Bygge en billig HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge en billig HTPC?

Hei!

Jeg vurderer å lage meg en HTPC. Den skal i utgangspunktet gjøre følgende oppgaver:
    • Spille DVDer
    • Rippe DVDer?
    • Vise/ta opp TV
    • Spille DiVX/mpg filmer o.l.
    • Kunne emulere spillkonsoller (trenger ikke å være det nyeste, gjerne SNES o.l.
    • Spille av musikk
    • Gjerne surfe på web og andre "små" oppgaver

Som operativsystem tenkte jeg på Linux (Gentoo?), og myhttv eller freevo som hovedprogramvare.

Dette er maskinvaren jeg tenkte å kjøpe:
    Sky Hawk IPRO-1203 Sølv
    Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in
    AMD Duron 600 Mhz
    Seagate Barracuda 7200.7 160GB 8MB
    EPoX EP-8KMM3i Hovedkort for Socket A
    Crucial PC2100 DDR-DIMM 512MB CL2.5
    Asus Radeon 9600XT 128MB DDR

Dette er hvertfall hovedkomponentene. Dette bør ikke bli så veldig dyrt, kanskje opp i mot 4 000 kroner. Noe av dette har jeg fra før.

Tror dere at oppsettet blir kraftig nok? Jeg er litt usikker på prosessoren, men det er slik at den står i min PC nå, så det hadde vært fint å få byttet den ut

Det er også viktig for meg at ting fungerer sammen (og sammen med OS/programvare), og at det ikke støyer for mye. Er det noen som har noe å si på dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Duron 600?
    Ta ihvertfall 1600 da! Koster jo bare 3 lapper.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av dette har jeg fra før.
    Duron 600?
    Ta ihvertfall 1600 da! Koster jo bare 3 lapper.
    Han har sikkert en Duron 600 fra før Whoppass

Ellers er jeg enig i at 600Mhz er for lite. Siden det som WC() skriver bare koster noen få hundrelapper med en mye kraftigere cpu er det ikke det dumt.

Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med de over. Å spare de 350 kr. en 1.6 GHz Duron koster er tullete. Kjøp heller en Seagate 120 GB HD 2mb. 8 mb på en htpc har ingen hensikt og 120 er fremdeles masse plass. Der har du spart inn de 350 kr. som du da legger i en cpu som er mye bedre anvendelse av pengene.
    Resten av oppsettet er helt ok.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk! Da regner jeg med at en kraftigere CPU er nødvendig. Det stemmer at jeg tenkte å ta 600 MHzen fra maskinen jeg bruker til daglig, og heller oppgradere denne. Får vel spandere en ny prosessor på begge da Bør jeg velge en Duron eller XP i maskinen? Er det en av disse som f.eks. trenger mindre kjøling -> mindre støy?

Ang. 2MB cache vs. 8MB, tenkte jeg slik at med større cache vil harddisken sjeldnere ha behov for å spinne opp, og dermed mindre støy. Er det noe i dette?

Skjermkortet har jeg vunnet. Har fått høre at det er "overkill" med et slikt skjermkort, hva tror dere om å bruke et Voodoo3 kort (har ikke tv-inn i såfall :/) og heller selge ATI kortet?

Jeg har digital kabeltv fra UPC. Kan jeg/er det noe poeng å dekode dette på PCen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Han har sikkert en Duron 600 fra før Whoppass
    Ja, han skrev jo det i første innlegget så jeg visste faktisk det da! :wink:

Voodoo 3 er ikke spesielt bra til HTPC. 9600XT er et bra kort, jeg hadde beholdt det.

Diskene med 8mb cache spinner opp like ofte. Altså like mye støy.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok jeg har litt lyst å selge kortet, i og med jeg ikke har åpnet det ennå. får teste litt med voodooen og se hvor bra det blir først

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Bygge en billig HTPC?

Sitat Opprinnelig postet av cecolon
    Som operativsystem tenkte jeg på Linux (Gentoo?), og myhttv eller freevo som hovedprogramvare.
    Dette er maskinvaren jeg tenkte å kjøpe:
    Sky Hawk IPRO-1203 Sølv
    Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in
    AMD Duron 600 Mhz
    Seagate Barracuda 7200.7 160GB 8MB
    EPoX EP-8KMM3i Hovedkort for Socket A
    Crucial PC2100 DDR-DIMM 512MB CL2.5
    Asus Radeon 9600XT 128MB DDR

Dette er hvertfall hovedkomponentene. Dette bør ikke bli så veldig dyrt, kanskje opp i mot 4 000 kroner. Noe av dette har jeg fra før.

Tror dere at oppsettet blir kraftig nok? Jeg er litt usikker på prosessoren, men det er slik at den står i min PC nå, så det hadde vært fint å få byttet den ut

Det er også viktig for meg at ting fungerer sammen (og sammen med OS/programvare), og at det ikke støyer for mye. Er det noen som har noe å si på dette?
    Avhengig av hvor stor erfaring du har med Linux, vil jeg heller foreslå Mandrake 9.2, har selv satt opp MythTv bokser med både Gentoo & Mandrake, og jeg ser liten grunn til å bruke Gentoo.

En Duron 600 duger bare hvis du har tenkt å bruke både hardware encoder & decoder (f.eks PVR350). En tommelfinger regel er > 1GHz pr TVKort uten HW encoder. Kan ikke se noe TV kort på listen din, foresten. ATI skjermkort er ikke bra støttet i Linux, du bør velge ett NVidia eller Matrox skjermkort for dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Regner meg som hvertfall litt Linux-kyndig, og tror jeg få det lettere med Gentoo enn Mandrake. Jeg er ikke helt sikker på om jeg skal gjennomføre prosjeketet, får gruble litt en stund Er også usikker på om jeg gidder å ha TV-kort inni. Kunne jo hatt en maskin til DVD/DiVX/MP3/Snes emulator og slikt.. Får gruble litt ja

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egne erfaringer viser at WD og Maxtor blir fryktelig varme i forhold til Seagate. Alternativt kan du vurdere Samsung Spinpoint (5400RPM). PSData har en 160GB-versjon av denne (bruker denne i Xbox, den er så å si fullstendig lydløs.)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    Jeg må si meg enig i det meste av det som blir sagt her.
    1. Vodoo kortet er søppel i denne sammenheng (har et selv)
    2. 9600 XT kortet er DX9 og ellers har alt som kreves for å gjøre det vellykket for en HTPC og for å kjøre wmv 9 HD format.
    3. Legg merke til at Divx faktisk har inkorporert HW støtte for en del ATI kort - muligens også ditt.
    4. Prosessoren MÅ være en athlon, gjerne så hurtig som mulig. XP2500 går lett å klokke til 3200 dersom kortet ditt støtter dette. Også nødvendig ved emuleringer etc.
    5. Linux kjenner jeg ikke så mye til dessverre, men jeg går ut i fra at det er hovedsakelig prisårsaker(?) eller egne preferanser som gjør at du velger denne veien. Personlig synes jeg Win XP er den første utgaven av Windows siden Win95 verd å betale for, i og med at den er et enormt fremskritt.
    6. Velg stille deler som det også er foreslått her. I hvert fall dersom du har tenkt å ha maskinen fremme. Det gjør seg dårlig med masse viftelyd og summing fra en maskin under filmavspilling. Spesielt PSU, CPU vifte, Grafikkort vifte (kan den erstattes med kjøleribber så gjør det) osv.
    7. Skygg unna Pioneer DVD spilleren dersom du ikke allerede har den. Den bråker for mye. En plextor (vanlig tray) koster 399 og er vel så bra hvis ikke bedre - og stillere.
    8. TV kort - se om du kan finne et fra Pinnacle eller Hauppage (se andre steder på forumet for anbefalinger). Jo mer som foregår i HW desto bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    øh, pioneer spilleren min er ganske så stille den. Og prosessoren MÅ ikke være athlon. Duron 1400 jeg bruker er helt grei. Spesielt når jeg kjører den på 2ghz med 400 FSB. :lol:

Newcomer megavolt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    øh, pioneer spilleren min er ganske så stille den. Og prosessoren MÅ ikke være athlon. Duron 1400 jeg bruker er helt grei. Spesielt når jeg kjører den på 2ghz med 400 FSB. :lol:
    Litt overklokking altså 8) :wink:

Hvilket hovedkort bruker du?

Hva med kjøling :?, støynivå?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker et nForce2 kort fra MSI og en rimelig kobberkjøler fra Thermalright og en vifte jeg hadde slengende. Vifta kjører på 5 volt og er totalt lydløs.

Det finnes bedre overklokkingseksemplarer enn mitt. Min nekter å kjøre høyere enn 2050mhz uansett spenning og viftehastighet. Er man heldig burde man kunne få en som klarer 2,1-2,2ghz.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •