Erstatning fra forsikringen, men hvilken verdi?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erstatning fra forsikringen, men hvilken verdi?

Har snakket med forsikringsselskapet i dag angående en pc som er blitt kraftig utsatt for vannskader pga unger som ikke helt har kontroll over det de bærer på, samt en samboer som ikke helt skjønner at strømmen må kuttes så snart det kommer vann/saft i en pc.

Forsikringsselskapet vil vite ny pris, det er ikke noe problem da jeg har kvitteringer på så godt som alt som er i pcen. Men de vil videre vite markedsverdi av pcen pr dags dato, og det er der jeg trenger deres hjel.

Ny pris på alle delene er som følger:

Sapphire Radeon 9800 Pro - ca 2500 kr - kjøpt september 2004

DDR-Dimm PC3200 512 MB - 1650 kr - kjøpt Januar 2002 (syk pris, kan dette stemme?)

xp 2500+ - 808 - kjøpt februar 2004

Asus ATN(X-E Deluxe - 1055 kr - kjøpt Februar 2004

DDR-Dimm PC3200 512 MB - 821 kr - kjøpt Februar 2004

Seagate Barracude 160GB s-ata - 1189 kr - kjøpt februar 2004

BenQ DW 1620 - 638 kr - kjøpt November 2004

Dign VFD display - 644 kr - Kjøpt September 2006

SilenX ixtrema micro ATX 400w - 800 kr - Kjøpt September 2006

Origenae DIGN HV5 Black HTPC CASE - 1400 kr - Kjøpt Oktober 2006

I tillegg er det en ekstra disk i pcen + tvkort, men dette har jeg ikke kvittering på:

Seagate Barracuda 7200.10 320 GB SATA - 850 kr - kjøpt oktober 2006

Hauppauge! WinTV-PVR-150MCE - 690 kr - Kjøpt Oktober 2006

Ny pris på alle delene blir da totalt 13045.

Så da trenger jeg hjelp til å finne markedspris på dette, så håper noen kan komme med noen gode forslag her. Hadde et håp om å få igjen ca 6000 - egenandel slik at jeg fikk utbetalt 4500 til ny pc.

Tar i mot alt av råd og tips som kan være til hjelp her.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde nok satt verdien til maskinen til 8000kr. Du behøver ikke være helt ærlig her. Det er jo flere ting du må kjøpe nytt og som ikke har hatt noe prisfall. Feks kabinett og VFD display.. Du skal ikke lide noe tap og hvis du setter verdien til 8000kr , altså 6500 etter egenandel så burde du få deg en HTPC med lignende egenskaper. At delene ikke er til salgs lenger gjør jo at du skal ha råd til å kjøpe deg noe som minst er like bra. Helst bedre.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    ...Du behøver ikke være helt ærlig her...
    Ikke dagens beste tips. Alle saker registreres i et eget sentralt register. Finner de snusk her, så kan det være de avkorter utbetalingen (i beste fall) når forsikringstaker VIRKELIG har lid et stort økonomisk tap...en annen gang.

Newcomer own sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsikringreglene er vel ganske klare her. Datautstyr avskrives med 20% pr. år. Dvs. at du skal ha 40% av 13.045,- altså ca 5.200,- + evt. litt fordi alt utstyret ikke 3 år men 1 og 2 år.

Sorry

Så da er det bare å begynne krangelen med selskapet...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg i dag meldte inn skaden ville de vite hva det kostet å kjøpe tilsvarende nytt:

De delene som var til salgs pr dags dato fikk dagens verdi, mens jeg priset skjermkort til 400 og hovedkort til 400

Minne, dvdbrenner, ram, kabinett, display osv var å finne i nettbutikker, så da gikk jeg ut i fra billigste sum som var å finne på disse.

Skal å levere inn kvitteringer på hva alt kostet når det var nytt, samt priser på hva det koster i dag, så får vi se hva de vil gjøre videre.

Totalsummen på kravet ble ca 8000, og prisanslaget var ca slik:

Kabinett - 1500
    Display- 500
    Strømforsyning - 800
    Ram 500 x 2
    Hovedkort - 400
    Cpu - 400
    Skjermkort - 400
    DVD-Brenner - 400
    250 GB Harddisk - 800
    320 GB harddisk - 900
    TV-Kort - 750

Mulig jeg har glemt noe her.

Noen som vet hvor lang tid slike saker vanligvis tar?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Ikke dagens beste tips. Alle saker registreres i et eget sentralt register. Finner de snusk her, så kan det være de avkorter utbetalingen (i beste fall) når forsikringstaker VIRKELIG har lid et stort økonomisk tap...en annen gang.
    Selv om vi er i 2007 så varer stort sett ærligheten lengst fortsatt

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av own
    Forsikringreglene er vel ganske klare her. Datautstyr avskrives med 20% pr. år. Dvs. at du skal ha 40% av 13.045,- altså ca 5.200,- + evt. litt fordi alt utstyret ikke 3 år men 1 og 2 år.

Sorry

Delene som er 3 år gammel utgjør en verdi på 8661.

Delene som er 4-5 mnd gammel utgjør en verdi på 4444.

3 år gammelt: 8661x0.40=3464.4
    4-5 mnd gammelt: 4444x0.80=3555.2

Totalt krav: 7019.6

Forutsetter at jeg har regnet rett nå da, så om det er slik det gjøres bør jeg vel ringe forsikringsselskapet i morgen og nedjustere mitt krav.

Er enig med alle her om at ærlighet varer lengst, har ikke på noen måte tenkt å prøve å svindle til meg noen ekstra kroner. Er derfor jeg lager denne tråden her, samt på HW.no, slik at jeg kan få en pekepinn på hvordan dette bør gjøres.

Uansett hva jeg skulle få igjen, om det er 5500, 8000 eller 4000 så er det faktisk meget god hjelp når jeg nå skal kjøpe min nye pc.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Selv om vi er i 2007 så varer stort sett ærligheten lengst fortsatt
    Nå er det opp til hver enkelt hva som kan defineres som markedspris. Det var kanskje litt rask å si at man ikke skulle være ærlig ,men at jeg ville nok sagt at denne datamaskinen fint kunne blitt rapportert til 8000kr..

Markedprisen er det folk er villige til å betale for tingen. I dette tilfellet er tingen brukt og dermed faller markedprisen. Skulle man igjen justert ned veriden fordi tingen var brukt? Si 30% fordi tingen er tatt ut av butikken og 10% til pga alder. Hva med han stakkaren som har forsikret seg ikke får råd til å kjøpe en ny ting?

Nei man skal ha råd til å kjøpe seg en tilsvarende eller bedre modell når uhellet er ute. Man skal ikke være nødvendig å gå ned til en løsning som er dårligere enn den man hadde forsikret.

Hva så med en laptop som har blitt kjøpt gjennom en bedrift med nettolønnsavtale. Disse er ofte overprisete datamaskiner som blir prakket på personer som ikke vet bedre ,men føler at de må slå til pga nettolønnsordningen.

Kjenner personer som har kjøpt datamaskiner til rundt 20.000kr på slike ordninger hvor man har kunnet få en maskin med like spesifikasjoner for 13000kr på internett.. Legger man denne på et bruktmarked vil man kanskje få rundt 13000kr siden de fleste vil velge den maskinen som kanskje ikke er et så fint merke eller så god byggekvalitet. Hvis denne maskinen går tapt og forsikringsselskapet spør om markedspris så hadde jeg glatt oppgitt 20.000 siden det var det jeg trengte for å kjøpe meg en tilsvarende maskin , mot de 13000 som markedet var villig til å betale.

Dette er ikke å være uærlig ,men å stå på sine rettigher.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig selskapene har noe forskjellig praksis her, og muligens har reglene endret seg de siste årene.
    For 5-6 år siden tok min gamle mac kvelden etter tordenvær.
    Forsikringsselskapet ble kontaktet,mac ble levert til reperasjon, og verkstedet ga beskjed om at den ikke var lønnsom og reparere.
    Forsikringsselskapet forespurte priser, men mac'en var gammel og priser på de delene nye, var ikke å oppdrive.
    Dermed ble resultatet at bruksverdien for meg var høyere enn markedsverdien.
    Og vips jeg fikk erstatning tilsvarende kjøp av ny mac, minus egenandel

Dette var det service verkstedet som ordnet med forsikringsselskapet, og det hele tok kanskje en mnd, så det var tydeligvis ingen stor krangel om dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde jo et håp om at dette skulle gå mye raskere enn en mnd, men blir vel til at pc må inn på verksted for feilsøking.

Mon tro hva de setter grensen på kravet til før de velger å betale ut erstatning framfor feilsøking på verksted, erstatning av enkelt deler og utgifter til reparasjon.

Vil jo tro at et verksted tar rundt 3-400 pr time for slikt arbeid, og går vel raskt med noen timer til feilsøking. Får hvertfall håpe det er forsikringsselskapet som tar for seg disse utgiftene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av own

Sorry

Hvis datautstyr avskrives med 20% hvert år, så har du ikke regnet helt riktig her

Det blir i såfall (nypris)*0,80^antall år

Som gir en prisreduksjon på 36% av nypris etter to år. Dette blir 13045*0,64 = 8348 kr.

Den er altså verdt 8.5 kilokroner

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik

Noen som vet hvor lang tid slike saker vanligvis tar?
    Er du like heldig som jeg var for noen år siden(innbrudd i bilen)... Mandag: leverte kopi av anmeldelsen til forsikringsselskapet. Tirsdag: leverte alle kvitteringer av det som var stjålet. Torsdag: penger på konto!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du får igjen 8000 har du flaks

Er jo mye deler her som kan gjenbrukes.
    Kabinett, strømforsyning (vil jeg tro), minne etc.
    Diskene fungerer nok også 100%.

Hadde du prøvd å selge denne maskinen fungerende som den står, vil jeg gjette på at du hadde fått mellom 2500 og 3500 for den.

Og ja, ærlighet med forsikring er absolutt å anbefale.
    Jeg hadde innbrudd i bilen min, og la ikke til noe ekstra som mange sa jeg absolutt burde, fikk brev at saken var henlagt, og brått fikk jeg en telefon noen uker senere at de hadde tatt personen og funnet mer eller mindre alt som var stjålet.
    Vil tro forsikringsselskapet sjekket godt med tingene som ble funnet og det jeg oppga

Menmen, tapte uansett 7000,- på innbruddet :/

-J

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Markedsverdi bør ikke være styrende, men bruksverdi.
    Altså hva du må betale for å få en maskin med tilsvarende funksjonalitet i dag.
    Det, eller en reduksjon på 20% i året treffer ganske likt, da du uansett havner på rundt 8000.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med john (var akkurat det jeg prøvde å si i mine innlegg). Egenandelen har man tapt uansett , men nå spørs det hva en tilsvarende løsning ville kostet idag. Var en bekjent som hadde et Radeon 9700 kort som gikk i stykker etter nesten 1år. Komplett ville gi han 9800se tilbake ,men måtte etterhvert gi seg på saken sin og gi han et 9800pro (som også var vesentlig raskere ,men de hadde ikke noe i sitt sortiment som ga tilsvarende ytelse).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av deler som kan brukes igjen er det vel bare kabinettet og DVD-Brenneren som virker enda.

Diskene er prøvd i annen pc, resultat: blåskjerm og ustabil pc hvergang det var aktivitet på diskene.

Minnet er sjekket for feil, men heller stygge resultater og ubrukelig minne.

CPU virker, det er greit, men hovedkort er kortsluttet.

Skjermkort gir ikke ut bilde lenger, dvs, en sjelden gang kommer det bilde, men da full i artifakts.

Strømforsyningen er dø, startet opp igjen etter "tørkeperioden" hvor alle komponentene lå til tørk, lagde så ulyder i ca 5 min før den gikk mot lyset.

Jeg har i grunn ingen tro på å få igjen 8000, men var 8300 som ble kravet etter at jeg la inn hva delene koster ny i dag, og jeg har vel ikke overdrevet på prisene da jeg forlanger 400 for et skjermkort som kostet 2500-3000 nytt.

Diskene og brenneren er det mulig jeg kunne justert ned med 100 kr, men er likevel en ubetydelig sum i forhold til totalsummen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Av deler som kan brukes igjen er det vel bare kabinettet og DVD-Brenneren som virker enda.

Diskene er prøvd i annen pc, resultat: blåskjerm og ustabil pc hvergang det var aktivitet på diskene.

Minnet er sjekket for feil, men heller stygge resultater og ubrukelig minne.

CPU virker, det er greit, men hovedkort er kortsluttet.

Skjermkort gir ikke ut bilde lenger, dvs, en sjelden gang kommer det bilde, men da full i artifakts.

Strømforsyningen er dø, startet opp igjen etter "tørkeperioden" hvor alle komponentene lå til tørk, lagde så ulyder i ca 5 min før den gikk mot lyset.

Jeg har i grunn ingen tro på å få igjen 8000, men var 8300 som ble kravet etter at jeg la inn hva delene koster ny i dag, og jeg har vel ikke overdrevet på prisene da jeg forlanger 400 for et skjermkort som kostet 2500-3000 nytt.

Diskene og brenneren er det mulig jeg kunne justert ned med 100 kr, men er likevel en ubetydelig sum i forhold til totalsummen.
    jeg har vært borti mange lignende saker når det gjelder fiskeutstyr (som er blitt stjålet vel og merke) og der gjelder det den prisen man må ut med for og få tilsvarende det man hadde dersom originalgjenstanden ikke kan skaffes.Når kundene har vært i butikken og sagt hva de har mista så lager jeg en liste med priser på på utstyret eller tilsvarende som kunden da tar med til selskapet.Så ringer som regel selskapet tilbake for og sjekke at det er gitt riktige opplysninger.
    Hvordan det er med datautstyr vet jeg ikke.Ville bare nevne det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •