Vannkjøling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Vannkjøling

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vannkjøling

Har nettopp fått meg waterchill vannkjøling.

Problemet er at når jeg setter maskinen i dvale(s3). ønsker jeg at vannkjølingen skal stoppe. Ser ingen grunn til at denne skal gå over 700 timer i måneden når jeg bare bruker pc-en noen timer hver dag.
    Når maskinen går i dvale bruker den så lite effekt at jeg mener vannet leder vekk nok varme selv om det står i ro.
    Jeg har tenkt å kople til et rele som bryter strømmen til vannkjølingen. Da må jeg finne et punkt på hovedkortet der et signal (strøm)
    blir brutt hver gang jeg setter maskinen i dvale.
    Har noen en ide hvor et slikt punkt kan være lurest å finne??

Synes ikke softwaren som fulgte med var noe særlig. Vil uansett ha et system som jeg kan stole 100% på. Når jeg kom hjem i dag spilte pcen inn en tv serie uten at softwaren til vannkjølingen var aktiv. Systemet lå på over 65 grader.

Hvordan fikser andre med vannkjøling slike problemer??
    Takker for svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke om dette vil virke, men skulle tro det går helt greit.

Hva med å koble til pumpen på en av inngangene som er beregnet til feks cpu/kabinett vifte, for så å styre disse med software som sier at den ikke skal gå med mindre temperaturen går over en angitt temperatur?

På denne måten vil vel pumpen stoppe opp så lenge temperaturen ikke er for høy?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på dette selv, testet dette med å kople en vifte til cpu kontakten.
    Det som skjer er at når pcen går og er varm går viften. Når du setter pcen i dvale slutter biosen og lese av temperaturen på prossesor. demed går viften hele tiden selv om pcen er kald..

Er det en mulighet og hente ut et signal fra f.eks. usb eller firewire eventuelt der du kan kople til et led lys. Det skal vel bryte signalet når maskinen går i dvale..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte hovedkort har vel viftestyring direkte fra bios, så her vil slike ting bli regulert direkte fra bios, uansett om pcen er i dvale eller på?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke de nye waterchill settene usb tilkobling i pumpa da?`Mitt har hvertfall det, men jeg har ladri brukt den og er ikke helt sikker på hva den kan brukes til utover å lese av data fra pumpa.

- Judaz

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv 230V pumper med et rele paa 12v pa den ene siden og 230V paa den andre siden. Krever endel mer jobb ,men er iallefall en losning for oss med 230V pumper.

Her er btw systemet halvferdig:

http://i13.photobucket.com/albums/a2...stenferdig.jpg

Skulle tro det blir en ganske fin HTPC ut av det naar den blir ferdig

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett.no - WaterChill CPU/VGA/Chip Power Kit, Dual 120mm Radiator, Socket 775

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe disse blokkene løst.

Trenger cpu +vga blokka, klarer kun å finne dem i komplette sett..

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kennyen:
    Tror det kan være vanskelig å finne et punkt i maskinen for styring av pumpa.
    Det du forslagsvis kan gjøre, er å få tak i et termisk rele, altså en slags termostat som starter og stopper pumpa ved en gitt temperatur.
    Klixon har et stort utvalg av slike, med en rekke forskjellige settpunkt.
    Releene kan gjerne overflatemonteres, f. eks på utsiden av CPU-kjøleren, om du får plass der.
    Når denne blir (for) varm vil releet legge inn kontakten og pumpa starter.
    Slike releer brukes ofte i vaskemaskiner etc for å styre varmeelementer o.l.
    Releene fåes i NO eller NC utførelse, men i farten vet jeg ikke hvor man får kjøpt slike. Kanskje ELFA har noen?

Her finner du i alle fall et par eksempler på releene: Sensata | Products: Klixon 7BT2 Series Precision Hermetic Thermostats

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva du ikke finner løst, vannblokker til s775 og vga, eller akkurat de som er i settet du har valgt?

Finnes hvertfall mange vannblokker som selges løst til s775, og skjermkort vet jeg ikke hvilket du har.

Men hva om maskinen er så kalt viiv klar? Da går jo ikke systemet i dvale på samme måte, så kanskje det her er programmer som kan kontrollere når pumpen skal gå på en bedre måte enn ellers?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt å bytte waterchill xternal boksen. Denne lager en sterk trafolyd på viftene når de justeres ned til 20% hastighet. Dette skyldes typiskt en billig trafo, noe jeg ikke forstår de vil bruke i en vannkjølingsløsning til over 3000,-
    Har vært i kontakt med komplett. De sier jeg må levere hele settet med blokker og alt tilbake, siden dette er solgt som et sett. Problemet er at jeg har maskinert i blokkene for å unngå diverse transistorer.
    Dersom jeg klarer å finne identiske blokker som selges løst, slipper jeg å levere mine "spesial" blokker tilbake..

Jeg skal lage meg en egenprodusert vannkjøling og sette denne på kryp loftet. Dermed trenger jeg fortsatt blokkene.

Veldig innteresant med disse varmereleene, tror noe slikt vil gjøre jobben.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •