Verdens enkleste "HTPC" :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Verdens enkleste "HTPC" :)

IDÉ: Lage meg en "videomaskin" (for opptak fra tv) med EPG og fjernkontroll

HAR: En gammel pc - XP1800, 512MB Ram, VIVO-skjermkort fra ATI

TRENGER: tv-kort?, programvare, fjernkontroll, nytt skjermkort?

TV-kort - jeg antar at jeg trenger tv-kort. For det funker vel ikke å koble noe tv-ut greier fra tv gjennom SCART og inn på VIVO-kortet?

Programvare - Hadde tenkt å bruke Media Portal, hvis ingen har noen gode Linux-forslag eller andre? (Orker ikke forholde meg til M$)

Fjernkontroll - Er dette noe som følger med tv-kortene, eller må jeg kjøpe utenom?

Nytt skjermkort - Ser på krav-spekken til Media Portal og ser at de krever skjermkort med DX 9.0-støtte. Er dette et absolutt-krav? Finnes det andre mediasenterprogrammer som dropper dette kravet?

Og hva er egentlig fordelen med å ha 2 tv-tunere?

Planen er å sette pcen bak tven, der den ikke synes. Kabinettet er nemlig litt stort. Hehe :P
    Tven er en 28" Samsung PAL CRT 00-modell , og jeg ser heller ikke så mye på tv, så kvaliteten er ikke så viktig, bortsett fra at den bør noenlunde matche tv-bildet. Trenger ihvertfall ikke noe digital-greier (tror jeg?!). Har signaler fra Canal Digital gjennom kabel (Oslo).

Jeg vil gjøre dette enklest mulig (men fortsatt en slags HTPC, altså kjøpe harddisk-opptager er ikke aktuelt). Har ikke så mye tid å bruke på prosjektet, derfor enkelt. =)

Som sagt; enkelt og greit, men fortsatt fylle de funksjoner jeg ønsker (altså EPG, fjernkontroll, video-opptak, (timeshift), helt kurant bildekvalitet).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAR: En gammel pc - XP1800, 512MB Ram, VIVO-skjermkort fra ATI
    Hvilken grafikkprosessor er det på dette?

TV-kort - jeg antar at jeg trenger tv-kort. For det funker vel ikke å koble noe tv-ut greier fra tv gjennom SCART og inn på VIVO-kortet?
    I teorien kan du bruke f.eks. en videospiller som tuner koblet til videoinngangen. Praktisk er det imidlertid ikke ettersom kanal da må skiftes på videoen.

Programvare - Hadde tenkt å bruke Media Portal, hvis ingen har noen gode Linux-forslag eller andre? (Orker ikke forholde meg til M$)
    Tja. Myth kan vel være velegnet. Skal du kjøre Linux kan valg av TV-kort være litt mer sensitivt. Er ikke helt oppdatert på det området nå, men tidligere var det i hvert fall veldig grei støtte for Hauppauge-kort under Linux.

Fjernkontroll - Er dette noe som følger med tv-kortene, eller må jeg kjøpe utenom?
    Det kommer an på TV-kortet du kjøper. Med noen kort følger MS MCE-fjernkontrollen med. Kurant sak egentlig, og vil nesten tro det finnes Linux-støtte.

Nytt skjermkort - Ser på krav-spekken til Media Portal og ser at de krever skjermkort med DX 9.0-støtte. Er dette et absolutt-krav? Finnes det andre mediasenterprogrammer som dropper dette kravet?
    Årsaken til at de setter krav til DX9 er at de da kan bruke en del features som gir bedre videokvalitet og som er støttet av alle DX9-kort. Videre støttes DXVA slik at videoforbedringsteknikker som ligger i maskinvaren enklere kan utnyttes. Hvis dette skal kjøres under Linux vil jeg tro de benytter en del andre teknikker. Kjenner selv ikke Media Portal spesielt godt, verken i teori eller praksis.

Spesielt om du har en en LCD-TV. plasma-TV eller projektor vil forskjellen mellom grafikkortene, selv på vanlig DVD-avspilling, bli merkbar. Med prosessoren du har i systemet vil vel ellers HD-avspilling ikke være spesielt aktuelt uansett....

Og hva er egentlig fordelen med å ha 2 tv-tunere?
    1. Se på TV mens man tar opp
    2. Ta opp to ting samtidig.

Hvordan dette i praksis blir med en XP 1800+-prosessor tør jeg ikke svare på....

Tven er en 28" Samsung PAL CRT 00-modell , og jeg ser heller ikke så mye på tv, så kvaliteten er ikke så viktig, bortsett fra at den bør noenlunde matche tv-bildet. Trenger ihvertfall ikke noe digital-greier (tror jeg?!). Har signaler fra Canal Digital gjennom kabel (Oslo).
    Har du dekoder fra Canal Digital som du må bruke? I så kan det gi helt andre krav til løsninger når det gjelder opptak. Evt. om du er på et eldre anlegg uten at du bruker dekoder, så kan det være at de planlegger å oppgradere dette til en digital løsning? For at TV-kort skal "fungere" trenger de et analog signal, altså "antennekabel" koblet til. Går alt via dekoder, selv om man har analog løsning eller digital, vil TV-tuneren på et TV-kort ikke bli brukt. Man kan da egentlig hente TV-signalet fra dekoderen inn via videoinngang på f.eks. grafikkort og kanal må skiftes på dekoderen hvis man ikke har en løsning på PCen som "simulerer" fjernkontrollen til dekoderen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, her var det mye.

Vet ikke hvilken grafikkprosessor det er. Det er et Sapphire X300 VIVO-kort.
    Og jeg er nesten sikker på at det har DX 9.0 så den biffen er ihvertfall grei.

Jeg skal ikke ta opp (eller spille av) HD-materiale, så prosessoren skal holde fint.
    Ettersom det er hardware mpeg2-koding på kortet jeg har tenkt å bruke (Win-TV PVR ....) så regner jeg med at mye av lasten blir lagt på kortet og ikke prosessoren.

Jeg har signal gjennom antenne-kabelen (er tilknyttet kabelanlegg), så det er ingen dekoder inne i bildet. Men det kan være et poeng at CD har tenkt å oppgradere til digital innen ikke altfor lenge. Det betyr vel at min planlagte analoge løsning ikke lenger vil fungere. Eller vil det være 2 parallelle signaler en periode (et par år)?

Det har også kommet meg for øre at Hauppage Win-TV-kortene ikke samarbeider så bra med VIA chipset? Noen som kan bekrefte dette? Må jeg kanskje droppe disse planene helt og heller gå for en digital løsning (og dermed noe annet enn Hauppage) hvis CD har planer om å skifte til digitalt nett snart..?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så mangt som kan ha problemer i kombi med litt eldre VIA-brikkesett. Pass på å ha VIAs drivere installert - kan være litt feilfiks i de kontra det som ligger standard i OSet. Selv ingen erfaring med VIA og Hauppauge.

Hvilke planer CD har for ditt område kan du kanskje sjekke med dem. Inntrykk av at det jobbes hardt nå med å digitalisere mange steder.

Digital løsning: Veldig vanskelig, pga. de digitale signalene er kryptert....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •