Førsteinntrykk Scaleo EV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 103
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thumbs up Førsteinntrykk Scaleo EV

Hardware:
    Intel Core Duo 6300
    Intel® Graphics Media Accelerator (GMA) X3000
    2gb minne
    250 gb HD
    SATA dual layer DVD burner
    10/100 MBits Fast Ethernet
    WLAN internal via Mini PCI (802.11b/g)

Jeg fikk meg en Scaleo EV i dag gjennom hjemmepcavtale hos Posten. Etter å ha blitt forsinket gang på gang(totalt over 2 måneder) grunnet at denne ikke kom seg gjennom Fujitsu-Siemens interne kvalitetskontroller var spenningen stor da den endelig kom i hus. Har testet den intensivt idag og førsteinntrykket er ikke bra. Begynner med andre ord å forstå hvorfor den ikke kom seg igjennom testene.

For å ta det positive først:
    PCen er veldig fin å se på
    Fjernkontrollen
    Svært stillegående
    Scart og HDMI-kabel følger med i pakken.

Første problemet jeg fikk var det trådløse tastaturet som har svært dårlig rekkevidde og responstid. Store problemer med å få den til å registrere tastetrykk ifra min sofa som står ca. 4.5 meter ifra maskinen og tven. Endte opp at jeg ble sittende litt under 3 meter ifra maskinen for å få ett brukbrart signal, men fremdeles var responstiden svært dårlig. Tastene er heller ikke noe gode å bruke, så om du ender opp med denne pc'en er nytt tastatur absolutt ett must.

Var i utgangspunktet svært skeptisk til denne maskinen etter jeg fikk beskjed om at de gått vekk ifra grafikkløsning ifra Nvidia og heller gått for en løsning ifra Intel. Å skepsisen skulle så absolutt vise seg å være begrunnet. Da jeg slo på pcen ville det ikke komme noe bilde til min Sony KDS-A2000 via hdmi. Fikk signal, men ikke noe bilde. Måtte derfor først koble til via PCinngangen og så sette utsignal til HDMI. Tungvint og lite brukervennlig. Så fikk jeg neste problem med at TV'en min slik som mange andre har en overscan på ca. 5 - 10 % som gjør at skjermbildet enten får store svarte kanter rundt eller at jeg ikke får opp startmeny eller menylinjer i programmer o.l. Hadde denne pcen vært levert med en grafikkløsning ifra Nvidia eller ATI hadde ikke det vært problem for der kan man enkelt sette sin egen brukerdefinerte oppløsning i medfølgende kontrallpanel eller eventuelt bruke PowerStrip for å optimalisere bildet enda mer.

Slik er det dessverre ikke med Intel grafikkløsninger. De nekter plent å implentere denne funksjonen i sine drivere så om man har en tv med overscan(slik som mange har) kan man bare glemme HTPC med Intel grafikk.

Jaja tenkte jeg. Den er nå i det minste stille. Gikk bort til maskinen og la hånden oppå maskinen. Da fikk jeg meg ett lite sjokk. Maksinen var faktisk så varm etter noen timers bruk at jeg nesten brente hånden. Tydelig at kjølingen har kommet i 2 rekke her. CPU'en har nesten ikke blitt belastet så hvor varm maskinen kommer til å bli når man kjører full CPU load er jeg svært spennt på.

Lot maskinen kjøle seg ned litt og bestemte meg for å forsøke å kjøre live-tv gjennom TV-kortet som fulgte med. Etter kanalsøket var unnagjort og bildet kom opp fikk jeg meg en ny overraskelse. Bildet var rett og slett rævva dårlig. Har vært borti en del forskjellige tvkort opp igjennom og dette var desidert det verste jeg har sett. Bildet er støyete og uskarpt og rett og slett plagsomt å se på. Muligens dette kan bli bedre om man gir ut en oppgradering av driverne, men det burde i så fall blitt gjort før lansering. TVsignalet mitt er bra ifra CanalDigital Kabel, og har ingenting å utsette på det oppkoblet gjennom tven.

Etter dette bestemte jeg meg for å gi opp hele pcen og sende den i retur. Den holder rett og slett ikke mål. Så midt tips er å styre godt unne denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei.

Jeg har også fått denne gjennom Pc-avtale med Posten.Hadde samme dritten med venting osv. Får heller ikke noe bilde via Hdmi hvor gikk du inn gjøre dette?

Er også utrolig misfornøyd med Scaleo en. Hvordan kom du deg unna leieavtalen?. Trodde ikke denne kunne sies opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

jeg tok heldigvis denne på kredittkjøp til samme pris, ikke bruttolønnstrekk så da gjelder vanlige kjøpsregler. Kjøpte en annen pc på leieavtale.

Reglene er vel endel annerledes for leieavtaler, men når de leverer en annen pc en det som var bestillt og den ikke holder mål, bør det vel finnes en utvei!?

Det jeg gjorde for å få bilde på HDMI utgangen var å først koble til med vga-kabel til pcinngangen på min tv. Så gikk jeg inn i menyen for skjerminnstillinger og satte den til HDMI ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om det er mulig å installere et alternativt skjermkort i denne? Erstatte den intel løsninga med noe bedre..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bytte ut Intel Skjermkortet med ett PCI 16x grafikkort i lavprofil.

Siden disse er svært små i forhold til "vanlige" skjermkort, er det vanskelig å få plass til skikkelig kjøling på kortet. Jeg prøvde med ett XFX Geforce 7300 GS kort,noe som egentlig ikke er kraftig nok. Bør ha ett Geforce 7600 for å kunne kjøre HD smertefritt. Da kortet var montert gikk viftene på høygir, og støyet noe helt vanvittig. Det løste problemet mitt med oppløsningen, men måtte bare skru det ut, støyen var rett og slett ikke til å leve med.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Scaleo Ev

Hei
    Jeg fikk også denne Scaleo Ev via Posten.

Dette er det værste jeg har fått inn i huset.
    Som sagt fikk ikke bilde jeg heller , satt med supporten over 3 timer får å løse dette problemet, blir varm, skjermkortet er dårlig fikk 1200 på 3dmark 03.
    støyer veldig på tv-signalet har også Canal Digital kabel.
    Satt inn en leie video . SVART SKJERM kuult NOOOOOT. :evil:
    tastaturet fungere ikke som sagt tidligere.
    Har kontaktet Posten ang dette.
    Hvis det flere som er misfornøyd med Scaleo Ev så kan vi gå sammen å få endret tilbudet .
    Endringen som ble gjort er ikke så mye bedre som ble lovet fra FSC.

Dette er ikke noe Plug and Play maskin.

Mvh
    Cyclopes

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da ble Ev-en testa via VGA i går og det funka helt greit. Bra bilder, bra live-tv og alt funker som det skal. Selv om jeg nå er sånn passe happy med Ev-en ville jeg ikke kjøpt den på nytt. Den grafikkløsninga irriterer meg rett og slett noe rent for jæ....

Det kjipe er jo at man ikke kan bruke hdmi interfacet, men vga. Dette betyr jo konvertering fra digital til analog signal og tilbake igjen i TV. Må være en del tap der?

Finnes det ikke ett vifteløst PC express lav profil kort da? Eller et som har litt stillegående vifter?

Sliter og med å få det trådløse nettet til å virke. Noen flere som sliter med det?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har denne maskinen fra Nicator via Posten. Det er jo særdeles mye som er lite tilfredsstillende med denne saken. Men i dag er siste dråpen komme i glasset mitt. Etter å ha sendt inn min maskin med beskjed om at min Funai 32" ikke klarte å vise bilde fra noen av følgende kilder, scart, vga eller HDMI. Så fikk jeg den tilbake torsdag (1 uke bare) Maskinen har nå vært hos Infocare på Kongsvinger, hvor de har testet og funnet at vga og hdmi virker som det skal.
    Så i dag koblet jeg opp, fikk som ventet intet bilde via hdmi, koblet da til vga og fikk bilde (men selvsagt ingen lyd på TVen) (ja jeg har nå byttet til en Philips 32PF5331/12). Fikk og bilde via Scart, men da så rævva oppløsning at det ikke er mulig å lese teksten på ikoner osv. Så etter å ha pratet med Nicator sin kundeservice (som skal ha det at de har lang åpningstid). Så fikk jeg som de fleste andre med en slik maskin beskjed om å laste ned ny skjermdriver herifra www.remtek.be det ble selvsagt gjort, men fremdeles er det slik at med hdmi så forsvinner bildet i samme øyeblikket som winxp er loadet. Så da ringte jeg dem igjen, og jo det er nok slik at den TVen ikke kan ha Scaleo EV tilkoblet - siden den ikke takler oppløsningen, la på og ringte en gang til 10 min senere, da var det slik at, nei jeg måtte nok bare vente til det kom enda noen nye drivere, og de kommer sikkert snart, det var bare å ringe. Og det måtte jeg bare fortsette med fremover.

Vel det som irriterer mest i dag er at i følge papirene fra Infocare på Kongsvinger så virker hdmi, men i følge Nicator kundeservice måtte jeg allikvel laste ned nyeste driver, når jeg da spør, har de i det hele tatt testet hdmi og avinnstallert driveren igjen, så blir Nicator selvsagt svar skyldig. Jeg avventer nå beskjed på mail angående denne saken, i mellomtiden er hele faens Scaleo EV pakket ned.

Vel dette ble jo egentlig bare frustrasjoner og har ingenting her å gjøre, men jeg er veldig åpen for trylleformularer som gjør at dette skrapet virker.
    Og jeg holder meg med TV og Scaleo EV (ingen forsterkere og annet dilldall) dette holder i massevis for mitt bruk, når det bare virker. Derfor vil jeg ha hdmi til å virke.

Newcomer gormnass sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere prøvd å koble til både tv og en pc-skjerm samtidig? På den måten kan en gå inn på skjerminstillinger (via pc-skjermen) , sette ned oppløsning og oppfrisking av TV/LCD. (se bilde)
    (vanlige) LCD/TV tåler ikke høy oppløsninger og oppfrisking.

Newcomer own sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knut Anders
    Har denne maskinen fra Nicator via Posten. Det er jo særdeles mye som er lite tilfredsstillende med denne saken. Men i dag er siste dråpen komme i glasset mitt. Etter å ha sendt inn min maskin med beskjed om at min Funai 32" ikke klarte å vise bilde fra noen av følgende kilder, scart, vga eller HDMI. Så fikk jeg den tilbake torsdag (1 uke bare) Maskinen har nå vært hos Infocare på Kongsvinger, hvor de har testet og funnet at vga og hdmi virker som det skal.
    Så i dag koblet jeg opp, fikk som ventet intet bilde via hdmi, koblet da til vga og fikk bilde (men selvsagt ingen lyd på TVen) (ja jeg har nå byttet til en Philips 32PF5331/12). Fikk og bilde via Scart, men da så rævva oppløsning at det ikke er mulig å lese teksten på ikoner osv. Så etter å ha pratet med Nicator sin kundeservice (som skal ha det at de har lang åpningstid). Så fikk jeg som de fleste andre med en slik maskin beskjed om å laste ned ny skjermdriver herifra www.remtek.be det ble selvsagt gjort, men fremdeles er det slik at med hdmi så forsvinner bildet i samme øyeblikket som winxp er loadet. Så da ringte jeg dem igjen, og jo det er nok slik at den TVen ikke kan ha Scaleo EV tilkoblet - siden den ikke takler oppløsningen, la på og ringte en gang til 10 min senere, da var det slik at, nei jeg måtte nok bare vente til det kom enda noen nye drivere, og de kommer sikkert snart, det var bare å ringe. Og det måtte jeg bare fortsette med fremover.

Vel det som irriterer mest i dag er at i følge papirene fra Infocare på Kongsvinger så virker hdmi, men i følge Nicator kundeservice måtte jeg allikvel laste ned nyeste driver, når jeg da spør, har de i det hele tatt testet hdmi og avinnstallert driveren igjen, så blir Nicator selvsagt svar skyldig. Jeg avventer nå beskjed på mail angående denne saken, i mellomtiden er hele faens Scaleo EV pakket ned.

Vel dette ble jo egentlig bare frustrasjoner og har ingenting her å gjøre, men jeg er veldig åpen for trylleformularer som gjør at dette skrapet virker.
    Og jeg holder meg med TV og Scaleo EV (ingen forsterkere og annet dilldall) dette holder i massevis for mitt bruk, når det bare virker. Derfor vil jeg ha hdmi til å virke.
    Beklager, men det er nok ikke Scaleo`en som lager mest trøbbel for deg.
    Skjermene dine er trøbbel. De har ikke innebygget "software" for pc over HDMI og er kun beregnet for å kjøre med VGA fra pc.

Når du ikke får bilde fra VGA er det for det du velger oppløsning som TV`en ikke greier. De fleste Philips TV`er har maks 1024x768 på VGA, men begynn mye lavere, for Philips har ofte et valg i menyen for å sette oppløsning til høy etter at du har startet alt.

At Scaleo er rar ellers skal jeg ikke legge meg borti....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt mer testing av Scaleo EV henger jeg meg på klagekoret jeg og

Er det flere her som sliter med meget irriterende dårlig opptak fra live-tv? Har testa flere kanaler nå og det virker spesielt som om opptak fra SportN og Viasat-kanaler får irriterende striper/forstyrrelser, selv om de stripene ikke er der når du ser på live-tv sendingen. Får og en god del irriterende hakking/pauser i avspillingen. Analogsignalet mitt fra UPC i Oslo er sterkt og bra, så dette er nok enda mer elendig HW i EV-en.

Videre er det jo j..... irriterende at tastaturet og maskina mister connection hele tida. Må flere ganger daglig trykke på knappen bak på tastaturet og på maskina for at disse skal kunne snakke sammen.

Tror nesten denne maskina trenger nytt skjermkort og nytt tv-kort (med en god tuner eller to) for å funke tilfredstillende. Finfint, for da tror jeg dette blir den dyreste og dårligste HTPC-løsninga i manns minne...:evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av own
    Beklager, men det er nok ikke Scaleo`en som lager mest trøbbel for deg.
    Skjermene dine er trøbbel. De har ikke innebygget "software" for pc over HDMI og er kun beregnet for å kjøre med VGA fra pc.

Når du ikke får bilde fra VGA er det for det du velger oppløsning som TV`en ikke greier. De fleste Philips TV`er har maks 1024x768 på VGA, men begynn mye lavere, for Philips har ofte et valg i menyen for å sette oppløsning til høy etter at du har startet alt.

At Scaleo er rar ellers skal jeg ikke legge meg borti....
    For meg er saken enkel, jeg har ikke forsøkt vga (det følger ikke med i pakken).
    Jeg skal ha følgende koblinger, strøm, lan og HDMI. Det er alt jeg vil ha tilkoblet denne maskinen.

Ingen steder har jeg funnet at noen TVer ikke virker sammen med Scaleo EV. Så det som lager trøbbel er selvsagt Scaleo EV - alt annet virker sammen med min andre ting.

Det jeg trenger er svar som kan fortelle meg hvordan HDMI kan starte å virke mellom denne maskinen og min TV. Det svaret venter jeg fremdeles spent på fra Nicator eller Infocare Kongsvinger (som tydeligvis brukes av Nicator).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slangen
    Da jeg slo på pcen ville det ikke komme noe bilde til min Sony KDS-A2000 via hdmi. Fikk signal, men ikke noe bilde. Måtte derfor først koble til via PCinngangen og så sette utsignal til HDMI. Tungvint og lite brukervennlig.
    Er det noen mulighet for at du kan ta steg for steg hvordan dette her skal gjøres ?
    Du har vel gjerne ikke denne maskinen lenger så screenshots er vel ikke aktuelt ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klovnen

Hei.

Et lite tips: Du trenger ikke å trykke bak på tastaturen for å få connection til maskinen, men du må trykke på valgfri knapp på tastaturet for å få kontakt før du bruker touchpanelet til musen.

Tok litt tid før jeg fant ut av dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Opptak.

Hos meg er det helt motsatt.... Et *******s dårlig bilde på Live-tv, men ved opptak er det faktisk ganske bra. Så hvis noen klarer å finne ut hvorfor det er slik tas tips imot med glede.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up Scaleo EV - Posten

slutter meg til klagestormen etter å ha fått et produkt som overhodet ikke fungerer tilfredstillende - hverken produkt eller oppfølging. Har alle de problemene listet opp i forestående innlegg.
    Jeg har digital PVR dekoder fra GET. Supert bilde på Samsung 60M med dekoder, men håpløst når Scaleo blandes inn.
    Trådløs tastaturet: dårlig connection, håpløst å bruke på surfing etc.

Brukerstøtte Infocare svarer faktisk at de har opplevd klagestorm på produktet og at de ikke vet hvordan det bør løses, men jobber med saken... dagen etter svarer de at de ikke vil gi support til brukere med dekoder..

Så her står man med et produkt som ikke er kompatiblet med dekoder og således er ubrukelig..

Hvordan går man så frem for å heve kjøpet evt. kreve omlevering/oppgradering?

jeg har 2 kolleger med Scaleo som er oppegående teknisk. Samme problemer over hele linja.

Indignert

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da virker faktisk min Scaleo EV. Ihvertfall HDMI bilde og lyd til min Philips.
    Har ikke fått testet LiveTV, men DVD ble krystallklart. Ei heller har jeg testet å søke inn kanaler, siden jeg ikke har tatt meg tid til å koble dette til.
    Får ta resten i morra.
    Alt dette ble fikset etter å ha fått pratet med en hyggelig Preben på Infocare i Kristiansand. Jeg er veldig fornøyd med hjelpen jeg endelig fikk derifra.

Jeg har dog ett lite problem med DVD, gamle filmer (Tom&Jerry til ungene) vil bare spilles av i 4:3 format, men de kan "strekkes" med min Panasonic DVD spiller, hvorfor kan de ikke de via Scaleo EVen ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Omlevering / oppgradering

Heisann Frustrado

Det geinale med leieavtalen er jo at det ikke går an si den opp, ihverfall ikke for vår del ( festlig ikke sant!!). Dette må i så fall gjøres av de som er innkjøpsansvarlige for disse produktene ettersom vi bare leier produktet av arbeidsgiver. Regner med det samme gjelder for oppgradering osv.

For min del er det grafikkløsningen som er problemet. Det er jo et tankekors at min gamle Nad T 513 slår Scaleo EV ned i støvlene på bilde-kvalitet ved avspilling av dvd.

Newcomer gormnass sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knut Anders
    ..... Jeg har dog ett lite problem med DVD, gamle filmer (Tom&Jerry til ungene) vil bare spilles av i 4:3 format, men de kan "strekkes" med min Panasonic DVD spiller, hvorfor kan de ikke de via Scaleo EVen ?
    Velg "i"-knappen på fjernkontrollen og deretter "Zoom" Trykk gjentatte ganger til den er tilpasset ditt skjermbilde. (Regner med Tom & Jerry i utgangspunktet er i 4:3 format)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Scaleo EV funker bra

Jeg fikk en Scaleo EV for noen dager siden og kjenner meg ikke igjen i klagestormen over. Med noen små unntak er jeg kjempefornøyd med maskinen.

Det har ikke vært antydning til noe varmeutvikling og kabinettet er kjøligere enn på en vanlig DVD-spiller. Viften ligger konstant på laveste hastighet, i motsetning til andre HTPCer jeg har vært borti.

Jeg sitter ca 5 meter fra maskinen og tastaturet virker ganske greit, men det hender det er noe tregere respons enn med et vanlig trådbasert tastatur. Men det fungerer helt fint til vanlig sofa-bruk. Derimot er rekkevidden på fjernkontrollen dårlig og jeg bruker derfor den gamle fjernkontrollen min istedet. Hvilken som helst Windows MCE fjernkontroll kan brukes.

Jeg bruker HDMI utgangen mot prosjektor i 1280x720 oppløsning. Den innebygde Intel X3000 grafikk-kontrolleren funker helt greit for mitt formål, men er ikke beregnet for de mest krevende 3D spillene. TV-Tuneren gir gode bilder fra analoge Get-signaler, jeg har ikke testet med digital-dekoderen ennå. Trådløs-kortet fungerer også glimrende og har ekstern antenne som gir bedre signalkvalitet enn USB kortet jeg hadde fra før.

Så i min oppsummering er det meste på +siden:

+ Pent design
    + Nesten støyfri
    + Pent tastatur m/touchpanel
    + Mange inn/utganger, derav scart og HDMI
    + Rask standbyfunksjon

- dårlig rekkevidde på fjernkontrollen

Enten så har dere over fått skikkelig mandagsmaskiner eller så mistenker jeg at det er endel fingertrøbbel ute og går. Jeg har ennå ikke vært borti en HTPC hvor alt er plug'n'play. Jeg måtte bl.a. plundre endel for å få digital 5.1 lyd ut på SPDIF-porten. Det blir alltid endel innstillinger og fikling på en Windows HTPC, men selv på det området er Scaleo'en bedre enn mange andre.

Det fulgte med gratis Vista oppgradering og nå venter jeg på at den kommer i posten. Så får vi se om det går like smertefritt å oppgradere..

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •