Kabinett vifter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabinett vifter

Hei
    Jeg har akkurat bygd meg en HTPC/MediaPC

Kabinettt: Silverstone LC20
    Hoverkort: ASUS N4L-479
    Strømforsyning: Fortron-source Zen300W-Vifteløs
    Prosessor: Intel Core Duo T2300
    Skjermkort: ASUS Geforce 7600GS- Vifteløs
    Hardisk: Samsung Spinpoint 500gb
    Minne: Corsair Value Select DDR2 1024mb

Siden den eneste viften jeg har er prosessor vifta så burde jeg vel installere 1 eller 2 kabinett vifter? Men kabinett vifter har jeg lite greie på. I dette kabinettet kan jeg installere 5 vifter. 2 i front ved hardisker, 2 bak og 1 ved siden ved prosessoren. Noen som har noen gode råd om hvor jeg burde plassere viftene og hvilken vei de skal stå?

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

vifter...

Hei...

vifter er jo en støykilde, så har du ikke behov for mer kjøling ville jeg ikke nødvendigvis inst. noen... pc'er bråker nok fra før mener da jeg..

MEN vil du ha mer kjøling og skal inst. vifter ville jeg tatt 2 støysvake vifter, bedre med store vifter på lav RPM enn omvendt.. Ta gjerne en vifte i front og en bak.. den ene suger, den andre blåser.. får du max gjennomstrømning av luft...

bare et forslag...

PS : Er viktig å tenke på at støv oppsamling i pc'en vil øke mye med flere vifter...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha kjørt PCen hardt så var temp på hovedkort og prosessor på ca 50 grader. Er det for mye?

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Domex
    Etter å ha kjørt PCen hardt så var temp på hovedkort og prosessor på ca 50 grader. Er det for mye?

Den tempen er helt og. Cpu tåler hvertfall 70 grader. Harddiskene derimot er nokså plaget med varme. Dersom de over lang tid jobber i varme omgivelser vil de ofte begynne å støye. Prøv å monter en stillegående vifte 12 db eller noe foran disken du har. Hd temp bøer ikke overstige 40 grader

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det 120mm eller 80mm vifter du har plass til?
    Ofte holder det lenge med en på 120mm i bak-kant som suger ut den varme luften

Feks denne:
    Komplett.no - Noctua NF-S12-800, 120mm Vifte, 800RPM, 8 dB(A)

Er det 80mm vifte du trenger:
    Komplett.no - Noctua NF-R8, 80mm vifte, 800-1800RPM, 7-17 dB(A)

Regner med det er viftekontroll på hovedkortet, men hvis ikke så er disse greie:
    Komplett.no - Zalman Spenningsregulator

EDIT: Så nå hvilket kabinett du har, og at det er 80mm vifter du har plass til

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den beste løsningen jeg har funnet for å redusere støy er å bruke en spenningsregulator og sette den på minimum. Jeg satte ned CPU-viften fra 12V til 5V, og da forsvant støyen mens temperaturen kun steg minimalt (Bruker en Zahlman 7700Cu-sak). Gjorde det samme med kabinett-viftene, fungerer utmerket.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monterte en 80mm vifte bak som suger ut luften. Det hjalp veldig. Temp på prosessor og hovedkort gikk ned fra ca 50 til 37 og prosessor vifta gikk ned i hastighet fra ca 3000 til ca 900. Støynivået på PCen gikk ned betraktelig. Viftestyringen på dette hovedkorten fungerer utrolig bra.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monterte en 80mm vifte bak som suger ut luften. Det hjalp veldig. Temp på prosessor og hovedkort gikk ned fra ca 50 til 37 og prosessor vifta gikk ned i hastighet fra ca 3000 til ca 900. Støynivået på PCen gikk ned betraktelig. Viftestyringen på dette hovedkorten fungerer utrolig bra.

Hvis du har undertrykk i pc'en så blir den raskt til en støvmaskin, med støy som følger. Anbefaler vifter fra ebmpapst. 12dB viftene er fine.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du anbefaler en vifte som suger inn luft også. Vil ikke den også trekke inn støv?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du anbefaler en vifte som suger inn luft også. Vil ikke den også trekke inn støv?
    "monter" en nylonstrømpebukse eller monteringsramme med filter forran viften som suger luft inn i kabinettet. Overtrykk fører som nevnt tidligere i tråden at ikke støv suges inn i alle krinker og kroker, men begrenser seg til området forran viften. Med filter har du kontroll på dette. Det er ikke om å gjøre å ha stort overtrykk, bare det såvidt er tilstede er du egentlig i mål støv-messig.

Vifter støyer som regel mer når de jobber i overtrykk, og støyen blir værre jo større overtrykk. For å finne ut om du har overtrykk kan du holde en sytråd eller lignende nært kabinettveggen (der det er skjøter/glipper) og se hvordan den beveger seg. Den bør bare såvidt flytte seg ut fra kabinettet, da har du nok overtrykk til å slippe støv-problemer (forutsatt filter forran).

rengjør filteret en gang i blant med støvsuger eller trykkluft på boks.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0