X1 mot HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: X1 mot HTPC

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

X1 mot HTPC

Hei,

Har sitti noen timer og sett litt, og min konklusjon er at jeg får et MYE bedre bilde fra min IKKE progresive DVD spiller på X1.

Dette er nok selvfølgelig veldig mangel på innsikt i hva instillingene på PC og prosjektor skal stå på.

Noen som har noen tips?

og btw: på X1 så har man 3 egne brukerinstillinger, er det noen måte og slå av det hvite fargehjulet på en av disse så man får en "film" mode på en av de også, den spyr jo ut alt for mye hvitt så bildene blir jo alt for lyse. Slitsomt og se på

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snedig :-) Stikk i strid med hva de fleste andre synes, men jeg er enig i at den innebygde chipen i X1 gjør en god jobb med interlaced signaler. Jeg drev en X1 med en Laptop med 4MB ATi skjermkort og Gentoo linux, og bildet blir betraktelig bedre enn ting som dyttes inn på video-inngangene.

Hvilke komponenter har du forresten? Jeg vet det finnes endel skjermkort der ute som har et heller agresivt båndpassfilter på utgangen (er vel strengt tatt et høy/lav i serie på de fleste kort), og disse kan føre til uklart bilde. Det er mange som lodder vekk 1 eller flere filter for å få klarere bilde, spesielt på nVidia skjermkort (Og da spesielt gamle Gainward GeForce2 kort) Edit: Når jeg tenker meg om, så er ikke båndbredden stor nok før oppløsningen blir over 1024x768, så dette burde du ikke kunne se på X1 hvis du hadde et slikt kort.

Klarer du å sette ord på hva som er bedre/verre med de to løsningene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallois,

Okay, det første først, det ene er nok instillingene mine, da jeg syns bilde blir alt for lyst uansett hva man gjør, dette grunnet at jeg prøvde den på bruker instilling 1, og går ut i fra at man må kjøre den på film mode for og få slått av det hvite segmentet på fargehjulet.

Det som er største problemet her er flimmring, når jeg kjører den fra PC' som kommer det noe flimmring, eller streker som fyker over skjermen i ny og ned, dette er irriterendes når du først begynner og legge merke til det.
    Dette opplever jeg ikke fra noen dvd spilleren min, der er jeg veldig fornøyd med bilde, og ikke noe "forstyrrelser"

Jeg kjører foresten med et Geforce 4 TI 4600 128mb skjermkort, og bruker PowerDVD 4.0 XP.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever også problemer med Htpc og x1, men disse er varierende utifra hva slags programvare jeg bruker.

Med windvd opplevde jeg at bilde blir skarpere og detaljene kommer mer frem, men fargene er ikke noe å skryte av..

Med Powerdvd synes jeg fargene ble knall, men synes bilde ble litt mere diffust eller uskarpt.. Opplevde også at jeg fikk en slags flimring på tekster o.l

Med TheaterTek synes jeg fargene, skarpeheten og skyggedetaljer ble et hakk bedre enn de andre programene, men fikk problemer med "pixlering" og en voldsom flimring på tekster og "kanter", f.eks. gitter, griller o.l. Denne flimringen opplever jeg ikke med min ikke-progressive dvdspiller med s-video!

Jeg bruker et Geforce ti4200 kort, og lurer på om et ATI kort kanskje ville vært bedre..

Vil kanskje oppradering til directx 9 hjelpe?

Noen som har noen råd?

Newcomer SpaceMoose sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Det kan hende at dere har problemer med sync mellom projektor og pc. Poenget er at når projektor og pc skrus på trenger de litt tid på å få komponenter opp på en kurant arbeidstempseratur. På min Davis og HTPC trenger jeg ca 15-20 minutter. Før den tid vil bildet være 'ute av fokus' (hvis du tar frem et sharpnes pattern og justerer fasen på projektoren vil du se forskjell). Dette problemet har en ikke med digitale signaler, bare med analoge. X1 har jo ikke DVI..

Søk på pixelperfect og Mark Rehjon på avsforum for å finne et bilde som dere kan benytte til justering av fase.

ATI Radeon vil gi et bedre bilde med theaterteks scoped settings og 10bit dac's. Linux har ikke så bra software for tiden som MS plattformene. Jeg bruker Linux på hovedboksen min.

Å benytte HTPC krever at en må sette seg inn i sabla mye informasjon. Jeg har drevet med pc i mange mange år men har vel også brukt 100-200 timer på å studere avsforum før jeg bygget min første htpc..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SpaceMoose
    Linux har ikke så bra software for tiden som MS plattformene.
    Hva tenker du på da?

Newcomer SpaceMoose sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker kun på dekodere for bilde og lyd samt programmer som fungerer som 'frontend' for disse. På MS plattformen har vi idag bla. Theatertek, Zoomplayer, Dscaler osv... Linux har bla. Xine og Mplayer(bruker Xine nå men har benyttet Mplayer også). Kort fortalt så vinner Theatertek overlegent over Xine/Mplayer. Håper ting forandrer seg etterhvert da jeg også vil ha en HTPC som booter på 15 sekunder, er superstabil og har enlightenment 17.0 som shell

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort versjon: Jeg har sammen med flere gjort endel sammenligninger av DVD avspilling under Windows og Linux, men ingen av oss så nevneverdige forskjeller, men når det er sagt har jeg sannsynlig ikke utstyr til å avsløre evt forskjeller heller. (TV fra før krigen) Håper jeg får tak i noe bedre snart, så skal jeg komme tilbake med en oppdatering.

Kort fortalt så vinner Theatertek overlegent over Xine/Mplayer.
    Kan jeg plage deg til å utdype dette litt? :-) Tenker da på bilde/lyd-kvalitet spesielt.

Lang versjon: ...som egentlig ikke er lang i det hele tatt enda...Jeg har tenkt å lage en litt mer omfattende linux post i nær fremtid, men må få utstyr i hus først. Jeg tenkte da å gå spesifikt på forskjeller mellom windows og linux som OS for en HTPC. Bl.a. kan mplayer brukes uten å kjøre X, og da kan du ha en HTPC som booter utrolig kjapt - og det er enkelt å sette opp en predefinert meny med de mest brukte valgene - noe ala Freevo, bare uten å kjøre det i X.

...og har enlightenment 17.0 som shell
    Dagens pirk: Enlightment er ikke et shell ;-)

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Økningen i billedkvalitet på X1en fra min Pioneer DVD-717 til min HTPC var påfallende stor, spesielt i enkelte filmer. Det var en helt annen klarhet,
    omtrent som å fjerne et slør fra skjermen (err, veggen). Skjønner egentlig ikke at du klarer å få HTPC'en til å se dårligere ut enn DVD-spilleren din Warelf, da må
    det jo se skikkelig grusomt ut. :-) Mulig du trenger å låne et annet skjermkort for å sjekke om det blir noe bedre? Kan få låne mitt et par dager om du vil (gitt at du bor sånn omtrent i Oslo).

Er forøvrig ihuga Linux-mann selv, men på HTPCen var det WinXP som ble installert. Ikke bare er det enklere for mindre tekniske å få frem lyd og
    bilde på den da, men i tillegg kan du spille spill o.l. Når det gjelder hvor fort den må boote så tar XPen omtrent like lang tid som X1en. Noe særlig
    raskere ser jeg ikke helt grunnen til at den trenger å være, spesielt når den står på hele tiden uansett.

OK

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg helt enig med ok, uansett hvor treg PC du har bruker projektoren lenger tid på å nå skikkelig arbeidstemperatur.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min HTPC har nå stått på over et halvt år i strekk uten problemer. Så jeg kan ikke si at boot-time er noe "issue".

WinXP fungerer forøvrig kjempebra med unntak av ATI sin TV-tuner som er ustabil. Men her mistenker jeg sterkt at ATI har gjort en dårlig jobb. Det er også eneste grunnen til at jeg innimellom rebooter maskinen.

Vurderer nå å kjøpe meg en Pinnacle PCTV PRO pakke i stedet. Har ikke hørt om noen stabilitetsproblemer med det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk et problem med Pinnacle PCTV PRO, og det er at lyden forsvinner etter en liten stund. Har prøvd å koble lyden eksternt med kabel fra PCTV kortet til lydkortet, og intern kabling som jeg nå bruker. Samme problem med begge løsninger. Noen som har en ide?

Litt off topic dette men....

Gorm

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. Linux på HTPC så klippet jeg denne fra itavisen i dag:
    Linux er genialt enkelt, men du må være et geni for å skjønne hvor enkelt det er. 8)

Gorm

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen av dere prøvd X1 med en progressiv DVD spiller F.eks HK DVD 25?
    Det burde vel bli bra?

MVH
    Frank

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Har noen av dere prøvd X1 med en progressiv DVD spiller F.eks HK DVD 25?
    Det burde vel bli bra?

MVH
    Frank
    Det skal vist ikke hjelpe noe særlig, da X1 har en knallgod innebygd linjedobler i seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som har filmen "Shawshank Redumption" (pal versjon)?
    Isåfall, kunne du/dere gjøre en liten test for meg?
    Jeg prøver å sette opp en htpc og sliter litt med konfigurering o.l.
    Har testet med et par filmer og synes resultatet er bedre enn dvd spilleren min, men "Shawshank Redumption" gir meg problemer... masse flimring og pixelene er meget synlige i lyse scener.. Disse problemene har jeg ikke med f.eks Ice Age og LOTR..
    Det jeg prøver å finne ut er om det er dvd materialet eller oppsettet mitt som er dårlig!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis alle andre filmer fungerer bra så ville det vel hvert rart om det er oppsettet ditt det er noe feil med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med dvdspilleren og s-video fungerer "Shawshank Redumption" utmerket.. Ingen flimring, og pixlene er nesten ikke synlige..

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Shankshaw Redemption, men dersom den er lånbar i Oslo-området så kan jeg jo teste på min X1/HTPC.

OK

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i oslo selv, på grorud..
    Hadde vært fint om du kunne testet filmen for meg.. (Btw, Det er en bra film..)

Lignende tråder

1. HTPC hjelp
    By Hanspf in forum Generell HTPC
    Svar: 7
    Siste melding: 07-26-2005, 22:30
  2. Plasma til bruk mot HTPC?
    By eirikso in forum TV-apparater
    Svar: 0
    Siste melding: 05-25-2005, 09:52
  3. HTPC for tilkobling mot Benq 8700+
    By jon fredrik in forum Generell HTPC
    Svar: 2