Mediacenter-pc oppsett, trenger innspill

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mediacenter-pc oppsett, trenger innspill

Jeg er nå ganske så lei mitt gamle oppsett på htpc. Det støyer, opptar for mye plass, og ikke minst er noe utdatert.

Jeg har nå satt opp et forslag. Dette blir da med et mindre kabinett enn jeg nå har, samt en god del bedre ytelse.

Maskinen vil bli brukt til avspilling av musikk, filmer, TV og muligens noen spilling. Skal kobles til TV via hdmi eller DVI, alt etter som. Er viktig at maskinen er klar til å kunne spille av HD filmer når det etterhvert kommer spillere for dette til pc.

HTPC

-Passer disse delene sammen?

-Er det noe som bør byttes ut med andre komponenter?

-Jeg trenger kjøling, og kriteriet her er at det er så stille som mulig, samt det passer inn i kabinettet. Er da snakk om vifte til skjermkort og cpu.

I tillegg har jeg følgende komponenter som skal inn i pcen.

Nec AD-5170

Seagate Barracuda 7200.10 320 GB SATA

Hauppauge WINTV PVR150

Hadde satt stor pris på om noen kan komme med innspill til mitt oppsett.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjermkortet du har valgt er allerede forkastet i AVforums offisielle HTPC pga for lav ytelse. Ved avspilling av x264 matriale trengs mye kraft.

Du har kanskje valgt det pga størrelsen?

Valg av cpukjøler begrenser seg veldig pga ditt kabinett.
    Denne kjøleren er veldig veldig bra: Komplett.no - Zalman CNPS7700-Cu CPU-Kjøler Socket 478/775/754/939/940 Den er ganske lav og burde passe greit inn i ditt kabinett.

Den prosessoren du har valgt kan du klokke veldig mye med rett ram. Jeg bille gått for pc 6400 ram da de støtter høyere hastigeter.

Lurer også på om ikke kabinettet du vurderer er dårlig egnet for kraftig hardware. Dette er viktig for å klare å kjøre hd-filmer i 1080p.

Du har kanskje vært innom tråden om Avforums offisielle HTPC?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alt en htpc med mye større kabinett, og er basert på erafringene jeg har til nå jeg vil ha et mindre kabinett. Jeg synes rett og slett at en god del kabinetter blir for store og dominerende i tv-benken, så jeg vil unngå dette denne gang. Hvorfor skal det ikke være bra egnet, hva du legger det? PSU for svar, for liten plass? Kabinettet kommer med forskjellig størrelse på psu, så blir vel den på 350W jeg kommer til å gå for.

Skjermkortet vil jeg egentlig ikke bruke så mye penger på nå i starten. Må vel oppdateres om en stund likevel når HD avspilling på pc blir mer vanlig og dette blir mer integrert i hardware. Så med mindre jeg får et skjermkort som er bra egnet til ca samme pris tror jeg nesten at jeg beholder det jeg har.

cpu kjøler kan ikke være høyere enn 7.5 cm, bredden vet jeg dessverre ikke noe om.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Jeg har alt en htpc med mye større kabinett, og er basert på erafringene jeg har til nå jeg vil ha et mindre kabinett. Jeg synes rett og slett at en god del kabinetter blir for store og dominerende i tv-benken, så jeg vil unngå dette denne gang. Hvorfor skal det ikke være bra egnet, hva du legger det? PSU for svar, for liten plass? Kabinettet kommer med forskjellig størrelse på psu, så blir vel den på 350W jeg kommer til å gå for.

Skjermkortet vil jeg egentlig ikke bruke så mye penger på nå i starten. Må vel oppdateres om en stund likevel når HD avspilling på pc blir mer vanlig og dette blir mer integrert i hardware. Så med mindre jeg får et skjermkort som er bra egnet til ca samme pris tror jeg nesten at jeg beholder det jeg har.

cpu kjøler kan ikke være høyere enn 7.5 cm, bredden vet jeg dessverre ikke noe om.
    Mindre kabinetter har mindre kjølemuligheter og det kan være avgjørende på hvilken hardware du kan ha i. Mange HTPC-kabinetter i dag er bare designet med tanke på enkle operasjoner som ikke krever mye kraftig hardware. Det er dessverre slik at krafigere hardware utvikler mer varme og trenger mye plass og bedre kjøling. Hvis kabinettet forhindrer dette er det etter mitt skjønn ikke aktuelt. Videre bør det være god plass for evt oppgraderinger senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er jeg enig i.

Men i dette kabinettet er der plass til 2x80mm vifter som hjelper til med å kjøle, en for å trekke kald luft inn, og en for å trekke varm luft ut. Så lenge jeg via disse viftene klarer å ha bra luftflyt i kabinettet vil jo også komponentene som er der bli kjølt nok via sine respektive vifter.

Når det kommer til plass angående oppgradering så er der mulighet for 3 pci kort, samt et agp\pci-e kort, og er begrenset hvor mange tilleggs kort som trengs i en slik pc utenom skjermkort og tvkort, så her har jeg jo to å gå på.

Trenger jeg mer HD plass kan disse kjøres i eksterne kabinetter, eventuelt via en annen pc i nettverket.

Lydkort er jo integrert på hovedkortet, og ved bruk av digitalutgang her er der ikke noe behov for ekstra kort.

Når nyere skjermkort kommer med nyere stander av hdmi kan jo både lyd og bilde kjøres digitalt ut via denne.

Men er enig i at kabinettet er i minste laget, men er som sagt en av de tingene jeg stiller som krav.

Største bekymringen min er i grunn psu, om den vil være kraftig nok til å drive et slikt system.

Men hvilket skjermkort bør jeg satse på?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelpen, skal vurdere dette skjermkortet når jeg skal bestille.

Men dette med viiv kompatibelt, hva vil jeg da trenge, eller holder det at hovedkortet er viiv kompatibelt?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke mye til dette med viiv, men mener at det skal holde med hovedkortet. Har aldri sett et skjermkort som er markedsført med viiv-kompabilitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil det ikke være bedre å gå for et rimelig skjermkort nå, så heller bruke mer penger på dette om ca 6 mnd når directX 10 er mer vanlig og skjermkortene blir mer belastet ved HD materiale?

Er jo litt dumt å bruke 2000 på et skjermkort, så om 2-3 mnd er det gammel teknologi.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et siste sinnspill før jeg bestiller?