Forslag til bytte av PSU

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til bytte av PSU

Hei alle.

Jeg er helt ny på forumet og leser med stor iver over det meste av sidene.
    Har nettopp fått i hus en Scaleo E (den største) og hadde noen vannvittige forventninger til dette. Slaget som kom når den etter mange timer med "tilpassing" av kabler og mediabenk.Nåvar det rigget til "julaften". Anlegget var komplett med nytt surround 5.1 (komplett) med en XTZ 99 W12 og en perle (etter min mening) av en tv Sony KLD V4000.
    Trykket på power og alt virket..........gliset gikk helt rundt til ørene....
    Nedturen kom når varmen i kabinettet på Scaleo'n begynte å krype oppover og de sa...'s viftene begynte.
    Trodde ikke det var mulig å lage en HTPC med slike vifter, jeg var egentlig ikke klar over at de fremdeles lagde så elendige vifter i år 2006, men neida....
    temp'en på hovedkort og skjermkort gikk glatt opp i OVER 60 grader UTEN særlig belastning. PSU'n hørtes ut som en Fokker 50 tar av på gardemoen, måtte opp med volum og lyd som igjen gjorde at naboene følte seg trakkasert.:evil:
    Resultatet av dette er at jeg leter desperat etter en bra PSU som kan "gli" inn i kabinettet og lage fred i heimen, uaktuelt med den støyen der hørte jeg min bedre halvdel gestikulere med munn og tegnspråk.
    Har dere noen gode løsninger og tips her inne på slikt?

Setter pris på linker til produkter og omtaler av samme emne.

John_Doe

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har, og mange andre entusiaster og... Mist 500W ... mer stille enn de fleste PSU'er uten vifte.

Denne testen:
    Fem PSU-er i mellomklassen - Hardware.no
    Konkluderer med å utrope en vinner (Mist 500w) enda den egentlig ikke er med :-)

Sitat:
    Vi må fortsatt stå fast på at Mist 500W enda ikke har blitt slått når det kommer til stabilitet og funksjonalitet, til en ok pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troxx
    Jeg har, og mange andre entusiaster og... Mist 500W ... mer stille enn de fleste PSU'er uten vifte.

Denne testen:
    Fem PSU-er i mellomklassen - Hardware.no
    Konkluderer med å utrope en vinner (Mist 500w) enda den egentlig ikke er med :-)

Sitat:
    Vi må fortsatt stå fast på at Mist 500W enda ikke har blitt slått når det kommer til stabilitet og funksjonalitet, til en ok pris.
    Helt enig med deg. Har selv Mist 500 w. Kraftig, stabil og mer stillegående PSU har jeg ikke hatt. Hvis du trenger kraftigere PSU kan du jo gå for 600 w utgaven.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet her er at maskinen han snakker om ikke er en standard ATX- eller microATX-sak. For PSU ser det ut til at det benyttes en "lang tynn en". Har sett lignende i flere systemer, men om FS her følger en direkte standard tør jeg ikke å svare på. I basis er man pga. formfaktoren og konstruksjonen på denne ganske begrenset i henhold til hva man kan gjøre for å redusere støynivået.

Selv kjenner jeg ikke denne maskinen i praksis. Kan det tenkes at det er noe galt med noen av viftene slik at det er en reklamasjonssak? Spørsmålet er også evt. om kjøpet kan heves pga. det ikke stod til forventningene ettersom man forutsetter at en stue-PC skal være stille? Kjøpte du den via web e.l. har du jo 10 dagers angrefrist. Mange tilbyr vel også 14 dager. Mange Elkjeder har også 30 dagers returrett.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    greit nok,men..... kabinettet til Scaleo E er av typen "slim" ! Passer ikke inn med ei som er ATX.
    Skjermkort osv. er av typen "low profile":cry:
    Har prøvd meg fram med forskjelling løsninger, er faktisk ikke plass i kabinettet til ei 40x40 vifte til engang for å få ned/ut varmen,helt spekka der inne, værst jeg har sett i en pc noen gang på 9 år med bygging. Mest sannsynlig blir det montert ei vannkjøling på CPU og GPU med kjøletårn som må "tilpasses miljøet rundt", system brikken er det passiv kjøler på, det samme er CPU og GPU. Det er faktisk kun 2 stk 80x80mm vifter i PSU som drar hele sirkulasjonen i kabbiset, disse er opp imot temp. føling og går hardt når det blir brukt hardware som generer varme.
    Men når det er sagt så skal Fujitsu Siemens ha ros for at alle drivere og programmer kjører knirkefritt :razz: . Look'en er også bra:razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan prøve å bytte ut viftene selv. kjøpe 2 80mm vifter, eller hva med undervolting/clocking?

Kan jo kjøpe en vifte å sette på skjermkortet, det hjelper litt på sirkulasjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PSU er heller ikke standard i.h.h.t andre lignende kabinett :evil: .
    Har lest av litt spenninger i forskjellig software også+ målt med voltmeter.
    Ganske nedslående :cry: 12 & 5 V er velig lave.... får varsel på tot 4 av de avleste parametre.
    Eks: 12V gir maks 11.56 og har målt ned til 11.23V
    Er ikke det under det godkjente avvik? Lite greie på slik elektronikk jeg , men mener jeg har lest det en plass.
    Den er av merke Delta. Har lest tidligere at det ikke er av de værste merkene, men.....
    Når det gjelder bytterett har jeg den gjennom hjemme pc ordning og den er BINDENE!
    Ellers er den topp i bruk....annbefales virkelig, såfremt man finner ei løsning på viftestøy som er en konsekvens av lite luftsirk.
    Men er det noen her inne som noen gang har sett kabinett vifter som monteres i pci plass i kabinettet som har "low profile"?
    Lik denne bare mindre : 3Dfx Cool

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du kontrollere viftene ved bruk av speedfan?

Det er ellers lett å endre spenningen til vifter, men hvis pcen din allerede går varm er ikke dette å anbefale.

Hva med å returnere den på returretten og heller bygge en som fungerer godt vha tipsene i denne tråden:?
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...urasjonen.html

Ellers er Seasonic s12 et generelt godt valg til vanlige ATX-PSU-er (som du tydeligvis ikke kan bruke).

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd speedfan, fant ikke viftene i den, men jeg skal prøve litt til, Det programmet var faktisk et av tipsene jeg fikk av support på Fujitsu......

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •