Vista & HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Vista & HTPC

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vista & HTPC

Når som Vista er like rundt hjørnet, vil dere begynne å bruke det på HTPC'en? Jeg mistenker at tiden ikke er inne for å bytte ettersom det kanskje mangler en del drivere og programmer til Vista... Hva sier dere?

Newcomer Cato72 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Når som Vista er like rundt hjørnet, vil dere begynne å bruke det på HTPC'en? Jeg mistenker at tiden ikke er inne for å bytte ettersom det kanskje mangler en del drivere og programmer til Vista... Hva sier dere?
    Jeg har installert Vista Ultimate med Vista Media Center på min selvbygde HTPC. Har kun installert K-Lite Mega codek-pakken i tillegg.

Har Hauppauge PVR500 MCE i maskinen og Vista bruker de innebygde driverne til ALT inklusiv denne. Mao har jeg ikke vært nøydt til å installere én driver!

Har tidligere brukt MediaPortal, men har etterhvert gitt opp denne fordi det er så utrolig tungvindt å få alt på plass (søking av kanaler, EPG osv). I tillegg er den svært ustabil. Den har riktignok flere muligheter, men jeg bruker strengt tatt min HTPC kun til å som TV-opptager, se filmer og av og til høre musikk. Med Vista blir alt ferdig satt opp via en enkel Next-Next-Wizard...

Har du ikke store behov, men bare vil ha det enkelt og stabilt så anbefales Vista.

Har kun problem med å bruke DVD Library-funksjonen som lar meg se DVD'er kopiert til harddisken. Gikk fint i begynnelsen, men plutselig klager den over regioner...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være ærlig så er mitt inntryk av Vista at man i stedetfor å bedre A/V ytelse har tilfredsstilt hollywood sine krav til drm. For enkelte open-source verktøy som prøver å bedre A/V ytelse så kan Vista bli kroken på døra.

Alle de "kule" teknologiene som skulle inn er blitt skrellet bort for å rekke tidsfrister og man sitter igjen med et pent GUI som uansett ikke skal vises på en HTPC.

-k

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Alle de "kule" teknologiene som skulle inn er blitt skrellet bort for å rekke tidsfrister og man sitter igjen med et pent GUI som uansett ikke skal vises på en HTPC.
    Hva mener du med at GUI ikke vises på en HTPC?!?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig vil jeg ha en HTPC som fungerer som en media avspiller. Den skal kun avspille DVD og alt som finnes av HD-filer (minus, BR og HD-DVD - drev er alt for dyre enda). Den skal også utføre V-stretch i forbindelse med 2,35:1. Jeg vil gjerne ha noe som er stabilt, fleksibelt og som fungerer i daglig bruk...

Trenger jeg da Vista, eller gjør det kun ting vanskeligere?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig vil jeg ha en HTPC som fungerer som en media avspiller. Den skal kun avspille DVD og alt som finnes av HD-filer (minus, BR og HD-DVD - drev er alt for dyre enda). Den skal også utføre V-stretch i forbindelse med 2,35:1. Jeg vil gjerne ha noe som er stabilt, fleksibelt og som fungerer i daglig bruk...

Vanskeligere -- i forhold til hva?

Jeg har ingen erfaring med HD-materiale, så det kan jeg ikke uttale meg om. Den har en manuell zoom-funksjon som lar meg endre aspect ratio. Skulle gjerne ønsket at denne var automatisk, men et par tastatrykk på fjernkontrollen fikser det lett.

Vista HTPC'en min har vært veldig stabil, for min del.

Newcomer jec sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

jeg kjører også Vista og kan slutte meg opp om de gode tilbakemeldingene. Jeg måtte installere 1 ekstra beta driver for å få S/PDIF'en til å fungere skikkelig - ellers så gikk installasjonen relativt knirkefritt. Jeg overrasket over hvor godt det fungerer.

Det virker også rimelig stabilt. Det eneste minuset jeg har merket meg hittil, er at det krever en del systemressurser slik at varmeutviklingen blir høyere og viftene litt fortere slik at det blir litt mer støy sammenlignet med MCE 2005.

For å sjekke Vista driverkompatabilitet på din HTPC, kan du kjøre dette programmet:

Windows Vista Upgrade Advisor

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vista funker fint det, og det begynner å komme mange fine tillegg til vista mce som ikke funker på xp.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del er Vista uaktuelt, jeg la det inn og skulle se en HD-DVD. Ikke mulig, uansett. På XP kan man alltid orden en løsning, på en eller annen måte. Men Vista er så sært at skal man gjøre noe utenom det MS vil så er det lagt så mange hindringer i veien at det er umulig.

Jeg gledet meg masse til Vista, DX10 til spill osv. Men gang på gang har XP blitt lagt inn igjen.

Men jeg kommer nok til å legge inn Vista igjen om noen måneders tid, da skjermkort driverne er gode og Crysis kommer ut. Men jeg bruker 2 timer på en full reinstallasjon med alt av programmer osv. C: er det kun OS og programmer på, så jeg legger in XP et par ganger i mnd alikevel.

Men for noen med HTPC ville jeg styrt unna Vista et par måneder til. Vista ser bra ut og er moro, men ikke særlig praktisk er min mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cato72
    Hva mener du med at GUI ikke vises på en HTPC?!?

Dette er GUI som skal vises på min HTPC.

Hvis jeg får se bildet under så er det enten fordi ting har krasjet eller ting ikke er rett satt opp:

eller enda verre dette:

Ergo er all eyecandy som følger med Vista irrelevant så lenge jeg gjør alt jeg kan for å skjule OS-et i bunn...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du vil ha en alt i ett, plug and play løsning så tror jeg at Vista er bra.

Hvis du krever å få sette opp ting og bruker mye open source verktøy så tror jeg at Vista kun har negative sider.

Kanskje vil dette endre seg ettersom det kommer open source programmer som bedre utnytter mulighetene. Uansett er Vista et OS lagd for å tilfredsstille reguleringskåte plate/film-bransje, ikke brukernes krav til kvalitet.

-k

Newcomer bobbo sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder det med Vista Home Premium for å få Media Center med?
    Hva får man i tillegg med Ultimate utgavent?
    Og hva er forskjellen på en OEM utgave og en vanlig utgave?

Newcomer jec sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for den, grei oversikt,
    men det sier jo ikke noe om forskjellen mellom OEM og vanlig utgave. noen som vet?

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OEM krever at du kjøper med hardware som er essensielt for at pcn skal fungere.
    Retail krever ikke noe ekstra hw.

Så hvis du vil spare noen tusenlapper så kjøper du OEM + f.eks en mus til 100,- kr. =)

Jeg skal selv bestille Vista ultimate oem + en stillegående cpukjøler til uka.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er ingen software forskjeller på OEM og retail.
    Takk for svaret

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får ikke support utover selve installasjonen på OEM.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se følgende om Microsoft, Vista og OEM. Kjipt!

Strammer inn for OEM-lisenser - Hardware.no

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se følgende om Microsoft, Vista og OEM. Kjipt!

Strammer inn for OEM-lisenser - Hardware.no
    Nå er vel dette bare spekulasjoner utifra en blogg på nett.

Om en undersøker dette litt selv så viser det seg å være feilinformasjon fra en gammel blogg fra november, og dette stemmer ikke.

En kan bytte så mye hardware en orker i pcen, men etter 25 poeng på en ta en tlf å reaktivere. En må altså IKKE kjøpe ny lisens.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden