Støysvak kjøler til E6400?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støysvak kjøler til E6400?

Trenger en meget støysvak kjøler til min Intel E6400 cpu.

Den må få plass i Antec Fusion kabinettet.

Så hvilken kjøler kan dere tipse meg om her?

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket hovedkort har du?

7700 kan bli litt i største laget hvis ikke prosessoren din er plassert et godt stykke unna viftene.

7000 burde passe uansett hovedkort.

Thermalright Si-128 er svær men ikke høy og passer så lenge du ikke har store minne-heatsinks. Kan kjøres passivt.

Silverstone NT01v.2 passer helt ypperlig hvis du har et intel dg065ot hovedkort. Kan også kjøres passivt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dette hovedkortet:

Komplett.no - Asus P5B-VM, G965, Socket-775, m-ATX, GbLAN,SATAII, DDR2, VGA, Firew, PCI-Ex16

Å kjøre cpu helt passiv er nok ikke et alternativ. Har alt skjermkort som er passivt, et x1650 pro, så jeg tror det vil bli for varmt inne i kabinettet om cpu også kun er passiv.

I høyden har jeg ca 11 cm å gå på før jeg treffer "taket" i kabinettet. I bredden ca 11 uten at jeg skal treffe andre komponenter, så da 5.5 cm ut på hver side.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er flere som har både grafikkkort og cpu passivt kjølt og kommer seg godt unna med det altså Viktigste i det tilfellet er at begge viftene er outtake slik at kald luft blir dratt over grafikkkortet.

Kjører selv en e6600 passivt med nt01v.2 og en 7950GT "nesten" passivt med viften på 10% og de 2 kabinett viftene på ca. 650 rpm.
    GPU Idle/Load: 36 C/57 C , CPU Idle/Load: 29 C/53 C

Du kan jo ta en titt på denne tråden på spcr:
    silentpcreview.com | View topic - E6600 - best heatsink that fits on an Antec Fusion?

Noen nevner at Thermaltake Golden Orb II passer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kjølerne som gir best kjøling i forhold til støy akkurat nå over på silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers er Scythe Ninja og Thermalright Ultra 120.

Scythe sin er vel utelukket til HTPC-bruk.

Zalmann 7700 er ikke noe spesielt å anbefale.

Kode:
    Scythe Ninja w/ Nexus 120 fan  
    Fan V / CFM Load Temp °C Rise °C/W MP  °C/W TDP  Noise  
    no fan       >70°C    >49     -             -            - 
    12V / 42     35°C     14       0.18        0.20       22 dBA/1m 
    9V / 36      37°C     16       0.20        0.23      <19 dBA/1m 
    7V / 28      40°C     19       0.24        0.27      <17 dBA/1m? 
    Load Temp: CPUBurn for ~20 mins.
    °C Rise: Temperature rise above ambient at load.
    °C/W MP / TDP: Temperature rise per Watt, based on CPU's Maximum Power
    (79W) or Thermal Design Power (69W) rating
    Noise: SPL measured in dBA at 1m distance with high accuracy B & K SLM
    Kode:
    Thermalright Ultra-120 with Nexus 120mm fan 
    Fan V / CFM Load Temp °C Rise °C/W MP  °C/W TDP  Noise  
    12V     39°C     16       0.16        0.19       23 dBA/1m 
    9V       42°C     19       0.19       0.23       20dBA/1m 
    7V       46°C     23       0.23        0.27      18dBA/1m? 
    5V       52°C     29       0.29        0.35      <17 dBA/1m? 
    Load Temp: CPUBurn for ~20 mins.
    °C/W MP / TDP: Temperature rise over ambient per Watt of CPU eat, 
    based on CPU's Maximum Power (100W) or Thermal Design Power (84W) rating 
    (lower is better)
    Noise: SPL measured in dBA@1m distance with high accuracy B 
    & K SLM
    Kode:
    Heavyweight Heatsink Comparison with Nexus 120mm fan 
    Fan Voltage  Noise (dBA@1m)  XP-120      Scythe Ninja  Ultra-120 
                               °C Rise °C/W °C Rise °C/W  °C Rise °C/W 
    12V          23            24      0.24 19      0.19  16      0.16 
    9V           20            27      0.27 22      0.22  19      0.19 
    7V           18            32      0.32 24      0.24  23      0.23 
    5V           <17           47      0.47 29      0.29  29      0.29 
    °C/W MP: Temperature rise over ambient per Watt of CPU heat, 
    based on CPU's Maximum Power (100W) rating (lower is better)

Noise: SPL measured in dBA@1m distance with high accuracy 
    B & K SLM
    Hvis du sammenligner Ultra 120 og Ninja med XP120 (som jeg har i min HTPC) ved samme vifte og samme spenning (dermed samme støy) så ser du altså at disse nyere modellene oppnår hele 18 grader bedre kjøling ved 5V (under 17dBA@1m støy), og respektive 8 og 5 grader bedre kjøling ved 12V (23dBA@1m)

Zalman 7700 yter i følge tester på samme sted under dette igjen.

Merk at :
    • testene på Hardware.no etc er meningsløse siden de kjører vifter på default 12V, måler temperaturen og sier om de synes at den bråker.
    • Sannhetsvitner på forum som dette er meningsløst siden de bare har testet en eller noen få kjølere i en eller få kabinetter, med bakgrunnsstøy og støyfølsomhet som kan være radikalt forskjellig fra din situasjon

Det du trenger er den kjøleren/vifta som gir best kjøling for en gitt mengde målt støy, og som samtidig passer inn i kabinettet ditt. I tillegg kan du på spcr gå inn og høre på mp3-opptak av støyen i tilfelle det skulle være dårlig sammenheng mellom målt og oppfattet støy, men jeg oppfatter ikke at dette normalt er et stort problem.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scythe får ikke plass pga høyden, mens golde orb II får ikke plass pga bredden. Den vil treffe kjøleren på hovedkortet, med ca 0.5 cm.

Om kjøleren skal være breier enn 12 cm må den være smal nederst slik at den kommer over kjøleren på hovedkortet.

Er ikke lett dette

Forresten, Thermalright Ultra-120 vil heller ikke passe da det ikke er fullt 12 cm i høyden pga hovedkort kommer i tillegg og trekke litt fra høyden, så 11 cm er nok det meste å gå på i høyden.

Newcomer kgb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vendur

Sjekk på http://www.vendur.no/

Der er det masse støysvake vifter som du kan bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo alltids "trimme" heatsinken litt med en tang hvis det er snakk om mindre plass problemer.

Sikker på at jeg har sett en guide om det på spcr, men jeg finner den ikke igjen akkurat nu..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får se hva jeg ender opp med å gjøre her. Å "bulke" ribben er jo så klart et valg, men vil helst ha det så enkelt som mulig uten for mye styr.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zalmankjøleren er veldig bra og yter veldig godt. Den er også smal nederst slik at kondensatorer og slikt ikke kommer i veien.

At denne kjøleren ikke er bra er vissvass etter mitt skjønn. Selvsagt så er det bedre kjølere på markedet men denne er jo en massiv klump med kobber som har gode termiske egenskaper. Videre så har den en 92 mm vifte som kan reguleres. Hadde denne selv i et tidligere oppsett og er meget fornøyd

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke kondensatorene som står i veien for en vifte, men dessverre en kjøleribbe montert på hovedkortet. Hadde det bare hvert små kondensatorer hadde det ikke hvert noe problem.

Om kjøleren er smal de 2-3 nederste cm kan jeg ha større kjøler, men ikke mye større.

Zalman kjøleren kommer vel med viftestyring, gjør den ikke?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt skeptisk til testene på siden du refererer til hele tiden Knutinh. Variasjoner på 17 grader og mer på de ulike kjølerene er veldig veldig mye. Får nesten følelsen av at siden er kjøpt og og betailt av produsenter som skal promotere produktene sine.

Det er helt klart at noen grader forskjell vil forekomme, men 17 grader eller mer er utrolig mye. Jeg har i mange år hatt ulike systemer med vanlig kjøling, vannkjøling og kaskadekjøling. Jeg har aldri vært i nærheten av å oppleve de enorme forskjellene med å bytte kjøler, vannblokk eller hva det nå måtte være.

Min Zalamn 9500 hadde idle temp på 40 grader og load på 44 ved viftene på 5 volt. Samme system med enorm vannkjøling er temp 27 og 32.

17 grader eller mer med bare å bytte ut en vanlig luftkjøler virker som sagt ekstremt.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Er ikke kondensatorene som står i veien for en vifte, men dessverre en kjøleribbe montert på hovedkortet. Hadde det bare hvert små kondensatorer hadde det ikke hvert noe problem.

Om kjøleren er smal de 2-3 nederste cm kan jeg ha større kjøler, men ikke mye større.

Zalman kjøleren kommer vel med viftestyring, gjør den ikke?

Den har viftestyring ja

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse cpuene er ikke veldig varme i utgangspunktet, så originalvifta funker jo faktisk veldig greit, bare å bruke viftestyringa på hovedkortet for å regulere hastighet etter temperatur...

min e6600 klokka til 2.65GHz ligger på rundt 30-35C idle/lav last, med rundt 1000rpm på vifta.. da hører jeg den ikke at all.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Er litt skeptisk til testene på siden du refererer til hele tiden Knutinh. Variasjoner på 17 grader og mer på de ulike kjølerene er veldig veldig mye. Får nesten følelsen av at siden er kjøpt og og betailt av produsenter som skal promotere produktene sine.

Det er helt klart at noen grader forskjell vil forekomme, men 17 grader eller mer er utrolig mye. Jeg har i mange år hatt ulike systemer med vanlig kjøling, vannkjøling og kaskadekjøling. Jeg har aldri vært i nærheten av å oppleve de enorme forskjellene med å bytte kjøler, vannblokk eller hva det nå måtte være.

Hardware.no finner 21,7 grader forskjell mellom forskjellige cpu-kjølere.
    Åtte prosessorkjølere - Hardware.no

Tom's Hardware finner 25 grader i forskjell mellom forskjellige kjølere.
    Six New AMD Coolers: Cold Enough For You? | Tom's Hardware

Feilen med disse testene er at de kjører en eller annen kombinasjon av kjøler + vifte på 12 V og logger cpu-temperaturen ved full belastning etter at den har stabilisert seg. Uten måling av støy er disse verdiløs, og den innbyrdes plasseringen kan være noe annerledes ved 5V vifte-spenning hvor de fleste som er opptatt av støy gjerne vil ligge.

Min Zalamn 9500 hadde idle temp på 40 grader og load på 44 ved viftene på 5 volt. Samme system med enorm vannkjøling er temp 27 og 32.

17 grader eller mer med bare å bytte ut en vanlig luftkjøler virker som sagt ekstremt.
    Det hører med til historien at dette er den eneste siden jeg vet om som faktisk har en skikkelig testmetodikk, som offentliggjør metodikken og som tester nok produkter til at man kan få et overblikk. HVis du oppsøker forumet så finner du en utrolig mengde flinke folk som har fulgt testene og testoppsettene med kritiske innspill.

Ingenting er perfekt, og selvsagt kan ikke jeg gå god for at de er ærlige. De hadde dog Zalmann cnps 7000 på topp av anbefalinger i hine hårde dager, det var mye av grunnen til at jeg kjøpte min 7000Cu. Når 7700 kom så målte den ikke så mye bedre, mens konkurentene kom med heatpipe-løsninger som viste seg å fungere bedre. Derfor ble det thermalright XP120 i stue-pcen min. Neste gang blir det kanskjs scythe :-)

Med mindre du kan vise til en måling som viser at de tar feil, så stoler jeg nok mer på de tallene enn subjektive utsagn på et forum. Når du benytter vannkjøling så står kanskje radiatoren utenfor kabinettet? I så fall får jo vannkjølingen en ekstra "fordel" som kjølerne i testen til spcr ikke får, de tester konsekvent "temperatur-heving".

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt system nå så står vannkjølingen utenfor maskinen. Se bilde:

http://avforum.no/gallery/files/1/2/0/0/0/Stor.JPG

Du viser til en del tester Knutinh og jeg har lest en del av disse selv og blir stadig overrasket over resultatene. Det skiller rett og slett for mye på temp i forhold til mine egne erfaringer. Det er selvsagt mulig at jeg har gjort noe feil i alle år, men jeg har aldri vært i nærheten av å opnå slike forskjeller, noe som får meg inn på tanken om temp-måling. Jeg startet en tråd i sted om tempmåling via softwareoppsett med både Speedfan og Coretemp.

Forskjellene her er enorme.

Hvor tempsensor sitter på hovedkortet kan være en viktig faktor for hvordan de ulike kjølerene kommer ut i test. Jeg antar at noen kjølere vil gjøre det godt på noen hovedkort enn andre pga design på hovedkort. Det er vel dessuten sjeldent at slike tester måler kjernetemperatur? Kjernetemp er etter mitt skjønn det eneste som sier noe om reell effekt. Mitt hovedkort er et godt eksempel på at northbridge kjøleren virker inn på cputemp. De fleste hovedkort har cpusensor plassert slik at målingene kan bli forstyrret av andre varme kilder. Mitt hovedkort har northbridgekjøler veldig nærme cpu. Med en cpukjøler som blåser rett ned vil altså kjøle northbridge også. Når denne varmen forsvinner vil det få positive innvirkninger på målt cputemp.

Med cpukjølere som blåser luften rett ut av kabinettet vil ikke northbridgekjøleren kjøles og varmen fra denne vil påvirke målt temp på cpu.
    Testet dette i stad.

Min HTPC har bare vannblokk på cpu. Northbridge har ikke noe kjøling overhodet. Sprayet denne med kald luft på boks(trykkluft). Cputemp falt med 3 grader med en gang.

I mitt system pr i dag skiller det 2 grader om viftene er skrudd av eller om de blåser for fullt. Dette er selvsagt pga at vanntårnet har veldig gode termiske egenskaper i seg selv og således leder varmen bort. Den omtalte Zalmankjøleren har jo en sinnsyk masse på over 700 gram rent kobber. Kobber har jo godt termiske egenskaper.

For å oppsumere så tør jeg hevde at ulik design på kjølere kontra hovedkort kan gi falske målinger som ikke sier stort om reell virkning.

Se bile om forskjell i temp med ulik software. Disse to måler vel temp med forskjellige sensorer...

http://avforum.no/gallery/files/1/2/...pforskjell.JPG

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se bile om forskjell i temp med ulik software. Disse to måler vel temp med forskjellige sensorer...

http://avforum.no/gallery/files/1/2/...pforskjell.JPG
    I speedfan så tilordner man vel "navn" til de forskjellige sensorene manuelt, så det er vanskelig for leseren å si hva din "CPU" egentlig er.

Videre så ser jeg at du bruker Intel Core2 og speedfan v 4.31.

SpeedFan Beta Program

"Last modified on 09 feb 2007.

SpeedFan 4.32 beta 17 (nice number, isn't it?) is online. This beta adds full support for INTEL CORE internal temperature readings. It adds full support for Fintek F71882F and F71872F. Adds support for Andigilog aSC7621 too. And it should work flawlessly under every version of Vista, including Vista 64 bit. "

CPUer har vel hatt intern temperatursensor nå ganske lenge (selv om AMD var sent ute).

Ellers så er det vel like greit å undersøke med kilden:
    SPCR's Unique Heatsink Testing Methodology | silentpcreview.com
    "SPCR's Unique Heatsink Testing Methodology
    October 23, 2002 by Mike Chin
    January 15, 2007: Extensively updated and rewritten by Devon Cooke

Testing Heatsinks vs. Testing Fans

SPCR has been testing heatsinks for almost five years. Our test bed has evolved through several generations as times have changed as CPU sockets and mounting systems have come and gone. But, no matter what the underlying technology, SPCR's testing has always had a slightly different emphasis than the testing done by other web sites.

CPU heatsinks are usually packaged and marketed with a fan, which explains the rise of the moniker HSF, heatsink fan. Most hardware web sites test the HSF as an integrated unit. For SPCR, this is not an ideal way to do things, mainly because almost all fans supplied with HS are too loud. That's not to say there aren't exceptions — we can think of one or two models that are quiet in stock form — but these are not yet the norm. At the very least, most HSF units require a way of reducing fan speed to be made quiet, and all too few include a means of doing this out of the box.

Because of this, we don't ask the questions that others do:

How much cooling achieved with this HSF?

Instead, we ask,

What is the cooling power of this heatsink with this quiet fan whose characteristics are well known?

By asking this question, we put all the heatsinks on the same playing field — no screaming 100 CFM fans. All have only the aid of the same low noise, low airflow fan. We remove the cooling advantage of powerful noisy fans, which is a cheap, brute-force method of cooling. The heatsink, then, is the only variable.

The benefit of this approach is that it guarantees that all heatsinks are tested under the same acoustic conditions. What we want to know is how well a heatsink performs at a given (quiet) noise level, and using the same fan for all our tests gives us a way of reproducing the same noise level every time we do a test.

That being the case, we are well aware that most people are not inclined to purchase both a heatsink and a fan, so we actually run two tests for every review: One with our reference fan, and one with the heatsink in stock form. When that exceptional heatsink that ships with a quiet fan appears, don't worry, you'll know about it. Stock fans are profiled according to our standard fan testing methodology, which uses a similar noise-centric approach.

Heat Source: CPU on Motherboard

Our standard test platform uses an Intel Pentium D 950 processor. While this is far from the cutting edge in terms of performance, it is an ideal choice for a heatsink test bed because it puts out considerably more heat that Intel's more recent Core 2 Duo chips, ensuring that the top heatsinks are given something sufficiently difficult to cool.

The Pentium D 950 is rated for 3.4 GHz clock speed, 1.2V core voltage, and 130W TDP. However, detailed testing of our test bench showed that the processor (along with some small losses in the VRMs on the motherboard) did not consume more than 78W under full load. This 78W figure will be used when calculating thermal efficiency.

Test Procedure

The actual test procedure is quite simple, and can be summed up in a step by step algorithm. The testing takes place twice, once for the stock fan, and again using the reference fan. If there is no stock fan (as is the case for Thermalright's heatsinks), or if the heatsink does not allow for an easy fan swap (such as Zalman's flower heatsinks), one of the tests may be dropped. Common sense rules the roost here; if some part of our methodology that doesn't apply we won't attempt it, but, generally speaking, this is what happens during a test:
    • Ambient conditions in the lab are measured. Typically, SPCR's sound lab measures 18~19 dBA and 20~21°C. If the ambient conditions stray to far from these norms, testing is halted until they return to normal levels.
    • The stock fan is removed and profiled according to our standard fan testing methodology, with one important difference: Fan noise (not airflow or RPM) is measured with the fan mounted one the heatsink to better reflect the noise generated by the HSF as a unit, rather than the fan itself. Noise testing is done without the system powered on, leaving the HSF as the only source of noise during testing.
    • The heatsink is mounted on the test bed using whatever mounting system is available for Intel's Socket 775. About 90% of aftermarket heatsinks have so-called "universal" mounting systems that work with both Intel and AMD-based systems. If we come across an AMD-only heatsink that we just have to review, we may add an AMD-based test bed in the future... or we may attempt to use an adapter to mount it on our existing platform.
    • The fan speed is set to 12V.
    • Two instances of CPUBurn (P6) are started and thermal testing begins. The test length is nominally 20 minutes, but no temperatures are recorded until the CPU temperature has been unchanged for at least 10 minutes, verified using SpeedFan's thermal graph (the widest horizontal scale shows roughly 13 minutes of past readings). The P5LD2-VM motherboard exhibits approximately 2~3°C of "jitter" in the thermal readings, so for the purposes of our testing, the "peak" of the jitter is taken as the thermal result.
    • Steps 4 and 5 are repeated with the fan set to 9V, 7V, and 5V. Lower voltage tests are halted if the CPU begins to throttle, and the heatsink is declared unfit for use at these lower levels of airflow.
    • Thermal rise (ΔT) is calculated for each voltage level. The formula is Thermal Rise = CPU Temperature - Ambient Temperature.
    • Thermal resistance is calculated for each voltage level. The formula is Thermal Resistance = Thermal Rise ÷ 78W (CPU Heat). Thermal resistance is expressed in °C/W, and lower thermal resistance indicates better cooling performance.

"

Den omtalte Zalmankjøleren har jo en sinnsyk masse på over 700 gram rent kobber. Kobber har jo godt termiske egenskaper.
    Zalman CNPS7700-AlCu Heatsink/Fan | silentpcreview.com

"The Zalman 7000 series radial heatsink / fans have been something of a reference standard for SPCR since they were introduced over a year and a half ago. Anyone who follows CPU heatsink development in the PC world knows that's an unusually long time for a heatsink to stay in production, never mind stay on top. In many ways, the 7000 series represents the most efficient realization of Zalman's original concept of combining multiple thin metal plates into a heatsink rather than the conventional approach of extruding, soldering or skivving the heatsink. All of the kinetic energy of a 92mm fan is employed for cooling by embedding it without a frame in a large radial heatsink.

The new 7700 series from Zalman is a natural extension of the 7000 concept to the higher thermal demands of the most recent processors — particularly the fastest Intel Prescott core P4s with their >100W output. An integrated 120mm diameter fan is employed instead of a 92mm fan.The dimension of the HS have naturally been increased to accommodate the larger fan. The photo below shows the difference.
    ...
    (CNPS7700-AlCu vs CNPS7700-Cu )
    Zalman cites a °C/W performance difference of .02~.04 (depending on fan speed setting) between the lighter hybrid and the heavy all-copper versions. Whether the difference is worthwhile really depends on your application, but in practice this kind of difference can be easily swamped by differences in case airflow and other component choices.
    ...
    It's also interesting to look at the differences between the 7700-alcu and the smaller 7000-AlCu

It's curious to note that:
    • The total cooling area is increased by only about 3%. This means the bulk of the gains in performance comes from the increased airflow of the bigger fan
    • The performance is improved by only 0.01°C/W.
    • The noise penalty for the tiny performance gain is +2 dBA at minimum noise / cooling and +7 dBA at maximum.

Performance at 12V is excellent, as expected. The noise measures higher than specified by Zalman, and it is louder than most SPCR readers would accept. This, too, is expected. Overall, the acoustic signature is benign. There is mostly whooshing wind turbulence and no bearing noise to speak of.

At the 9V fan drive level, the noise has dropped nicely but is still a bit loud. Performance is still excellent. Ditto at 7V, but it's still not really quiet enough for SPCR.

It's at under 6V that the fan noise comes down to a level most SPCR readers would accept. The 5V performance is still very good, and it is very quiet at this point. There is evidence of low frequency hum and a touch of buzzing, but inside a case with other noise producing components, it would be pretty hard to hear.

...
    CONCLUSIONS
    ...
    The Thermalright XP-120, which is the only other 120mm fan CPU cooler at this time, is a tougher competitor to the 7700. Its multiple heatpipes and unusual design, combined with a separate conventional 120mm frame fan provide slightly better cooling than the 7700-AlCu with the same airflow, and at a much lower noise level. If we had set noise as the reference in our comparison chart (i.e., kept the noise constant rather than the airflow), the cooling advantage of the XP-120 would have been much greater than 2°C; it would have widened to as much as 4~5°C. However, that would simply have shown the superior noise-to-airflow ratio of the Globe fan over the built-in 120mm fan in the Zalman cooler.

"

mvh
    Knut

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er inne på noe spennende der. Orginalt oppsett viste cpu temp med hele -20 til + 100. Noe galt altså. Jeg la inn cpu på den sensoren som viste den samme temp som i bios. Tenkte dette ville være riktig.

Tempen justerer seg også etter load så det virker riktig.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt noen bilder:

http://avforum.no/gallery/files/1/2/0/0/0/IMGP0945.JPG

Sjekk forsjell mellom core temp og cpu temp. Cputemp er her samme som i bios.

http://avforum.no/gallery/files/1/2/0/0/0/IMGP0952.JPG

Temp i bios.

http://avforum.no/gallery/files/1/2/0/0/0/IMGP0948.JPG

Åpnet vinduet og satt tårnet så det kunne suge inn kald luft. Er minus 2 grader ute. Gjorde dette for å få større forskjeller i temp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •