CPU kjøler med lavt lydnivå - tips ønskes! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 64
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Glemte å nevne at nevnte 146 alltid kjører 100% load pga F@H...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei! viss du ønsker midre bråk av CPU-kjøleren, så kan du kjøpe "kjølepasta" på den nærmeste Databutikk. Har du noen gang hatt av CPU'en noen gang? Jeg tok en gang av CPU'en min, og tørket av dette stoffet, etterpå ble cpu'en ekstremt varm nettop pga at kjølepastaen var vekk. Kjølepastaen demper både temp, og støy. Det var herlig når vifta ble rolig. Du kan prøve dette, men det kan være at CPU'en din er ødelagt, viss du har kjørt pc'en lenge, uten kjølepasta... Prøv dette, og viss dette ikke er problemet, så skadet det i hvertfall ikke å prøve

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to HTPCer i stuen, den ene har AMD XP2600@2600 på vannkjøling og nr 2 har AMD 3700+@2600 med Zalmann 7000. Begge er montert i liggende HTPC kabinett.
    Begge er veldig stille, mest fordi alle vifter og disker er montert med gummioppheng. Støy som forplanter seg i kabinettet er det som lager mest
    bråk er min erfaring.

HT

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    syns det er veldig relevant! utrolig mange med masse kompentanse, kan ikke sammenlignes med diskusjon.no feks.
    Overklokkere trenger de beste kjølerene de kan få så på hvilket område mener du
    9500 er bedre en f.eks ninja, som jeg ikke trenger å ha vifte på engang med opteron 146 @ 2.5Ghz. og selv da så kjøler den mye bedre enn stock kjøleren til amd!

Hva er tempen din med Core temp?
    Jeg sier ikke at Ninja er dårlig - det jeg mente ikke var korrekt var at CNPS9500 hørtes ut som en tornado, som du påstod.

Med Core Temp ligger varmeste kjerne nå på 65 grader etter 15-20 minutter med fire instanser av CPU Burn-In (kaldeste på 62 grader). Kjører en XQ6700 ES (B3), så det er mulig at denne kan være litt varmere enn endelig versjon. Kjører dette på Asus P5B-E i et Antec P150 (med original kabinettvifte på laveste hastighet). Sa i sted at jeg ikke hadde 120 mm på PSU, men glemte at jeg hadde byttet PSU, så kjører med en FSP BlueStormII 500 med 120 mm vifte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frdrk
    Har litt problemer med høyt lydnivå ifra cpu vifta og ønsker og bytte den ut. Har ikke noe særlig mer enn 350 kroner tilgode. Pcen min består nå av:
    DFI LanParty 875P-T, Intel Pentium 4 3,4 Ghz og opp på denne står bråkmakeren, standard vifta fra Intel som fulgte med prosessoren.

Skulle gjerne hatt noe tips om en kjøler som bråker endel mindre, for nå er det helt forferdelig, spessielt hvis rom temperaturen stiger litt. Uansett alle tips motas med stor takk!
    Standardkjølerne bråker gjerne litt ja. Men har du sjekket i BIOS at styring av prosessorviften er riktig innstilt? Husker ikke hvilke opsjoner DFIs 875-kort hadde på dette området, men man kan sjekke. Men likevel må det nok trolig en annen kjøler til for at det skal bli stille....

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martinreime
    hei! viss du ønsker midre bråk av CPU-kjøleren, så kan du kjøpe "kjølepasta" på den nærmeste Databutikk. Har du noen gang hatt av CPU'en noen gang? Jeg tok en gang av CPU'en min, og tørket av dette stoffet, etterpå ble cpu'en ekstremt varm nettop pga at kjølepastaen var vekk. Kjølepastaen demper både temp, og støy. Det var herlig når vifta ble rolig. Du kan prøve dette, men det kan være at CPU'en din er ødelagt, viss du har kjørt pc'en lenge, uten kjølepasta... Prøv dette, og viss dette ikke er problemet, så skadet det i hvertfall ikke å prøve
    Håper ingen kjører uten kjølepasta! selv bruker jeg AS5...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det martinreime skriver, er jo (nesten) helt borti veggene!
    Termisk pasta mellom CPU / IHS og kjøler, er en absolutt nødvendighet for et godt resultat!!
    Kombinasjonen "perfekte flater" mellom IHS og kjøler eksisterer kort og godt ikke, i den forstand som at det alltid vil være en forskjell mellom disse.
    Dermed må man ty til hjelpemidler som kan utligne denne forskjellen, og i så måte er AS5 utmerket som varmetransportør.
    Man kan imidlertid gjøre endel for å utligne forskjellen mellom flatene, ved å plane disse vha sliping / lapping.
    Dermed vil man også redusere tykkelsen / behovet for termisk pasta, og oppnå et bedre resultat, temperaturmessig.
    Som i sin tur vil sørge for en lavere hastighet på kjølevifta, forutsatt at denne er temperaturregulert.

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har svært god erfaring med vannkjøling.
    Har et delvis selvbygget anlegg i min pc med frittstående reservoar
    som rommer et par liter så slipper jeg kjølevifte og radiator også.

Får aldri en støyfri pc med vifter men det finnes mye bra der ute med
    svært redusert støynivå, får som regel hva man betaler for.
    Microplex Norge AS har det meste.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redline
    Har svært god erfaring med vannkjøling.
    Har et delvis selvbygget anlegg i min pc med frittstående reservoar
    som rommer et par liter så slipper jeg kjølevifte og radiator også.
    Tell me about it! Betydningen av flow i et vannkjølingssytem - Hardware.no
    Har også "et par" andre innlegg i denne kategorien, og har jo nevnt vannkjøling som en opsjon allerede... ;-)
    Bortsett fra det, så behøver du nok litt mer enn et par liter i reservoaret, om du vil oppnå noenlunde greie temperaturer.
    Ellers er jo vannkjøling absolutt å anbefale, når det kommer til støyreduksjon.

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi sann, mange som hadde svart her. Kikka litt på de kjølerne eXa og Gwandorian nevnte men finner ikke ut om de passer hovedkorte mitt... på zalman sine nett sider derimot er det lister hvor det står om kjølern passer.. Fant da endel zalman kjøere som passer. Vannkjøling er uaktuelt. Kommer til og kjøpe En Zalman hvis jeg ikke finner ut om Scythe passer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest alt her, men har du plass og riktig socket så anbefaler jeg denne:
    Komplett.no - Noctua NH-U12F, 4 Dual-Heat-Pipes, 120mm vifte,17dB(A),socket 775/754/939/940/AM2
    Har brukt den tidligere da jeg hadde miditower, veldig bra kjøler. Er verdt de ekstra kronene utover 350.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så jo veldig fin ut den, 17 db er ikke mye, men vekten var da voldsom 700 gram.. er ikke den veldig mye belastning på hovedkortet da?

Da står det mellom Noctua, Scythe eller Zalman.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ninja kommer med festemuligheter til socket 754\939\940\478\775 og am2 så ikke noe problem der både nå og i framtiden.
    Noctua kjøleren er og ett veldig godt valg!

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan så absolutt anbefale denne her hvis du har plass: Hardware.no - Prisguide - CPU-/prosessorkjølere - Thermaltake Blue Orb II

Har den selv og den er tilnærmet lydløs.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, er klar over at de passer cpuen men greia er at enkelte kjølere som er veldig brede i bunnen ikke vill passe pga. kjøleribbene..

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilket hovedkort har du?
    Edit: never mind, sto jo i første post. Er ingenting som står i veien der så null problem!

den blue orb2 greia går i samme klasse som de eldre zalman kjølerene. anbefaler ikke den...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alabama
    Har ikke lest alt her, men har du plass og riktig socket så anbefaler jeg denne:
    Komplett.no - Noctua NH-U12F, 4 Dual-Heat-Pipes, 120mm vifte,17dB(A),socket 775/754/939/940/AM2
    Har brukt den tidligere da jeg hadde miditower, veldig bra kjøler. Er verdt de ekstra kronene utover 350.
    Kan stille meg enig med denne. Meget god kjøler. Brukte imidlertid en annen vifte når jeg testet den (coolink 120mm 12dB). En mindre 92mm-versjon finnes også, og kan vel passe bedre i en del HTPC-kabinetter.

Mistet dessverre NF-U12-kjøleren i gulvet da den skulle monteres inn i en ny PC

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg verken montert Noctua eller zalman 9500 på Socket 478, men mener å huske at Noctua-kjøleren ikke var av det enkleste å montere på verken LGA775 eller Socket 754/939...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte denne viften:
    Komplett.no - Nexus 120mm Real Silent Vifte, Sort & Hvit, 22,8 dB(A), 36,87 CFM, 3 Ledninger

Kjøleren veier litt så man bør være forsiktig når man fester og flytter den i etterkant.

Syns selv at selve monteringen var grei, men finn fram noen lange strips når du skal feste viften. Men alt kommer ann på om man har nok plass, denne kjøleren er den største jeg noen gang har monternt i en pc. Er ikke alt for bred men høy.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker kun yate loon vifter(d12sl-12). Det er de som lager nexus sine vifte. Men yate loon får jeg til langt under halve prisen av de der. Nexus kjører viftene på en litt lavere hastighet men d12sl-12 viftene undervolter så bra uansett at det ikke spiller noen rolle

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •