Om Windows Vista, "sikre" drivere og avspilling av HD-materiale

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Om Windows Vista, "sikre" drivere og avspilling av HD-materiale

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lest dette lange notatet? Lyst til å gjengi innholdet på en kort og presis måte?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Har du lest dette lange notatet?
    Ja
    Lyst til å gjengi innholdet på en kort og presis måte?
    Nei :-)

det er diskutert i denne tråden:
    Hifisentralen - Vista vingeklipper forbrukeren

Kort forklart så er det en ganske negativ oppramsing av sikkerhets-features i Windows Vista. Forfatteren mener at Microsoft har latt seg diktere i veldig stor grad av film- og musikk-industrien til å implementere løsninger og komponent-krav som vil kunne endre alt fra hardware-layout på PCI-kort, prisen på apple datamaskiner, ytelse/stabilitet i windows, konkuranse-forholdene i PC-bransjen, etc. Og uten å gi hollywood & Co den beskyttelsen de tydeligvis etterspør.

"However, one important
    point that must be kept in mind when reading this document is that in order to
    work, Vista's content protection must be able to violate the laws of physics,
    something that's unlikely to happen no matter how much the content industry
    wishes it were possible [Note C]. This conundrum is displayed over and over
    again in the Windows content-protection requirements, with manufacturers being
    given no hard-and-fast guidelines but instead being instructed that they need
    to display as much dedication as possible to the party line."

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Ja

Nei :-)

det er diskutert i denne tråden:
    Hifisentralen - Vista vingeklipper forbrukeren

Kort forklart så er det en ganske negativ oppramsing av sikkerhets-features i Windows Vista. Forfatteren mener at Microsoft har latt seg diktere i veldig stor grad av film- og musikk-industrien til å implementere løsninger og komponent-krav som vil kunne endre alt fra hardware-layout på PCI-kort, prisen på apple datamaskiner, ytelse/stabilitet i windows, konkuranse-forholdene i PC-bransjen, etc. Og uten å gi hollywood & Co den beskyttelsen de tydeligvis etterspør.

"However, one important
    point that must be kept in mind when reading this document is that in order to
    work, Vista's content protection must be able to violate the laws of physics,
    something that's unlikely to happen no matter how much the content industry
    wishes it were possible [Note C]. This conundrum is displayed over and over
    again in the Windows content-protection requirements, with manufacturers being
    given no hard-and-fast guidelines but instead being instructed that they need
    to display as much dedication as possible to the party line."

-k
    Har vel ikke så mye å si siden "folk flest" ikke leser verken EULA eller bruksanvisninger og ser hva de går til.

Jeg vil trekke en parralell til Xbox 360, som etter mitt syn er en fin brevvekt inntill den blir chipet og man kan kjøre egen programvare på den.

I all praksis så "leier" du den og det innhold som som har "kjøpt".

Men "folk flest" synes den er flott, helt til de ser hva jeg kan gjøre med min gamle Xbox.

Mitt poeng er ikke å henge ut "folk flest" eller klage på at de ikke forstår alle mulige tekniske begreper, langt mindre lar min erfaring med Xbox360 gjennomsyre dialogen.

Poenget er at Xbox360 er det nærmeste jeg har sett av en "låst" boks hvor du ikke kan gjøre noen verdens ting foruten det innholds leverandører ønsker og du eier absolutt ingenting.

Personlig tror jeg HD DVD/Blueray (Og hva de nå heter..) er døfødt.

Du får lastet ned det meste nå i 720P/1080P på nett og det ser ypperlig ut fra HTPC'n, hvorfor skal man kjøpe en dedikert spiller ?

Uansett:

Linux, mythtv og komponent kabel ut vil jo fungere for all evighet fremover.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Uansett:

Linux, mythtv og komponent kabel ut vil jo fungere for all evighet fremover.
    Litt av poenget i det notatet var (sant eller ikke) at Vista representerer en form for "flertallets tyrrani". Windows vil representere så stor del av markedet at leverandører av utvidelseskort og innhold vil være nødt til å¨tilpasse seg Vista for å nå det store markedet. Og Microsoft vil stille krav for å få komme med på Vista som gir store utslag for de samme produktene selv når de blir brukt på linux.

Alt dette i følge forfatteren altså.

-k

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som Microsoft har kopiert OS X Tiger og kalt det Vista, så kan det jo være greit å vite at Mac OS X Leopard kommer i vår og vil være mye bedre enn Vista...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Litt av poenget i det notatet var (sant eller ikke) at Vista representerer en form for "flertallets tyrrani". Windows vil representere så stor del av markedet at leverandører av utvidelseskort og innhold vil være nødt til å¨tilpasse seg Vista for å nå det store markedet. Og Microsoft vil stille krav for å få komme med på Vista som gir store utslag for de samme produktene selv når de blir brukt på linux.

Alt dette i følge forfatteren altså.

-k
    Slik jeg oppfatter det er det en _rekke_ poeng i notatet.
    Jeg lo så jeg gråt.

"flertallets tyrrani" var forsåvidt et nytt begrep i sammenhengen.
    Hvis jeg tolker deg riktig så oppfatter jeg ikke "Vista" som noe nytt her.

Sluttbrukere har jo levd med EULA, Win95, 98, ME, 2000, IE etc

Men forsåvidt det blir dette bare enda mer tragiskt når Elefanten skal redesigne ~X86 arkitekturen pga at man skal nekte sluttbrukere sin enerådighet over sine 1 og 0'er og plombere de mulighter som utstyrer er i stand til å levere basert på media mafians ønsker og krav.

Så ja, det blir vel umulig å få kjøpt noen "up to date" HW som funker i linux om noen år.

H.264 HW acc ville vært nice i Linux, men vi får jo hele tiden kastet på oss hinsides CPU kraft. En VGA -> Component transkoder gir jo fint 1080P ut.

Ikke så mye vi kan gjøre, så jeg har lagt en kasse med noen SB Live, GeForce og ATI kort i kjellern. Just in case

--
    Klar for DRM regimet.. Make my day..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er selvsagt ikke bra, men forbrukerne bryr seg ikke spesielt mye. De vil helst ha alt ferdig konfigurert, og når det gjelder DRM så kjøper mange slikt materiale enten via Apples løsninger eller Microsofts løsninger.

Vi som er nerder...ja vi er ofte mer problemfokusert enn løsningsfokusert. Heldigvis vil det alltid finnes overnerder som er mer løsningsorienterte enn oss. Dvs. personer som klarer å hacke slike ting. Alt som kan lages, kan knekkes.

OT: Kult nick.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Nå som Microsoft har kopiert OS X Tiger og kalt det Vista, så kan det jo være greit å vite at Mac OS X Leopard kommer i vår og vil være mye bedre enn Vista...
    Jeg tror man må huske at det disse kravene for "sikkerhet" i henhold til mediehåndtering ikke er noe MS direkte har funnet på i utgangspunktet, men noe andre selskaper setter krav om. Hvis f.eks. HD DVD og Blu-ray-avspilling skal bli mulig under MacOS X offisielt sett, må nok også Apple innfinne seg med en del av "reglene". Rent "DRM-messig" er ikke Apple så forskjellig fra MS ellers.

Ellers hjelper deg ikke meg stort om MacOS X er bra, når Apple ikke har maskiner som passer mitt bruk. Mac mini og iMac passer ikke, og Mac Pro passer ikke/blir for dyr. Bærbarmessig er det imidlertid bedre stelt egentlig (kona sitter med Macbook Pro ;-)

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OS X er jo en drøm i forhold til Windows da. Alt er så naturlig og deilig og stabilt. 15 minutter på en Windows maskin gjør meg helt frustrert etter at jeg ble vant med mac.

Men nok om det, gidder ikke flame her

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Dette er selvsagt ikke bra, men forbrukerne bryr seg ikke spesielt mye.
    Tja, den setningen oppsumerer vil stort sett det vi snakker om.

De vil helst ha alt ferdig konfigurert, og når det gjelder DRM så kjøper mange slikt materiale enten via Apples løsninger eller Microsofts løsninger.
    Alldrig testet å leie musikk/video via noen av disse tilbyderne.
    Det kan jo sikkert være en grei måte for de som trives med det.

Vi som er nerder...ja vi er ofte mer problemfokusert enn løsningsfokusert. Heldigvis vil det alltid finnes overnerder som er mer løsningsorienterte enn oss.
    Det blir fort mer fokus på begrensningene, en mulighetene ja
    Men i contex av den opprinnelige artikkelen ser fremtiden tragisk ut.

Dvs. personer som klarer å hacke slike ting. Alt som kan lages, kan knekkes.
    1. Det er jo "teoretisk" mulig å lage en hw/sw platform som er "uknekkbar".

- Ta Xbox 360 (Å se vekk fra firmware hacken) som eksempel.
    - Ta SACD som et annet eksempel

Vista er jo på god vei så langt.

Mest sansynlig blir dette før eller siden knekt,
    men på et tidspunkt er det game over.

OT: Kult nick.
    ;D

Passe forvirrende å lese igjennom tidligere tråder der du har postet ja..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •