Full AC3 lyd på HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Full AC3 lyd på HTPC

Driver og tester ut en Mega PC fra MSI for tiden. Denne har en SPDIF optisk utgang bak på maskinen. Kobler så denne til En JVC forsterker 5*100 W med Optisk inngang. Problemet er at jeg bare får Stereo. Har satt opp alle instillinger i Lydkortet (Realtek AC 97). Her kan du velge Digital+Analog, eller bare Analog, eller bare digital. Jeg setter den selvfølgelig til Digital output og da får jeg lyd via SPDIF men kun i Stereo. Noen som har noen gode ideer?

Flytter jeg over den optiske kabelen fra PC til DVD spiller så er det full pakke med en gang.

Kan det være at denne maskinen ikke har 5.1 optisk via SPDIF, eller kanskje må dette mises sammen fra de analoge utgangene?. Er takknemlig for gode ideer

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger i driverne, i noe som heter audio rack, hvis det er samme opplegget som på mine MSI-kort. Der har du alternativer/settings/options eller hva det nå heter, og du må velge pass-through. Det må du også velge i DVD-spilleren.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I DVD-avspillingsprogrammet (f.eks. WinDVD eller PowerDVD) må det krysses av for digital out to external processor eller noe lignende. Ellers gjør avspillingsprogrammet om DD-signalet til stereo før det blir sendt til lydkortet.

Active uncle sid sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Msi hovedkort med S bracket for spdif. Kjører optisk ut til forsterker. Lydkort (realtek AC 97) instillilnger: Spdif out 48 khz, Output analog and digital. Funker bra her. Får 5.1 fra dvd filmer og stereo fra allt annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proplemet løst. Power DVD som jeg har brukt å teste dette med stod satt opp til 2 Speaker. Flytta den over til SPDIF, VOILA!! Takk for god innsats )

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og nå som testen er over, håper jeg du får deg et DVD-program med anstendig bildekvalitet...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det er selvfølgelig Matrox DVD player som fulgte med G400 korta, men det visste du vel fra før )

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Power DVD = For utflytende farger og dårlig lyd
    Media player 9 = Altfor sterrke farger og til tider litt uklart - Grei lyd
    WinDVD = Blasse bilder, dårlig ustskilling av farger = God lyd
    Matrox DVD player = Perfekt!

Ehh, Syntes jeg

Newcomer linebacker sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MATROX er et meget godt kort. Hadde selv en G450 og 550 en god stund tilbake og ingen kort har hittil kunne matche tv ut kvaliteten/funksjonen.
    DVD playeren til Matrox var også bra.
    Vurderer sterkt Matrox til HTPC.
    Vet du/dere noe om P650 er bedre ifht G450/550?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører 3-skjermsløsning med Matrox Millenium P750 her på jobben, stabilt og bra!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skal kjøre en så primitiv løsning som S-Video eller kompositt til en tv, har det sikkert ikke så mye å si. Men hvis man skal kjøre med VGA eller DVI er Matrox søppel i forhold til ATI. Jeg kjørte et ATI Radeon 7000 mot et Matrox G400 på prosjektøren en gang, og det var veldig mye bedre detaljer på ATI-kortet. Når det gjelder WinDVD versus Matrox må jeg si at du neppe har noe høykvalitetsdisplay å kjøre det på, Plasmaboy, ellers ville du ikke fått de resultatene. Kjører du kanskje med S-Video eller kompositt? Men hvis Plasmaboy betyr at du kjører plasmaskjerm, kan du egentlig like godt kjøre en VHS-spiller... Jeg var og så på Pioneer plasmaskjerm i går (pris rundt 80 000), og bildet var direkte ynkelig. Uklart, uskarpt, elendig grønnfarge (mer gult enn grønt), takkete kanter på skarpe linjer(veldig synlig på en liten scene fra en tegnefilm) og mest irriterende: forferdelig urolig bilde. Selv på pause var det som om alle større felter i bildet krøp. Alt i alt ikke noe jeg ville hatt inn i mitt hus. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei du Mastiff, å kjøre SVHS eller kompositt på en Plasma er ikke særlig lurt. Har testet en rekke kort med DVI utgang og kommet fram til at det er ingen forskjell, (ihvertfall ikke hva jeg kan se), på noen av korta når du bruker DVI utgangen. Derimot som sagt playerne ser jeg en del forskjell på. At du kikket på en Pioneer plasma og var missfornøyd med bildet tror jeg da henger sammen med kablene/instillingene som ble brukt på den skjermen du kikket på. Det er vel hevet over enhver tvil om at plasmaskjermer med DVI inngang er det det mest optimale bilde du kan få, litt avhengig av playerne. I hvertfall så har jeg ikke sett noen projektører som er i nærheten av det bilde jeg klarer å få fram på min plasma. Nå kan det hende at jeg ikke har sett allverdens projektører i aksjon, men jeg har da sett anlegget til "ARENDAL" som florerer på forumet her og det var meget bra, men litt for mye kinobilde etter min smak. Men det er smaksoppfatninger. Personlig kom jeg over en rimelig Hyundai PD421 42" Plasma og som sagt så får jeg fram et enormt stabilt og sylskarpt bilde. Jeg kan ikke be om mere når det gjelder kvalitet på bildet. Eneste jeg er litt missfornøyd med er at du kan oppleve litt hakking på panorering og så er det jo størrelsen da. Kunne selvsagt være større.

Men Mastiff tror jeg ikke helt vet hva han prater om, eller så har han ikke sett nok. Eller så kan det hende at han ønsker seg en plasma men har ikke råd, eller er litt missunnelig :wink:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mastiff har nok sett mer enn du tror. Det jeg ikke kan forstå er at du kan nevne plasma og bra bilde i samme sammenheng. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lille venn (en boy må vel være liten?), du skulle bare visst hva jeg har sett! Jeg knuser alt jeg har sett av plasmaskjermer fullstendig med min ganske rimelige Barco Graphics 808 med HTPC. Plasma er for bilde akkurat som Bang & Olufssen tidligere var for lyd (de siste høyttalerne låter faktisk bra!): kult som livsstilprodukter, ingenting for seriøse kjennerne. De passer veldig bra i en kul, minimalistisk leilighet på Frogner, men glem å få noe i nærheten av et godt bilde på dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det sånn. Jeg er større enn du tror.

Å sammenligne et plasmabilde med en projektor, blir som å sammenligne et TV bilde mot et kinobilde. Hva er best? Har du en bra forbindelse mellom en TV og din DVD spiller så er selvfølgelig bilde bedre på en TV. Det er ikke noe å diskutere en gang. Men at du får et stort bilde som er OK på en projektor er greit, men du får ikke samme lysstyrke, skarphet og fargekontrast på en projektor. Det tror jeg ikke er teknisk mulig.

Men jeg tror faktisk ikke du har sett et ordentlig bra bilde før. Du burde som sagt finne deg et ordentlig plasmabilde å sammenligne med, og da tror jeg du også kommer til å innse fakta. Men du får nok leve med den blasse projektoren din til plasmaskjermene blir noe større. For jeg er enig i at de er for små. (bortsett fra Samsung sihn 80" da, men den koster vel en kvart million.) Ha en fin kveld og gled deg til en ekte filmopplevelse en gang du får plasma i hus

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en hvilken som helst TV med vanlig bilderør, til en femtedel av prisen, har veldig mye bedre bilde enn plasmaskjermen. Det eneste lekre med plasmaskjermene som er på markedet i dag er utseende.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, enda en kverulant som ikke aner hva f... han snakker om. Påstå at et CRT-prosjektørbilde blir blasst? jo, jo, dream on, sier jeg bare. Det er visse fotografier i CRT-avdelingen av forumet som burde si deg noe annet. Jeg har sett en Cine 9 i demo én gang i Sverige, og de måtte holde meg igjen da jeg famlet etter våpen for å rane nærmeste bank! :shock: :shock: :shock: Du kan være helt trygg på at plasma aldri kommer i nærheten av den bildekvaliteten, det er rett og slett ikke mulig med en slik teknologi, like lite som en LCD, D_ILA eller DLP-prosjektør kan klare det. Men nå har jeg kastet bort nok tid og energi på å snakke til veggen. Plasma fungerer best i Quake- og Unreal Tournament-våpen! :roll:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om Røkke har en Cine9?

Har jeg vært han så hadde jeg satset på det. Celine - Cine

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Å sammenligne et plasmabilde med en projektor, blir som å sammenligne et TV bilde mot et kinobilde. Hva er best? Har du en bra forbindelse mellom en TV og din DVD spiller så er selvfølgelig bilde bedre på en TV. Det er ikke noe å diskutere en gang. Men at du får et stort bilde som er OK på en projektor er greit, men du får ikke samme lysstyrke, skarphet og fargekontrast på en projektor. Det tror jeg ikke er teknisk mulig.
    Hu og hei. Dette var sterke uttalelser. Enten så er det noen der ute som har plasmaskjermer som opphever fysiske lover, ellers er det noen som lever i en villfarelse.

For det første vil jeg nevne oppløsning. Det som gjør at noen TROR at et kinobilde er dårligere enn et TV-bilde, er at det ved å gå nær skjermen/lerretet ser ut som om man har dårligere oppløsning og skarphet når man blåser det opp. Det er helt feil. At hvert bildepunkt blir større i et stort bilde er korrekt, men man sitter da også lenger unna. Hvis du sitter med en relativ avstand på 1.5:1 fra en 42-tommers plasmaTV, så sitter man maksimalt 1.5 meter unna. Det tviler jeg på at det er noen som gjør. Poenget mitt er at man relativt sett sitter nærmere et lerret enn en TV, noe som stiller større krav til skarphet og oppløsning i bildet på lerretet. Det som gjør lerretet uslåelig er måten det dekker synsfeltet på. En alminnelig plasma-TV klarer ikke det, med mindre man som tidligere nevnt sitter omtrent 1.5 meter unna (eller nærmere), og da skal jeg love deg at du ser både bildestøy og hønsenetting.

Jeg er sikker på, ut fra samtlige flate TVer jeg har sett, enten det er plasma eller LCD, at en CRT-projektor (eller en DLP-projektor med kontrastforhold bedre enn 2000:1) som er tunet og korrekt innstilt mot et godt lerret i et svakt opplyst rom banker de flate skjermene på kontrast, sortnivå, fargegjengivelse, korrekt detaljering og ikke minst størrelse. Dette selv mot flate skjermer til det doble av prisen og mer.

Jeg blir overrasket over uttalelsen om at noe blir "litt for mye kinobilde". Det er jo nettopp kinofølelsen man er ute etter i en hjemmekino, bare med enda mer perfekt bilde og lyd! Størrelsen på bildet er helt sentralt i forhold til dette.

For dem som er tilfredstilt med en TV-skjerm, enten den er 32", 42" eller 52" vil jeg si: Bra for deg!
    Alle vi andre er ikke fornøyd før vi får et stort bilde som omslutter oss og suger oss inn i den fantastiske verdenen som bare den ekte kinofølelsen fra et stort lerret kan gi.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke rart å tenke på hvor vanskelig ting må være. Her styrer dere og stresser noe vanvittig, og bygger og diskuterer og kaster bort en masse penger på forskjeller som er helt minimale. I tillegg så påberoper Dere dere ekspertise rundt emne og så klarer Dere ikke engang å se at bildet på en plasmaskjerm som har digital forbindelse er bedre enn de støyende gammeldagse projektørene Deres. Det blir for dumt spør du meg.

Dere som er eksperter her inne burde også tenke Dere om før Dere legger ut i det vide og det brede om at det og det er så og så mye bedre enn noe annet, mens i virkeligheten så kan du bare måle forskjell. Det er lite solidarisk med oss andre som er Newbies som behøver litt råd og hjelp ved valg av utstyr her, eller er dette forumet bare for eksperter som forlengst har forlatt denne planeten.

Det er ingen her inne som kan påstå at min 42" Hyundai med DVI tilkobling gir et dårlig bilde. De aner ikke hva de snakker om. Har som sagt sett NEC HT1000 hos "Arendal" som har meget god greie på slikt og var veldig imponert over opplegget hans, men likså forbannet så liker jeg bildet bedre på min plasma. All ære til "Arendal" han har gjort den eneste levbare løsningen for en projektor, han har byggd et bakprosjeksjons system som jeg nok meget godt kunne levd med

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •