CPU kjøler med lavt lydnivå - tips ønskes! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 64
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    kjøp zalman vifte de er minst like gode som Ninja og div andre...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Recommended Heatsinks | silentpcreview.com

"CPU heatsinks are usually packaged and marketed with a fan, which explains the rise of the moniker HSF, heatsink fan. Most hardware web sites test the HSF as an integrated unit. For SPCR, this is not an ideal way to do things, mainly because almost all fans supplied with HS are too loud. If we had to test and use them in stock form, we would recommend less than 1% of all the HSF on the market.

We consider the heatsink and mounting system together as a unit. The heatsink's intrinsic cooling power is determined mainly by its radiating surface area, the heat transfer coefficient of its materials, the spacing and number of fins, the geometry, the smoothness and flatness of the CPU contact surface, and overall mass. The mounting system is mentioned because it is critical in maintaining the all-important contact between CPU and heatsink. The amount of pressure brought to bear on the interface also affects cooling. Some clips are poor; others are integrated wonderfully into the heatsink. Increasingly, the overall mass is becoming important as HS get bigger, taller and heavier: The cantilever effect in any tower case can put tremendous stress on the vertically mounted motherboard.

We assess the cooling power of the heatsink with a quiet reference fan at 5, 7 and 12V. Occasionally we also try 9V. By testing the heatsinks this way, we remove the advantage of powerful noisy fans, which represents the common cheap, brute-force method of cooling. (The reviews also show results with the stock fan at normal voltage.) There are exceptions with units that are designed with the specific fan as part and parcel of the package, sometimes built right into the HS.

One of our reference 80mm fan is a Panaflo FBA08A12L, a quiet 80mm fan. Panasonic's specifications:
    • 12VDC, less than 0.1 Amp
    • 21 dBA/1m at 12V (we've measured it at 24 dBA/1m)
    • 1900 RPM
    • 24 CFM (cubic feet per minute)
    • Modified sleeve bearing (hydrowave)

...

Zalman Reserator1 Fanless External Watercooling System
    Q:9
    CPU: 478, K8, A
    Comments:It doesn't really belong here but until we have more Water Cooling systems to recommend, this will do: This fanless external tower WC HS/pump is the quietest, powerful CPU cooling system we know of. Aug/04 (Update Jan '06: There have been a fair number of pump problems reported by users. Zalman seem to have provided good warranty service.)
    $: 200-260
    Source: Zalman Reserator1 Fanless WC System | silentpcreview.com

Thermalright Ultra-120
    Q:9
    CPU:K8, 775
    Comments:Huge tower heatpipe heatsink just edges the Ninja for cooling.Works great with a Nexus 120 fan. Heavy, cannot be rotated 90 degrees on K8 socket. Check on AM2 clip. Aug/06
    $:50
    Source:Thermalright Gets Back on Top with the Ultra-120 | silentpcreview.com

Scythe Ninja
    Q: 8.5
    CPU: 478, K8, 775
    Comments:Huge tower heatpipe heatsink with loosely spaced fins, one of the biggest in the enthusiast PC cooling market today. It also happens to be just about the best performer we've tested. Can be run w/o a fan in near proximity of case fan(s) but works great with a Nexus 120 fan. Heavy, but much of the weight is in the base. Decent mounting clips, mounts with fan in any "direction". Jan/06.
    $:~50
    Source: Scythe SCNJ-1000 Ninja heatsink | silentpcreview.com

Thermalright XP-120
    (similar to more universal SI-120)

Q: 8
    Comments: Large area of aluminum fins profiled to clear motherboard components, nickel-plated copper base and five heatpipes for a very light (370g) HS designed for a 120mm fan. With the right quiet 120mm fan, it's both super quiet and cools incredibly well. Sept 22/04
    $: ~50
    Source: Thermalright XP-120: 1st 120mm fan CPU heatsink | silentpcreview.com

Zalman 9500CU
    Q: 8
    Comments: Zalman's first CPU heatsink to use heatpipes and cross-flow fan configuration; it's the most sophisticated implementation of a CPU heatpipe HSF. A top performer, but the 92mm fan acoustics could be better. Can be freely rotated for best airflow configuration. Modest weight considering the performance and all-copper construction. Jan 2006. AM2 clip in latest production models.
    $:~60
    Source: Zalman CNPS9500 LED heatsink/fan | silentpcreview.com

..."
    (lista fortsetter langt nedover.... Trykk på linken om du er interessert)

-k

"

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martinreime
    kjøp zalman vifte de er minst like gode som Ninja og div andre...
    Eh nei! det er jo det som er poenget, de er ikke det!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    liker spcr.com godt. eneste som er litt synd er at de ikke har testet flere kjølere...

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da går jeg mest sansynelig for Noctua eller Scythe, eneste jeg fortsatt er litt urolig for er vekten...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frdrk
    Da går jeg mest sansynelig for Noctua eller Scythe, eneste jeg fortsatt er litt urolig for er vekten...
    Jeg mener at thermaltake har effektive kjølere nedi 300g?

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er kjøler thermaltake like bra og stille som Noctua? Er det slik at cpu kjølern er skrudd fast i kabinettet under hovedkortet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, jeg mente thermalright. Og hvis du leser den guiden jeg linket til lengre opp så finner du at dette er noen av de mest effektive kjølerne på markedet.

Thermalright XP-120: 1st 120mm fan CPU heatsink | silentpcreview.com

Denne veier f.eks 370g og er den 3. høyest anbefalte på recommended-lista til silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers

Lista finner du her:
    Recommended Heatsinks | silentpcreview.com

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt er det i dag lett å få tak i svært effektive kjølere. Spørsmålet er bare om du skal ha en høy eller bred-og-lav formfaktor, og om du er interessert i overklokking eller ultra-lav-støy.

Zalman har levert gode kjølere lenge, men den siste tida har de mistet forspranget, mye pga vifter med unødvendig mye støy.

Merk at med en kjøler som er godt dimensjonert i forhold til cpuen sin varmeutvikling, luftgjennomstrømning og romtemperatur så kan du kjøre vifta på svært lavt turtall. På soveromspc-en min så stopper vifta ofte helt opp. Dette gjøres automatisk slik at du slipper å rote med pot-meter eller noe annet.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er kjøler thermaltake like bra og stille som Noctua? Er det slik at cpu kjølern er skrudd fast i kabinettet under hovedkortet?
    Noctua er skrudd fast i hovedkortet. De fleste hovedkort støtter dette i dag men en sjekk dette før du eventuelt bestiller denne kjøleren.

Så lenge hovedkortet er skrudd bra fast i kabinettet og den får stå i fred, har du ingen ting å være redd for.

Jeg har prøvd mye forskjellige kjølere, blant annet vannkjøling, i leting etter stille kjøling og dette er den beste kjøleren jeg har prøvd. Når og hvis du kjøper denne kjøleren, skjønner du det når åpner pakken...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville ikke bekymret meg for vekta. finnes kjølere som veier nesten 1kg uten at det gjør noe. Du farter vel ikke på lan i tide og utide?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det som er greia vettu, er på lan innimellom.
    Leste nettopp følgende på Zalman sine nettsider:

1.Maximum weight specified for a cooler is 450g for Intel Socket 775. Special care and attention must be taken when moving a computer equipped with a cooler exceeding the specified weight limit. Zalman Tech Co., Ltd. Is not responsible for any damage that occurs when moving a computer.

stemmer dette? Uansett hvis det stemmer hva slags "Special care" er det snakk om hvis jeg skal flytte dataen? Må jeg bære den vannrett?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Special care" betyr kort og godt at du må være særlig varsom, og passe godt på at ikke maskinen utsettes for slag eller støt.
    En kjøler som veier 5-600 gram, vil fort "veie" det mangedobbelte om maskinen settes litt brutalt på gulvet!
    Nå er det kanske ikke fullt så farlig med dagens maskiner, som det engang var når kjølerfestene begrenset seg til de tre tappene på hver side av f.eks en Socket "A" CPU.
    Likefullt vil et "røsk" fra en såpass tung kjøler også kunne skade dagens hovedkort, og du vet jo hva det betyr.
    Skal man være på den sikre siden, så er det faktisk best å demontere (idiotisk store) kjølere fra maskinen under transport!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ninja i broderen sin maskin. har hatt med maskinen til fattern, hatt den på bussen og så videre. det er ikke så kritisk som du tror. ikka at du trenger å slenge kassa rundt uansett. det er jo harddisker ++ å tenke på og!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mye god info!
    Fant nå ut at Noctua kjølern kommer uten vifte, noe jeg ikke hadde regna med til den prisen.
    Thermalright virka jo veldig bred og lav, noe som ikke vil gå pga de kjøleribbene som sitter på hovedkortet, bortsett fra den som heter Ultra, men den finner jeg ikke i noen nettbutikker. Så da sitter jeg igjen med scythe ninja eventuelt..

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    . det er ikke så kritisk som du tror. ikka at du trenger å slenge kassa rundt uansett. det er jo harddisker ++ å tenke på og!
    Tro kan man gjøre i kirken. ;-)
    Om man håndterer PC´n såpass røft at det kan skade diskene, så tør jeg i alle fall ikke å tenke på hva som skjer med (tung) kjøler og hovedkort!
    Det blir litt galt å undervurdere faren for mulige skader som en konsekvens av en tung kjøler.
    Óg; Jeg tror ikke, jeg vet. ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg jeg endelig har bestemt meg :-P Blir nok en sånn en

Komplett.no - Scythe Ninja PLUS Rev. B CPU Kjøler, 120 mm vifte, Socket 478/775/754/939/940/AM2

Hvordan er den tror dere den medfølgende viften på denne er?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vifta er grei den. selv hadde jeg byttet den ut med en yate loon d12-sl12(som jeg jo har noen av...)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mye god info!
    Fant nå ut at Noctua kjølern kommer uten vifte, noe jeg ikke hadde regna med til den prisen.
    Thermalright virka jo veldig bred og lav, noe som ikke vil gå pga de kjøleribbene som sitter på hovedkortet, bortsett fra den som heter Ultra, men den finner jeg ikke i noen nettbutikker. Så da sitter jeg igjen med scythe ninja eventuelt..
    De Komplett selger er vel med vifte. Dvs, de selger de både med og uten vifte.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Scythe Ninja PLUS bestillt hos komplett.no Gleder meg til monteringa, tror jeg:???:

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •