Frykter nye komponenter må til...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frykter nye komponenter må til...

Har i dag en oppsett som består av:

Asus KN8-E DELUXE (Socket 754)
    AMD Athlon 64 3400+ 2,4 GHz 512KB Cache
    Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB
    Gainward GeForce 6800LE 128MB DDR

Har også diverse harddisker og slikt..

Problemet som har oppstått er at når jeg skal installere MCE får jeg en blåskjerm med meldingen IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

Selve installasjonen går bra, men når Win skal starte for første gang skjer dette. Har koblet fra alt som kan kobles fra, og de samme skjer med tre forskjellige IDE disker og to SATA disker. Diskene fungerer helt fint på min andre maskin..

Noen tips om hva som kan være problemet??

Eneste jeg ikke har prøvd nå er et annet skjermkort. Det er noe jeg vil forsøke i ettermidag.

Eller skulle jeg bare gå hen å oppgradere hk, ram, cpu og skjermkort??

I såfall vil jeg gjerne ha noen inspill om hva jeg burde går for.. Støy er ikke noe problem da maskinen vil stå i en annen etasje enn hjemmekinoen..

Helst ikke over 10.000,- dersom jeg må oppgradere.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk på feilmeldingen (google) så får du mange treff.

Feks dette : Feilmeldingen Stopp 0x0000000A Irql_Not_Less_or_Equal vises under oppgradering av Windows XP

Er ikke sikker på at det er den riktige løsningen, men les hva som står så blir du hverfall klokere.

Du trenger hvertfall ikke bytte hardware.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet ligger i at dette er nyformaterte disker, har heller ikke hatt Win98 eller 98 Me på noen av diskene tidligere.

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mere ArticSilver pasta på cpu i morra tidlig ja..

Funker ikke det blir det lenger å vente på stor LCD tv, men mye morro til htpc..

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal ikke være mye pasta på cpuen. bare en liten perle på midten som blir fordelt utover når du setter på ribba.
    er det for mye pasta så virker det mot sin hensikt.
    hvis du leser litt videre på sia så ser du at blant annet ram kan være en problemkilde.
    enda litt videre så kan du lese om elimineringsmetoden. den pleier å være effektiv =)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som feilmeldingen sier så dreier det seg her om en irq konflikt av noe slag.

Jeg sliter med den samme feilmeldingen, og den skyldes en kombinasjon av ting

For det første har raid-kortet mitt problemer med nforce4 SLI chipset, men i seg selv går dette bra etter ymse bios oppdateringer osv.

Men når jeg i tillegg setter inn X-fi lydkortet mitt hender det at det kræsjer fullstendig med feilmeldingen du nevnte. Hver for seg fungerer alt bra, men sammen hender det at det blir problemer. Jeg har imidlertid ikke hatt trøbbel på lenge nå, bortsett fra litt smårusk.

Så kort fortalt:
    Problemet ditt skyldes omtrent hundre prosent sikkert at akkurat den kombinasjonen av hardware du har, sammen med windows, ikke fungerer helt optimalt med tanke på fordeling av de interne ressursene i datamaskinen. Hvis du skal bytte en ting så er det hovedkort som gjelder, og da til et annet chipset også for å være på den sikre siden. Dette burde løse problemet ditt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv evt. å deaktivere så mye som mulig i BIOS av ekstra kontrollere. F.eks. nettverkskontroller, lydkontroller, floppykontroller, serieporter, parallellport og evt. annet som ikke er helt nødvendig får å installere.

Du har vel bl.a. noen valg i BIOS som kan være relevante. F.eks. Plug and Play OS Yes|No, samt ting knyttet til ACPI (se Advanced Configuration & Power Interface - Frequently Asked Questions) og valgopsjoner for det.

Forsøkt å oppgradere BIOS? Lastet "setup defaults" i bIOS?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå gir jeg opp, kryper til korset og ber dere om hjelp til å finne nye komponenter til min PC... Har forsøkt å legge inn en Win XP uten MCE, men samme skiten. Prøvd med annen RAM samme skiten, annet skjermkort gjett hva som skjedde..

OK. Hva jeg har som jeg vil ta med videre....

2 stk SATA disker, 200gb Western Digialt Caviar, og en 250 GB Samsung Spinpoint. Og en 200 GB IDE Samsung Spinpoint.

Optikske drev: Pioneer slot-in DVD rom og Plextor DVD brenner

Strømforsyning: Chill Innovation 400W.

Trenger nytt HK, RAM, CPU og skjermkort. HK mp ha firewire og onboard lyd med optisk ut..

Komponentene må være bra, men også mye value for money... Tips imøtesees

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen av dere som kan dette fortelle meg om dette blir et bra ViiV oppsett?

Komplett.no

Sammen med komponentene jeg allrede har, som er:

2 stk SATA disker, 200gb Western Digialt Caviar, og en 250 GB Samsung Spinpoint. Og en 200 GB IDE Samsung Spinpoint.

Optikske drev: Pioneer slot-in DVD rom og Plextor DVD brenner

Strømforsyning: Chill Innovation 400W.

Ser ut til at det blir coaxial digital ut på det MSI hovedkortet, men det var det eneste jeg fant på Komplett.no med 975 chipsettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsetter i min egen post jeg..

Er rimelig sikker for at jeg velger disse komponentene:

Hovedkort: Hardware.no - Prisguide - Hovedkort - MSI 975X Platinum PowerUp Ed.

RAM: Hardware.no - Prisguide - Minne/RAM - Corsair TWIN2X-6400 2 GB (2 x 1 GB) CL5

Skjermkort: Hardware.no - Prisguide - Skjermkort - PowerColor Radeon X1950 Pro Extreme 512 MB

Spørsmålet nå er bare om det er verdt kr. 850,- å gå for en Intel Core 2 Duo E6600 i stedet for en E6400? E6600 har jo 4mb l2 casche mot E6400s 2mb. Og selvsagt litt høyere klokkefrekvens 2400MHz mot 2133MHz.

Kommer nok til å bestille rett over helga. Kan jeg leve med box viftene eller bør jeg oppgradere?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blaa
    Fortsetter i min egen post jeg..

Er rimelig sikker for at jeg velger disse komponentene:

Hovedkort: Hardware.no - Prisguide - Hovedkort - MSI 975X Platinum PowerUp Ed.

RAM: Hardware.no - Prisguide - Minne/RAM - Corsair TWIN2X-6400 2 GB (2 x 1 GB) CL5

Skjermkort: Hardware.no - Prisguide - Skjermkort - PowerColor Radeon X1950 Pro Extreme 512 MB

Spørsmålet nå er bare om det er verdt kr. 850,- å gå for en Intel Core 2 Duo E6600 i stedet for en E6400? E6600 har jo 4mb l2 casche mot E6400s 2mb. Og selvsagt litt høyere klokkefrekvens 2400MHz mot 2133MHz.

Kommer nok til å bestille rett over helga. Kan jeg leve med box viftene eller bør jeg oppgradere?
    Bruk de 850 kronene ekstra du. De ekstra kreftene kommer svært godt med under HD avspilling eller videoprossessering med ffdshow/avisynth osv.

Det koster mye mer penger å kjøpe en ny cpu dersom den du har blir for slapp

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heller mot det jeg også. Og heller vente til jeg oppgraderer til Vista med å kjøpe et DX10 skjermkort..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde helt klart spart de 850 kr det koster ekstra for e6600. Kan jo klokke 6400 ganske høyt opp likevel.

Angående pcen du har nå som ikke er helt grei. Har du testet å ta ut alt av pci kort?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke PCI kort?? Har ikke hatt et eneste pic i oppsettet. Heller ikke den lokale guruen klarte å få liv i det gamle oppsettet.

Gikk for E6600, dx 10 tar vi når ati kommer med noe. Kan jo kjøre crossfire med det kortet jeg har.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Jeg hadde helt klart spart de 850 kr det koster ekstra for e6600. Kan jo klokke 6400 ganske høyt opp likevel.

Angående pcen du har nå som ikke er helt grei. Har du testet å ta ut alt av pci kort?
    Klokking i en htpc er vel ikke helt gunstig med tanke på støy. Og uansett så får man aldri den ekstra cachen tilbake.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •