Småsyke tanker om vannkjøling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Småsyke tanker om vannkjøling

Har en HTPC stående i stua, ca 1 m fra ytterveggen, noe som satte meg på en tanke:
    Hva om jeg byttet ut kjøleflensene i strømforsyninga med et par hule kobberklosser med nipler på, kastet vifta,satte på vannkjølingsblokker på CPU og Grafikkkort og koblet det hele sammen i en fordelingsblokk slik at jeg kun hadde 2 nipler stikkende ut av kabinettet (jaja sier vel noen, vannkjøling er gammelt nytt)

Det litt syke delen av denne ideen var å droppe invendige pumper,radiatorer eller store vanntanker på gulvet ved siden av pc`en.
    og istedenfor rett å slett å dra slangene igjennom veggen og plasere vanntak og en 220v pumpe ute på verandaen.
    med en beholder på +10L glykolblanding for frostsikkerhet burde vel kjølinga være tilstrekkelig om sommeren selv om det er varmt ute, og om vinteren skulle det ivertfall kjøle bra nok.

Et ankepunkt jeg har tenkt på er faren for kondens på utsiden av slangene innvendig i kabinettet, spec når utetempen (og kjølevæsketempen) synker godt ned på - siden og det er varmt og godt inne.
    er det andre mulige problemer med en slik løsning som jeg bør tenke på?

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har vankjøling på pcen. jeg kjørte i en periode med radiatoren og vifta utenfor vinduet på rommet jeg har den på. kjøleveska var på rundt -6 grader å prosessoren på rundt 16grader. eneste problemet jeg hadde var kraftig kondens så en morra jeg vokna fløt d vann på skjermkortet mitt. men det virker utrolig nokk enda :P men får du sikra slangene mot kondens skal det ikke være noe særlig problem å ha den ute

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort noe slikt.

Sjekk min hjemmekino for bilder...

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang kondens så trenger du ikke å bekymre deg dersom rommet du har maskinen i har tørr luft. Skal kondens oppstå, må luftfuktighten være høy, samt at tempforskjell mellom inne og ute er svært høy.

I fjor var det en god vinter med minus 10 grader ute og 24 grader inne. Hadde ikke antydningt til kondens pga tørr inneluft

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •