AC3 i divx?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22

Tråd: AC3 i divx?

Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AC3 i divx?

Er det noen divx, xvid etc. som har ac3 lyd? Eller er dette noe som har til gode å dukke opp ennå? Lurte bare på det siden det er så mye snakk om ac3filter. Ser ikke poenget med det om man først har et dvd-program.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, masse filmer som har AC3...

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AC3 filter gir mindre "microstutter" ved lange panoreringer enn andre lydfiltere. Men man må ha forholdsvis stort lerret og god prosjektør for å se den store forskjellen. En liten teste er der Gandalf kommer til Lommekroken, og kameraet sveiper over hele dalen og stopper ved Gandalfs kjerre. Hvis den panoreringen er helt jevn, uten hakking og hopping, er lydfilteret du bruker bra nok. Hvis ikke, bør det endres.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det menes AC3 ved i sammenheng med Divx så er det ikke det samme som AC3 som ble brukt på laserdisc.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høh? Hvor kommer LD inn i dette?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Høh? Hvor kommer LD inn i dette?
    Tolket det bare slik at Tommlom tenkte at AC3 var det samme som AC3 (DD). Men der er vanskelig å gjette hva andre tenker.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AC3 ER jo Dolby Digital! Eneste forskjellen mellom AC3 fra LD og AC3 fra DVD/PC er at LD-spillerne stort sett brukte en RF-utgang for å sende signalet i stedet for SPDIF eller optisk. Jeg hadde f.eks. en LD med optisk digital ut, men den overførte ikke AC3, kun PCM og DTS. Eldre receivere har også egen AC3-inngang for LD.

Forøvrig har jeg etpar DivX'er med AC3/DD, men av en eller annen grunn får jeg ikke DD hvis jeg spiller dem med PowerDVD eller WinDVD, kun hvis jeg bruker BSplayer med AC3filter. Jeg får DD fra DVD både med PowerDVD og WinDVD, så hva er feil?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde AC3 i divx sammenheng kun var et annen type komprimering og ga ikke DD. Jeg har iallfalll ikke fått opp noe DD5.1 på min receiver ved avspilling av slike filer via digtal utgangen på lydkortet mitt.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke jeg heller, før jeg brukte BSplayer og AC3filter. Da først kom DD-logoen opp i displayet på receiveren (etter litt knoting med innstillingene i begge). PowerDVD og WinDVD har tydeligvis ikke støtte for DD i DivX.

AC3 og Dolby Digital 5.1 er nøyaktig det samme, bare at når det først kom på Laserdisc ble det kalt Dolby AC3, mens på DVD byttet de til Dolby Digital. Muligens fordi på DVD så fins Dolby Digital i alt fra 1 til 6.1 kanaler, mens på Laserdisc var det kun 5.1, PCM stereo/mono eller analog stereo/mono. Det kan også være at de ville skille hjemmekinoformatet fra kinoformatet ved å gi det et eget navn.

På sone 3 DVD'er hender det at det står AC3 på coveret, f.eks. på min Two Towers EE sone 3 står det "Dolby Digital AC3 - 5.1 - EX".

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket litt på nettet. AC3 er navnet på selve kompresjonsstandarden som Dolby Digital bruker.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Sjekket litt på nettet. AC3 er navnet på selve kompresjonsstandarden som Dolby Digital bruker.
    Mener at AC3 ikke er det samme som Dolby Digital.

Har forstått det er slik det Audio Coding 3 er måten Dolby Digital strømmen blir kodet inn på en LD.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du vennligst slutte å kverulere med folk som ved bedre enn deg? Det er forferdelig irriterende! :evil: AC3=DD, forskjellen på en laserdisk (som jeg har noen hundre av - hvorav ganske mange med AC3/DD-lyd) og en DVD/DiVX er metoden det sendes ut på - RF mot coax/optisk. Hadde du visst litt om dette, ville du visst at man bare trenger en liten boks for å konvertere RF til coax for å kjøre AC3/DD-signalet fra en laserdisk inn på den samme inngangen som tar imot DD/AC3-signalet fra en DVD!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    søkte litt på google:
    Glossary
    Glossary
    Dolby Digital
    Dolby Digital (AC-3) is Dolby's third generation audio coding algorithm. It is a perceptual coding algorithm developed to allow the use of lower data rates with a minimum of perceived degration of sound quality.

This coder has been designed to take maximum advantage of human auditory masking in that it divides the audio spectrum of each channel into narrow frequency bands of different sizes optimized with respect to the frequency selectivity of human hearing. This makes it possible to sharply filter coding noise so that it is forced to stay very close in frequency to the frequency components of the audio signal being coded. By reducing or eliminating coding noise wherever there are no audio signals to mask it, the sound quality of the original signal can be subjectively preserved. In this key respect, a coding system like AC-3 is essentially a form of very selective and powerful noise reduction.

In the consumer electronics industry the Dolby Digital soundtrack can be found on the latest generation of LaserDiscs (in space where one of the analog tracks used to be), can be found as the standard audio track on Digital Versatile Discs (DVD), is the standard audio format for High Definition Television (HDTV), and is being used for digital cable and satellite transmissions.

summasumarum AC3=Dolby digital
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Mener at AC3 ikke er det samme som Dolby Digital.

Har forstått det er slik det Audio Coding 3 er måten Dolby Digital strømmen blir kodet inn på en LD.
    Som det står i posten til jfinneru over er AC3 komprimeringsstandarden som blir brukt i Dolby Digital, uavhengig av om det ligger på en DVD, LD, DivX, PC-spill eller satellittsending. Altså null forskjell.

Selvsagt oppstår det full forvirring siden de valgte å stemple laserdiskene med AC3 og senere DVD'ene med Dolby Digital. Som sagt blir fremdeles enkelte DVD'er stemplet med AC3 på coveret uten at lydsporet er noe som helst forskjellig. Det fins laserdisker merket kun med Dolby Digital også. Og på mange eldre receivere vil det lyse opp AC3 i displayet når du spiller en DVD.

Bare prøv å sette en DVD i PC'en og åpne den med DVD Shrink, så ser du at alle DD-lydsporene blir identifisert som AC3.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du vennligst slutte å kverulere med folk som ved bedre enn deg? Det er forferdelig irriterende! :evil: AC3=DD,
    ? Vi hadde vel bare en teknisk diskusjon. Og mener jeg har lest en plass en eller gang en dybdeforklaring hvor det stod noe om noe forskjeller og at AC3 var bare selve innkodingsystemet. Det er jo slik man kan tolke det som Jørn postet også.(og som Audunth hadde funnet ut også) (jeg tolker det slik at man kan kode innen type lyd inn på systemet som ikke trenger å være Dolby Digital.

Ingen grunn til å bli så negativ. Jeg var ikke påståelig eller noe jeg.

forskjellen på en laserdisk (som jeg har noen hundre av - hvorav ganske mange med AC3/DD-lyd) og en DVD/DiVX er metoden det sendes ut på - RF mot coax/optisk. Hadde du visst litt om dette, ville du visst at man bare trenger en liten boks for å konvertere RF til coax for å kjøre AC3/DD-signalet fra en laserdisk inn på den samme inngangen som tar imot DD/AC3-signalet fra en DVD!
    Jeg har selv en CLD-2950 modifisert med RF kit og en Sony AC3 RF modulator så det er ingen grunn til å være nedlatende!!!

Hvis du leser på AC3 filter sin hjemmeside så ramser det oppe en rekke andre ting som det filteret gjør i tillegg til å gi 5.1 lyd. Så jeg er ikke helt med på at eneste forskjellen er optisk/rf. Noen som vet hvilken bitstrøm AC3 codecen bruker?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AC3 er Dolby sitt eget kodingssystem og brukes ikke på noe annet format enn Dolby Digital. Ergo er Dolby Digital og AC3 samme sak. Det bekreftes jo av at Dolby på et tidligere tidspunkt kalte hele formatet for AC3, og derfor er det også det som står på coveret til de fleste laserdisker som har formatet. Hvis du tar en titt på senere laserdiskutgaver, så ser du at det ofte står Dolby Digital i stedet for AC3, fordi Dolby etterhvert besluttet å bruke kinobetegnelsen også for hjemmekino.

Så: Før var AC3 navnet på både komprimeringen og lydformatet for hjemmekino. Så "byttet" lydformatet navn til Dolby Digital, som allerede var navnet som ble brukt på kino. Formatet forble nøyaktig det samme selv om navnet som stemples på mediet ble endret.

At PC-programmet AC3filter har andre funksjoner enn AC3-dekoding har ingenting med saken å gjøre. Akkurat som PowerDVD og WinDVD kan spille av mange andre filformater enn DVD.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett blir det tekniske spissfindigheter om man kan si at kodesystemet som systemet bruker og selve systemet er det samme så vi kommer nok ingen vei før vi har noen fra Dolby som har en eller annen mening om det. Jeg føler det blir som DVD/MPEG2. (hvis man ser bort ifira at MPEG2 brukes i andre systemer)

Det er nu uansett klart at 99.9% som sier AC3 mener Dolby Digital eller omvendt.

Når det gjelder AC3 filter så forstår jeg slik av din post at det finnes forskjellige kompatilbe filter som gir Dolby Digital. Jeg trodde at hvis det var kodet med AC3 filter så måtte det også dekodes med AC3 filter(alla Xvid). Da blir mine argumenter om AC3 filter meningsløse.

Man lærer hver dag :-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AC3 filter er navnet på et frivare (GNU) audiofilter som tar seg av AC3/DD-lyd fra DVD-er og video/audiofiler. Man kan også bruke lydfiltrene til WinDVD, PowerDVD, Sonic osv. Men kodeken er den samme. To ulike kodeker er DD og DTS, AC3 og DD er to navn på samme kodek. At de leveres på forskjellige måter fra LD og DVD har ikke noe å si. Du vil vel ikke si at det å lade mobiltelefonen med en lader som går på 220V strøm fra en omformer som er koblet til et bilbatteri og en som er koblet på 220V strøm direkte i stikkontakten betyr at du bruker to ulike typer strøm på selve laderen, for ikke å si at du får to ulike tuper strøm inn i mobiltelefonbatteriet?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AC3 filter er navnet på et frivare (GNU) audiofilter som tar seg av AC3/DD-lyd fra DVD-er og video/audiofiler. Man kan også bruke lydfiltrene til WinDVD, PowerDVD, Sonic osv. Men kodeken er den samme.
    Dette hadde jeg misforstått da jeg trodde at AC3 filteret måtte gjøre dekoder/koding.

To ulike kodeker er DD og DTS, AC3 og DD er to navn på samme kodek. At de leveres på forskjellige måter fra LD og DVD har ikke noe å si. Du vil vel ikke si at det å lade mobiltelefonen med en lader som går på 220V strøm fra en omformer som er koblet til et bilbatteri og en som er koblet på 220V strøm direkte i stikkontakten betyr at du bruker to ulike typer strøm på selve laderen, for ikke å si at du får to ulike tuper strøm inn i mobiltelefonbatteriet?
    Er enig om at kodingen av de forskjellige kanalene er lik på DVD/LD (muligens annen bithastighet). Da jeg mente at AC3 LD og AC3 divx ikke var det samme baserte jeg det på inntrykket mitt om at at AC3 filteret var en annen type dekoding enn hva Dolby sin teknikk bruker, altså at AC3 filter var bare et navn som spilte på AC3 men ikke bruker Dolby sine egne patenter og slikt. Men jeg kan vel tolke det det slik av deg at denne GNU lisensen bruker akkurat samme algoritmer som DD. At jeg bruker AC3 sammens med LD så er det fordi at siden DVD kom så har Dolby Digital vært betegnelsen på lydsystemet og AC3 betegnelsen på algoritmen som DD bruker.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Er enig om at kodingen av de forskjellige kanalene er lik på DVD/LD (muligens annen bithastighet).
    Bitraten på DD på Laserdisk var 384 kbps, samme som de fleste DVD'er. Dog har det i det siste blitt mer og mer vanlig etter hvert med 448 på DVD. DTS, derimot, hadde stort sett 1536 på LD, mens 768 er mest vanlig på DVD.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •