800 Mhz til HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

800 Mhz til HTPC?

Heisann!

Sikkert et veldig dumt spørsmål dette, men er det mulig å
    bruke en 800 Mhz PC til HTPC? Skal brukes i forbindelse med
    en HP prosjektor : http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...pID=1&s=pl

Jeg kan sikkert fore pc´en med nok RAM (512 MB eller 1 GB tror jeg er maks..) og greit lydkort samt grafikk-kort. Er bare usikker på om prosessoren er i treigeste laget. Men er det mulig eller bør jeg bruke min Denon DVD 900 DVD spiller i stedet?

Robert

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er VIA sine Mini-Itx-kort du tenker på, må jeg opplyse deg om at disse hverken har mulighet for å koble til hverken lydkort eller skjermkort. (Lydkort kan du sikkert fikse eksternt, men de har ingen AGP-port, så skjermkortet er du helt låst med)

Som en liten klient i et hjemmenettverk derimot, vil den kunne gjøre en mer enn grei nok jobb Eller kanskje til DIVx? Har litt lite erfaring med denslags, så..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk minimumskravene til software DVD avspilleren og DVD-ROM'en. Er 800MHz (PIII) innenfor kravene og du har en ren installasjon, så vil vel dette virke greit.

Når det gjelder skjermkort får du dem også i PCI-utgaver (selv om de er mer uvanlige), så du er ikke låst kun til AGP-slot'en...

I påvente av egen ny HTPC bruker jeg i dag en PIII / 550 Mhz / 384 MB RAM, og den duger til ren avspilling.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en IBM maskin. Det er AGP slot til den. Når jeg tenker meg om, tror jeg faktisk det er en 733 Mhz muligens PII?? Er ikke sikkert. Det er min fars maskin. Han skal ha seg bærbar nemlig, og jeg skal få den gamle.

Robert

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde holde greit til film det, men kreves nok litt mere viss du skal igang med mange avangserte filtre for lyd og bilde ?

Ville nok også prøved å holde den fri for all mulig dritt......

Idiss

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE ProtoType.

PII eller PIII. Big difference :roll:

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    RE ProtoType.

PII eller PIII. Big difference :roll:
    Hmm, kan aldri huska at PII har hatt så mye som 733MHz :?

Idiss

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det sikkert PIII!!

Robert

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok satsa på at det var en PIII jeg også :P

Idiss

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig. PII på 450HHz var den siste (kilde: www.intel.com)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det vil med andre ord si at denne pæsen duger til HTPC? Hvor mye RAM trenger man? Vet det er 380 MB i den nå. Hvilket lydkort og hvilket grafikk kort vil dere anbefale til denne? Kommer ikke til å "tweake" så mye på bildet tror jeg. Komme sikkert bare til å kjøre rent signal 800 X 600 rett i fra PowerDVD (?). Vil jeg få et mye bedre bilde fra HTPC enn fra min Denon DVD 900 DVD spiller? Min DVD spiller har kun s-video, og fra en HTPC kan man sikkert kjøre komponent? Hvor mye forskjell i lyden er det fra HTPC og Denon´en min?

Robert

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange spørsmål det der. Les gjennom de trådene her så får du litt mer informasjon og da er det lettere å ta valgene selv. Det tar tid, men det er absolutt verdt det

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Så det vil med andre ord si at denne pæsen duger til HTPC? Hvor mye RAM trenger man? Vet det er 380 MB i den nå. Hvilket lydkort og hvilket grafikk kort vil dere anbefale til denne? Kommer ikke til å "tweake" så mye på bildet tror jeg. Komme sikkert bare til å kjøre rent signal 800 X 600 rett i fra PowerDVD (?). Vil jeg få et mye bedre bilde fra HTPC enn fra min Denon DVD 900 DVD spiller? Min DVD spiller har kun s-video, og fra en HTPC kan man sikkert kjøre komponent? Hvor mye forskjell i lyden er det fra HTPC og Denon´en min?
    Skal prøve å svare etter beste evne

RAM: 380mb burde være nok viss du klare å minimere oppgavene pc`en må gjøre
    Skjermbort; ATI Radeon 9000 skal være helt kurant
    Lydkort; Terratec, (vet ikke hvilken model)
    DVD Software: PowerDVD er nok ikke det beste å bruke (er dårlig og krever mye ressurser) så ville nok testa WinDVD
    Kabel: Fra HTPC til Forsterker Optisk, fra HTPC til prosjektor; S-Video, VGD eller DVI

Viss det settes opp rett så vil du nok ikke merke mye forsjell i lyden.
    Vil også si som Tiger, les Tråder, der er ting mye beder forklart :P

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idiss: Takk for en fin forklaring! Skal lese litt mer om HTPC på forumet etterhvert. Den 800 Mhz skal KUN brukes til HTPC. Dvs, jeg legger inn Windows 2000 eller Win ME. 2000 er mer stabilt, men 2000 krever mer ressurser? Skal da kun legge inn software beregnet til HTPC og ikke noe mer! Hvor mye bedre blir bildet egentlig ved bruk av HTPC? Med det lydkortet, er det utgang for optisk og coax?

Takker for alle svar!

Robert

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok satsa på Windows 2000, det utnytter ressursene mye bedre enn ME og er mer stabilt 8)
    Med tanke på det lydkort så ville jeg sjekka Komplett.no og sett hva de har av Terratec lydkort, mener du skal kunne få et med Coax og Optisk utgang til en ikke alt for ille pris
    Skulle jeg ha kjøpt Lydkort til HTPC så hadde jeg nok gått for dette, men kommer jo litt ann på hvor mye penger du vil legge i deg også da.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kortet var ikke dyrt nei! Ca. 1000 lappen er en grei pris. Grafikk kort koster også rundt 1000 kr hvis dette holder til mitt bruk:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...&view=detailed

Men jeg lurer fortsatt på HVOR mye bedre blir bildet fra en HTPC enn min Denon DVD 900? Altså, hvor mye må du opp i for å få samme bildekvalitet?

Robert

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Men jeg lurer fortsatt på HVOR mye bedre blir bildet fra en HTPC enn min Denon DVD 900? Altså, hvor mye må du opp i for å få samme bildekvalitet?
    Det er umulig å besvare på en skala hvor mye bedre bildet blir. Har du prøvd å koble din (HT)PC opp til projektor slik PC'en er i dag? Installer WinDVD (trial) og prøv. Det er den beste måten du kan bli overbevist, eller ikke overbevist, på. Det gjorde jeg, og har nettopp kjøpt samme skjermkortet fra ASUS du har linket til ovenfor. Så får vi se om ATI Radeon banker Geforce4 MX440 kortet i min gamle PC. Hvis ikke, så har jeg iallefall fått en DVI-kontakt...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger. Nei jeg har ikke prøvd å koble opp ennå. Faren min må først få sin bærbare før jeg får hans! Jeg så også at det var DVI på den, men prosjektoren til faren min har VGA inngang. Er dette bedre å bruke enn S-video? Hvis man kjører VGA kabel, hvor lang kabel trenger man før lengden begynne å spille inn? Vil nødig kjøpe 8 meter koax kabel hvis VGA bare blir bra på 1 meter hvis du skjønner hva jeg mener! Jeg hadde opprinnelig tenkt å kjøpe en 8 meter S-VIDEO kabel og bruke den DVD spilleren jeg hadde. Deretter tenkte jeg å eksperimentere med HTPC etterhvert for å få best mulig bilde.

Robert

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg forstår så er det VGA som gjelder mellom HTPC og standerd projektor. Se eget topic under kabler, der jeg prøver å finne ut kvalitet på VGA kabel, bl. a. :roll:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Om det er VIA sine Mini-Itx-kort du tenker på, må jeg opplyse deg om at disse hverken har mulighet for å koble til hverken lydkort eller skjermkort. (Lydkort kan du sikkert fikse eksternt, men de har ingen AGP-port, så skjermkortet er du helt låst med)
    Jeg har prøvd å koble opp med den korte VGA kabelen jeg har (må kjøpe lengre kabel etterhvert), og det fungerer helt fint med det grafikk kortet jeg har (bare 32MB). Jeg prøvde å bytte fra det kortet i den andre pc´en som er et AGP kort med 64 MB ram. Kortene ser helt like ut, men slot´en i IBM´en litt kortere, men det er ikke PCI heller! Den passet inn, men fikk ikke noe signal ut. Måtte bytte tilbake. Aner ikke hva slags kontakt det er, fordi at når man ser på de to grafikk kortene så har de samme antall "koblingspunkter" i bånn. Det korsteste punktet for ikke plass i IBM´en men det på 32MB går for det!? Rart det der. Skal prøve å ta bilde av sloten så dere kan se hva slags port det er, og hva slags kort jeg kan kjøpe til denne pc´en. Uansett så klarer det kortet jeg har 800X600 og vise film uten hakking og det er et hav bedre kvalitet enn s-video fra min Denon DVD 900.

Edit: Bilde kommer etter middag!

Her er bilder. Hvilken slot er dette? AGP i kortversjon?

Her ser dere grafikk kortet som står i HTPC. Vet ikke hva det heter da jeg har overtatt herligheten etter min far.

Her er kortet fra andre siden:

Noen som vet noe om kortet? Det står bare "Creative" på det og har DVI + VGA og S-VIDEO.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •