Oppsett for htpc - ønsker innpill

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppsett for htpc - ønsker innpill

Har basert dette på en gjennomgang av spec for "standard htpc prosjektet". Tror det er fornuftig å ta diskusjonen rundt mitt konkrete oppsett i et eget innlegg, ellers sporer standardprosjektet helt av

Kabinett: Zalman HD 160 Sort, Kortleser, VFD & Fjernkontroll, Aluminium (Uten PSU)
    PSU: Seasonic S12 Strømforsyning 500W, 120mm Vifte, 6xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pi
    CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte
    CPU vifte: Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 478/775/754/939/940
    Hovedkort: Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16
    Minne: Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology
    Skjermkort: PowerColor Radeon X1950PRO 512MB GDDR3, PCI-Express, EXTREME Edition, ViVo/HDCP
    Harddisk: Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Ønsket er en maskin som bråker helt minimalt. Har TV-kort og DVD-brenner fra før. Hadde vært kjekt med noen innspill på dette. Har brukt mye tid på å sette meg inn i temaet, men er fullt klar over at jeg likevel er helt amatør i forhold til det jeg leser av inngående kunnskap her ops:

Med de komponentene som er antydet, vil maskinen komme på kr 13.243. Dette er en god slump med penger for meg, så jeg vil helst unngå skivebom...

Newcomer vgr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke bare en hjemmekino PC men også en fullblods gamer PC. Bra oppsett men ville ha kjøpt en større PSU for å være på den sikre siden. Stikk innom Tom's Hardware om du vil lese tester og sammenligninger mellom ulike komponenter og produsenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki, har endret fra 430 til 500W :-D
    takk for tipset. Håper ikke denne modellen bråker noe særlig mere - er keen på å ha en virkelig stille psu...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den kvaliteten S12 har vil nok en 430W holde godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen flere betraktninger før jeg bestiller dette ?

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsettet er veldig bra. Strømforsyning på 430 w holder lenge. Mulig du bør vurdere egne støysvake kabinettvifter? Vet ikke hvordan de som følger med kabinettet er. Du bør også vurdere noen form for kjøling over harddisk. Dersom harddsik ikke blir tilstrekkelig kjølt ned, er det en lei vane at de begynner å støye etter en stund.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut dette,knall oppsett med masse tilkoplingsmuligheter. Hvis det skulle vise seg at PSU eller vifter generelt bråker for mye, koster det ikke mye å erstatte originalvifte(r) med for eksempel SilenX, (kjøpte mine fra Vendur, er kjempefornøyd med konstruksjon/kvalitet og de er veldig stillegående) Ville kanskje og vurdert en mindre,billigere harddisk dedikert til operativsystem og software, selv vurderer jeg en 2,5" laptop-disk da disse er meget stillegående og utvikler minimalt med varme, og det er denne som evt brukes kontinuerlig av operativsystem osv. Da sparer du 500-disken til filmer/musikk/opptak og sliter ikke så mye på denne, og denne spinner ikke opp før du leser/lagrer opptak,dermed mye mindre bråk. Er utrolig kjedelig med havari,særlig hvis man ikke kjører RAID eller annen backup... :-) Ser 80-gig 2,5" selges for drøyt 500-lappen rundtomkring, du fikser greit selv et par braketter eller gummioppheng til denne i en 3,5" brønn, ellers finnes det "kit" å få på nettet.

Lykke til og kos deg med ny pc!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Gi gjerne beskjed når du har satt opp denne konfigurasjonen. Rent ytelsesmessig har vi vel nå fått bekreftet at denne bør holde for avspilling av selv tung HD, men spørsmålet er jo om:

1. Støynivået er behagelig lavt, og da mener jeg nesten ikke hørbart fra normal sitteavstand
    2. Hvordan fungerer suspend-modusen, hvis du setter maskinen i sleep, tar det lang tid å starte den igjen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektet er utsatt 3 uker, skal til Thailand på pappaperm først

Bestiller når jeg kommer hjem igjen. Kommer da til å følge opp forslaget om en litt mindre systemdisk, så jeg poster den inn i det endelig oppsettet her.

Ellers har jeg skiftet fra Western Digital til Samsung på harddisk, ettersom sistnevnte visstnok skal være meget stille.

Har også oppgradert til 3gb ram (er visst noen rare micmac-greier med RAM og Win som medfører at maskinen uansett ikke klarer å nyttiggjøre seg mer enn 3,5 mb ram). Da blir det mao. 3 gb brikker.

Skal poste erfaringer og bilder når jeg er i gang igjen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •