Graphics Media Accelerator X3000 og div annet HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Graphics Media Accelerator X3000 og div annet HTPC

Etter å ha bygget "vanlig pc" er jeg er i planleggingsstadiet med mitt HTPC prosjekt.
    Tenker å bygge rundt denne platformen; Intel® Desktop Board DG965OT Intel® Desktop Board DG965OT Overview

Dette kortet har Intels nye grafikk system GMA X3000, er det noen som har erfaring med dette systemet? tenker på video og Windows 2D bilde kvalitet.
    Vet at mange har innvendinger mot innebygd grafikk, men dette ser lovende ut
    Intel GMA - Wikipedia, the free encyclopedia

Ellers ser planen min slik ut for øyeblikket:

Fusion, Media Center Case Antec.com - LifeStyle

Graphics Media Accelerator X3000 og div annet HTPC-fusion_04-jpg

OEM Remote Control for Microsoft XP Media Center Edition

Stoughton, Intel G965
    Intel® Desktop Board DG965OT Overview

Segate 400Gb SATA 7200.10

Windows Vista Home Premium, 32 Bit, OEM - NO

Kingston Value PC4200 512mb x 3 (totalt 1,5Gig skulle holde)

Asus DVD spiller (ser ikke poenget med brenner) har noen tips om stillegående DVD drev?

C2D E6400

Logitech diNovo Edge [url=http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327778]Komplett.no]

TV kort løsning er ikke avgjort enda, men etter mye god diskusjon her på forumet regner jeg med det blir Digital-everywhere sin Fire DTV løsning mot CD kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville styrt langt unna denne grafikkøsningen til HTPC. Intel gir ikke ut drivere som støtter overscan så du vil enten få ett bilde med svarte kanter eller ett som er for "stort" om du har en tv med overscan.

Kjøp deg heller minst ett geforce 7600 eller tilsvarende ifra ATI for å dekode HD skikkelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X3000 har maskinvaredeking av MPEG2 også i HD, men ikke mer krevende kodek'er. Kvaliteten - har ikke så mye praktisk erfaring, men du skal nok ikke trenge så dyrt grafikkort før det er betraktelig bedre. Skal du ha DVI-utgang-kort koster vel det nesten like mye som et billig grafikkort med DVI...

- Har generelt god erfaring med Intels egne hovedkort. Intel skal også ha 965-hovedkort i microATX-formfaktor med VIIV-støtte.

- Ville valgt minst PC5300 DDR2. Er vel ikke all verden ekstra man må gi for PC6400 heller nå.

- Greit kabinett. Har ikke fått koblet til/fikset displayet ennå, men ellers er det kurant. Liker løsningen med 2 stk. 120 mm vifter. Lett å bygge i og helt kurant PSU sett i forhold til prisen.

- Gode DVD-brennere koster under 300 kr. En DVD-spiller er vel ikke noe rimeligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt offtopic dette, men jeg trenger svar.

clasm:

Kan du som har dette kabinettet måle hvor mye ledig plass det er bak harddiskene? skal plasere en vanntank her, og trenger da mål på plass i bredde og dybde før jeg bestiller slik at jeg ikke bestiller en for stor tank.

Er der eventuelt noen andre steder jeg kan plassere en vanntank i dette kabinettet?

Håper du tar deg tid til å svare her, har utrolig lyst på dette kabinettet, men må vite om jeg får plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan dere jo lese selv, fra Wikipedia:

"GMA X3000
    The GMA X3000 represents a dramatic architectural change from previous GMA iterations. The X3000 adds hardware T&L units, pixel shaders, vertex shaders and WMV9 (VC-1) video acceleration. Intel claims the X3000 is Shader Model 3 compliant, and meets Microsoft's GUI requirements for Vista Aero Premium. Intel has released production version drivers for 32-bit and 64-bit Windows Vista that enable the Aero style.

X3000's underlying hardware is organized as an array of programmable (unified) pipelines. Each pipeline can process video, vertex, or texture operations. A central scheduler dynamically dispatches threads to pipeline resources, to maximize rendering throughput (and decrease the impact of individual pipeline stalls.) As each pipeline is fully programmable, in theory X3000 can target either DirectX 9 or DirectX 10, determined by operating system and device driver. This design is consistent with the DirectX 10 generation of video cards from ATI and nVidia, which also utilize unified pipelines.

X3000 is offered in several chipsets, targeting different market segments:

In the top-end G965 the X3000 offers 8 full-featured unified pipelines running at 667 MHz. This is a quite high clock speed compared to most GPUs, which are generally between 400 MHz (low-end) and 667 (high-end). In comparison to fixed function, Intel datasheets indicate 2 pixel pipeline, for total of 1.33Gpixels/s (how the unified shaders are used is a mystery at this point). It can also share up to 384MB of RAM with the computer's CPU. Digital Video Out (DVO) port is boosted to 270 Mpixel/s. Dual independent display is supported via device connected to DVO port.

Early performance tests show the X3000 to be quite a bit slower than the GMA 950. This was a side effect of there being no available Windows driver that supports the X3000 hardware features, notably hardware T&L, so the tests were based on software rendering.[2] Intel has not publicly stated when such a driver would become available."

Det hovedkortet jeg har sett meg ut (Intel DG965OT) har Viiv støtte, det har også G965, og jeg finner ingen M-ATX, av nyere dato, som ikke har onboard VGA. PC-en skal kobles opp i mot Samsung tv-en min (LE-40M71) som trives best med VGA signal, til pc. Siden jeg skal kjøre VGA signal, som på denne tv gir helt fortryllende bilde (ref GF7950), kan jeg kjøre 1:1 pixelmapping med 1366x768 som oppløsning, dette eliminerer vel problemer med overscan, som du nevner.
    Videre kan GMA X3000 via driver støtte DX10, noe som gjør det fremtidsrettet.

Jeg prøver jeg, så får jeg se hvordan bildet blir, er det for dårlig så investerer jeg i et skjermkort, det er jo PCIe 16x slot på det kortet. Foreløpig så er det verdt et forsøk, når jeg da sparer en 1500kr hvis det blir en bra løsning.
    Skal gi en tilbakemelding når det blir aktuelt.

Når det gjelder RAM, så trenger jeg ikke raskere enn PC4200, da jeg planer å ikke oclocke CPU (holde varme og støy nede ) Igjen sparer jeg litt kroner, uansett så knuser jeg 10 lapper grensa jeg hadde satt meg

Du har helt rett i det med DVD/DVD brenner, bare noen hundre lapper i forskjell :-D

Det viktigste med DVD drevet er støy, selv med nedsatt hastighet (Nero drivespeed) så gir min NEC fra seg lyd som jeg ikke vil ha på en stuepc.
    Er det noen som kan gi meg tips om en produsent som er kjent for stille drev?
    Akkurat som Segate har de mest lydløse HDene.

clasm: "greit kabinett" du høres ikke så veldig entusiastisk, er du helt fornøyd med det?

Jeg trenger å vite; hvordan er finishen på den sorte delen av kabinettet?

Hvor mye støyer viftene, spessielt PSU viften?

PSUet skal være ganske bra, etter hva jeg har lest i div tester, det er et 2.0 PSU også.

svortevik: her er en test av kab, med store fine bilder

OCModShop - Antec Lifestyle Fusion HTPC PC Case Review: Intro

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Blir litt offtopic dette, men jeg trenger svar.

clasm:

Kan du som har dette kabinettet måle hvor mye ledig plass det er bak harddiskene? skal plasere en vanntank her, og trenger da mål på plass i bredde og dybde før jeg bestiller slik at jeg ikke bestiller en for stor tank.

Er der eventuelt noen andre steder jeg kan plassere en vanntank i dette kabinettet?

Håper du tar deg tid til å svare her, har utrolig lyst på dette kabinettet, men må vite om jeg får plass.
    Nå står kabinettet på jobb, så direkte mål er evt. noe jeg ikke får sjekket før mandag i så tilfelle. Men du kan se på bilder og bruke andre komponenter i kabinettet som referanse:

I basis er det ikke mye plass igjen når en harddisk er montert og optisk er montert. I seksjonen mellom disker og optisk blir det liggende en del kabler. Kjøper du versjon av kabinettet uten display etc får du en del plass pga. du kan montere disk under optisk enhet og ha mye rom ledig i front. Jeg vil vel ikke tro at dette er kabinettet best egnet til vannkjøling....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robefa
    Her kan dere jo lese selv, fra Wikipedia:

"GMA X3000
    The GMA X3000 represents a dramatic architectural change from previous GMA iterations. The X3000 adds hardware T&L units, pixel shaders, vertex shaders and WMV9 (VC-1) video acceleration. Intel claims the X3000 is Shader Model 3 compliant, and meets Microsoft's GUI requirements for Vista Aero Premium. Intel has released production version drivers for 32-bit and 64-bit Windows Vista that enable the Aero style.
    Min første og hittls eneste møte med G965/X3000 var på Intel Developer Forum i fjor høst. Snakket da også med en del av Intels grafikkfolk. I basis var vel det som var sagt at visse muligheter var det for akselerasjon når det gjaldt MPEG4-varianter, men ut i fra det jeg kunne forstå var det begrenset. I basis er dette en fult programmerbar grafikkprosessor, så naturligvis er det muligheter. Intel sa imidlertid ganske enkelt at de så for seg av de som var opptatt av kvalitet på dette området nok satset på bedre grafikkløsninger.

Jeg bemerker at du har satt opp tre minnemoduler. Du vil da ikke utnytte Dual Channel DDR, hvilket er relativt viktig når du har integrert grafikkontroller som benytter systemminnet som videominne.

Ut i fra det jeg kan se hos Komplett nå er det i praksis ingen prisforskjell mellom 1 GB PC4200 og 1 GB PC5300. F.eks:
    Billigste PC5300: Komplett.no - TwinMOS DDR2 PC5300 1024MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC5300 512MB CL5
    Billigste PC4200: Komplett.no - TwinMOS DDR2 PC4200 1024MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC4200 512MB CL4

Evt. legger man i litt:
    Billigste PC6400: Komplett.no - Kingston ValueR. DDR2 PC6400 1024MB CL5, Kit w/two matched ValueRAM 512MB DDR2

Som sagt, minnebåndbredde blir ennå viktigere når du har integrert grafikkontroller. Jeg ville i hvert fall gått for PC5300, og kjørt Dual Channel -- i hvert fall så lenge integrert grafikk benyttes.

Videre kan GMA X3000 via driver støtte DX10, noe som gjør det fremtidsrettet.
    I teorien kan man kanskje si det. Ytelsen vil uansett være svak.

Jeg prøver jeg, så får jeg se hvordan bildet blir, er det for dårlig så investerer jeg i et skjermkort, det er jo PCIe 16x slot på det kortet. Foreløpig så er det verdt et forsøk, når jeg da sparer en 1500kr hvis det blir en bra løsning.
    Skal gi en tilbakemelding når det blir aktuelt.
    1500 kr er å ta i. For 720/768P skulle f.eks. 7600GS og X1600-serien gir full maskinvareakselerasjon. Husker jeg ikke helt feil skulle vel 7300-serien også gi akselerasjon på 720/768 -- disse kortene er imidlertid ikke kraftig nok for 1080p. Altså er det snakk om grafikkort til godt under tusenlappen.

Når det gjelder RAM, så trenger jeg ikke raskere enn PC4200, da jeg planer å ikke oclocke CPU (holde varme og støy nede ) Igjen sparer jeg litt kroner, uansett så knuser jeg 10 lapper grensa jeg hadde satt meg
    Man trenger ikke overklokke for å utnytte PC5300 og PC6400. Dette er minnehastigheten som støttes offisielt av Intels plattformn.Når jeg tenker meg om, så lurer jeg på om du faktisk ikke ha MINSTPC5300 når du har en prosessor som har 1066 MHz prosessorbusshastighet, slik som Core 2 Duo E6400 har.

Er det noen som kan gi meg tips om en produsent som er kjent for stille drev?
    Akkurat som Segate har de mest lydløse HDene.
    Seagate-diskene kan for så vidt være gode på idle-støy, men er av de som støyer mest på operasjoner. Har selv en 7200.10 500 GB i en PC her hjemme og merker godt når det er den som "jobber". I HTPCen benytter jeg Samsung T133S og mener den er bedre.

Når det gjelder stillheten på optiske drev husker jeg ikke helt nå. Plextor-enhetene jeg selv bruker er jeg i hvert fall godt fornøyd med.

clasm: "greit kabinett" du høres ikke så veldig entusiastisk, er du helt fornøyd med det?
    Jeg har vel foreløpig mer bare et førsteinntrykk og ikke for mye erfaring med kabinettet. Sett i forhold til pris virker det som et godt valg.

Jeg trenger å vite; hvordan er finishen på den sorte delen av kabinettet?
    Helt greit vil jeg vel si...

Hvor mye støyer viftene, spessielt PSU viften?
    Nå har jeg ikke hatt det i "stue-sammenheng" ennå, men det virker bra. PSUen er sett i forhold til prisen også meget bra. En del vil nok ikke trenge å bruke begge kabinettviftene vil jeg tro. Kjører en A64 X2 5000+ og vifteløs 6600GT i kabinettet nå -- bruker kun den ene viften.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Nå står kabinettet på jobb, så direkte mål er evt. noe jeg ikke får sjekket før mandag i så tilfelle. Men du kan se på bilder og bruke andre komponenter i kabinettet som referanse:

I basis er det ikke mye plass igjen når en harddisk er montert og optisk er montert. I seksjonen mellom disker og optisk blir det liggende en del kabler. Kjøper du versjon av kabinettet uten display etc får du en del plass pga. du kan montere disk under optisk enhet og ha mye rom ledig i front. Jeg vil vel ikke tro at dette er kabinettet best egnet til vannkjøling....
    Er jo greit med plass til en radiator der hvor 2x120mm viftene er, så er bare tanken det står på..

Trenger ikke mye plass til en tank, og kablene kan jeg kjøpe med 90 graders knekk slik at de ikke opptar så mye plass, er tross alt bare 2 til sata og 2 til strøm.

Så om du har mulighet til å måle på mandag hadde det hvert kjempe fint, gjerne om du måler fra veggen og bort til der psu står, så kan jeg bare trekke i fra hardisken sin lengde.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X3000 vil nok fungere helt greit, har selv GMA950, og bruker heller det enn å investere i nytt passivt kjølt skjermkort.
    Har Core 2 Duo T5500, cpuload ved avspilling av h.264 1080p klippene til apple ligger på ca 55-60% med nyeste ffdshow. Får ikke valgt 1366*768 som oppløsning (har ikke prøvd å legge det til enda), kun 1360*768, samt at med DVI ut så blir desktopen større enn tv'en, selv om begge står på 1280*720.

Siden man sjelden betaler noe særlig mer for vga onboard er det jo bare en fordel å ha det med, kan jo fint bruke det så kjøpe til nytt hvis det skulle være nødvendig.

GMA950 gir for øvrig 3.2 og 3.1 i Vista her.

Bildekvalitet i 2d og 3d er det så å si umulig å se forskjell på fra skjermkort til skjermkort.

Angående kabinett, husk å mål skikkelig først. Mitt Dign HV5 kabinett er f.eks så høyt (14cm?) at det bare passer i nederste hylle i Soundstyle XS105 racket mitt, og er også så dypt at det stikker langt ut bak.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TurboJens

Bildekvalitet i 2d og 3d er det så å si umulig å se forskjell på fra skjermkort til skjermkort.
    Du om det....

(Ja, for vanlig applikasjons-2D er det normalt liten forskjell, i hvert fall med digital tilkobling)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå leste jeg veldig fort gjennom denne tråden her og det kan være noen har bemerket dette allerede:

Flere har problemer med å finne minne som passer det hovedkortet du har valgt deg. Den tar MAKS 1.8V og ikke 2.2V som er mere vanlig.

Dette var ene og alene grunnen til at jeg vraket dette hovedkortet og heller valgte en Asus P5B-VM.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for insspillene, jeg må nok sette meg ned og revurdere noen av valgene.
    Det du skriver om din erfaring med intel GMA er interessant, TurboJens.

Når det gjelder minnevalg,så har jeg også sett det med 1.8v på det kortet.
    Men jeg har slått meg til ro med å kjøre synkront RAM of FSB som på C2D er 1066. PC2 4200 kjører jo på 533 - altså match. Jeg (og det er mulig jeg innbiller meg) at jeg slipper unna med absolutt ingen overclock av noen ting, frykter at det skal bli for varmt/ustabilt og støyende. Men når det gjelder RAM så er kunnskapen min noe hullete, da det er utrolig mye å velge i for tiden, med latency, klokk, og produsent. Så her er jeg takknemlig for info

Witz,: det kortet har jeg også kikket på. Er storfornøy med Asus da jeg har
    P5W-DH-DLX fra før. Problemet med det kortet er vel at det mangler spidf ut (tenker å kjøre onboard lyd), men jeg skal se nærmere på det og andre kort.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har GMA - 900 , og det funker jo fint med x.246- h osv!

Apple mov filene funker også bra, har ganske dårlig minne, men det klarer å dra hd :P, pentium 4 ikke ht 2.93 Ghz og bare 512 Mbram

så jeg tror at gma - 3000x funker mer enn bra til å se på filmer med.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av m4sta
    Jeg har GMA - 900 , og det funker jo fint med x.246- h osv!

Apple mov filene funker også bra, har ganske dårlig minne, men det klarer å dra hd :P, pentium 4 ikke ht 2.93 Ghz og bare 512 Mbram

så jeg tror at gma - 3000x funker mer enn bra til å se på filmer med.
    Det vil naturligvis fungere relativt greit i software. Det er da imidlertid ikke snakk om så høy bitrate som man etter kan finne å se brukt i praksis.

Det meste går stort sett også bra å se filmer med. Spørsmålet blir bl.a. også hvordan man ønsker å prosessere framvisningen av filmen i henhold til kvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robefa
    Når det gjelder minnevalg,så har jeg også sett det med 1.8v på det kortet.
    Men jeg har slått meg til ro med å kjøre synkront RAM of FSB som på C2D er 1066. PC2 4200 kjører jo på 533 - altså match. Jeg (og det er mulig jeg innbiller meg) at jeg slipper unna med absolutt ingen overclock av noen ting, frykter at det skal bli for varmt/ustabilt og støyende. Men når det gjelder RAM så er kunnskapen min noe hullete, da det er utrolig mye å velge i for tiden, med latency, klokk, og produsent. Så her er jeg takknemlig for info
    Egentlig er 1.8V det som er spesifisert som standard for DDR2. JEg må dog si meg enig med at det er litt rart at ikke kortet støtter høyere minnespenninger. Å finne 1.8V-moduler er imidlertid ikke vanskelig -- Komplett oppgir spenningen på modulene de har.

Jeg sjekket dokumentasjonen på brikkesettet nå, og det stemmer at 1066 MHz FSB funker sammen med 533 MHz minne. Dette var ikke tilfelle på en del tidligere Intel-brikkesett. At ting er synkront her spiller egentlig liten rolle. Du skal huske at det er mer enn prosessor som skal kommunisere med minne. Med at du har en grafikkontroller som benytter minnet som videominne er det en fordel med så høy minnebåndbredde som mulig. Siden PC5300 ikke koster noe mer er det å anbefale, og det blir IKKE snakk om overklokking å bruke verken PC5300 eller PC6400 minne på denne konfigurasjonen -- det er offisiell støtte for det. Noen påvirkning på temperatur har det heller ikke.

Det man ellers kan si er at Dual Channel DDR egentlig ikke gir mye ekstra i vanlige konfigurasjoner, men det betyr en del i konfigurasjoner der grafikkontroller benytter systemminnet som videominne. Med PC4200 i single channel pga. 3 moduler vil du ha 4,2 GB/sek minnebåndbredde -- dette skal deles av kommunikasjon med prosessor, grafikkontroller, diskkontroller og andre kontrollere. Med PC5300 i dual channel vil du ha 10,6 GB/sek minnebåndbredde -- uten å overklokke noe som helst. Noen 965-kort støtter Flex-mode, hvilket gjør at deler av minnet vil være tokanals og ha fordelen av bedre ytelse.

Witz,: det kortet har jeg også kikket på. Er storfornøy med Asus da jeg har
    P5W-DH-DLX fra før. Problemet med det kortet er vel at det mangler spidf ut (tenker å kjøre onboard lyd), men jeg skal se nærmere på det og andre kort.
    P5W DH Deluxe har digital ut både i form av koaks og optisk. Det er imidlertid et temmelig dyrt hovedkort. Skal du uansett ha WLAN kan det utjevne prisforskjellen ettersom WLAN er "integrert" på kortet. Det er vel noe slikt som 1700-1900 kr for kortet, så man kan likevel slå av 500 kr og finne meget gode hovedkort -- og evt. omså bruke 500-600 kr på et grafikkort (hvilket for den saks skyld også vil redusere belastningen på systemminnet, ikke med tanke på minnemengden det tar, men belastningen i form av minnebåndbredde -- uansett vil PC5300 være å anbefale framfor PC4200 når man altså snakker om under en hundrelapp i prisforskjell som regel for et 1 GB-sett).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clasm: jeg utrykket meg litt dårlig; jeg har P5WDH-DLX fra før i min "kontor" pc, der er det ingen problemer med digital lyd ut

Det jeg mente, var at problemet med Asus P5B-VM som ble foreslått her, i steden for Intel G965 kortet jeg opprinnelig har sett på, har ikke digital lyd ut, slik Intel kortet har. Hadde jeg funnet et Asus m-ATX kort med G965 og digital lyd ut, hadde det blitt et klart valg til min HTPC.

Beklager, det går litt for i svingene her av og til :-D

Det du skriver om RAN er intr. jeg må sette meg ned og studere dette før jeg går til innkjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P5B-VM har spdif out internt på hovedkortet, så alt man trenger er en spdif bracket (shg.no). Bør være mulig å også hooke denne opp mot et hdmi kort for "ordentlig" hdmi.

Driver og planlegger en VELDIG lik maskin som du har tenkt, så denne tråden skal jeg følge nøye med på

Tenkt noe på cpu-kjøling enda? Med Intel hovedkortet du har sett på skal silverstone nt01v2.0 (passiv) passe veldig bra.

Er du noe kjent med Sketchup har jeg en ganske nøyaktig modell av Fusion kassa. Ganske kjekt når man prøver å finne passende komponenter

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man det, jeg fant ette litt søking

ASUS

Lenger ned på den siden er det bilde av modulene du nevner.

Begynt å se på GPU kort jeg nå, dette kan være passende?

Komplett.no - Asus GeForce 7600GS 256MB DDR2 Silent, PCI-Express, Tv-Out/DVI-I/HDTV, Retail

Når det gjelder kjøler, så vurderer jeg å bruke boxed, da jeg fikk testen den på "kontor" pcen min før jeg monterte ASUS kjøleren jeg har nå. Original boxed Intel kjøleren er overraskende stillegående. Det er vel heller ikke så mye takhøyde i det kabinettet?

Den kjøleren du nevner ser interessan ut; hvis den kan monteres med kjøleribbene rettet mot kabinettviftene, vil jo de virke som både kab, og CPU vifter. Ser på bilder av Fusion kabinettet, at det bør gå på håret.

Har du tenkt å kjøre WMC? eller er Mediaportal et godt alternativ?
    Blir mer og mer overbevist at jeg vil bruke Mediaportal, flere muligheter ser det ut som. Har Media portal norsk språkdrakt, og hvordan er det med norsk EPG på MP?

Interessant om noen som bruker MP kunne opplyse meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har undersøkt mer og gjort meg noen tanker.

Har sett på disse HK: ASUS P5B-VM, og MSI G965MDH-FI

Begge har G965, m-ATF format, Viiv støtte (også HDCP) og intern S/pdif.
    I tillegg har MSI kortet RS232 port (noe jeg har lyst på for å kunne lese av grafisk romm målinger fra Receiveren min)

Da du nevnte det med intern S/pdif utgang, kom jeg til å tenke på HDMI, og det fakta at noen produsenter har begynt å putte S/pdif inn, på HDMI skjermkortene sine.

Vista skal visstnok være veldig restriktiv på hva den vil sende av DRM beskyttet media gjennom coax/Spidf utganger. Leser om flere, også her på forumet som har problemer med digital utgangene sine.

Lurer på om dette skjermkortet kan være lurt : MSI NX7300GS-MD256EH

MSI --- >> VGA

Med det kortet kan man koble spdif fra HK til GPU kortet, for så å ta lyden ut gjennom HDMI og inn i receiveren (om man har HDMI da)
    Dette kan være en løsning for meg, om jeg fortsatt får bilde gjennom vga fra grafikk kortet, når HDMI porten er koblet til. (altså om det kortet ikke kobler ut vga når den senser signal på HDMI)

På denne måten slipper man DRM problemer, får full digital lyd, og en bedre skjermkort løsning enn GMA X3000.

Har ikke fått gått i dybden og sammenlignet spec ellers på de to HK, men det ser bla ut som om maks V over RAM på MSI er 1,8 Asus skal gå til 1,95 hvis jeg ikke tar feil.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •