Ny HTPC kommet! Avforum inspirert! Ny test - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 106
    Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I følge Komplett har dette hovedkortet spdif tos link. Det er ikke tilfellet. OBS OBS.

Jeg er primært på jakt etter en kjøler som kan blåse luften ut i bakkant.

Denne virker spennede: Komplett.no - Silverstone Nitrogon CPU-Kjøler Socket 478/775/754/939/940

Kommentarer?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenc
    Noctua UH-9 eventuelt... 92mm kjøler. Holder fint min E6400 kald med en en SilentX vifte... I en LC16
    Er ikke bilde av den på komplett. Åssen ser den ut?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...da venter vi i spenning, test noen x264 HD-klipp da, så får den noe å bryne seg på...
    <flisespikking>
    x264 er såvidt jeg forstår en open-source video-encoder for å enkode h264/MPEG4p10/AVC video-strømmer. Det blir litt som å si "Jeg må ta en titt på den notepad-fila" om en *.txt fil som tilfeldigvis er generert med notepad :-)
    </flisespikking>

mvh
    Knut

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ny kjøler bestilt. Gikk for den Silverstone Nitrogen kjøleren. Uten vifter. Satser på at kabinettviftene i bakkant vil gjøre jobben.

Ellers er intrykket av selve kabinettet veldig bra. God plass og smarte løsninger for å oppsumere kort.

Kommer med skikkelige bilder og info når den nye kjøleren kommer.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifiking
    Støtter x1950 HDCP i Vista? Har hørt noen rykter om at den ikke gjør det. Noen som vet?

Thermalright har noen kraftige og lave kobberkjølere. En stiller 120mm vifte oppå den og du har en god kjøler.

MSI Plat PUE er vel ikke det beste kortet og klokke på? La oss vite hvor høyt du kommer.
    Sakset fra Komplett.no:

Beste hovedkortet jeg har hatt, 2006-12-28
    Anmelder: KjQttkak

Har hatt dette hovedkortet i et par uker nå, og er veldig fornøyd med det =) CPUen min er stabil som **** på 4 Ghz (pentium 4 540 prescott 3.2), og Chris, uansett om CPUen din er stabil med så lite strøm, bør du likevel sette på litt mere.. Jeg klokka opp FSBen på min cpu til 250 mhz og satte volten på 1.55 V (orginalt 1,2)

Anmelder: Chris

Har hatt dette i noen måneder og dette hk er bare rått. Har C2D E6600 som er klokka opp til 3GHz uten å måtte øke spenninga noe, snakket med en som hadde ASUS HK husker ikke hvilken modell det var men det var i denne prisklassen og han sleit med å få E6600en opp til 2,7GHz og måtte øke spenning for å få det stabilt. Anbefaller dette på det sterkeste og nå har det jo gått ned i pris også. I tillegg er pcen alltid dønn stabil med dette kortet!

Tror dette skal gjøre susen ja...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg endelig skjønt noenlunde hvordan man legger ut store bilder i innleggene.

Tenkte å gi en mer detaljert beskrivelse av byggeprosessen etter hvert som arbeider går fremover.

Her er alle delene samlet. Klar til å skride til verket.

Hovedkort og skjermkort. Med tanke på størrelsen på dette skjermkortet så tror jeg det blir vanskelig å få montert noe slikt i et kabinett med midtstilt drev.

Bildet viser jo helt klart hvor enorm Zalmankjøleren er.

Skjermkortkjøleren er også diger...

Endringer siden sist er: Bestilt ny kjøler. Zalaman 9500. Denne skal passe i kabinettet. Den kommer nok over helgen så mandag blir nok byggedag tenker jeg.

Må advare folk som vurderer Silverstonekabinetter. Har gjort meg noen erfaringer så langt.

Feste av hovedkort: Kabinettet har forhøyninger der hovedkortet skal festes. Dermed kommer hovedkortet nokså høyt opp. Kabinettet er selvsagt bygd for dette, men det "spiser" mye av høyden i kabinettet. Cpukjøleren jeg bestilte var ca 15 cm høy og kabinettet sto oppgitt til 17 cm i høyde. Kjøleren var ca 1.5 cm for høy. 13 cm høyde på cpukjøler er max i disse kabinettene.

Montering av optisk drev: Passer ikke skikkelig med NEC spillere. Jeg måtte legge på en filtbit mellom drev og kabinett for at ejectknappen skulle funke skikkelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart med drevet, jeg har NEC og silverstone og det passet som hånd i hanske =)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Nå er ny kjøler bestilt. Gikk for den Silverstone Nitrogen kjøleren. Uten vifter. Satser på at kabinettviftene i bakkant vil gjøre jobben.

Ellers er intrykket av selve kabinettet veldig bra. God plass og smarte løsninger for å oppsumere kort.

Kommer med skikkelige bilder og info når den nye kjøleren kommer.
    Prøvde en slik på en Pentium 4 Northwood 2,4 GHz ganske tett opp mot 120 mm vifte. Det ble ikke nok. Endte med at jeg måtte bruke dobbeltsidig skumgummitape og lime en stille 80 mm i kabinettbunnen like ved kjøleren (i Lian Li-kabinett, der hovedkortet står "feil vei") -- da ble det effektivt nok, men...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uhm... Har du kjøpt et X1950Pro med Arctic Cooling-kjøler, for så med en gang bytte den ut med en Zalman-kjøler? Arctic Cooling X1-kjøleren er veldig stille i utgangspunktet. Videre har Sapphire X1950Pro med den Zalman-kjøleren som standard, til en temmelig ok pris. Riktignok har ikke Sapphire-kortet videoinngang (altså VI-delen av VIVO), men du skal kanskje uansett bruke TV-kort som i så fall har dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjekt avblåst...

Dessverre så var cpu kjøleren for høy og dermed gikk det ikke å lukke kabinettet. Målene på kjøleren var dessverre misvisende. De stemmer, men jeg tok ikke høyde for hvordan kabinettet er bygd.

Trenger ideer folkens!
    Av Silverstone-kabinettene med en tverrgående "pinne" rett over CPU? Den løsningen har jeg også brent meg på.... :-| Bruker nå Noctua UH9 i den HTPCen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifiking
    Støtter x1950 HDCP i Vista? Har hørt noen rykter om at den ikke gjør det. Noen som vet?
    Det er opp til grafikkortprodusenten å implementere støtten for HDCP. Av kort med samme grafikkprosessor kan noen støtte HDCP, mens andre gjør det ikke. For X1950Pro tror jeg alle kortene jeg har sett har hatt HDCP-støtte. Om det ikke er støtte under Vista må det vel nesten da være noe med ATI sine drivere. Windows XP støtter vel uansett ikke HDCP.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

-k
    Problemet var at eject-knappen ble holdt inne når drevet ble skrudd skikkelig på plass. La litt filt med 1mm tykkelse i mellom og da gikk alt bra.

Ble en hottentott løsning, men det funket bra.

Siden det passet hos deg så er det kanskje forskjeller mellom kabinettene? Av alle de jeg har sett så virker det som de er bygd opp under samme lest, så jeg antok at dette var tilfellet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Uhm... Har du kjøpt et X1950Pro med Arctic Cooling-kjøler, for så med en gang bytte den ut med en Zalman-kjøler? Arctic Cooling X1-kjøleren er veldig stille i utgangspunktet. Videre har Sapphire X1950Pro med den Zalman-kjøleren som standard, til en temmelig ok pris. Riktignok har ikke Sapphire-kortet videoinngang (altså VI-delen av VIVO), men du skal kanskje uansett bruke TV-kort som i så fall har dette?
    Standardkjøleren er visstnok veldig bra, men den fra Zalman er hakket bedre.
    Ble skikkelig overrasket når jeg så hvordan standardkjøleren var festet på. Mellom ram og kjøler var det en pute som må ha vært nesten 2mm tykk. Har problemer med å skjønne at disse kan lede varmen effektivt bort. Den termiske teipen som følger med med zalmankjøleren er syltynn og burde være mye bedre varmeleder enn det som var standard.

Tanken min er at alle monner drar..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde en slik på en Pentium 4 Northwood 2,4 GHz ganske tett opp mot 120 mm vifte. Det ble ikke nok. Endte med at jeg måtte bruke dobbeltsidig skumgummitape og lime en stille 80 mm i kabinettbunnen like ved kjøleren (i Lian Li-kabinett, der hovedkortet står "feil vei") -- da ble det effektivt nok, men...
    Ny kjøler kommer i morra. Skal prøve en Zalman 9500. Likte formen så godt. Den høster også gode kritikker så det bør bli bra.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av Silverstone-kabinettene med en tverrgående "pinne" rett over CPU? Den løsningen har jeg også brent meg på.... :-| Bruker nå Noctua UH9 i den HTPCen.
    Problemet var ikke den tvergående pinnen men jeg fikk faktisk ikke lukket kabinettet (topplokket) fordi kjøleren var for høy. Hovedkortet står ca 1.5 cm over bunnen i kabinettet. Cpukjøleren festes på en ribbe som står 1 cm over hovedkortet. Ergo så blir det mindre plass i høyden for store kjølere.

Den kjøleren du har, fester du den rett på cpu, eller må den settes på egen sokkel? Jeg valgte zalman 9500 fordi den var oppgitt til 3 mm lavere.

Tenkte å sikre meg litt. Dersom oppgitte mål på denne er uten medfølgende sokkel blir jeg gal. Erjo typisk om denne heller ikke skulle passe.

Har du samme forhøyninger ved festene til hovedkortet i ditt kabinett?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra Komplett.no:

Beste hovedkortet jeg har hatt, 2006-12-28
    Anmelder: KjQttkak

Har hatt dette hovedkortet i et par uker nå, og er veldig fornøyd med det =) CPUen min er stabil som **** på 4 Ghz (pentium 4 540 prescott 3.2), og Chris, uansett om CPUen din er stabil med så lite strøm, bør du likevel sette på litt mere.. Jeg klokka opp FSBen på min cpu til 250 mhz og satte volten på 1.55 V (orginalt 1,2)

Anmelder: Chris

Har hatt dette i noen måneder og dette hk er bare rått. Har C2D E6600 som er klokka opp til 3GHz uten å måtte øke spenninga noe, snakket med en som hadde ASUS HK husker ikke hvilken modell det var men det var i denne prisklassen og han sleit med å få E6600en opp til 2,7GHz og måtte øke spenning for å få det stabilt. Anbefaller dette på det sterkeste og nå har det jo gått ned i pris også. I tillegg er pcen alltid dønn stabil med dette kortet!

Tror dette skal gjøre susen ja...
    Det kommer helt ann på ambisjonene du har for overklokking, litt går greit, mye går skjelden. Finnes kilometerlange tråder om kortet, noen klarer det, de fleste ikke. Jeg solgte mitt etter kort tid, det gjorde en annen jeg kjenner også, av ulike grunner. Bla problemer med lyden og creative kort.

Men håper du har fått et godt kort, lykke til :- )

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper virkelig kortet er bra. Har planer om å klokke til 3.2 på cpu med synkron bus.

Oppdaget at dette kortet ikke har spdif tos link? Bare digital coax. Komplett oppgir dette kortet med begge spdif tilkoblingene. Synes dette var skuffende.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

-k
    Jeg har det kabinettet der og mitt NEC drev sitter og som hånd i danske

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny kjøler kommer i morra. Skal prøve en Zalman 9500. Likte formen så godt. Den høster også gode kritikker så det bør bli bra.
    Liker 9500 godt. Kjører den i hjemme-PCen og i hjemmeserveren (da på henholdsvis Intel Core 2 Extreme QX6700 og Sempron 3600+).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Standardkjøleren er visstnok veldig bra, men den fra Zalman er hakket bedre.
    Ble skikkelig overrasket når jeg så hvordan standardkjøleren var festet på. Mellom ram og kjøler var det en pute som må ha vært nesten 2mm tykk. Har problemer med å skjønne at disse kan lede varmen effektivt bort. Den termiske teipen som følger med med zalmankjøleren er syltynn og burde være mye bedre varmeleder enn det som var standard.

Tanken min er at alle monner drar..
    Strengt tatt er det vel ikke så mye varme som skal ledes fra minnet. Mulig det kan ha litt å si overklokkingsmessig, men målet med AC X1 er vel heller generelt støynivå, selv om de er mer effektive enn de fleste kjølerne. Vel så viktig er luftstrømmen over/rundt minnet, hvilket vel er ganske effektivt på AC X1 også.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •