Ny HTPC kommet! Avforum inspirert! Ny test - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 106
    Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Glemte dessverre å ta bildet av dette når jeg demonterte skjermortet. Kameraet mitt lå til lading. Standardkjøleren hadde et billig plastpreg over seg. Zalmankjøleren er ganske tung og ser eksklusiv ut.

Min nye cpukjøler kommer i dag og jeg regner med å fortesette byggingen til mandag. Legger ut bilder underveis.

Ha en god helg!

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Jeg har dessverre ingen slike x264 HD-klipp for tiden. Noen ideer om hvor jeg kan få tak i noen?
    Du har PM

Cyberdog

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Du har PM

Cyberdog
    Skulle gjerne hatt noen jeg å.:-D

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogema
    PM sendt

Cyberdog

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogema
    Henger meg på jeg også da

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ikke å kapre hele tråden så kan dere heller sende meg en PM hvis dere lurer på noe.

Back on topic.

Cyberdog

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er maskinen ferdig bygd. Kjører den nå som 3.2. Cpu temp ligger på 40 grader idle i følge Speedfan.

Trenger nå litt hjelp folkens. Ønsker å legge inn ffdshow osv etter guiden til Mastiff. Det er nå kommet versjoner som er bygd for core duo prosessorer.

Kan noen legge ut direkte link til disse og gjerne med en kommentar til hvordan de er konfigurert.

Vil legge ut bilder etterhvert. Så snart maskinen er konfigurert riktig vil jeg komme med tilbakemeldinger på ytelse og annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du si kjapt hvordan støynivået er nå som alt er skrudd sammen og viftene går?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal låne en db måler og gi nøyaktige målinger siden. Jeg må bruke litt tid på å få det optimalt, men er i grunn ganske overrasket over hvor stille den er. Jeg er jo vant til vannkjøling og hadde regnet med mer støy.

Det virker som papst 92 mm viften (23db på 12v) støyer mest. Kjører den nå på 5v.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal låne en db måler og gi nøyaktige målinger siden. Jeg må bruke litt tid på å få det optimalt, men er i grunn ganske overrasket over hvor stille den er. Jeg er jo vant til vannkjøling og hadde regnet med mer støy.

Det virker som papst 92 mm viften (23db på 12v) støyer mest. Kjører den nå på 5v.
    SPCR's Fan Testing Methodology | silentpcreview.com

SPCR's Fan Testing Methodology | silentpcreview.com

"
    SPCR's Fan Testing Methodology
    ...
    Noise SPL Measurements

Sound pressure level (SPL) measurements are done from a distance of one meter using our usual high sensitivity sound level meter: A Bruel & Kjaer (B&K) model 2203. This professional caliber SLM is >20 years old, weighs over 10 pounds, and is completely analog in design. It has a dynamic range that spans 140 dB. The unit can measure accurately down to about 16 dBA. A quiet environment is a prerequisite to low noise testing; the lab has been measured down to ~17 dBA at night.

Good as our SLM is, it is not our most important tool for evaluating noise. While it does a good job of sorting out the coarse differences between fans, the human ear is a much more sensitive instrument for judging fine nuances. This is because what we perceive as quiet is much more than simply low volume. Our recent article called What is a "Silent" Computer? describes in detail what we mean by this, but in a nutshell the quality of noise can be just as important as the amount.

Don't believe us? Most of the fans that we test measure below the ambient noise in the constant airflow test. Nevertheless, we still consider some of them too loud for use in a quiet system. This is not because they are producing a lot of noise; it's because they're producing the wrong type. The noise of some fans blend into the background much more easily than others, and these are the ones that we're looking for.

Audio Recordings
    But don't just take our word for it. Try downloading these two sound files: Smooth Sample, Ticking Sample. Each sample contain five samples of ambient noise followed by five seconds of a fan blowing 10 CFM. Both samples measured less than 18 dBA@1m — the ambient noise at the time of recording. The recordings were made from a distance of one meter and mirror closely what we heard from that distance.

The two recordings illustrate exactly why sound quality matters: The Smooth Sample is completely inaudible; you can't tell that there's a fan on. If you listen very closely, you might hear a slight pop in the middle of the file that marks where the recording of the fan was joined to the recording of the ambient noise, but the subsequent noise just sounds like... more ambient. The Ticking Sample, on the other hand, leaves no ambiguity that there is something being recorded. You notice when the transition between ambient and fan noise occurs because there is an audible difference. There's no doubt that the Smooth Sample is quieter, even though their measured SPL is the same.

"
    -k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er den på plass i stua. Inntrykket så langt er ikke helt topp dessverre.
    Må gjøre noen justeringer tenker jeg. Hdd lyset i kassa må bort. Den står og blinker blått hele tiden. Veldig irriterende.

Bildet generelt virker dårligere enn på den gamle maskinen. Hadde et Ati xt 800xt kort iden. Bildet virker litt uklart i forhold. Mulig dette bare har noe med mine enorme forventninger å gjøre. Også mulig at det skyldes overgangen fra dvi-vga. Kortet har jo ikke vga utgang.

Dvd-rom er ikke i stand til å spille av dvdplater. Det hakker noe voldsomt. Skal prøve å reinnstallere chipsett-drivere. Setter pris på evt forslag rundt dette.

Legger ut noen bilder:

Sånn ser maskinen ut innvendig. Ble nokså trangt om plassen etterhvert. Den ene 92 mm viften i front hjelper å kjøle skjermkortet.

Slik er den uten drev og disk. Virket for meg som det var mer enn nok plass, men det ble ganske trangt etterhvert...

Greit å ha ledig plass til å gjemme unna litt kabler. Plassen under dvdrommen egnet seg godt.

Virket som det skulle være god plass mellom disker og strømforsyning, men det ble et mareritt å få til. Kablene på strømforsyningen kunne monteres etter ønske, men jeg tok ikke høyde for hvor lang metalldelen på disse var. Det ble således vanskelig å få bøyd dem slik at alt passet...

Dette bildet taler for seg selv...

Ferdig montert. Virker veldig stor. Er høyere enn min HK 630.

Håper bildene falt i smak for jeg må dessverre skuffe dere ang lydmåling fordi min lydmåler bare går ned til 60 db. Heldigvis så bråker maskinen mindre enn det...

Ang overklokking så er maskinen nå 3.2 ghz mot standard 2.16 ghz. Veldig enkel å klokke. Bare satt frontbus til 400 med minnedevider til 1:1 og klemte til. Ikke nødvendig å endre volt på noe.

Temp idle er 52 grader. Alle viftene kjører på 5 volt. Har ikke stresstestet den i stua enda.

Avspilling av H264 filer i 1080p går som en lek. Ca 30% load på cpu under avspilling.

Brukte guiden til Mastiff som dvdavspiller-løsning. Skalerer opp til 3200-3200 med taps på 4 og sharpness på dscaler satt til 130. Denne utgaven av ffdshow har vel ikke støtte for dual cpu? Kanskje mye å hente med nytt oppsett?

Den er en skikkelig kraftplugg. Ingen tvil om det.

Kom gjerne med innspill.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slike tall forteller egentlig ikke rare greiene med mindre ikke det sammenlignes med annet målt med samme utstyr under de samme forholdene.

I jobben bruker jeg en Norsonic Nor-116 for støyevaluering av produkter. Målinger gjøres i et større tykt MDF-kabinett som i tillegg er isolert og dempet. Døren er det i tillegg pakninger rundt og det brukes i tillegg skumgummi i hullene der mikrofonen går inn, samt et hull der vi kan ha ledninger inn for å f.eks. ha en PC eller PSU liggende på utsiden og måle "ting" inne (har også stikkontakter inne i målekabinettet som kan brukes i visse sammenhenger). På kveldstid ligger det på ca. 18 dB(A), mens det på dagtid er en del mer pga. et ventilasjonsanlegg som støyer en del på vår lab. Direkte vitenskapelig og måling etter ISO-normer er det ikke, men det gir en god pekepinn i mange sammenhenger.

Må si meg enig i det sprw sier. Målinger blir bare veiledende. Frekvensområde vil også ha en del å si for hvordan det reelt sett oppfattes. Av den grunn blir evalueringer både basert på målinger og hva man selv "føler". Det å bare holde en måler bort til en PC i et eller annet rom vil i basis fortelle minimalt uten direkte referanser.

Dette blir på samme måte som at to produsenter omså kan ha målt og oppgir produktet sitt til f.eks. 20 dB. I praksis kan det høres veldig forskjellig ut pga. målemetodene ikke er de samme.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder DVD-spilleren: har du sjekket om DMA er aktivert? Dette kan være en mulig feilkilde, DMA avlaster prosessoren ved tilgang/lesing fra enheten.

Device Manager - IDE ATA controllers - Primary / Secondary IDE Channel - Advanced Setting

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avspilling av H264 filer i 1080p går som en lek.
    Man skal huske at bitrate og enkodingstype kan ha en god del å si. 30 % selv med overklokket prosessor høres her egentlig ikke ut som alt for krevende 1080p-materiale....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Når det gjelder DVD-spilleren: har du sjekket om DMA er aktivert? Dette kan være en mulig feilkilde, DMA avlaster prosessoren ved tilgang/lesing fra enheten.

Device Manager - IDE ATA controllers - Primary / Secondary IDE Channel - Advanced Setting

Skal prøve med en gang. Problemet er bare at i bios blir ikke drevet dedektert...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Man skal huske at bitrate og enkodingstype kan ha en god del å si. 30 % selv med overklokket prosessor høres her egentlig ikke ut som alt for krevende 1080p-materiale....
    Bruker Media Player Classic og Core Avc. Filene er 1080p og h264 kodet.. Har testet 3 ulike filer og alt går som smurt. Finnes det noe benchmark-program for akkurat dette?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike tall forteller egentlig ikke rare greiene med mindre ikke det sammenlignes med annet målt med samme utstyr under de samme forholdene.

I jobben bruker jeg en Norsonic Nor-116 for støyevaluering av produkter. Målinger gjøres i et større tykt MDF-kabinett som i tillegg er isolert og dempet. Døren er det i tillegg pakninger rundt og det brukes i tillegg skumgummi i hullene der mikrofonen går inn, samt et hull der vi kan ha ledninger inn for å f.eks. ha en PC eller PSU liggende på utsiden og måle "ting" inne (har også stikkontakter inne i målekabinettet som kan brukes i visse sammenhenger). På kveldstid ligger det på ca. 18 dB(A), mens det på dagtid er en del mer pga. et ventilasjonsanlegg som støyer en del på vår lab. Direkte vitenskapelig og måling etter ISO-normer er det ikke, men det gir en god pekepinn i mange sammenhenger.

Må si meg enig i det sprw sier. Målinger blir bare veiledende. Frekvensområde vil også ha en del å si for hvordan det reelt sett oppfattes. Av den grunn blir evalueringer både basert på målinger og hva man selv "føler". Det å bare holde en måler bort til en PC i et eller annet rom vil i basis fortelle minimalt uten direkte referanser.

Dette blir på samme måte som at to produsenter omså kan ha målt og oppgir produktet sitt til f.eks. 20 dB. I praksis kan det høres veldig forskjellig ut pga. målemetodene ikke er de samme.

Lyden er etter mitt skjønn for høy. Hadde vannkjøling på den forrige. Sitter nå 3 meter unna og hører viftesus ganske greit. Det er helt stille i rommet ellers.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 22-30% belastning på "I Robot" 1080P h264. Regner med at denne filmen er så godt mikset de får blitt? E6600 3.6GHz

Så 30% på 3.2GHz er vel ikke så uriktig?

Grattis med god OC til 3.2, godt det gikk bra.

Bruke CoreTemp til å lese av temp med, og Orthos til å produsere litt varme.

Orthos bør åpnes/extract med WinRar

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AnandTech: HD Video Playback: H.264 Blu-ray on the PC

"Our first glimpse of the processing power required to play HD content on the PC gave us a very good indication that Blu-ray movies using MPEG-2 should have no problem on a modern system, even without GPU acceleration. The Core 2 Duo E6300 is easily capable of playing back 50-60 Mbps MPEG-2 video at 1080p. Adding a GPU to the mix did make an impact, but the small boost in performance just wasn't necessary.

Today we will turn the tables around and look at what happens when H.264/MPEG-4 AVC meets Blu-ray on the PC. This combination is much more demanding than MPEG-2 encoded Blu-ray movies, as H.264 is capable of much higher compression at better quality which requires more processing power.
    ...
    The bookmark feature really helped out, allowing us to easily jump to the specific scene we wanted to test in Chapter 18. In this scene, the Golden Gate is being torn apart and people are running everywhere. This is one of the most stressful scenes in the movie, reaching a bitrate of over 41 Mbps at one point. "

Peak CPU-forbruk for denne HD-DVD-tittelen kan kanskje være et greit mål for andre titler også, siden den har en peak bitrate på 41mbps, h264 1080p24 innhold. Når cpu-bruk når 100% får du sannsynligvis en frame-drop eller reduksjon i avspillingshastigheten. Jeg regner med at alt materiale som sendes over eteren (og dermed 99% av det som florerer på nettet) har lavere peak bitrate og dermed lavere system-krav.

-k

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant info om en utgave av denne filmen.

Info:

IMDB: http://imdb.com/title/tt0376994/ 7.0/10 (46,816 votes)
    GENRE: Action / Adventure / Sci-Fi / Thriller

When a cure is found to treat mutations, lines are drawn amongst the X-Men, led by Professor Charles Xavier (Stewart), and the Brotherhood, a band of powerful mutants organized under Xavier's former ally, Magneto (McKellen).

Source: X-Men 3 1080p h264 OAR DD5.1 / abhdtv (thx `BK)
    Codec: x264 2-pass
    Audio: 768kbps DTS-ES (R3 DVD)
    Bitrate: 10643kbps
    Resolution: AR: 1920x800 (2.40:1), DAR 1920x816 (2.35:1)
    Subtitles: None, use the ones from other reencodes
    Framerate: 25 fps
    Length: 1:39:43
    Filesize: 7.94 GB (8,526,217,181 bytes)

Skal prøve å få tak i denne og teste

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine