Ny HTPC kommet! Avforum inspirert! Ny test - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 106
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Kan gjerne prøve, men høyeste bitrate jeg kan finne i dette programmet er 2.1 mbits
    Jeg mente denne:
    Windows Media Encoder

mvh
    Knut

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan jeg endelig legge diskusjonen død. Maskinen takler hd i god stil. Koblet til hdspiller til htpc og kjørte orginalt hd-dvd matriale gjennom. I snitt lå cpuload på 30% ved 25mbit.

Testet ulike filmer:
    Serenity
    Fear and loathing in Las Vegas
    Aeon Flux.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...men var materialet H-264 kodet, og hvilken bitrate?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må dere få bygget denne AVforum-HTPCen snart!! Noen og enhver av oss har lyst på en sånn en

Ellers mange fornuftig innspill Homealone, Knutinh og andre har kommet med. Inspirerende. Men ligger fortsatt litt "høyt" for meg noen av diskusjonene.

Forresten; det HTPC-kabinettet som Homealone har valgt, er ikke det 1 cm høyere enn den som det offisielle AVforumet har valgt? Tenkte bare å nevne det, siden det er så mye diskusjon om høyde og plassproblemer :twisted:

Zalman HD160 - 16 cm høyt (offisielt AVforum kabinett)
    Silverstone SST-LC17 - 17 cm høyt (Homealone)
    Silverstone SST-LC16M - 17 cm høyt (Knutinh)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...men var materialet H-264 kodet, og hvilken bitrate?
    I gjennomsnitt var det 25 mbit bitrate. Vet ikke åssen det er kodet. Står ingenting på cover. Alt er orginale hd-dvd plater. Ikke kopier eller noe slikt.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle de tre titlene du nevner er kodet med VC-1, som ikke er like maskinkrevende som h264.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer. Sto noe i power dvd om dette. Da er vi like langt. Testet også Jarhead og Corpses Bride. Samme resultat.

Dette var altså orginale hd-dvd filmer. Er alle kodet slik? Ser ikke grunnen til alt hysteriet dersom orginalmatriale er kodet anderledes enn h264. Har noen en orginal hd-dvd film kodet i h264 jeg kan teste?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer. Sto noe i power dvd om dette. Da er vi like langt. Testet også Jarhead og Corpses Bride. Samme resultat.

Dette var altså orginale hd-dvd filmer. Er alle kodet slik? Ser ikke grunnen til alt hysteriet dersom orginalmatriale er kodet anderledes enn h264. Har noen en orginal hd-dvd film kodet i h264 jeg kan teste?
    Både HD-DVD og BluRay tillater MPEG2, VC1 eller h264 som codecer. BR tillater noe høyere båndbredde.

Såvidt jeg har fått med meg så var de første BR utgivelser typisk MPEG2 mens de nå er typisk h264. HD-DVD har typisk hatt VC1 hele veien.

VC1 og h264 gir dramatisk bedre bilde pr bit enn MPEG2, men krever mer cpu.
    Mer båndbredde gir bedre bilde enn lav båndbredde men krever mer cpu.
    VC1 skal visstnok kreve endel mindre cpu enn h264.

Hvis du skal lage en maskin som skal kunne spille "alt" av HD så er det naturlig å plukke ut BluRay h264-utgivelser med høyest mulig båndbredde for testing, slik anandtech gjorde i sin test.

HD DVD - Wikipedia, the free encyclopedia
    Disc BD-ROM HD DVD-ROM 3X DVD-ROM DVD-ROM
    Storage capacity single layer 25 GB 15 GB 4.7 GB 4.7 GB
    Storage capacity dual layer 50 GB 30 GB 8.5 GB 8.5 GB
    Video codecs MPEG-4 AVC (H.264) / VC-1 / MPEG-2 MPEG-4 AVC (H.264) / VC-1 / MPEG-2 MPEG-4 AVC (H.264) / VC-1 / MPEG-2 MPEG-2
    Maximum data transfer rate 54.0 Mbit/s 36.55 Mbit/s 36.55 Mbit/s 10.08 Mbit/s

List of HD DVD releases - Wikipedia, the free encyclopedia
    List of Blu-ray releases - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan jeg endelig legge diskusjonen død. Maskinen takler hd i god stil. Koblet til hdspiller til htpc og kjørte orginalt hd-dvd matriale gjennom. I snitt lå cpuload på 30% ved 25mbit.

Testet ulike filmer:
    Serenity
    Fear and loathing in Las Vegas
    Aeon Flux.
    Oppløsning?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Oppløsning?
    Allle filmene var i 1080p. Må dessverre gi opp mer testing. Finner rett og slett ikke noe matriale som er tungt nok for å tilfredstille alle her.

Tyngste matriale var X-men 3. 1080p h264 kodet. I snitt en bitrate mellom 25-30 mbit.

Cpuload rundt 30%. Alt gikk flytende. Må tilføye at maskinen er klokket til 3.2 ghz

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Allle filmene var i 1080p. Må dessverre gi opp mer testing. Finner rett og slett ikke noe matriale som er tungt nok for å tilfredstille alle her.
    8-) Hvis problemet er å finne materiale som er tungt nok til å nedlaste maskinen så kan jo det tas som en indikasjon om at den er kjapp nok til ditt bruk.

Jeg er bare skeptisk til å dra en almenn regel ut fra det når vi har testen på anandtech som sier sitt.

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå testet alt hd-matriale jeg kan få fingrene i. Virker som om mye av det er kodet slik at det passer med slapp hardware. Med mindre noen har noe skikkelig tungt matriale liggende så setter jeg strek nå.

Vil anta at drivere vil øke ytelsen betraktlig og at dette vil hjelpe.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor lager du ikke selv en film i h264 format med så høy bitrate du klarer. Lag gjerne 10 min utsnitt fra en film der det er mye som skjer, så tester du da å spille av denne.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Hvorfor lager du ikke selv en film i h264 format med så høy bitrate du klarer. Lag gjerne 10 min utsnitt fra en film der det er mye som skjer, så tester du da å spille av denne.
    Har aldri gjort noe slikt, men prøvde her forleden. Fikk bare feilmeldinger om manglende støtte for dette og hint...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anta at drivere vil øke ytelsen betraktlig og at dette vil hjelpe.
    Helt enig. Både nvidia, ati og avspillerprodusentene vil nok komme med mer optimaliserte løsninger etterhvert.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    min burk er ganske lik, E6600, p5w dh deluxe, 2GB geil ram og 7950GT... den drar 720p x264 "glatt som silke".. har ikke testa 1080i, men antar at det ikke blir noe problem

poppiuz: det lydkortet gjør seg godt, spesielt om du vil spille litt, og da helst gjør det med 5.1 lyd digitalt .. ellers må en belage seg på å ha både analog og digital overføring til forsterker. Skal du kun bruke htpcen til å spille av dvd/hd-materiale med dts/DD-materiale så trenger du i og for seg kun spdif med passthrough
    Jeg kjører full HD på min AMD 3700+, 2GB Ram og x1950Pro.

Man trenger ikke spesielt ny hardware for å få til det. Når det blir ny HTPC på meg blir det mATX og Mobile prosessor. Selv den har ingen problemer med å dra full HD.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagern
    Jeg kjører full HD på min AMD 3700+, 2GB Ram og x1950Pro.

Man trenger ikke spesielt ny hardware for å få til det. Når det blir ny HTPC på meg blir det mATX og Mobile prosessor. Selv den har ingen problemer med å dra full HD.
    Hvis du leser diskusjonen så vil du oppnå større innsikt i problemstillingen.

Kort fortalt:
    Slike tråder finnes det mange av på dette forum. Man ønsker gjerne å finne ut hvilken hardware/software som er nødvendig for å spille av HD-DVD eller BluRay med "worst-case" innhold, f.eks 40mbit 1080p h264. Hver uke er det en som poster i tråden og påstår at dette "ikke er noe problem, jeg spiller av HD på min pentium 3 1GHz".

Dette er sikkert fint for deg, men de fleste her inne har lastet ned HD-klipp og spilt dem av fin, hvis du ikke er klar over at forskjellig bitrate/codec gir forskjellig cpu-belastning så har du sannsynligvis enda litt å lære?

-k

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabinettet du har valgt har jeg også. Selv er jeg meget fornøyd med det siden det passer vennkjølingen min med små modifikasjoner.. Det har god plass , har ikke hatt noe problem med høye CPU kjølere siden jeg bruker vannkjøling.

For å virkelig vise hvor mye som kan få plass i dette kabinettet ønsker jeg å vise frem bildet fra min uferdige HTPC (den er mer komplett nå ,men venter med å ta bilde til den er helt ferdig). http://i13.photobucket.com/albums/a2...stenferdig.jpg

Her er det av kjøleutstyr: 3stk radiatorer , 2stk vannpumper , GPU , NB og CPU blokker og en masse slanger. Her kjøres også alt i dual slik at det krever nesten dobbelt så mye slanger som om det hadde blitt kjørt singel. Er man kreativ nok så er det utrolig hva man får plass i dette kabinettet. Byttet også ut frontpanelet med en viftestyring for 3kanaler (alle viftene i maskinen). Her kan jeg justere viftene helt ned. Maskinen trenger egentlig ikke viftene pga såpass stort areale på alle radiatorene.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Kabinettet du har valgt har jeg også. Selv er jeg meget fornøyd med det siden det passer vennkjølingen min med små modifikasjoner.. Det har god plass , har ikke hatt noe problem med høye CPU kjølere siden jeg bruker vannkjøling.

For å virkelig vise hvor mye som kan få plass i dette kabinettet ønsker jeg å vise frem bildet fra min uferdige HTPC (den er mer komplett nå ,men venter med å ta bilde til den er helt ferdig). http://i13.photobucket.com/albums/a2...stenferdig.jpg

Her er det av kjøleutstyr: 3stk radiatorer , 2stk vannpumper , GPU , NB og CPU blokker og en masse slanger. Her kjøres også alt i dual slik at det krever nesten dobbelt så mye slanger som om det hadde blitt kjørt singel. Er man kreativ nok så er det utrolig hva man får plass i dette kabinettet. Byttet også ut frontpanelet med en viftestyring for 3kanaler (alle viftene i maskinen). Her kan jeg justere viftene helt ned. Maskinen trenger egentlig ikke viftene pga såpass stort areale på alle radiatorene.
    Skikkelig kult oppsett dette. Bra bilde. Kan du legge ut flere bilder? Gjerne fra ulike vinkler. Greit om du fortalte litt om hvilke komponenter du har brukt og hvordan du har plassert disse.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle gjerne kommet med updates ,men denne maskinen står for tiden på østlandet ,mens jeg har flyttet til vestlandet. Skal hente den om ikke så lenge så det kommer nok noen bilder da.. Som du ser er absolutt en "thight fit": http://i13.photobucket.com/albums/a2...mmradiator.jpg

Før modifikasjoner så kabinettet slikt ut. Alle kabler er selvsagt gjemt for å få bedre luftgjennomstrømning.: http://i13.photobucket.com/albums/a2...ckabinett2.jpg

Ting fra vannkjølingen som er brukt:
    1stk Black Ice extreme 2x80mm. Sitter på utsugingsviftene i akterkant.
    1stk Bigwater Radiator som er strippet for deksel og satt på 12mm nippler.
    1stk Unknown 120mm radiator (fant den liggende).
    2stk Maxijet 1000. Disse er de minste pumpene jeg fant til en rimelig penge. 1000 liter i timen ,mens kun 1.5meter i motrykksegenskaper
    1stk Polarflo TT chrome vannblokk
    1stk Waterchill NB blokk med 12mm nippler
    1stk Magnum GPU blokk
    1stk 5.25" baytank med 4stk inn/utganger
    8 , 10 og 12mm Slanger. Rimelige PVC slanger som fåes på biltema. Silikonslanger er VESENTLIG bedre ,men også 10ganger så dyrt.
    4x Papst 12db 80mm vifter. Hardisk og bakkant.
    Støvfilter (fra en gammel damestilongs. Denne forhindrer at det kommer støv i maskinen)
    Akasa viftestyring. Hvem trener audio i front av kabinettet? Har byttet ut audio i fronten med en 3.5" akasa viftestyring som gjør at jeg kan justere viftene ned såpass lavt at jeg ikke hører det i lytteposisjon. Hvis maskinen blir for varm eller henger seg så er det bare å justere litt opp for også prøve igjen.
    FM sender. Festet mellom rammen og frontplaten av kabinettet. Så kan jeg spille av musikk på radioen på soverommet også.

Det er kun Black ice extreme radiatoren som er kjøpt inn spesiellt til dette prosjektet. Har en stor boks med kjøleutstyr (inkl 2stk vapochill) som står og støver ned. Finner alltid noe artig der.

Av hardware så er nok denne ganske slapp. Jeg har heller ikke tenkt på å oppgradere den noe særlig før den får problemer med å spille av noe.

AMD 64 3000 @ 2600mhz
    1.5gb BH5 ram 240mhz
    Radeon 9700np @ 430/330
    Gigabyte K8NS
    Creative Sblive 24bit
    TVkort som jeg ikke husker merket på for øyeblikket , skal byttes ut
    NEC 3510 (eller noe slikt)

Har hoppet av oppgraderingssirkuset for flere år siden og hardwaren bærer preg av dette. Sålenge jeg for kjørt de filterne jeg bruker i ffdshow så er jeg fornøyd. Med 848x480 i oppløsning så trenger man heller ikke allverden med regnekraft. Kan fint spille nye spill som NFS most wanted og Toca Race driver 3 så hvorfor oppgradere? Har jo en laptop med Core Duo / 7800 / 2gb ram som tar seg av de tyngere oppgavene.

Noen bilder:
    Maxijet 1000 sammen med en Eheim 1048: http://i13.photobucket.com/albums/a2...C/maxijet1.jpg
    Maxijet 1000 nippel. Maxijet pumpene er laget for 20mm slange eller noe slikt. Slike slanger er meget tungvindt og jeg var litt oppgitt helt til jeg fant ut at en 3/8" nippel nesten passet inn. Den var fortsatt litt for stor ,men det var bare å montere den i dreiebenken og dreie av litt av gjengene så gikk det som smurt.. http://i13.photobucket.com/albums/a2...ijetnippel.jpg

Siden jeg ville ha nippelen lengst inn så måtte den "kones" ut på innsiden slik at flowen ikke ble redusert. Det siste du vil gjøre med en pumpe er jo å strupe innsuget =) Derfor ble nipplene utvidet innvendig helt innerst. http://i13.photobucket.com/albums/a2...idetnippel.jpg

For å gjøre alt 100% tett så ble det brukt rotabond for å tette. Nå sitter nippelen som støpt og den er fri for lekasjer: http://i13.photobucket.com/albums/a2...etnippel-1.jpg

Ang routing av slanger så har jeg regnet med at mest mulig flow over blokkene er viktig. Dermed er det en pumpe som kjører vannet rett i den midterste nippelen på blokka og deretter ut til GPU og NB. Jeg har målt flow gjennom denne loopen og jeg får ikke så langt under det pumpa er spesifisert til. Med andre ord veldig lite mottrykk: http://i13.photobucket.com/albums/a2...PC/cpuloop.jpg (rettningen er nå snudd etter at bildet ble tatt)

Den andre pumpen pumper kun vann gjennom radiatorene. Bigwater og 120mm er paralellkoblet i serie med Black Ice Extreme. Dette gir en brukbar flow gjennom radiatorene. Det går veldig lite vann gjennom bigwater radiatoren ,men det betyr ikke så veldig mye. Systemet ville jo klart seg med kun en radiator så derfor er det litt morsomt å stappe inn så mange som en kan.

Er du fortsatt innteresert kan jeg ta noen fler bilder når jeg får datamaskinen i hus igjen. (disse her hadde jeg liggende på nett)

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •