Lydkort muligheter, med eller uten prosessor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkort muligheter, med eller uten prosessor

Heisann

Planen er å få en HTPC i hus i løpet av ikke alt for fjern framtid.
    I den forbindelse lurer jeg på om det er noen som kan hjelpe meg med litt info angående hva som er mulig på lydkort fronten.

Jeg ser for meg to muligheter:
    1) Digital ut fra pc'ens lydkort til en standard sorroundprosessor som derfra prosesserer dts, dd osv.

2) Analog ut fra lydkortet til en integrert forsterker. I dette tilfellet prosesserer lydkortet selv lydformatene før de analoge signalene sendes ut. For en sorround løsning betyr dette (for meg) 5.1 kabler fra pc'en til prosessoren.
    Det at det blir mange kabler trenger ikke å være noe problem. Går de ikke direkte fra PC'en til den integrerte forsterkeren må de gå fra prosessoren/pre-amp'en til forsterkeren.

Det jeg lurer på er:
    Er 2) i det hele tatt mulig, og i så fall med bra nok kvalitet?
    Digitalprosessoren må her ha hi-fi kvaliteter. Vi snakker om et lydkort som skal erstatte for eks prosessoren i Thule AV100.
    Fordelen jeg ser med dette er at det kan være enklere å legge til støtte for forskjellige nye formater og en kan ha flere muligheter.
    Potensiell ulempe er om en klarer å oppnå samme lydkvalitet.

Jeg holder på å utvide med ny forsterker, og rent konkret betyr dette valget om jeg bør gå for en 100% ren effektforsterker eller en integrert forsterker med kun analog input. 2 versjoner av samme forsterker hvor det er ca. samme pris for begge.
    Dersom lydkort med prosessor finnes betyr det at jeg kan selge pre-amp'en og kun beholde prosessoren. Noe som selvsagt har både praktiske betyrninger i forhold til antall bokser jeg må ha på stua såvell som økonomiske betydninger.

Håper på litt input her.

mvh, Trond-Eirik

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke det har skjedd særlig mye spennende på lydkort fronten de siste par årene. Dagens lydkort større dekoding av Dolby Digital og DTS, men stort sett alle har for store mangler når det gjelder kvaliteten på de analoge utgangene fra kortene. Dessuten en Windows XP fryktelig kranglete når det kommer til lyd, så dette er ikke enkelt. Den beste løsningen er pr. i dag å tappe lyden digitalt gjennem en coax eller toslink digitalkabel og gjøre resten av surroundekodingen og digital til analog konverteringen i reciever eller surround-pre.

Jeg synes faktisk dette er utrolig skuffende. Hele lydkort markedet lider under kjipe integrerte løsninger og Creative sin over-dominerende posisjon... Det virker ikke om om det er så mange andre som er interessert i å komme med noe nytt. Kanskje Windows Vista kan gjøre ting litt enklere, men da snakker vi gjerne om produkter som ikke er klare før tidligst 2008.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fremtiden for HTPC lydkort er integrert i skjermkortet med delt HDMI utgang.

Grunnen er at det vil kunne gi oss hardware-synkronisert audio/video (ikke mer Reclock), og kortet skal uansett bare videresende strømmen fra DVD/HD-DVD med minimal prosessering.

Jeg har ikke hørt om noen som planlegger slike kort. God interface for bass-management, volumregulering, lossless surround-dekoding i software etc er nødvendig.

I mitt tilfelle ville jeg da bruke surroundforsterkeren min som en "dum" multikanals DAC/slutt-trinn muligens med volumkontroll via HDMI, og etterhvert ville vi kanskje få HDMI-baserte multikanals slutt-trinn helt uten prosessering og frontpanel.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt gode ord om dette lydkortet:

Creative SB X-Fi Elite Pro PCI lydkort

Netshop.no - pc data foto minne digital - Creative SB X-Fi Elite Pro PCI lydkort

Det skal ha gode D/A convertere og fungere fint til dekoding av DD og dts. Det støtter ikke de nye HD lydformatene, men det er jo mulig det kommer noen oppdateringer til det.

En kamerat kjører det kortet koblet analogt til 3 stk Densen B-300 forsterker og det spilelr vist ganske bra. Han har nå pensjonert sin Rotel RSP-985 prosessor/pre-amp.
    Det sier vel litt...

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nye PowerDVD Ultra skal jo støtte dekoding av de nye lydformatene, regner med at man da kan kjøre analog 7.1 ut uavhengig av hvilket lydkort man har såfremt det har nok utganger...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •