Bærbar PC som mediasenter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer dimme sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bærbar PC som mediasenter?

Jeg måtte returnere en Fujitsu Siemens Amilo Pi1505 tilbake til Komplett i forrige uke. Grunnen var at jeg hadde som mål å bruke denne bærbare maskinen som mediasenter. Den ble levert med Microsoft Mecdia Center. Men jeg fikk aldri noe bildet til 37" flatskjermen min via vga utgangen. Det bare hakket og skurret. Det funket fint på en monitor, men ikke på TV'en. Tv'en min har ikke hatt problemer med signalet fra andre PC'er. I henhold til Fujitsu Siemens support leverer Amilio'ene et underspesifisert signal fra vga porten (for å spare strøm), slik at de ikke kan garantere at PC'en vil virke mot ekstern skjerm i "klonet" modus -- i motsetning til modus for utvidet skrivebord (som er helt uegnet i mediasenter sammenheng)

Jeg mener at bærbare med dual core prosessorer har nok futt til å drive et anstendig mediasenter. Og støynivået fra en bærbar er stort sett akseptabelt -- for ikke å snakke om hvor plasseringsvennlig den er under TV'en. Alltid kjekkt å ha en ekstra bærbar PC også -- så får man utvidet brukssprekteret til PC'en

Men her er det altså en del kvasiløsninger ute og går som gjør at bærbare som blir solgt som mediasenter PC'er rett og slett ikke kan brukes som mediasenter PC'er.

Er det noen som har et vellykket oppsett? Kravet mitt er:

1:1 pixelmapping oppløsning -- 1366x768 til ekstern skjerm
    5.1 eller 7.1 lydkort, hest med optisk utgang
    1gb nettverksport + wlan
    120gb ++ harddisk

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nylig kjøpt en selv, Asus F3JP

Newcomer dimme sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Asus F3JP

Har Asus F3JP både DVI og VGA utgang? Hvordan kobler du den til TV'en? Hvilken oppløsning kjører du til ekstern skjerm? Har du testet den med 1280x720 materiale eller annet HD materiale?

Hvilket lydkort ligger det i den? Har du mulighet for 5.1 (helst optisk) ut?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen motforestillinger:
    1. De færreste laptoper har DVI, og ingen har såvidt jeg vet HDMI eller DVI med HDCP. Det reiser litt tvil om muligheten for legal avspilling av BR/HD-DVD

2. Kablene er på minst 3 kanter -> juletre

3. Liten intern disk, eksternt kabinett ødelegger litt av formfaktoren

4. Du må betale mer for samme ytelse enn ved å velge stasjonære komponenter

5. Det finnes ferdige HTPC-er basert på laptopkomponenter som kanskje egner seg bedre?

6. Skikkelig lydkort, tv-kort etc må kjøpes som ekstern usb -> enda mer clutter

7. Core2 mobil yter mindre enn Core2 stasjonær

8. Du må åpne laptoppen for å nå mus/tastatur

9. BR/HD-DVD drev vil sannsynligvis komme seint og dyrt for laptopper.

10. Vanligvis ikke oppgraderbar grafikk.

Ellers er jo laptops kule greier som kan gjøre dobbel duty til andre ting, de er ofte lav-støy, og etterhvert har de jo sunket veldig i pris.

mvh
    Knut

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dimme
    Har Asus F3JP både DVI og VGA utgang? Hvordan kobler du den til TV'en? Hvilken oppløsning kjører du til ekstern skjerm? Har du testet den med 1280x720 materiale eller annet HD materiale?

Hvilket lydkort ligger det i den? Har du mulighet for 5.1 (helst optisk) ut?
    Bruker DVI med overgang til HDMI, kopler opp mot projektor. Bare kloner skjermen og setter oppløsning til 1280x720 i ATI Catalyst Control Center.

Det fungerer greit nok, selv om jeg ikke har fått satt opp noen mediaspillere optimalt ennå. Realtek lydkort, så det er full mulighet for 5.1 ut via S/pdif.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HP sin nye 9000 serie har faktisk 4 modeller med HDMI utgang :grin:

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter med en hp dv9060, den har dual core2, go7600,hdmi og mediacenter, koblet den opp til tv´en min (sony sxrd 55") i går for å teste en 1080i film, dette gikk smertefritt. Problemet er bare å få tak i et hd matriale som virkelig ser godt ut på 55" også, folk er mangeganger stygge på komprimeringen....

Edit : ser at det blir kommentert at man må åpne lapptoppen for å styre den, på denne fulgte det med en nett liten fjernkontroll som det er plass til "inni" pc´en, bare trykker på den så sprette den ut...fungerer utmerket!

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte denne selvkonfigurerte hos Multicom nettopp. Kjøpte med ekstra ram og oppgraderte CPU til T7300. Bruker den som mediacenter på en 40" LCD og dette fungerer knirkefritt. Til og med trådløs streaming av x264 materiale går bra(veldig godt trådløst kort i den. N-draft). Hadde selv noen lisenser fra Vista Ultimate liggende, men OEM utgaven av Vista home premium koster under tusen kroner.
    Meget godt fornøyd den denne, og anbefaler den absolutt til bruk med Mediacenter.
    MULTICOM / Systemkonfigurator

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Noen motforestillinger:
    1. De færreste laptoper har DVI, og ingen har såvidt jeg vet HDMI eller DVI med HDCP. Det reiser litt tvil om muligheten for legal avspilling av BR/HD-DVD

HDMI er det samme som DVI men med lyd. Derfor kan man bruke en DVI til HDMI overgang og dermed ha fullgod HDMI. De dyre bærbare har DVI.

mvh
    pweb

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pwb
    HDMI er det samme som DVI men med lyd. Derfor kan man bruke en DVI til HDMI overgang og dermed ha fullgod HDMI. De dyre bærbare har DVI.

mvh
    pweb
    En liten ting til, mange bærbare har mikro-DVI og det er samme kontakt som HDMI og fungerer som HDMI og som DVI når man har en HDMI til DVI overgang, men det er ikke lyd så man trenger ikke en HDMI 1.3 kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Helt ny her inne. Bare lurer på en ting. Har bærbar pc med vista (mediasenter). På denne laptopen er det dvi utgang og på tven er det HDMI og vga. Har en dvi til vga kabel slik at jeg kobler pcen til tv. Da blir det selvsagt bare bilde. Hvis jeg vil ha både lyd og bilde inn på tven, må jeg da ha en dvi til HDMI kabel eller funker ikke dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv bruker jeg en Amilo Xi 1546 som Mediacenter. Den har Core2Duo, 2 GB ram, Radeon X1800 skjermkort , spdif, 2x80GB HD, DVI utgang , BT og Wlan.

Den kan skrus på via fjernkontroll (bruker Logitech Harmony) og bruker Logitech DiNovo BT tastatur. Bruker DVI -> HDMI kabel.

Denne er kraftig nok til å kjøre alt av HD materialet og kjører faktisk en del spill ganske bra også.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lundblund
    Hei. Helt ny her inne. Bare lurer på en ting. Har bærbar pc med vista (mediasenter). På denne laptopen er det dvi utgang og på tven er det HDMI og vga. Har en dvi til vga kabel slik at jeg kobler pcen til tv. Da blir det selvsagt bare bilde. Hvis jeg vil ha både lyd og bilde inn på tven, må jeg da ha en dvi til HDMI kabel eller funker ikke dette?
    Nei. Du må ha en lydkabel i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lundblund
    Som andre sier, du må ha en lydkabel i tillegg. DVI er det samme som HDMI men uten lyd, så en DVI til HDMI vil gi best bilde, men hverken VGA utganen eller DVI utgangen har lyd, du kan heller ikke bruke en DVI til HDMI overgang og en HDMI 1.3 kabel som støtter lyd, fordi det ikke er lyd ut fra DVI eller mikro-DVI (Samme som HDMI, men uten lyd). Du må koble en kabel fra lydutgangen på PCen i tillegg.

mvh
    pwb

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •