Kvalitetssikring av HTPC oppsett til mCubed hfX

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitetssikring av HTPC oppsett til mCubed hfX

Da jeg skal bygge min første HTPC trenger jeg litt tilbakemeldinger på oppsettet..
    Først noen kriterier:
    - PC'n må være stillllle og gi god lyd og bilde..
    - Tenkte å kjøre det integrerte lydkortet mot forsterker..
    - Vil droppe digital tuner fra Canal Digital og har funnet ut at FloppyDTV fra digital-everywhere lar meg gjøre dette på en god måte. Men for å kunne ta opp samtidig som jeg ser på en annen kanal så må jeg vel nesten ha to stk?

Her er oppsettet:
    Link til handleliste er: Komplett.no

319708 Asus GeForce 7600GT 256MB GDDR3 Silent, PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I, King Kong
    316546 Borg HBC Heatpipe Northbridge-kjøler for HFX kabinett, 2 hulls montering
    325990 Borg HGC Heatpipe GPU-kjøler Rev. 2 for HFX kabinett, 2 hulls montering
    310488 Borg HPC Heatpipe CPU-Kjøler, For hfX Kabinett, Socket 478/775/754/939/940
    312054 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
    314730 iMON Kit for HFX Kabinett, Software, VDF Display, Fjernkontroll
    322633 Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte
    314728 mCubed hfX Media PC Kabinett m/Aluminium kjøleribber, Sort (Uten Strømforsyning)
    323504 MSI 975X Platinum PowerUP Ed., I975X, Socket-775, ATX, GbLAN, ViiV, PCI-Ex16
    327072 Samsung DVD-brenner SH-S183A SATA Black OEM
    327715 Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
    300720 Serial ATA cable 50 cm vinklet SATA/SATA2 (for 1 harddisk)
    305409 Silverstone ST30NF, ATX 300W Vifteløs Strømforsyning (0db), SATA, 20/24pin
    325519 XFX GeForce 7950GT 550M 512MB GDDR3, PCI-Express, HDCP, 2xDVI, Heatpipe

Noe som mangler?
    Alle forslag til endringer, kompatibilitetsproblemer eller generell tilbakemelding mottas med takk! :-)
    ..Førte vel opp to skjermkort.. Usikker på hvilket jeg skal velge..

Vennlig hilsen Jan Ove
    http://www.gjengaar.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Asus 7600GT Silent har vel ikke HDCP-støtte?
    - Hvis du uansett skal benytte annen kjøler på grafikkortene er det vel rimeligere å kjøpe kort med standard kjøler i utgangspunktet.
    - Vet du om andre har erfaring med 7950GT i en slik løsning?
    - Mulig Fortron-Source Zen kan være et bedre valg enn Silverstones vifteløse. Er 300W nok til å tenke C2D-E6600 + 7950GT+andre ting under høy belastning? Med at det nok kan bli ganske varme i maskinen kan det være at dette også påvirker PSUen litt negativt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    - Asus 7600GT Silent har vel ikke HDCP-støtte?
    Det har den ikke nei... Da bør jeg vel kanskje fjerne denne ja...

- Hvis du uansett skal benytte annen kjøler på grafikkortene er det vel rimeligere å kjøpe kort med standard kjøler i utgangspunktet.
    Sant nok. :-) valgte bare litt raskt her.

- Vet du om andre har erfaring med 7950GT i en slik løsning?
    Nei jeg kjenner ikke til andre som har brukt dette kortet.. Kan søke litt og se om jeg finner noen..

- Mulig Fortron-Source Zen kan være et bedre valg enn Silverstones vifteløse. Er 300W nok til å tenke C2D-E6600 + 7950GT+andre ting under høy belastning? Med at det nok kan bli ganske varme i maskinen kan det være at dette også påvirker PSUen litt negativt.
    - Har sett andre bruke denne løsningen, men da med 7600GT.. Om 7950GT
    bruker vesentlig mer strøm, kan det vel bli knapt..
    Noen andre som kjenner til dette?

Vennlig Hilsen Jan Ove

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er 300W nok til å tenke C2D-E6600 + 7950GT+andre ting under høy belastning? Med at det nok kan bli ganske varme i maskinen kan det være at dette også påvirker PSUen litt negativt.
    Fant denne på Komplett Komplett.no - NorthQ 4300GP-FL, 400W Vifteløs, 70mm Backup vifte, 4xSATA, PCI-E, 20/24pin som er på 400W.. Noen som kjenner til denne?
    Viktig at PSU'en gir god kontakt med kabinettet i og med at det er kjøleribbene på kabinettet som skal ta vekk varmen..

Vennlig hilsen Jan Ove

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nok anbefale sterkere strømforsyning ja. Har personlig ingen erfaringer med kjøleløsningnene du har valgt, men er av den forståelsen at de ikke kjøler særlig bra. Den prosessoren du har valgt, blir ganske varm.

Kabinettet er såpass lite at virkelig bra kjøleløsninger til cpu blir vanskelig.

Kanskje denne er noe å vurdere: Komplett.no - Zalman CNPS7700-Cu CPU-Kjøler Socket 478/775/754/939/940

Hadde denne i et tidigere oppsett og er veldig fornøyd.

Ang kabinettet så er det vanskelig å gjøre seg opp noen mening om plass ut fra bildene hos produsent. De virkelig bra skjermkortene i dag er veldig store. Mye varme utvikler de også.

Det kabinettet du har valgt med tilhørende kjøleløsninger er bygd slik at kabinettet fungerer som kjøler. Denne vil dessverre ikke ha mulighet for å lede bort så mye varme som komponentene dine tilsier.

Med normal romtemp vil jeg anta at det vil bli svært varmt i kabinettet. Spesielt hvis det står i et rack med andre varme komponenter som reciever osv.

Synes dette kabinettet er skikkelig kult da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ønsker og kjøpe alt av borg heatpipes brukt, kan du kjøpe det av meg. Jeg har bygget om til vannkjøling...

Har liggende Cpu kjøler med exstra sett pipes til kjøleribbene (8 Stk) + vga kjøler..

Ta kontakt på tlf. 47306506 dersom det er innteresant..

Kenneth

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    poenget med dette kabinettet er at alle varmekilder skal ledes til kjøleribber integrert i kassen via heatpipes. altså ingen kjøler på cpu eller gpu eller mobo.

mCubed HFX - Hardware.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intel core2 due E6300 til E6700 har alle en Thermal Design Power (tdp)-verdi på 65W.

Pentium 4 "prescott" hadde til sammenligning en tdp på 84 til 114 watt og en pentium-d EE "presler" hadde tdp på 130 watt.

Thermal Design Power - Wikipedia, the free encyclopedia
    Pentium 4 - Wikipedia, the free encyclopedia
    List of Intel Pentium 4 microprocessors - Wikipedia, the free encyclopedia

Jeg tror core2 er et godt valg til et slikt kabinett.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av prosessor

Takk Knutinh.
    Høres bra ut. Da har jeg ihvertfall truffet med noe. ;-)

Hva mener du om resten av oppsettet, og hva med grafikkortet (XFX GeForce 7950GT 550M 512MB GDDR3, PCI-Express, HDCP, 2xDVI, Heatpipe)..
    Har du noen erfaring med dette til dette kabinettet?
    Tanken min var å koble heatpipes til de allerede eksisterende heatpipen på grafikkortet, og forlenge denne til kabinettet...

Kennyen: Tar kontakt med deg jeg! :-)

Vennlig hilsen Jan Ove

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også anbefale Mist 500W PSU. Den høres ikke, og er modulær så du kan kjøpe de kablene som trengs og slipper unna litt kabelsalat. Finner den på prisguiden.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jogjengaar
    Takk Knutinh.
    Høres bra ut. Da har jeg ihvertfall truffet med noe. ;-)
    Jeg garanterer ingenting ;-)
    Hva mener du om resten av oppsettet, og hva med grafikkortet (XFX GeForce 7950GT 550M 512MB GDDR3, PCI-Express, HDCP, 2xDVI, Heatpipe)..
    Har du noen erfaring med dette til dette kabinettet?
    Min umiddelbare tanke er at dette nok er litt varmere enn kortet de fleste benytter i en passivt kjølt PC som mCubed-kabinettet.
    Tanken min var å koble heatpipes til de allerede eksisterende heatpipen på grafikkortet, og forlenge denne til kabinettet...
    Jeg tror at mCubed leverer en sak som skal monteres direkte på chippen på grafikk-kortet med heatpipes som leder varmen til kabinettet. Jeg tror ikke man greier å løse dette noe bedre med å gjøre ting selv.

Hvis du er bekymret for kapasiteten på disse heatpipesene så har jeg lest at man kan "stacke" flere i parallell for cpu-kjøleren, det er kanskje mulig å gjøre det samme for gpu?

Hvis cpu/gpu blir for varm i en slik løsning så skyldes det enten at termisk motstand langs kjøleremedier er for stor (slik at temperaturen ute ved ribba er relativt liten selv om cpu/gpu er varm), eller at ribbe-areal/effektivitet er for liten slik at man ikke greier å kvitte seg med varmen til luft.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også at leveringstid på kabinettet du har valgt er minimum 21 dager.
    Kan være greit å sjekke andre kabinetter også

-J

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •