"Tynn" HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: "Tynn" HTPC

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question "Tynn" HTPC

Heisann

Er det noen som har noe formening om dette er praktisk mulig?
    Pga. støy og ytelseshensyn med mere er det jeg helst kunne tenkt meg som følger:

På stua:
    Ett blue-ray/HD-DVD drev for å sette inn Blue-Ray, HD-DVD'er, DVD'er og CD'er
    Ett tastatur/mus (trådløst?)
    TV
    Forforsterker/prosessor
    Forsterker

I et annet rom (for eks. på loftet eller i kjelleren eller på arbeidsrommet):
    Server med x-antall disker, killer grafikkkort, digital tv-tuner kort, lydkort med digital out som kan bråke og lage så mye varme det bare måtte ønske.

Fra digital out på serveren til forforsterker: lang digitalkabel eller optisk. Ettersom det blir et lengre strekk er vel kanskje optisk å foretrekke?
    Fra HDMI out på serveren til TV: hdmi kabel
    Fra drev til serveren, kabel... men hvilken?

Jeg ser utrolig mange fordeler med å gjøre det på den måten. Mindre bokser i stua, 100% lydløs så lenge en ikke kjører noen disk, enklere oppgraderingsmulighet, trenger ikke noe spesielt kabinett osv osv.

Prismessig burde en slik løsning kunne komme langt, langt under det en skikkelig bra HTPC vil koste og uten noen av dens begrensninger!

Hva tror dere?
    Vil en slik løsning kunne fungere?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er strengt tatt ikke en "tynn" HTPC du beskriver, men heller mer en "distribuert".

Ang. coax vs fiber så hadde jeg raskt landet på fiber for å slippe potensialforskjeller mellom PC og forforsterker.

Kabel for optisk drev: Jeg vet ikke hvor mye produkter som finnes med Firewire 800 standard, men denne har i alle fall 100m teoretisk kabellengde. (ref: FireWire - Wikipedia, the free encyclopedia). Alternativ er USB via extendere.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at "tynn" nok ikke er riktig betegnelse.
    Distribuert ja, det er jo en måte å si det på... distribuert utover hele huset, he, he :-)

Hmm, dersom en velger et trådløst tastatur/mus så burde det jo ikke være noe problem å forlenge kabelen til IR mottakeren slik at selve mottakeren står nede i stua selv om PC'en står en annen plass.

Edit:
    Så da har vi:
    CD/DVD/HD/Blue-Ray støttes via firewire
    tastatur/mus støttes via vanlig PS2 kabel + trådløst tastatur/mus
    skjerm støttes via HDMI kabel
    lyd støttes via optisk kabel

Trenger jeg egentlig noe mer da?
    Hmm, får se om jeg kan finne noen reelle produkter som burde kunne realisere dette...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor akkurat firewire? Tror jeg ville satset på en aktiv forlengelseskabel for usb 2.0 samt en usb-hub i stua. I hubben kobler du følgende:
    Mus
    Tastatur
    Optisk enhet
    Eksternt usb-lydkort

Trådløst tastatur og mus over lange avstander er en utopi. Mitt sett fungerer nesten ikke over stua engang. I tillegg er det å legge optiske kabler langs husveggen litt risikabelt, med tanke på knekk. Ikke kan du legge kabelen vinkelrett i hjørner heller, av samme grunn. Dessuten koster et usb-lydkort mindre enn en 10 meter lang optisk kabel.

Det eneste du trenger i tillegg er hdmi-kabel, muligens med en signalforsterker plassert på hver ende.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var aldri planen å satse på trødløst over lengre enheter, egentlig snakk om samme løsningen bare at jeg ikke tenkte over at jeg selvsagt kan ha en USB hub...

God ide!
    Ser også poengene dine vs. trekking av optisk kabel og er enige i dem.
    Er det noen problemer med lange strekk på usb kabler?

Nå tror jeg forsåvidt ikke det blir så ekstrremt langt hos meg. Dersom jeg setter maskina på loftet så tror jeg 5-6 meter burde holde.
    Får jeg lov å sette den rett på andre siden av veggen (blir i trappeoppgangen så jeg kan nok møte litt motbør der ;-)) så blir det kun rett gjennom veggen, altså 2-4 meter, noe som jo omtrent er standardlengede.

Har tro på at dette kan bli en svært bra løsning for min del...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ise ned blodet litt: Har variabel erfaring med å kjøre for mye komponenter på samme USB kontroller. Da har det blitt hakking og styr og diverse feilmeldinger. I rettferdighetens navn så presset jeg båndbredden endel, men endte opp med å bygge ut og kjøre en USB kontroller for hver applikasjon.

Har lest at Firewire er bedre enn USB på kontroll av dataflow på bussen og når vi snakker om HD-DVD/BD som krever litt båndbredde, så hadde jeg satt pris på stabilitet.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel i og for seg hørt om at dette kan være et problem. Under diverse feilsøkning ang. tilkoplede enheter var alltid første test å sørge for at enhetene ikke gikk via en usb hub.
    Lurer på om det kan være et litt praktisk problem å få tak i drev som støtter firewire, men i første omgang er det jo ikke verre en å dra ned flere USB kabler fra loftet etter behov.

Om det reelt blir HD-DVD/Blue-Ray i første omgang er kanskje litt tvilsomt. Finner jo ingen drev der ute, så det kan vel hende det er like greit å gå for et vanlig DVD drev også bytte når HD/Blue-Ray kommer på fornuftig pris.

Eller er det bare jeg som leter på feil sted?

Men det er ingen som ser noe problemer rundt lange kabelstrekk med USB 2.0 eller HDMI?

TEK

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Men det er ingen som ser noe problemer rundt lange kabelstrekk med USB 2.0 eller HDMI?
    HDMI skal funke bra dersom avstanden kun er 5-6 meter

USB funker IKKE bra uten en forsterker på så lange strekk. Men der er ikke værre enn å kjøpe noe slikt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •