kjører du med slike løsninger, er jo ikke det noe problem!
    I skrivende stund har jeg også her minusgrader på vannet, og en CPU-temp på 5,7grader.
    Da med en utelufttemp på 8,3minus. ;-)

Btw; Jeg skjønner egentlig ikke spørsmålet du kom med, innledningsvis?
    Har du en egen løsning for temp-avlesning, så er jo sw-baserte løsninger lite interessante!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en egen løsning, men i dag er jeg lovpriset softwarebasert.

Siden alle disse viser ulik temp så tenke jeg å høre om noen hadde erfaringer med software som faktisk stemte...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da er det ikke et vanlig oppsett lenger

Edit: har sett oppsett hvor folk har lagt en hageslange ut vinduet og ned i en snøfonn for å slippe radiator... funker rimelig bra, til det fryser

.. det beste programmet for å lese av temp er jo intel sitt program... det leser av direkte fra hver core...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en egen løsning, men i dag er jeg lovpriset softwarebasert.

Siden alle disse viser ulik temp så tenke jeg å høre om noen hadde erfaringer med software som faktisk stemte...
    Ok, det gir jo saken et riktigere lys.
    Men som allerede sagt; Jeg tror ikke du slipper unna en løsning som allerede foreslått, om du ønsker en tilnærmet riktig og konsekvent temperaturavlesning.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    da er det ikke et vanlig oppsett lenger

Edit: har sett oppsett hvor folk har lagt en hageslange ut vinduet og ned i en snøfonn for å slippe radiator... funker rimelig bra, til det fryser

.. det beste programmet for å lese av temp er jo intel sitt program... det leser av direkte fra hver core...
    Hvilket program fra Intel er dette? Har du en link?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    intel thermal analysis tool heter det.. google er din venn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt vil man gjerne få høyere temperatur avlest med Core Temp enn med andre programmer, som benytter en annen sensor i prosessoren, så tallene er litt merkelig.

Er ITAT blitt oppgradert til å ha offisiell støtte for Core 2 Duo-prosessorene?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Normalt vil man gjerne få høyere temperatur avlest med Core Temp enn med andre programmer, som benytter en annen sensor i prosessoren, så tallene er litt merkelig.

Er ITAT blitt oppgradert til å ha offisiell støtte for Core 2 Duo-prosessorene?

ITAT funket ikke hos meg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PIV Thermal Diodes

Om interne sensorer (2 stykk) i pentium 4. En normal for temperatur-avlesing, og en for å styre throttling/shut-down.

I tidlige AMD athlon-dager var det vanlig å bruke en ekstern sensor under cpu (siden disse manglet intern sensor), som konsekvent gav lavere temperaturer enn den internt i CPU. JEg tror noen drev med måling on-die (med håndholdt temperatur-måler), sammenlignet denne med hovedkort-sensoren, og beregnet en korreksjonsverdi. Heldigvis slipper vi sånt nå...

Speedfan kan som jeg sa i den andre tråden muligens ikke lese din Core2-sensor med mindre du bruker en beta-versjon.

Merk at siden man (dessverre) tilordner navn manuelt i speedfan ut fra common sense så er det en mulighet for at man gjør feil - som å gjette at en hovedkortsensor plassert nært cpu er cpu-sensoren, hvis cpu har en intern sensor som ikke dukker opp i speedfan.

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cpu sensor viser variasjoner mellom minus 20 og pluss 100 grader. Dette er altså sensor som står som "cpu" orginalt. Jeg valgte en annen sensor som stemmer overens med temp vist i bios.

Må være noe feil med min cpusensor

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cpu sensor viser variasjoner mellom minus 20 og pluss 100 grader. Dette er altså sensor som står som "cpu" orginalt. Jeg valgte en annen sensor som stemmer overens med temp vist i bios.

Må være noe feil med min cpusensor
    Varierer den korrelert med belastning eller helt tilfeldig?

Ellers pleier det å være lett å eliminere "sensorer" som bare er ubrukte pin-er på kontrolleren ved at de har en statisk usaklig temperatur (som minus 40 grader eller +120 grader).

Det er jo mulig at speedfan har en feil registrering med akkurat ditt oppsett som gjør at feil sensor får navnet "cpu"?

Jeg har tidligere mailet mannen bak speedfan og han er en ganske hjelpsom fyr.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målingene på denne sensoren varierer helt vilt uavhengig av load. Hadde minus 45 grader i sted. Jeg kan gå god for at vannkjølingen ikke er så bra...

Plutselig gikk tempen til 124 pluss.

Vet ikke hva feilen kan være.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målingene på denne sensoren varierer helt vilt uavhengig av load. Hadde minus 45 grader i sted. Jeg kan gå god for at vannkjølingen ikke er så bra...

Plutselig gikk tempen til 124 pluss.

Vet ikke hva feilen kan være.
    Da tror jeg ikke at dette er noen sensor, men heller en ubrukt inngang på kontrolleren som plukker opp støy eller noe. Hva med å prøve siste beta av speedfan?

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er siste versjon jeg bruker.

Sjekk bilder i denne tråden: http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...ler-e6400.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •