Just another HTPC-thread...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Just another HTPC-thread...

Tiden er inne for å bygge en ny HTPC, men siden jeg ikke har holdt meg oppdatert de siste 2-3 årene så er det mye som har gått meg hus forbi. Er derfor nødt til å spørre om litt hjelp... Så får jeg håpe dere har tid, jeg ser det ligger endel lignende tråder her allerede. Har lest gjennom en del av dem, men fant ikke helt det jeg var ute etter.

Her er handlelisten , se bare bort fra det som ikke er essensiellt for selve PCen.

Det jeg lurer mest på er hovedkort og minnebrikkene. Om de er optimale. Kan øke budsjettet med noen kroner hvis det er hensiktsmessig for å minske evt flaskehalser.

Er også litt usikker på om skjermkortet er klar for HDCP. Og hvis det finnes en stille kjøling til kortet så blir jeg glad for tips.
    Jeg har heller ikke klart å finne de fysiske målene for kortet. Har avventet med å legge til kabinett fordi jeg er usikker på om det er plass nok. Både mtp skjermkort og CPU-kjøler.

PCen skal brukes som en vanlig HTPC, litt spilling på LCD-TV, i tillegg til at jeg vil ha muligheten for å se serier/filmer med HD-bitrate uten at det hakker. OS er Vista Home Premium. Kanskje ikke et optimalt OS, men jeg er ingen tweaker, og liker å ha enkle oppsett.

Dersom noen av komponentene er total overkill, så gi meg gjerne noen pekere, evt legg ved tips til hva jeg burde sette meg mer inn i før jeg handler. Ser ingen grunn til å kaste bort penger på noe jeg ikke trenger.

På forhånd takk for hjelpen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Mulig at de nye 320MB-versjonene av GeForce 8800GTS kan være en god erstatning for 640MB-versjonen.

- Alle GeForce 8-kort skal ha HDCP-støtte.

- MSI 8800GTS 640MB-kortet jeg har i en pc her nå er ca. 23 cm. I tillegg kreves det litt plass bak til strømkontakten, så litt over 25 cm er i hvert fall påkrevd.

- Finner vel rimeligere PC6400-moduler. De du har satt opp har lav latency ja, men det spiller gjerne svært liten rolle i praksis, i hvert fall for den typen bruk som vel er mest trolig her.

- Silverstone 16M er vel at kabinettene som har dårligst plass i lengden pga. midtstilt optisk. Kan også nevne at jeg bemerket når jeg for ikke så lenge suden bygde opp en PC at i hvert fall LGs blu-ray-brenner var flere cm lengre enn vanlige DVD-brennere. Hvorvidt dette også gjelder andre produsenter har jeg ikke sjekket.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er relativt liten prisforskjell på de forskjellige utgavene av skjermkort (GTS) og minne, så jeg valgte de nevnte pga høyest ytelse på papiret, for å være på den sikre siden... Men jeg er klar over at det lett kan bli dyrt med en kanskje unødvendig høy grad av trygghetsfølelse.

Har valgt å droppe nytt kabinett foreløpig. Jeg har idag et CoolerMaster Stacker som ikke er en nytelse å se på, men det får holde til jeg finner en erstatning jeg blir 100% fornøyd med.

Jeg var også litt usikker ang hovedkort. P5B (P965) vs nForce (680i).
    nForce er vel det nye "hotte", men iflg AnandTech er det lite som skiller dem i reell ytelse. Og siden det er flere som har rapportert ustabile nForce-kort heller jeg mest mot P5B.

Så da tror jeg at jeg sier meg fornøyd, om ikke noen har høylytte innvendinger?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem hele HTPC greia! Bare knot og stress. Du får aldri bilde bra nok alikavel. Og med Vista nå så er det bare masse DRM styr.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel omtrent en tusenlapp i prisforskjell mellom 320 og 640MB-versjonene av 8800GTS. Er jo litt...

Selv har jeg meget gode erfaringer med P5B-serien. Har testet et par modeller tidligere, og bruker P5B-E i min egen hjemme-pc. Det man med disse også kan merke seg er at kortene har god viftestyring. Riktignok er det for så vidt grei viftestyring på 680i-kortene, men et 680i-kort vil være "overkill". Ser man P965-brikkesettet som P5B er basert på er en konkurrent heller mer de nye nForce 650i-hovedkortene.

neida, rent ytelsesmessig er det i basis bare snakk om minimale forskjeller, selv omså mellom 945P-baserte kort opp til 975P-baserte kort og videre opp til ennå dyrere 680i-baserte kort.

Skal du bruke integrert lyd vil gjerne P5B med ADI-lydkontroller være å foretrekke framfor kort med Realtek-løsninger. Riktignok har MSI et 680i-kort med X-Fi integrert, men prisen for kortet blir vel mer eller mindre slik at man like gjerne kan kjøpe billigste dedikerte X-Fi-kort (det integrerte er sikkert basert på billigste løsning uansett....).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    måtte bare le da jeg så du hadde fått på plass skjermrensen hehe

Det oppsettet tror jeg nok du vil bli meget fornøyd med.
    Driver også å jakter på HTPC og er ute etter det beste av det beste, særlig vil jeg ha E6600 og nVidia 8800... men nå blir jo straks 8900 anonsert så da blir det vel å vente noen uker å kjøpe det eller 8800 til myyye lavere pris

Ellers godt oppsett som gir deg mye for pengen vil jeg tippe...
    Har du forrestn funnet noe kabinett du liker?! jeg jakter mye, men klarer ikke finne noe som passer med det "vanlige" hi-fi utstyret *hrmpf*...

lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før en "oppfølger" til 8800-serien kan man vel vente ATIs neste serie på plass.....

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig hadde jeg valgt Intel chipsett til Intel prosessor.. Har prøvd begge og vil nå si at det er greit å kjøre Intel all the way. Det er ingen tvil om at Intel lager (og alltid har laget) knallgode chipsett.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, takker for flere gode svar

Dessverre fant jeg ikke et oppsett som jeg kan leve med. Jeg ville ha rå kraft, men lydløst og i et stilrent kabinett. Det ser ut som det er umulig, ihvertfall med mine midler, derfor har jeg droppet tanken om en kraftig multimediapc.

Jeg har istedet kjøpt en scaler for å få bedre bilde fra tuner og DVD, så får jeg handle inn Xbox360 til spilling.

Jeg vil fremdeles gjerne ha en HTPC for å se nedlastet filmmateriale, men det blir en atskillig rimeligere PC enn hva jeg hadde planlagt. Da holder det nesten med en bærbar PC, så jeg får se hva jeg finner ut. Barebone er jo også en mulighet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •