Får ikke riktig oppløsning fra pc til tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Får ikke riktig oppløsning fra pc til tv

Jeg har kjøpt meg en LCD-tv (samsung LE32R41B), og har prøvd å koble til PC'n via VGA. Problemet er at jeg ikke klarer å få stilt inn riktig oppløsning
    (1360x768). Får bare 4:3 ut (som skjermen på PC'n).
    Har en bærbar PC med et rimelig dårlig skjermkort, Intel GMA 915.

Finnes det noe program som kan overstyre skjermkortdriveren, og gi meg 16:9 ut?

PS: Har søkt litt rundt på forumet, og ikke funnet tilsvarende tråder.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv Powerstrip, der kan du legge inn oppløsningen du ønsker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung er ikke godt egnet til PC-bruk.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Skal prøve powerstrip.

knutinh: Er fornøyd bare jeg får bildet i riktig oppløsning, så det betyr ikke så mye....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Justice
    Takker for svar. Skal prøve powerstrip.

knutinh: Er fornøyd bare jeg får bildet i riktig oppløsning, så det betyr ikke så mye....
    Og problemet er at Samsung ikke er lett å få til rett oppløsning på.

Jeg tror kanskje at du må bruke VGA-kabel (ikke DVI/HDMI) og sette opp powerstrip til "resolution in a box", f.eks 694x1190 inni 720x1280 eller noe slikt, og så blåser tv-en dette opp til panelets fysiske 768x1366.

Er du avhengig av å vise video fra PC eller skal du bare vise PC-bilder? Grunnen til at jeg spør er at det kan være enklere å få dette til hvis frameraten ikke har betydning.

Jeg anbefaler sterket forumet til powerstrip siden de har en meget kunnskapsrik admin.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker VGA, men med powerstrip fungerte det ikke å få oppløsningen riktig ut, som du spådde.
    Det kan hende at jeg ikke brukte programmet på riktig måte, men kom på at jeg egentlig har brukt det før. Da med en venn av meg som her rimelig grei peil på området.

Mye av grunnen til at jeg vil koble pc'n til tv'n er at jeg vil se hd. Det blir vel da ikke mulig med nevnte metode.....

Men takker for alle forslag.

Newcomer own sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har en knapp på fj.kontrollen eller i menyen til Samsung. Den er for å endre billedstørrelse 4:3 16:9 Zoom osv.
    Den står helt sikkert på 4:3 og da hjelper det ikke å bytte oppløsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av own
    Du har en knapp på fj.kontrollen eller i menyen til Samsung. Den er for å endre billedstørrelse 4:3 16:9 Zoom osv.
    Den står helt sikkert på 4:3 og da hjelper det ikke å bytte oppløsning.
    Sorry å skuffe deg, men det gjør den ikke...
    Men takker, som sagt, for alle forslag.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Justice
    Mye av grunnen til at jeg vil koble pc'n til tv'n er at jeg vil se hd. Det blir vel da ikke mulig med nevnte metode.....
    Og poenget mitt lengre opp er at man som regel bør unngå Samsung hvis man ønsker å koble til en PC. Det beste man får til er å kompensere for dårlig tv-design.

Hvis du søker på powerstrip-forumet EnTech Taiwan så vil du finne mange som er i samme båt.
    EnTech Taiwan :: View topic - Issue Samsung LE32R41BD LCD and MCE PC, Can Powerstrip help?
    "Q:Hi - I have a mce pc with an Intel Extreme graphics 82852/82855 GM/GME graphics card. I am trying to connect to the HDMI port of my Samsung TV via the DVI port on the pc.
    the only options i am given on the software is for 1280 x 720 resolution and that does not fit on the 1360 x 768 resolution on the TV. I take that is overscan - can the powerstrip software correct this problem and make the PC fit the full screen?
    A:I know nothing about this TV, but you correct overscan by creating a custom resolution that effectively puts a "resolution-in-a-resolution". See the FAQs on ways to do this...

Unfortunately, Intel drivers do not support custom resolutions, but ATI's generally do
    "
    EnTech Taiwan :: View topic - Samsung 'S' series anmd 1:1 pixel mapping

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Og poenget mitt lengre opp er at man som regel bør unngå Samsung hvis man ønsker å koble til en PC. Det beste man får til er å kompensere for dårlig tv-design.

Hvis du søker på powerstrip-forumet EnTech Taiwan så vil du finne mange som er i samme båt.
    EnTech Taiwan :: View topic - Issue Samsung LE32R41BD LCD and MCE PC, Can Powerstrip help?
    "Q:Hi - I have a mce pc with an Intel Extreme graphics 82852/82855 GM/GME graphics card. I am trying to connect to the HDMI port of my Samsung TV via the DVI port on the pc.
    the only options i am given on the software is for 1280 x 720 resolution and that does not fit on the 1360 x 768 resolution on the TV. I take that is overscan - can the powerstrip software correct this problem and make the PC fit the full screen?
    A:I know nothing about this TV, but you correct overscan by creating a custom resolution that effectively puts a "resolution-in-a-resolution". See the FAQs on ways to do this...

Unfortunately, Intel drivers do not support custom resolutions, but ATI's generally do
    "
    EnTech Taiwan :: View topic - Samsung 'S' series anmd 1:1 pixel mapping
    Har vært en tur på forumet der, og det viser seg at skjermkortet mitt ikke støtter annet enn 4:3, som er det samme som skjermen som sitter på pc'n. Måtte laste ned en ny driver som tukla med vbiosen, men har i skrivende stund ikke fått ting til å fungere. Skal lese meg litt mer opp på problemer i forbindelse med samsungen og se om det i det hele tatt er mulig å få to såpass sære komponeneter til å godsnakke...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får true de med "to tette og en badehette" så ordner det seg nok.

Evt låne en Dell I9300 og prøve med den, den har jo WS som internskjerm.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifiking
    Du får true de med "to tette og en badehette" så ordner det seg nok.

Evt låne en Dell I9300 og prøve med den, den har jo WS som internskjerm.
    Riktignok i 16:10 og ikke 16:9, men skal se på saken....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •