42" Plasma, 1024x768, hvordan får riktige proposjoner i Windows?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

42" Plasma, 1024x768, hvordan får riktige proposjoner i Windows?

Jeg akkurat kjøpt meg en ny plasmaskjerm, en LG 42PM1MA, som faktisk overrasket positivt med tanke på kvalitet i forhold til pris.

Det eneste problemet jeg har er at oppløsningen på skjermen (og de fleste andre plasmaskjermer jeg har sett) som er 1024x768. Når jeg ser DVD film eller spiller av andre videofiler er dette som regel ikke noe problem, fordi Mediaportal kan strekke bildet uavhengig av høyde/bredde forholdet på filmen. Windows derimot, skjønner jo ikke at dette er snakk om en widescreen oppløsning, så høyde/bredde forholdet på windows desktopen, i spill etc. blir feil.

Finnes det noen løsning på dette problemet?

- Judaz

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke funnet noen løsning på dette, men et sted å begynne er muligens å sjekke hva Powerstrip eventuelt kan gjøre.

Videre Kan det være en mulighet å bruke en av de andre inngangene på tv`en, f.eks. komponent. Det krever selvfølgelig et skjermkort som har slik utgang, eller en eller annen form for overgang. Sikkert ikke bare enkelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har eksperimentert en god del med instillingene i powerstrip uten hell.

Jeg tror nok skjermkortet mitt har mulighet til å sende ut komponentsignal, men det er flere grunner til at jeg helst vil slippe å bruke den. nVidia Purevideo dekoderen vil f.eks. ikke spille DVD over komponent og det blir fort et problem. Jeg har derimot prøvd VGA tilkobling som ga like nedslående resultat. Det er mulig å sette andre oppløsninger enn 1024x768, f.eks. 1360x768, men dette ser helt forferdelig ut.

- Judaz

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt av "2D-grafikk" som ikoner, programmer og selve GUI-et i windows er designet for kvadratiske pixler, slik alle PC-skjermer har. Film må som regel skaleres uansett, så her er det som du sier ikke noe problem, men ellers må du nok dessverre velge mellom pixelmapping eller riktige proporsjoner.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg må gjøre noen triks i ffdshow/vlc for å få det riktig i film.. plasma til pcbruk er vel uansett lite vits...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med windovs vista kan du velge om du har 4:3 eller 16:9 skjerm.
    Jeg lastet ned ett program som forvandler xp(utseendemessig) til vista og da fikk jeg spørsmål om hvordan skjerm jeg bruker.Jeg har ikke prøvd dette på plasman min så jeg vet ikke hvordan det gjør seg der,men det er noe og prøve kansje?hvis du søker på vista transformation så skal du nok finne noe.fungerte helt greit her ,uten noe buggs eller annen dritt.

Newcomer Tekå sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke skjermkortet ditt støtter Widescreen oppløsning, så sliter du. Prøv og oppgradere skjermdriverne. Prøv ut avanserte skjerm instillinger.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tekå
    Hvis ikke skjermkortet ditt støtter Widescreen oppløsning, så sliter du. Prøv og oppgradere skjermdriverne. Prøv ut avanserte skjerm instillinger.
    Alt av skjermkort støtter ws-oppløsninger, problemet er at pixlene er avlange på plasmaskjermer av denne typen, og oppløsningen er 4:3.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste nyere spill jeg har sett lar deg velge 16:9 eller 4:3 manuelt (eller "automatisk", 1:1 ut fra oppløsning), og på de eldre kan man som oftest hacke det til i konsoll eller configfil.

Problemet blir vanlige pixelbaserte applikasjoner, som dere har nevnt, og her finnes det bare ikke noen gode løsninger. Muligens kan Mac OS X 10.5 gjøre det, det får iallefall skalerbart grensesnitt som er uavhengig av oppløsning, da burde man kunne velge aspekt også i teorien.

Jeg tror jeg ville prøvd å bruke 720p ut og heller skrudd opp fontene litt. Hvis det blir lesbart har du iallefall en løsning der du slipper å tenke på problemet mer, men kvaliteten blir muligens dårligere for det meste annet enn 720p-film og spill som velger egen oppløsning (velg 1024v768 og 16:9-aspekt i spillene, burde bli perfekt)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •