hjelp med windows ønskes

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp med windows ønskes

mulig dette ikke faller under denne katergori,men jeg prøver. :?

har en pc med windows xp som er helt kødda opp.tenkte på å formatere harddisken og reinstallere windows på nytt.

tenkte jeg skulle gjøre dette inne i windows.trykke formater på harddisk og så reinstallere winsdows på nytt.og så koble meg til nett og laste ned servicepack2 og sikkerhetspacher er det vel det heter.hehe..

men når jeg skulle formatere harddisken fikk jeg beskjed om at dette ikke gikk. meldingen som kom opp var noe som dette: kunne ikke formatere,prøv og stenge alle harddrive program som bruker harddisken.lukke vinduer sto det også.var no mer også men husker ikke alt.

mener den at jeg skal lukke alle program?det prøvde jeg. prøvde også og gå inn i sikkerhetsmodus uten at det hjalp.

håper noen vet noe om dette,eller har noen andre tips..

takker så meget. :-D

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er å boote via xp plata, og deretter slette partisjonen og formatere
    De fleste pcer er satt som standard at den skal søke etter bootable cd under oppstart, da kommer det opp en linje at du må trykke på en knapp for å starte via cd(noe du da gjør ) Etterpåfølger du bare anvisningene

Hvis den ikke vil starte via cd, kan det være du må inn i Bios(som regel så må dy trykke del knappen under oppstart for å komme der).
    I biosen kan du forandre på oppstartsinnstillingene, hvis det er det som trengs..

Noe rotete forklart, men har det litt travelt

Lykke til!

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det og formatere inne i windows har jeg heller aldri fått til. Vet ikke om det er mulig en gang, men uansett.

Du setter xp cden din i cdromen og når du får beskjed om og trykke en tast for og starte fra cd, gjør du det. Når du kommer til der maskinen spør om du ønsker og reparer eller innstalere, velger du innstalere.

Så kommer maskinen mest sannsynelig opp med noen forskjellige steder på harddisken (Partisjoner) eller forskjellige harddisker. Hvis du ønsker og slette alt og begynne helt fra scratch, sletter du alle partisjonene (Hvilken bokstav du trykker får og gjøre dette varierer fra maskin til maskin, men som regel står det i teksten). Når du har gjort det trykker du enter hvis jeg ikke husker feil, for og instalere windows på den partisjonen/harddisken. Da begynner den og formatere og når den er ferdig med det, vil det starte seg opp på nytt, da er det viktig at det starter fra harddisken og ikke cden. Da begynner den og instalere windows

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du må formatere din systemdisk må du restarte maskinen, legge xp-plate i spilleren og boote fra cd-rom. Når installasjonsprogramet starter kan du formatere.

I windows er det bare mulig å formatere disker som ditt os ikke er installert på.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å stå inne i windows og så benytte windows til å formatere disken window ligger på blir litt som å sage av den greina du sitter på gitt :-)

Som de sier over, boot fra CD med OS. Velg der sletting av paritsjon(er), lag nye partisjoner og formater opp disse. Deretter konfigurerer du opp windows på nytt med nødvendige innstillinger for internett etc. Så laster du ned de nyeste oppdateringene til windows fra nettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare husk å brenn ut på cd/dvd de filene du vil ta vare på. Dumt om du glemmer dette og finner ut at alle bilder osv er borte.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oilar
    Velg der sletting av paritsjon(er), lag nye partisjoner og formater opp disse.
    Det er ikke nødvendig å slette eksisterende partisjoner for å kunne formatere.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant.
    Det er jo bare partisjonen hvor OS´et befinner seg som skal behandles / formatteres.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøvde å sette i cden å starte maskina på nytt. kom ikke opp noe under oppstart da.

prøve å gå inn i bios,men da jeg prøvde å kjøre oppstart gjennom ett eller anna som krevde at jeg måtte kjøre fra cden så kom det opp melding om at den ikke kunne lese fra disk.der lå windows cden.

hvorfor kommer det opp?

dette jeg prøvde først,for det var slik jeg har gjort det før.derfor jeg prøvdee å få gjort det innen fra windows

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Det er ikke nødvendig å slette eksisterende partisjoner for å kunne formatere.
    Det er bare jeg som er litt sær. Når jeg først reinstallerer Windows ønsker jeg også ofte å endre på evt. partisjoner som er fabrikkoppsatt. Har heller ikke brukt å ha egen partisjon til data siden jeg kjører backup av alt til ekstern disk. Men mange PC'er er satt opp med egen partisjon til data ja, og da er det som det blir sagt bare å formatere opp Windows partisjonen og reinstallere.

Får du først til å boote fra Windows CD'en burde fremgangsmåten komme frem ganske klart da jeg tror du blir geleidet steg for steg gjennom dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oen som vet hvorfor jeg ikke får starte den cden?

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dessverre ikke alle xp-plater som er "bootable" , da har sikkert du en slik..
    Det du da kan gjøre er som står her:-D

WinXP Bootable CD

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det virkeig så vanskelig å få reinsallert dn jævla windowsen?huff..

kommer meg ikke til nett.så det går ikke.

ingen andre forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen som vet hva jeg kan gjøre?

Newcomer own sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Bios-> sett First Boot Device til CD/DVD stasjon

Restart med CD i.

Hvis dette ikke funker er enten CD drevet gåent eller feil CD.
    Det er ingen Windows CD`er som ikke har oppstart system innlagt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •