Vista og SPDIF

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vista og SPDIF

Hei

Jeg har tenkt å installere Vista på min HTPC, men så har jeg hørt at det er vanskelig å få DD/DTS/AC3 passthrough gjennom SPDIF i Vista. Stemmer det?

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Domex
    Hei

Jeg har tenkt å installere Vista på min HTPC, men så har jeg hørt at det er vanskelig å få DD/DTS/AC3 passthrough gjennom SPDIF i Vista. Stemmer det?
    Er det noen som kan bekrefte dette? Har sett mye blandede komentarer. Kan man f.eks. spille av HD-DVD over SPDIF? Hva om man har AnyDVD HD installert eller fjernet all kopisikring? Hva med originale DVD'er?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kopibeskyttet matriale som er problemet.
    Om du har lasta ned ein sjørøverfilm, er det ingen kopisikring på denne, og den speles av heilt fint.

Når det gjelder SPDIF så har eg litt problemer for øyeblikket, med det trur eg at eg skal få løyst snart. Trur det er hardware problem, kabling osv som er problemet.

Kordan dere enabler spdif ac3 passthrough er litt avhengig av kva lydkort og drivere dere har.

Men Vista har eigen "test" for dolby digital, dts og windows medialyd, så umulig er det nok ikkje å få til. Kan komme tilbake seinere om eg fikk det til eller ei, har eit Xfi Xtrememusic lydkort.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for svar. Jeg mente om Vista ville takle å spille av mitt lovlig kjøpte materiale, primært DVD'er og HD-DVD'er (via XBOX drive), over SPDIF.

Disse har jo beskyttelse, men programmer som AnyDVD ordner jo dette. Regner med det kommer en fix fra Microsoft som fjerner denne begrensningen.

Det som er piratvare og lastes ned har jo allerede kopisikring fjernet??!! Hvorfor er det kun lovlig materiale som skaper problemer, virker jo helt sprøtt. Er det HDCP som skaper problemer, siden HD-materiale uten kopisikring også omgår HDCP i hardware?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har med hdcp og gjere ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    OK, takk for svar. Jeg mente om Vista ville takle å spille av mitt lovlig kjøpte materiale, primært DVD'er og HD-DVD'er (via XBOX drive), over SPDIF.

Disse har jo beskyttelse, men programmer som AnyDVD ordner jo dette. Regner med det kommer en fix fra Microsoft som fjerner denne begrensningen.
    Du tror at Microsoft vil komme med en "fix" som gjør det lettere for AnyDVD å bryte bruker-begrensninger som Microsoft sammen med innholdsleverandørene har lagt inn?
    Det som er piratvare og lastes ned har jo allerede kopisikring fjernet??!! Hvorfor er det kun lovlig materiale som skaper problemer, virker jo helt sprøtt.
    Det er dessverre logikken med DRM: piratene slipper alle problemene som de lovlige kundene må gå igjennom.
    Er det HDCP som skaper problemer, siden HD-materiale uten kopisikring også omgår HDCP i hardware?
    http://forum.team-mediaportal.com/vi...rm-t14234.html

Denne tråden behandler problemstillingen.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge representanter for MS så sier de at DRM materialet ikke støttes via SPDIF men via feks HDMI altså HDCP. Har hørt at feks siste vista driverne til Realtek lydbrikker går forbi dette uten at jeg har testet dette selv.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli vanskelig å finne argumenter for å kjøpe Vista...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli vanskelig å finne argumenter for å kjøpe Vista...
    Argumentet mitt har hele tiden vært: "Hva gir egentlig Vista til HTPC-brukere". Men jeg er vel en av de få her inne på forumet som egentlig stiller spørsmålet. Det virker på meg som om de fleste skal oppdatere uansett hva dette fører til.

-k

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Argumentet mitt har hele tiden vært: "Hva gir egentlig Vista til HTPC-brukere". Men jeg er vel en av de få her inne på forumet som egentlig stiller spørsmålet. Det virker på meg som om de fleste skal oppdatere uansett hva dette fører til.

-k

Det er egentlig et godt poeng - hva får man egentlig igjen for Vista i en HTPC? Vista skal jo ha bedre stabilitet og sikkerhet. Jeg føler at min XP MCE oppfyller disse kravene, selv om dette er et gammelt OS. Vista er jo flott å se på, men det krever ekstra ressurser, så det blir nok mer varme/støy i tillegg. Hadde det blitt bedre kvalitet på avspilling, bedre lyd mm., hadde det nok vært verdt bryet med Vista.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig et godt poeng - hva får man egentlig igjen for Vista i en HTPC? Vista skal jo ha bedre stabilitet og sikkerhet.
    Det vil nok bli mer stabilt - etterhvert. Inntil videre så synes jeg faktisk at XP er ganske stabilt.

Sikkerhet er jo et viktig argument for Vista, men en HTPC brukes kanskje litt mer "passivt" på nettverksfronten slik at man klarer seg med en antivirus og brannvegg snurrende i bakgrunnen?
    Vista er jo flott å se på
    Hvis brukeren _noensinne_ ser GUI til OS på min HTPC så mener jeg at den som har satt opp HTPC-en har feilet. Brukeren skal oppfatte HTPC som en brunevare-boks på lik linje med en DVD-spiller eller TV med store lettfattelige menyer for de valgene man ønsker (vet du hvilket "OS" DVD-spilleren din bruker, eller hvordan man setter parametre i det?)
    , men det krever ekstra ressurser, så det blir nok mer varme/støy i tillegg. Hadde det blitt bedre kvalitet på avspilling, bedre lyd mm., hadde det nok vært verdt bryet med Vista.
    Jeg tror utvilsomt at Vista vil gi bedre lyd/bilde over tid. Om ikke annet så fordi de fleste brukerne går over, og utviklerne med dem. Støtte for DirectX10, by hardware etc. Poenget mitt er at vi ikke er der enda. Opensource-communitiene (som står bak mesteparten av det som skjer mhp A/V på min HTPC) har ikke omfavnet Vista. Dermed vil jeg måtte ta en ekstra-jobb for å kjøre deres "XP-sentriske" utilities og applikasjoner på en Vista-maskin, og uansett være begrenset av funksjonalitet som er vinklet mot XP.

Spørsmålet blir igjen hvorfor?

Videre er det klart at DRM og innholdsleverandørenes hensyn har vært viktigst i utformingen av Vista. Leverandører som helt klart jobber mot mine interesser. Jo flere brukere som hopper over på Vista uten å tenke seg om, jo lettere blir det for f.eks NRK å kreve at du har en drm-ready Vista for i det hele tatt å kunne se på nett-tven deres. Og da er sirkuset i gang...

Da har microsoft fått bukta og begge endene ved i praksis å kreve at du har Vista for å kunne avspille media, slik at vi er låst til deres løsninger i lang tid framover. Det er ikke en situasjon jeg ser fram til. Så lenge XP gir meg en stabil platform hvor 3rd party kan lage drivere og codec-er uten velsignelse fra storebror så har jeg i alle fall en lekeplass hvor det meste er mulig. Når HD-DVD og BR folka gjør sitt beste for å ødelegge for min medie-hverdag så kommer smartinger som muslix64 og AnyDVD og løser problemene mine slik at jeg kan se på lovlig kjøpte disker uten å bytte ut strømforsyninga med en kryptert DRM-ifisert FBI-overvåket PSU som straks slår seg av hvis jeg installerer en uoffisiell "fix".

-k

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er akkurat som med den norske staten og alle avgiftene og forbudene. Vikarierende motiver. Vi tror vi betaler for ting fordi de er skadelige for miljøet, men det hjelper jo ikke miljøet, det er bare for å dekke over og forsvare ekstra skattelegging. På samme måte har ikke kopisikringen i vista noe som helst med ordentlig piratvirksomhet å gjøre, det har å gjøre med å få mannen i gata til å kjøpe den samme tingen flere ganger, for eksempel fordi ungene vil ha Elias-filmen liggende i bilen også, og å hindre ham i å gi bort en kopi av av en dvd til en kamerat. Ekte piratvirksomhet vet de at de ikke får bukt med med disse metodene, de har andre metoder for dem.

Da Apple presenterte iTMS fremla de det som en konkurrent til "ulovlig fildeling" og ramset opp hvordan det var bedre, og ikke som en konkurrent til å kjøpe CDer. Mediabransjen ellers sitter alt for godt fast i det gamle mønsteret der det skal betales for hvert nye bruksområde du har for musikken. Tenk at jeg kan kjøpe et album på iTMS og brenne det på en CD og gi til bestemor? For noen fremstår dette som et tap på 139,-.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A Cost Analysis of Windows Vista Content Protection

"A Cost Analysis of Windows Vista Content Protection

Executive Summary
    Windows Vista includes an extensive reworking of core OS elements in order to provide content protection for so-called “premium content”, typically HD data from Blu-Ray and HD-DVD sources. Providing this protection incurs considerable costs in terms of system performance, system stability, technical support overhead, and hardware and software cost. These issues affect not only users of Vista but the entire PC industry, since the effects of the protection measures extend to cover all hardware and software that will ever come into contact with Vista, even if it's not used directly with Vista (for example hardware in a Macintosh computer or on a Linux server). This document analyses the cost involved in Vista's content protection, and the collateral damage that this incurs throughout the computer industry.

Executive Executive Summary
    The Vista Content Protection specification could very well constitute the longest suicide note in history [Note A].

Introduction
    This document looks purely at the cost of the technical portions of Vista's content protection [Note B]. The political issues (under the heading of DRM) have been examined in exhaustive detail elsewhere and won't be commented on further unless it's relevant to the cost analysis. However, one important point to keep in mind when reading this document is that in order to work, Vista's content protection must be able to violate the laws of physics, something that's unlikely to happen no matter how much the content industry wishes that it were possible [Note C]. This conundrum is displayed over and over again in the Windows content-protection requirements, with manufacturers being given no hard-and-fast guidelines but instead being instructed that they need to display as much dedication as possible to the party line. The documentation is peppered with sentences like:

“It is recommended that a graphics manufacturer go beyond the strict letter of the specification and provide additional content-protection features, because this demonstrates their strong intent to protect premium content”.
    This is an exceedingly strange way to write technical specifications, but is dictated by the fact that what the spec is trying to achieve is fundamentally impossible. Readers should keep this requirement to display appropriate levels of dedication in mind when reading the following analysis [Note D].

A second point to note is that the term “premium content”, or in more recent statements by Microsoft, “commercial content” (I've used “premium content” throughout this writeup for consistency) goes well beyond the HD-DVD and Blu-Ray examples that I've used above and encompasses not just the obvious definition of “HD content in any form” but even non-HD content, or as Microsoft put it “commercial content generally, independent of resolution”. While premium content is currently still somewhat scarce, in five years' time it'll be hard to find a movie or similar content that isn't HD or similar premium content. So although Microsoft have tried to downplay the perceived impact of Vista's content-protection by stating that it'll only apply when premium/commercial content is present, this conveniently sidesteps the fact that Microsoft hopes that this situation will become universal in the near future. The whole future of Vista's content protection is predicated on this fact, because without near-universal premium content there's no point in having content-protection features in the first place.
    ...
    Elimination of Open-source Hardware Support
    In order to prevent the creation of hardware emulators of protected output devices, Vista requires a Hardware Functionality Scan (HFS) that can be used to uniquely fingerprint a hardware device to ensure that it's (probably) genuine. In order to do this, the driver on the host PC performs an operation in the hardware (for example rendering 3D content in a graphics card) that produces a result that's unique to that device type.

In order for this to work, the spec requires that the operational details of the device be kept confidential. Obviously anyone who knows enough about the workings of a device to operate it and to write a third-party driver for it (for example one for an open-source OS, or in general just any non-Windows OS) will also know enough to fake the HFS process. The only way to protect the HFS process therefore is to not release any technical details on the device beyond a minimum required for web site reviews and comparison with other products.

This potential “closing” of the PC's historically open platform is an extremely worrying trend. A quarter of a century ago, IBM made the momentous decision to make their PC an open platform by publishing complete hardware details and allowing anyone to compete on the open market. Many small companies, the traditional garage startup, got their start through this. This openness is what created the PC industry, and the reason why most homes (rather than just a few offices, as had been the case until then) have one or more PCs sitting in a corner somewhere. This seems to be a return to the bad old days of 25 years ago when only privileged insiders were able to participate
    ...
    Elimination of Unified Drivers
    The HFS process has another cost involved with it. Most hardware vendors have (thankfully) moved to unified driver models instead of the plethora of individual drivers that abounded some years ago (in the bad old days it used to be necessary to identify individual device types and download specific drivers for them, something that was more or less impossible for non-geek users). Since HFS requires unique identification and handling of not just each device type (for example each graphics chip) but each variant of each device type (for example each stepping of each graphics chip) to handle the situation where a problem is found with one variation of a device, it's no longer possible to create one-size-fits-all drivers for an entire range of devices like the current Catalyst/Detonator/ForceWare drivers. Every little variation of every device type out there must now be individually accommodated in custom code in order for the HFS process to be fully effective, resulting in a re-balkanisation of drivers that have only just become available in a clean, unified form in the last few years. This is more a concern for device vendors and driver developers than users, since they don't see any of this artifically-created extra complexity. As far as the user is aware it's still a “unified” driver since the internal re-balkanisation isn't visible in the driver bundle (although the “unified” driver suddenly becomes a lot larger). The indirect cost to the user (longer driver development cycles and higher cost) is mostly hidden from them.

If a graphics chip is integrated directly into the motherboard and there's no easy access to the device bus then the need for bus encryption (see Unnecessary CPU Resource Consumption below) is removed. Because the encryption requirement is so onerous, it's quite possible that this means of providing graphics capabilities will suddenly become more popular after the release of Vista. However, this leads to a problem: It's no longer possible to tell if a graphics chip is situated on a plug-in card or attached to the motherboard, since as far as the system is concerned they're both just devices sitting on the AGP/PCIe bus. The solution to this problem is to make the two deliberately incompatible, so that HFS can detect a chip on a plug-in card vs. one on the motherboard. Again, this does nothing more than increase costs and driver complexity.

An even more complex situation occurs with DVI paddle boards, in which the graphics device is on the motherboard but the DVI output is provided through a card that goes into the AGP slot. This means that the graphics device meets the requirements for a non user-accessible bus device (see the section Increased Hardware Costs) but the DVI output portion doesn't. Does this mean that your graphics output gets disabled or not? Either option is unpalatable, because Vista's content-protection design never anticipated such situations.

Further problems occur with audio drivers. To the system, HDMI audio looks like S/PDIF, a deliberate design decision to make handling of drivers easier. In order to provide the ability to disable output, it's necessary to make HDMI codecs deliberately incompatible with S/PDIF codecs, despite the fact that they were specifically designed to appear identical in order to ease driver support and reduce development costs.

But wait, there's more! In order to provide the audio channel for HDMI, some manufacturers redirect the not-OK S/PDIF into the OK HDMI. So even if you go out of your way to get premium content-capable hardware, Vista can still disable it even though it's supposed to be approved for premium-content playback.

"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prøver å få klarhet..

Her er det mye synsing. Her kommer litt til.

Skal selv ha meg en HTPC, og undersøker litt i forkant.
    Etter det jeg kan lese er det IKKE DRM som gjør at man ikke får flerkanals audio over spdif i Vista, men endring av arkitekturen som krever en endring i avspillingssoftware...

Det positive er at ting er flyttet ut av kernel og audio er tatt særdeles godt ivare på med ekstremt god dittering ved evt. volumjustering, veldig bra rate adjustment, etc.. så "bit perfect" og ASIO er så godt som overflødig i Vista. Det er også mange nye funksjoner som bør gjøre live enklere for en del, så som bass management og avansert romkorrigering (inkl. i tidsdomene, altså ikke kun equalizer). Etter det jeg har lest, slår man av alt og setter alle volum til 100% så er det 99% bit perfect.

I tillegg er det en ny modus a'la ASIO, som heter "exclusive mode" eller noe i den duren. Da kan applikasjonene snakke direkte med lydkortet, og all volumkontroll, DSP, etc, blir bypassa. Altså 100% ren overføring. Dette blir brukt av blant annet Media Player ved avspilling av DD/DTS i "bypass" modus over SPDIF. Det "normale" er imidlertid at dekodingen skjer i Vista til (opp til) 8 kanals 32bit lineær PCM.
    Det er ikke native støtte for å reencode dette til DD eller DTS, og man får da altså kun (uten ekstra software) 2 kanals PCM over spdif.

Det jeg håper på, er en løsning der dette dekodede (og evt. DSP behandlede, om man ønsker f.eks romkorrektsjon) signalet overføres direkte digialt som LPCM. Eneste løsning jeg TROR støtter dette i dag er Add2-kort m/HDMI koplet til Intel HD Audio bussen, a'la det som står i Fujitsu Siemens Scaleo EV.

Å benytte dagens løsninger, som AC3-filter eller hardware som gjør real time encoding til 5.1 over SPDIF betyr jo i praksis å innføre komprimering og derved signaltap i signalkjeden... fy-fy.

Se forøvrig denne glimrende artikkelen:
    Windows Vista Team Blog : Audio Innovations in Windows Vista

Å..en ting til... det er pr. i dag kun drivere for Intel HD Audio og USB audio som støtter alle den nye funksjonaliteten..inntil Creative og andre 3.part får fingen ut.

A.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Domex
    men så har jeg hørt at det er vanskelig å få DD/DTS/AC3 passthrough gjennom SPDIF i Vista. Stemmer det?
    Jeg har ingen problemer med SPDIF i Vista. Lydkort er Realtek HD.

Newcomer jec sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme her, funker utmerket med Vista MCE S/PDIF passthrough med DTS og AC-3.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •