CPU kjøler med lavt lydnivå - tips ønskes!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 64
    Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CPU kjøler med lavt lydnivå - tips ønskes!

Har litt problemer med høyt lydnivå ifra cpu vifta og ønsker og bytte den ut. Har ikke noe særlig mer enn 350 kroner tilgode. Pcen min består nå av:
    DFI LanParty 875P-T, Intel Pentium 4 3,4 Ghz og opp på denne står bråkmakeren, standard vifta fra Intel som fulgte med prosessoren.

Skulle gjerne hatt noe tips om en kjøler som bråker endel mindre, for nå er det helt forferdelig, spessielt hvis rom temperaturen stiger litt. Uansett alle tips motas med stor takk!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm kun 350kr...

så den var en thermalright si-128 på bruktmarkedet(hardware.no) til 250kr.

skal du kjøpe ny kjøler så anbefaler jeg absolutt å gå for noe som bruker 120mm vifte og heatpipes. Lurt å bruke 100-150kr mer med en gang og få noe skikkelig så slipper du å bli tvunget til å kjøpe noe nytt neste gang du oppgraderer cpu.

noen alternativer:
    Tuniq\sunbeam tower 120, Scythe ninja, Scythe infinity, Thermalright ultra 120, Thermalright si-128, ttbt

anbefaler ingenting fra zalman lengre....(de er bare ikke helt med i toppen)

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gode erfaringer med thermaright.
    Skulle til å lire av meg noeo m vannkjøling, intill prisen kom sigende. Send Scrooge en pm om dette. Han har real peiling på kjøling etter mangeårig engasjement på HWforumet. Kanskje han har noe på lur?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    luftkjøling er ikke i nærheten av kjøling og (fravær av)støy med vannkjøling.
    Jeg bruker vannkjøling i min maskin og er ekstremt støyfrik!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HT
    Har denne jeg og,og den er veldig stillegående og kjøler bra.
    Men den er veldig stor,så du må sjekke om det er plas til den på ditt HK/kabinett.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff det var akkurat de jeg fryktet... finnes så mye annet som er bedre enn de der. men nå skal det riktignok ikke så mye til for å slå stock cooler da.

Så igjen, 120mm vifter(normale) og heatpipes, og der har ikke zalman noe desverre.
    Beste Zalaman har er vel cnps9700 som bare er en smule større cnps9500.
    På maks hastighet er de ikke så veldig langt bak de kjølerene jeg nevnte men da er de ikke akkurat lydløs lengre.

Testet nylig ninja mot infinity på broderens opteron 146. Hadde klokket den til 2.5Ghz og nå kjøles den av en vifteløs ninja! holder med den lille flowen gjennom kabinettet. Og da er tempen en god del lavere enn stock kjøling!

Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Beste Zalaman har er vel cnps9700 som bare er en smule større cnps9500.
    På maks hastighet er de ikke så veldig langt bak de kjølerene jeg nevnte men da er de ikke akkurat lydløs lengre.
    Kjøle egenskapene til CNPS9500 er å sammenligne med en tornado, begge flytter veldig mye luft, og bråker omtrent like mye!:-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    frdrk: Har du vurdert vannkjøling? Om du drar det temaet et stykke, kan du oppnå en tilnærmet lydløs PC.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EirikBækken
    Kjøle egenskapene til CNPS9500 er å sammenligne med en tornado, begge flytter veldig mye luft, og bråker omtrent like mye!:-D
    men så kommer jeg med en ninja med påmontert 120mm yate loon vifte som i tilleg er undrevoltet for nærmest lydløs gange og kjøler bedre!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men så kommer jeg med en ninja med påmontert 120mm yate loon vifte som i tilleg er undrevoltet for nærmest lydløs gange og kjøler bedre!
    hva? hvem? noen som sa noe...nei, tror det bare var susinga fra data'en jeg...

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har den selv. synes den er veldig bra. Hardware.no - Prisguide - CPU-/prosessorkjølere - Zalman CNPS7700-Cu

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæ? Har du glemt å koble til viftekontrolleren? Kjører CNPS9500 på QX6700 her hjemem, og laveste hastighet på kjøleren. Har ellers vifte i PSU og en nedregulert 120 mm bak i kabinettet. Meget meget stillegående.... (eneste som lager litt lyd er GeForce 7900GTX-kortet, samt en viss summing fra diskene, men lite siden de er i gummioppheng).

Men ja; kjører man CNPS9500 på full guffe bråker den. Jeg har imidlertid brukt denne typen kjøler nå i tre forskjellige systemer den siste tiden med prosessorer som utvikler ganske mye varme (FX-62, XQ6700, P D 840) og på ingen systemer er jeg i nærheten av behov å trenge å kjøre opp hastigheten. Og avkjølingen av kabinettet ellers er "begrenset" til det som strengt tatt er nødvendig, intet mer.

Jeg tror også hvis du søker opp tester og erfaringer på nettet ellers, er finner du nok særdeles få som ikke er enig om at dette er en av de mest stillegående og effektive kjølerne på markedet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Hæ? Har du glemt å koble til viftekontrolleren? Kjører CNPS9500 på QX6700 her hjemem, og laveste hastighet på kjøleren. Har ellers vifte i PSU og en nedregulert 120 mm bak i kabinettet. Meget meget stillegående.... (eneste som lager litt lyd er GeForce 7900GTX-kortet, samt en viss summing fra diskene, men lite siden de er i gummioppheng).

Men ja; kjører man CNPS9500 på full guffe bråker den. Jeg har imidlertid brukt denne typen kjøler nå i tre forskjellige systemer den siste tiden med prosessorer som utvikler ganske mye varme (FX-62, XQ6700, P D 840) og på ingen systemer er jeg i nærheten av behov å trenge å kjøre opp hastigheten. Og avkjølingen av kabinettet ellers er "begrenset" til det som strengt tatt er nødvendig, intet mer.

Jeg tror også hvis du søker opp tester og erfaringer på nettet ellers, er finner du nok særdeles få som ikke er enig om at dette er en av de mest stillegående og effektive kjølerne på markedet.

Jeg er fullt og helt klar over dette, men faktum er at jeg har en Amd X2 3800 som kjører på 2.5 ghz....og føler meg tryggest ved å kjøre den på maks.
    Regner med at dette gjorde ting litt klarere. Men for all del, du har helt rett.
    Bare jeg som klokker!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm

vel den er ikke akkurat så veldig populær på xs.org...
    og kan med 99% sikkerhet si at jeg vil synes din maskin støyer litt mye...
    (har min hdd i scythe quiet drive da hdd bråker for mye)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fullt og helt klar over dette, men faktum er at jeg har en Amd X2 3800 som kjører på 2.5 ghz....og føler meg tryggest ved å kjøre den på maks.
    Regner med at dette gjorde ting litt klarere. Men for all del, du har helt rett.
    Bare jeg som klokker!
    er jo bare å følge med på tempen. Og er maskinen stabil på laveste hastighet så er det jo ikke noe vits å kjøre på maks. x2 på 2.5Ghz er jo ikke allverdens. stock volt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel den er ikke akkurat så veldig populær på xs.org...
    og kan med 99% sikkerhet si at jeg vil synes din maskin støyer litt mye...
    (har min hdd i scythe quiet drive da hdd bråker for mye)
    Vel, ExtremeSystems-siten er kanskje ikke helt den rette referansen -- vi snakker om en site mer eller mindre dedikert i henhold til overklokking, og da overklokking på et nivå eller to høyere enn det de fleste som overklokker styrer med..... Poenget er ellers at kjøleren normalt sett er i stand til å kunne avkjøle alle prosessorene på markedet nå effektivt på laveste hastighet. Hvorvidt kjøleren er relevant for avanserte kravstore overklokkere blir et litt annet element. Men riktignok er dette en kjøler som etter min erfaring også gir et kurant utgangspunkt for overklokking også.

Her nå ligger min QX6700, standard klokket, i et Antec P150 med 120 mm bak på laveste hastighet og uten 120 mm i PSU på ca. 40 grader idle og rundt 55 grader under lengre tid med full belastning på alle fire kjernene.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns det er veldig relevant! utrolig mange med masse kompentanse, kan ikke sammenlignes med diskusjon.no feks.
    Overklokkere trenger de beste kjølerene de kan få så på hvilket område mener du
    9500 er bedre en f.eks ninja, som jeg ikke trenger å ha vifte på engang med opteron 146 @ 2.5Ghz. og selv da så kjøler den mye bedre enn stock kjøleren til amd!

Hva er tempen din med Core temp?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers
    http://avforum.no/forum/generell-htp...light=speedfan

Jeg har to PC-er. På soverommet:
    AMD 3000+ med Zalman cnps7000Cu

På stua:
    Intel p4 2.8@3GHz med thermaltake XP120 og PAPST 120mm vifte.

Begge PC-ene benytter software-kontroll av vifter slik at de ikke bråker mer enn de absolut må for å unngå overoppheting. Resultatet av dette er dramatisk siden viftene ellers normalt ville gå på 12V, soveromspc-en min kjører ofte med vifta skrudd helt av, avhengig av romtemperatur og hva den jobber med.

Jeg har i rundt 10 år engasjert meg i å få mer stillegående PC-er, lest og deltatt i diskusjoner på silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers og Hardware.no og kjøpt dippedutter fra Microplex Norge AS

-k

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •