Oppskalering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Oppskalering?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppskalering?

Hei godtfolk!

Ser det finnes HDMI dvdspillere (hifi) som oppskalerer bildet på dvd i dag. Hvordan gjøres dette på pc? Når jeg setter inn en dvd-film så merker jeg ikke forskjell på min Phillipsdvdavspiller og HTPC.

Skjermkortet mitt har DVI.

Kemb0

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger programvare som oppskalerer, f.eks. Zoomplayer, som ofte kjøres sammen med dscaler og ffdshow. Det finnes guider på Hardware.no for oppsett av dette.

Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke mulig å få oppskalert bildet når en bruker mediacenter? Hele poenget med en htpc for min del er jo enkel bruk, slik at jeg kan styre alt fra samme sted med fjernkontrollen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En DVD inneholder 720x576 pixler. Hvis skjermen din er på f.eks 1366x768 pixler så vil bildet være en liten rute midt på skjermen, med mindre du oppskalerer.

Hvis DVD-bildet fyller en så høyoppløst skjerm så utfører du altså oppskalering et eller annet sted - enten i PC eller tv-en.

Jeg lagde en graf som viser noenlunde hva som bør skje ved overføring av video fra studio til skjerm:

Jeg har tatt utgangspunkt i 50Hz "PAL" 720p HD og skjerm på 1366x768, men situasjonen bør være tilsvarende for vanlig standardoppløst materiale.

Moralen min er at skalering er noe man må gjør uansett for å fylle skjermen. Om denne gjøres i DVD-spilleren, i en ekstern boks, en PC eller i TV er helt irrelevant. Det som teller er om skaleringen gjøres bra eller ikke.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Er det ikke mulig å få oppskalert bildet når en bruker mediacenter? Hele poenget med en htpc for min del er jo enkel bruk, slik at jeg kan styre alt fra samme sted med fjernkontrollen.
    Jo det er selvfølgelig mulig, og som du sier også det enkleste. Som knutinh sier i forrige post, om bildet fyller skjermen og skjermen har høyere oppløsning enn bildekilden (dvd plata) så skjer det en oppskalering et eller annet sted. Ved bruk av pc setter man gjerne samme oppløsning ut fra skjermkort som oppløsningen til skjermen. Hensikten er å la pcen stå for oppskaleringen (og dermed får vi større innflytelse over kvaliteten til oppskaleringen). Kemb0 sier i opprinnelig post at han ikke ser forskjell på pc og dvd spiller, og det er derfor jeg nevner f.eks. Zoomplayer og ffdshow. Dette er en kombinasjon som i stor grad lar deg bestemme kvaliteten til oppskaleringen, men ofte er kildematrialet (lav oppløsning og høy komprimering på dvd plata) den største begrensningen.

Selv foretrekker jeg ofte dvd spiller og komponent kabel, selv om god oppskalering i pc gir bedre bilde, eller kan gi bedre bilde. Men "problemet" med dårlig kildematriale og behovet for god oppskalering forsvinner jo forhåpentligvis når hd-dvd/blueray blir allemannseie.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •