SPDIF på laptop - hvordan kable?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SPDIF på laptop - hvordan kable?

Hei!

Har en 3.5 mm jack SPDIF utgang på laptoppen. Hvordan kabel skal jeg bruke får å kunne kjøre denne inn i coaxen (rca) på revieveren?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det optisk eller coaxial SPDIF? Dersom optisk er det nær en umulighet å gjøre dette om til coax. Da trenger du et apparat mellom komponentene, eksempelvis en DAC. Lite interessant i ditt tilfelle.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det derimot ikke er optisk funker det faktisk med en "vanlig lakrislisse" med minijack i en ende og rca i andre. Tror det er den hvite du skal plugge i recieveren isåfall, men det finner du jo fort ut hvis det ligger og slenger en sånn hos deg.. Skal du derimot ha bedre magefølelse pga dyr kabel kjøper du en sånn en eller annen plass de selger sånt..

Jeg har ,for min del, loddet plugger fra clasern på vanlig 75ohm coaxkabel og det funker som juling..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har oversikt over små, enkle laptop'er med SPDIF utgang? Jeg tenkte å kjøre lyd fra nettverksserver via laptop til f.eks. en Abrahamsen DAC. Ønsker SPDIF da USB jo er begrenset til 48kHz vanligvis, og jeg har en del 24/96 og 24/192 FLACfiler. (DACen bør jo helst også klare dette på SPDIF skal det være noen mening i det.)

RK

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle så lenge du kobler til en slik Komplett.no - TerraTec SoundSystem Aureon Dual USB,

Er ikke så mange laptopper under 5000 som kommer med optisk ut. Med denne følger også adapter slik at man kan bruke vanlig optisk kabel og må ikke ha 3,5mm på ene siden.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med DAC med USB?
    Hvis du ikke har DAC fra før kan du se på enten beresford tc-7520 eller cambridge dacmagic
    Bare å plugge den til via usb, plug and play!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB DAC er en mulighet. Men jeg vil gjerne ha noe som støtter 24 bit og 96 kHz sample rate, og aller helst 192 kHz sample rate. Benchmark er en mulighet. Men ikke så mange andre. De fleste DACer med USB er bygd opp med en Texas Instrument chip, og den støtter maks 48 kHz og 16 bit.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolv-Karsten
    USB DAC er en mulighet. Men jeg vil gjerne ha noe som støtter 24 bit og 96 kHz sample rate, og aller helst 192 kHz sample rate.
    Jeg lurer på om ikke begrensingene faktisk ligger i USB, og ikke i DAC'en. De fleste bruker USB 1.1 fordi dette ikke krever egen driver i Windows. Mulig at begrensningene ikke gjelder USB 2.0 -- men da må det vistnok driver til...

Selv har jeg forresten kikket litt på Super Pro 707, som har fått god omtale rundt omkring. Inngang for USB (24bit/<55kHz mener jeg det står), pluss TOSlink og koaks/RCA. Man kan bare bruke en inngang, men til gjengjeld er boksen så billig at selv jeg har råd til å kjøpe en pr. kilde. Spesielt praktisk til laptop, da inn- og utgangene er på hver sin side av boksen slik at inngangene er lett tilgjengelige.

Noen som har erfaring med denne kinasaken?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja og nei 8)
    Tror det ikke er uvanlig å gjøre som f.eks. Borbely (Home Page ) og benytte en veldig god DAC som sådan - som gir f.eks. 24/96 fra SPDIF. Men får å få til USB benytter man en Texas PCM2707 USB DAC (http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pcm2707.pdf) som har USB inn og SPDIF ut. SPDIF kobles så videre til SPDIF inngangskretser og videre til hoved-DAC'en. NB! at Texas kretsen ikke klarer mer enn 16/48 og det er det som går videre. Man kan videre da f.eks. oppsample til 24/192. Men kilden blir aldri bedre enn 16/48. Dette er utrolig klønete, for med PC har man omsider en utmerket 24/192 maskin, men det er vanskelig å få det ut til en ordentlig 24/192 DAC.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •