Vista versjoner, må le litt.. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 75
    Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Litt dumme spørsmål her, men...:

-Ser det står 32bit på noen; det må vel bety at de det ikke står 32bit på er 64bit? Og jeg har en ganske ny Dell Inspiron 9400 bærbar med Core 2 Duo 2GHz CPU, så da er det vel bare å kjøre på med 64bit versjonen for min del? Eller blir det mye krøll med gammel programvare?
    Jeg har brukt masse tid på Vista og XP64 det siste året. Enn så lenge vil jeg påstå at markedet ikke er klar for 64 bits OS. De fleste programmer fungerer forsåvidt greit nok men de krasher langt oftere enn på 32 bits utgaven av XP/Vista. Tror du får en enklere hverdag om du venter litt med 64 bit.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prec
    Stort sett er Home Premium mer enn nok for alle hjemmebrukere. Hvis man etter å ha kjøpt Home Premium angrer og ville hatt Ultimate kan man oppgradere innstalasjonen. Vet ikke helt hvordan dette foregår, men tipper at du får tilsendt et nytt serienummer. DVD-en man har kjøpt inneholder som kjent alle de forskjellige versjonene.
    Var det ikke slik at man ikke fikk oppgradere til Ultimate? eller har MS endret standpunkt på dette området også......

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bamse
    Hvis PS data selger OEM versjoner på samme måte som en Retail bryter de lisensreglene. OEM = Original Equipment Manufacturer, i dette tilfellet en som skrur PC'er sammen. OEM versjoner skal KUN selges sammen med en ny PC.

En Retail utgave av f.eks Ultimate kommer har vel en utsalgspris på 4600 - 5200 NOK.
    Kravene er at det skal selges sammens med en sentral PC-del. Hos noen holder det å kjøpe mus, hos andre kan man kjøpe disk, hovedkort, minne o.l. for å få kjøpt OEM-versjonen.

"Ulempen" med OEM-versjon er at man ikke får support fra MS.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Litt dumme spørsmål her, men...:

-Ser det står 32bit på noen; det må vel bety at de det ikke står 32bit på er 64bit? Og jeg har en ganske ny Dell Inspiron 9400 bærbar med Core 2 Duo 2GHz CPU, så da er det vel bare å kjøre på med 64bit versjonen for min del? Eller blir det mye krøll med gammel programvare?
    Styr unna 64-bit-versjonen hvis du ikke bruker spesielle programmer som drar spesielt nytte av dette. Videre har man støtte for mer enn 4 GB minne i 64-bit-versjonen riktignok. Riktignok vil 32-bit-applikasjoner ikke kunne adressere mer minne til seg enn tidligere.

Et problem er programvarekompatiblitet. Det meste funker, men enkelte ting funker ikke eller får småproblemer. Et videre element er drivere -- pga. at driverarkitekturen i 64-bit-versjonen er en del forskjell er det ganske mye arbeid for produsentene å lage drivere (som i tillegg skal gjennomgå strengere kvalitetstester). Man endre da opp f.eks. med grafikkortdrivere som mangler features eller/og dårligere ytelse.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK - takk for svar bamse og clasm.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et triks for å spare noen kroner er å kjøpe oppgraderings pakkene. Boot fra vista dvd'en og innstaller Vista UTEN å taste inn serie nr. Den innstallerer da vista på vanlig måte men vil selvfølgelig ikke aktivere seg eller gi brukeren full tilgjengelighet.

Det man da gjør er å sette inn Vista dvd'en igjen mens vista kjører. Og starter innstallasjonen igjen. Man taster da inn serie nr (produktnøkkel) når den ber om det og man må også velge Custom/Avansert å velge ren installasjon.

Da har man fullversjon av Vista til prisen av oppgraderingen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper en Retail versjonen, altså fullversjonen av vista får en med både 32 bit og 64 bit versjonen på DVD, så her kan en da velge alt etter hva en trenger og når en skulle trenge det.

På OEM versjonen må en velge fra start av, men kan få den andre tilsendt mot å betale frakt på 164 kr.

OEM holder for de fleste, med mindre en oppgraderer pcen veldig ofte.

En har 25 oppgraderingspoeng, og når disse er nådd må en aktivere på nytt via en telefon til Microsoft. Dette kan en gjøre tre ganger, altså 75 poeng før en må kjøpe ny lisens.

Poengfordelingen husker jeg ikke, men er vel 1 poeng for skjermkort, 2 for nettverk, 9 for hovedkort, 1 for minne osv.

Jeg oppgraderer kanskje pcen to ganger i året, så for meg vil OEM holde i massevis. Om jeg skulle oppgradere den for mye så jeg må betale ny lisens får jeg fortsatt 3xOEM lisenser for en Retail lisens, ergo kan jeg oppgradere til ny pc 9 ganger før det lønner seg å kjøpe Retail til 4800.

Så når jeg nå bestiller ny pc blir det nok OEM Ultimate på meg til 1600.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør på dette her a, dere må jo innrømme at dette er tungvint, krøkkete og egentlig helt unødvendig?

Regner med butikkene får en god del ekstra spørsmål rundt- og hva folk skal velge av vista....

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arnis
    Og debian, gentoo, redhat, Fedora osv osv.
    Joda, men de fleste av dem er det noe dumt/krøkkete med. For menigmann funker Ubuntu best. Mener jeg. Det virker som om mange er enige.

Sitat Opprinnelig postet av John
    Hvorfor så mye? Hvorfor trenger du ultimate edition? Og hvorfor ikke OEM?

Home Premium OEM koster 1095,- Hva er det med den som gjør at den ikke duger?
    Det var ikke det som var poenget. Poenget er at det produktet er rettet mot sånne som meg, avanserte brukere med hjemmekomponert hardware som gjerne gjør oppgraderinger og herjer. Jeg sier ikke at jeg vil kjøpe det, men det er dét som er Microsofts forslag til meg. Det på en måte ingen andre det kan være mer ment for. Unntatt ment for folk som svelger alt Microsoft befaler da. Jeg har 7 OS-installasjoner på mine private maskiner, og bare to av dem er vel Windows. Jeg skulle gjerne snakket med en person som faktisk betaler den prisen for Vista, for jeg tror vel egentlig ikke noen kommer til å gjøre det, ihvertfall ingen som betaler med egne penger.

Jeg sjekket nå hva som var forskjellen på Ultimate og Home Premium forøvrig. Det er backup/restore-funksjonalitet, harddiskkryptering og remote desktop. Alle disse er funksjoner jeg bruker/trenger/vil ha, litt avhengig av hva slags maskin jeg skal ha det i.

Her kan dere lese om fenomenet som gjør at folk forsvarer Microsoft selv etter alle tøysepåfunnene deres: Stockholm syndrome - Wikipedia, the free encyclopedia

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Kringkastingslisensen tar jeg på min kappe, der har jeg tydeligvis ikke fulgt godt nok med.
    Resten står jeg for, folk gneldrer unødvendig mye om prisene på software. Kanskje fordi folk har vært "bortskjemt" med piratkopier i alt for lang tid??

Ikke ta den settningen for bokstavelig.
    Jeg hadde håpet at Vista skulle få med seg det nye filsystemet, er vel kanskje derfor jeg er litt snurt og kaller det et skall

Men litt seriøs var jeg dog. Jeg jobber for et selskap som fikk tidlig tilgang til Vista for teste kompabilitet mot egne programmer, og fikk tilbakemelding fra teknisk avdeling på resultat. De likte Vista meget godt, men noen revolusjon ala Windows 3.11 -> Windows 95 (Chicago Beta), eller Windows 98 (FAT32) -> Windows 2000 (NTFS) var det ikke snakk om.
    Windows 98 var da ingen revolusjon, det var jo en katastrofe...

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "->" betyr "til" i innlegget mitt.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Windows 98 var da ingen revolusjon, det var jo en katastrofe...
    Trodde det var Windows Millenium som var en katastrofe jeg. Win98(se) var da en god oppgradering fra Win95

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Trodde det var Windows Millenium som var en katastrofe jeg. Win98(se) var da en god oppgradering fra Win95
    Ja, SE var littegrann bedre, men første var jo helt skeivkjørt...

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For alle de som klager på at Vista er dyrt:
    Dere trenger kun den minste versjonen. Alt annet er bare programvare som lar seg løse med programmvare fra tredjepart.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    For alle de som klager på at Vista er dyrt:
    Dere trenger kun den minste versjonen. Alt annet er bare programvare som lar seg løse med programmvare fra tredjepart.
    Jo, men det er jo ingen unnskyldning for Microsoft. Min situasjon tilsier over 4000,- for Vista, og selv om det finnes måter å omgå prisen med å bruke OEM-lisens og oppgradering så er det ikke dét Microsoft mener jeg skal gjøre. Privatbrukere uten tidligere lisens som trenger alle features skal betale 4695,- sier Microsoft, og det er latterlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Jo, men det er jo ingen unnskyldning for Microsoft. Min situasjon tilsier over 4000,- for Vista, og selv om det finnes måter å omgå prisen med å bruke OEM-lisens og oppgradering så er det ikke dét Microsoft mener jeg skal gjøre. Privatbrukere uten tidligere lisens som trenger alle features skal betale 4695,- sier Microsoft, og det er latterlig.
    Nå stemmer vel ikke dette helt. Prisen på Vista ultimate fullversjon er 2500 i utenlandske nettbutikker, så da tipper jeg det er ca 2000 MS har satt som pris på denne versjonen, så får regler i norge og nettbutikker som skal ha sitt også ta en del av skylden her.

Kan jo kjøpe det fra andre steder enn komplett og de kjente butikkene i Norge. Er det ultimate versjonen du går for følger der med gratis språkpakker slik at du kan ha norsk selv om du kjøper engelsk.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Windows XP Home -> Vista Home Basic
    Windows XP Pro -> Vista Business

Det andre er oppskalerte versjoner med tilleggsprogramvare som, hvis du vil ha, får bare se til å betale for uten å mokle :twisted:

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Nå stemmer vel ikke dette helt. Prisen på Vista ultimate fullversjon er 2500 i utenlandske nettbutikker, så da tipper jeg det er ca 2000 MS har satt som pris på denne versjonen, så får regler i norge og nettbutikker som skal ha sitt også ta en del av skylden her.

Kan jo kjøpe det fra andre steder enn komplett og de kjente butikkene i Norge. Er det ultimate versjonen du går for følger der med gratis språkpakker slik at du kan ha norsk selv om du kjøper engelsk.
    Jeg så Microsoft prismatrise her om dagen og Vista Ultimate Retail har en anbefalt utsalgspris på 4600 (og noen kroner)

Selv er jeg i den (u)heldige situasjon at jeg programmerer for bl.a Windows. De tekniske miljøene har enn så lenge fri flyt av alle versjoner av bl.a Vista.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik

Prisen i USA er $399 ja, ca 2500 NOK, eller 3137,- med MVA. Det er jo alltid en annen pris på ting i USA, og man må nesten alltid betale 10 kroner pr. dollar i Norge i forhold til amerikanske priser. Komplett er kanskje litt dyre, man får det til rundt 10NOK/$ her: AMENTIO / MICROSOFT Windows Vista Ultimate English Intl DVD

Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Windows XP Home -> Vista Home Basic
    Windows XP Pro -> Vista Business

Det andre er oppskalerte versjoner med tilleggsprogramvare som, hvis du vil ha, får bare se til å betale for uten å mokle :twisted:
    Windows XP Pro MCE -> Vista Ultimate

Og, det er ingen "oppskalerte" produkter her, det er et fullprodukt og lobotomerte produkter. Tror du Home Basic er noe billigere å få ut i butikkhyllene? Dette er banal markedssegmentering som minst er vedtatt i en "arbeidsgruppe" eller "komité". I tillegg vil de rett og slett ikke at man skal kjøpe operativsystemet rett fra dem, men at det skal kjøpes i OEM-versjon med ny maskin. De regner med at folk i snitt kommer til å ha to maskiner med Vista før neste Windows kommer, og derfor tar de dobbelt så høy pris for en lisens du kan ta med deg til maskin nummer to som for en lisens som er knyttet til en maskin.

Edit: Forøvrig får man heller ikke "lov" til å kjøre Vista Home/Premium på en virtuell maskin, i følge EULA. Er det så "dyrt" for Microsoft at jeg gjør det at jeg må betale dem masse for det? Nok en kunstig begrensning de kommer unna med fordi dere alle lider av stockholmsyndrom. Eller redmond-syndrom kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en tråd som kan være nyttig i forbindelse med vista: Rune's verden : Vista: Oppgradering av hardware og reaktivering

Tviler på at man må kjøpe komponenter eller ny pc for å få lov til å kjøpe vista oem. Mener jeg leste at lisensvilkårene er forandret på dette punktet. Forøvrig en helt vanvittig pris på retailversjonene av vista. Ikke rart folk laster ned istedet.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •