HTPC komponenter, kunne trenge litt hjelp...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question HTPC komponenter, kunne trenge litt hjelp...

Hei!

Har etter mye om og men bestemt meg for å bygge stuePC/HTPC.
    Maskinen skal hovedsaklig benyttes til musikk/MP3, spill, DVD/Divx, blir pr definisjon ikke en ren HTPC men med dette som hovedbruksområde.
    Surroundanlegget den skal koples til består av følgende:

2 stk Cervin Vega CLS 215 (fronter)
    2 stk Cervin Vega CLS-6 (bak)
    1 stk Cervin Vega CLS-6-C senter
    2 stk NAD 272, monokoplet, en til hver 215
    1 stk NAD T754 6-kanal surroundforsterker (der kun senter og bak-kanaler er i bruk)
    NAD HTR-2 fjernkontroll (fulgte med receiveren, programmerbar)

Har en Panasonic DVD-spiller (optisk lyd) og en Canal Digital satelittmottaker (koax lyd) koplet til hver sin digitale inngang.

TVen er foreløpig en Panasonic 32" bilderørsTV...
    Vet at både TV og mine valg av lydkomponenter er et tema som fort kan bli hett her inne men jeg synes kvaliteten på bildet er såpass bra at jeg har foreløpig ingen planer om å bytte ut denne,muligens supplere med prosjektor etterhvert.
    Er klar over at dette avskjærer meg fra (foreløpig) å nyte HDTV men ønsker et PC-oppsett som kan takle dette uten pusteproblemer når det blir aktuelt. Lydmessig går det stort sett i rock`n roll ;-)

Fra før har jeg en P4 2,8GHz på et Gigabyte GA-8KNXP og 2 gig RAM med et ATI 9600 PRO AGP8X kort
    Dette befinner seg i et Chieftec Maxitower og skal få totalt 1TB harddisk-kapasitet i RAID 1 (samt litt i RAID 0)
    Denne skal primært benyttes som filserver og arbeidsstasjon, støynivået er til å leve med og den blir stående på hjemmekontoret.
    Har lagt kablet 1000-base nettverk i hele huset og i tillegg 54 Mbps trådløst for bruk mot laptops.

Disse PCI-kortene har jeg:

DVB-S kort (Twinhan-klone, Hercules Smart TV Satellite,bruker MyTheatre)
    TerraTec 600 TV-kort/capturekort
    M-Audio Revolution 7.1 (analogt koplet til receiverens 7.1-inngang)

Har funnet en del komponenter som jeg lurer på å bruke:

Kabinett:

Origen AE X15e Black Hardware.no - Prisguide - Kabinett - OrigenAE X15e Black

Powersupply:

Corsair HX620W Hardware.no - Prisguide - Strømforsyning (PSU) - Corsair HX620W

Skjermkort:

MSI GeForce 7950GT 512MB GDDR3 Hardware.no - Prisguide - Skjermkort - MSI GeForce 7950 GT 512 MB Silent

Minne:

Har forferdelig lyst på disse,men prisen er ganske rå da... :

Corsair TWIN2X 8500C5 DDR2, 2048MB CL5 Hardware.no - Prisguide - Minne/RAM - Corsair Twin2X 8500C5 2048 MB

Prosessor:

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775

Prosessorkjøler:

Scythe Ninja PLUS Rev. B CPU Kjøler, 120 mm vifte Hardware.no - Prisguide - CPU-/prosessorkjølere - Scythe Ninja Plus

Evt (om ovenstående blir for høy)

Noctua NH-U9 Hardware.no - Prisguide - CPU-/prosessorkjølere - Noctua NH-U9

Noen kommentarer/erfaringer på noe av dette?

Som det fremgår av lista er ikke noe hovedkort tatt ut enda, har sett på i975X-chipset, noen forslag,alternative chipset?

Kan jeg ta ut bilde/lyd fra receiver ved bruk av parabol for evt opptak til harddisk via VIVO slik at jeg slipper TV-tuneren? Kommer ikke til å bruke intern DVB-T siden det bare er NRK1 der jeg bor, så jeg sparer en PCI-slot...DVB-S-kortet er mer en hobby og waf-faktoren er lav så jeg er stuck med canal-digital-boksen en stund til...Trenger altså hovedkort med to "vanlige" PCI-slots.

Hva med software? Kjører idag XP PRo, vil gjerne fortsette med det, men vurderer å bygge sammen et litt mer begrenset og lettdrevet operativsystem via MS XP Embedded (har tilgang på dette)...noen erfaringer med dette?

Alle vifter tenkte jeg å bytte ut med SilenX iXtrema PRO som jeg har svært god erfaring med fra tidligere,men poenget er å klare seg med et minimum av vifter. Vil bare kjøre en liten harddisk til operativsystem og et optisk drev (vurderer en 2,5" disk, har gode erfaringer med portable disker til laptop), nettverket er såpass sprekt at jeg merker liten forskjell på å spille mediainnhold fra lokal PC eller fra optisk drev/harddisk på serveren.
    7" touchskjermen tenkte jeg først og fremst å bruke til mediaplayer GUI, kanskje litt widgets som noen her gjør,slik at jeg slipper å ha på noe annet når det bare skal spilles musikk. Lurer også på å ha en 19" LCD samt Logitechs DiNovio mus/tastatur liggende i en skuff under stereobenken så jeg kan vippe det frem når det skal brukes. Kan også fjernstyre via trådløs laptop og VNC eller lignende...

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville heller gått for en 10" skjerm
    Feks. Hardware.no - Prisguide - Skjermer - Lilliput FA1042-TC/C/T
    4:3 er vel et bedre format å kjøre på en pc og.

Har selv hatt 8" 4:3 i bilen og har nå 7" 16:9 og jeg savner 8"en.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var ikke dum, hyggelig pris også!
    Måtte i så fall kjøpe et annet kabinett (uten skjerm) og så modifisere det en smule... Problemet er vel å få samme finnish der man har frest ut for skjermen og så måtte man lage knapper som går gjennom frontplata inn på knappene på skjermen... Et annet alternativ kunne vel være å frese hele kabinettet ut selv i aluminium, for så å få det eloksert eller lakkert. Vil uansett ha et kabinett som passer mest mulig inn sammen med forsterkerne i anlegget. (Noen som har en brent NAD-forsterker liggende og slenge?Kunne utgjøre et kult kabinett;-) )

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke bare sette skjermen med fot oppå Stereo benken/henge på veggen,mye lettere å bruke da.Blir knottete vist du ska ha den i kabinettet synes jeg.

Kabinetter finnes det mange av.

Feks.
    Hardware.no - Prisguide - Kabinett - Silverstone SST-LC13

Hardware.no - Prisguide - Kabinett

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo en mulighet men poenget er at jeg vil ha alt inni stereobenken slik at når jeg lukker dørene så forsvinner alt sammen. Skal få bygd en ny stereobenk i heltre eik som står i stil til resten av interiøret, med hyller på teleskopskinner til å sette komponentene på (samme som i moderne kjøkkeninnredninger, med magnetisk inntrekk/demping) slik at de kan dras helt ut og man kommer til på baksiden. I denne vil jeg innstallere 2-4 120mm vifter som drar lufta under og bort for ventilasjon,drevet av en egen liten regulerbar powersupply. Når kabinettet er lukket kan jeg bruke den numeriske delen av tastaturet (bluetooth) til å styre volum samt enkle winamp-funksjoner. Vurderer også muligheten for å styre et relè via seriellport til 12v trigger på forsterkere, slik at disse kan slås av og på fra PC.(For eks Controlling a relay and motor with a serial port | Windmeadow Labs samt litt enkel software) Ellers har T754 også mulighet for ekstern IR-port via minijack bak, og et ekstra IR-øye til PCen kan plasseres sammen med dette skjult f eks i fremkant under benken for bruk med programmerbar fjernkontroll.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du da med en touchskjermen lurer jeg på vist den ikke står fremme så den kan brukes enkelt?
    Setter opp jukebox på den når du har party feks.så kan gjestene velge sanger selv.
    Audiosoft Network - eJukebox eller lignende prog.
    Mullig en 10" blir litt liten til eJukebox men det finne andre prog.

Få den bygget inn i stereobenken.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...tilbake til tegnebrettet... Må tenke litt på den ja, veier funksjonalitet mot design/stilrenhet, har jo frua inni bildet også Men 10" touchskjerm i veggen/skapdøra hadde vært rått det!
    Sliter mest med å finne et brukbart hovedkort, det jeg har mest lyst på er dette Hardware.no - Prisguide - Hovedkort - Abit AW9D-MAX men det har bare ett PCI-spor og ingen 232 etc, og da må jeg ofre satelitt-tuneren (eller plassere den i kontor-pcen) for jeg vil ha Revo-kortet mitt!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av john2000
    Har etter mye om og men bestemt meg for å bygge stuePC/HTPC.
    Maskinen skal hovedsaklig benyttes til musikk/MP3, spill, DVD/Divx, blir pr definisjon ikke en ren HTPC men med dette som hovedbruksområde.
    Med unntak av spill så ligger dette an til svært moderate systemkrav. Spill har jeg meldt meg ut av -)
    TVen er foreløpig en Panasonic 32" bilderørsTV...
    crt-tv ser fort veldig ullen ut på Htpc...
    Er klar over at dette avskjærer meg fra (foreløpig) å nyte HDTV men ønsker et PC-oppsett som kan takle dette uten pusteproblemer når det blir aktuelt.
    aha, da blir det litt mer krav til hardware ja
    Min vurderig er at jeg ikke ønsker skjerm på kabinettet. Jeg har i dag vfd-skjerm, men fontene er for små til å lese i sofaen.

Jeg ville heller foretrekke en god pda-basert toveis remote for å bl i musikksamlinga uten tv påskrudd
    Et veldig godt valg, men hvorfor ikke gå for lillebroren?
    Jeg vet ikke hvodan det er med spill, men om jeg først skulle kjøpe et dyrt/varmt skjermkort for hd så ville jeg prøve å strekke meg etter et dx10-kompatibelt 8800gts?
    Minne:

Har forferdelig lyst på disse,men prisen er ganske rå da... :

Corsair TWIN2X 8500C5 DDR2, 2048MB CL5 Hardware.no - Prisguide - Minne/RAM - Corsair Twin2X 8500C5 2048 MB
    En htpc brukes skjelden til multitasking, og tester jeg har sett tyder på at du ikke trenger så mye ram.
    Prosessor:

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775
    Enig
    Prosessorkjøler:

Scythe Ninja PLUS Rev. B CPU Kjøler, 120 mm vifte Hardware.no - Prisguide - CPU-/prosessorkjølere - Scythe Ninja Plus
    Enig hvis du har plass. Hvis ikke kan du vurdere noe fra thermalright, som ultra 120?
    Som det fremgår av lista er ikke noe hovedkort tatt ut enda, har sett på i975X-chipset, noen forslag,alternative chipset?
    Hva med 965 som er nyere og visstnok yter bedre?
    Kan jeg ta ut bilde/lyd fra receiver ved bruk av parabol for evt opptak til harddisk via VIVO slik at jeg slipper TV-tuneren? Kommer ikke til å bruke intern DVB-T siden det bare er NRK1 der jeg bor, så jeg sparer en PCI-slot...DVB-S-kortet er mer en hobby og waf-faktoren er lav så jeg er stuck med canal-digital-boksen en stund til...Trenger altså hovedkort med to "vanlige" PCI-slots.
    Det finnes usb tunere, men med det kabinettet du legger opp til så vil duvel få plass til masse utvidelses-kort?
    Hva med software? Kjører idag XP PRo, vil gjerne fortsette med det, men vurderer å bygge sammen et litt mer begrenset og lettdrevet operativsystem via MS XP Embedded (har tilgang på dette)...noen erfaringer med dette?
    Jeg harforstått det slik at xp embedded bare er en vanlig xp uten drivere og evt noe mer modularisering? For å kjøre en frontend på toppen som mediaportal så trengerdu uansett fort de komponentene som du evt slanker bort i en embedded-versjon.
    Alle vifter tenkte jeg å bytte ut med SilenX iXtrema PRO som jeg har svært god erfaring med fra tidligere,men poenget er å klare seg med et minimum av vifter.
    silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers er selve referansen på al avtester av lav-støy komponenter.
    Vil bare kjøre en liten harddisk til operativsystem og et optisk drev (vurderer en 2,5" disk, har gode erfaringer med portable disker til laptop), nettverket er såpass sprekt at jeg merker liten forskjell på å spille mediainnhold fra lokal PC eller fra optisk drev/harddisk på serveren.
    7" touchskjermen tenkte jeg først og fremst å bruke til mediaplayer GUI, kanskje litt widgets som noen her gjør,slik at jeg slipper å ha på noe annet når det bare skal spilles musikk. Lurer også på å ha en 19" LCD samt Logitechs DiNovio mus/tastatur liggende i en skuff under stereobenken så jeg kan vippe det frem når det skal brukes. Kan også fjernstyre via trådløs laptop og VNC eller lignende...
    Jeg har prøvd meg på fjernkontroll via vnc på pda men det fungerte ikke så fryktelig bra.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg bestilt kabinettet, gikk for Origen med 7" skjerm samt 520W Corsair PSU,ligger på posten når jeg kommer hjem fra ferie,gleder meg som en unge! Driver fortsatt undersøkelser på hovedkort og andre komponenter men har et Asus P4B som jeg skal bruke foreløpig mens jeg bestemmer meg for et endelig HW-oppsett.
    Vil bruke en del tid på dette da jeg vil bygge sammen maskinen som den skal være og så konstruere et operativsystem ut fra XP Embedded.
    knutinh: Embedded er XP delt inn i ca 10 000 underkomponenter, man kjører en "hw-scan" på target-pcen (i dette tilfellet HTPC, så man må innstallere et operativsystem midlertidig). Dette analyserer hardware og bestemmer hvilke komponenter som må være med, så kan man selv endre drivere etc samt legge til det man trenger av øvrige komponenter (evt slipstreaming med 3.parts software). Fordelen er at man får et helt rent oppsett/register fra starten uten unødvendigheter som allverdens extras, I-explorer,games etc. og man slipper registerfeil som kan oppstå om man feks bruker software som "XP-Lite" og avinstallerer. XP Embedded brukes på alt mulig av PCer/"skjerm-PCer" i industrisammenheng der man skal ha et stabilt operativsystem i bunnen og et eget front-end/GUI på toppen,gjerne med interface mot PLS eller liknende. Har sett Embedded-installasjoner som får plass på en liten flash-brikke...Bakdelen er at det tar litt tid og fikling å få alt på plass,blir nok litt prøving og feiling ja...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •